Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Vodkanari

0 bejegyzést írt és 36 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Tanulságos, egyben elkeserítő a nyári moziszezon alakulása. Hollywood stratégiája változatlan: míg tart a hőség, és a légkondicionált, magas komfortélményt kínáló multiplex-vetítőtermekben a mozizási kedv, addig előhozakodik a "legnagyobb" címekkel. Csak míg ezek a címek húsz évvel ezelőtt még…..
Vodkanari 2016.08.07 13:17:55
@Tenebra: Az a baj, hogy jelen körülmények között nem igazán számíthatunk egy új Hollywoodi Reneszánszra. Ahhoz az kéne, hogy a stúdiók merjenek kockázatot vállalni, új ötleteket és friss koncepciókat támogatni, és most ennek épp az ellenkezőjét látjuk. Mindent a "brand" ural, a producerek csak akkor adnak 100-200 millió dollárt egy projektre - egyébként ez elképesztő összeg, ennek a negyedéből simán ki lehetne hozni egy látványos filmet -, ha az már egy, a közönség szemében bejáratott márkanév köré épül. Egyszerűen nem mernek kockáztatni, semennyire. Amikor néha mernek, akkor nagyot buknak - mint pl. tavaly nyáron a Disney a Tomorrowland esetében, ami pedig szerintem az egyik legjobb mostanság készült blockbuster volt -, és ismét csak az igazolódik számukra, hogy semmi eredeti ötlettel nem érdemes kísérletezni.

A szuperhősfilmekkel amúgy ugyanaz lesz mint az '50-es, '60-as években a nagyszabású ókori eposzokkal. Addig nyomatják őket orrba-szájba, amíg a nézők végleg meg nem unják őket és akkor majd abbahagyják. Ennek a jelei már most kezdenek mutatkozni.
Zack Snyder az egyik legnagyobb szélhámos, akit Hollywood az utóbbi tíz évben kitermelt magából. Azt még el is néznénk neki, ha szimplán csak arról volna szó, hogy rendezői képességei limitáltak (nem ő lenne az egyetlen az álomgyári direktorok közül), az viszont már vérlázító cinizmusra vall a…..
Vodkanari 2016.03.28 15:43:07
@Gudzilla: A probléma hogy Snyder csak szemetet csinált, gyöngy sehol.
97 ezer forint lesz egy rendes haute couture ing krétatartó zsebbel, de úgyis most emelték a tanárok fizetését, szóval .....
Ma tartották Los Angelesben a Star Wars hetedik részének exkluzív-vörösszőnyeges premierjét, és a sztárvilág krémje - no meg az a néhány szerencsés (?) rajongó, aki már láthatta a filmet - szuperlatívuszokban beszélt Az Ébredő Erőről. Megvallom őszintén, én csupán…..
Máig nem akar csillapodni az örökké gyűrött ballonkabátot viselő, szivart rágcsáló, fehérgalléros gyanúsítottjaival szellemi csatákat vívó hadnagy körüli rajongás. És ez így van jól. Hála a különböző tévécsatornák kínálatának, a nézők napjainkban is sűrűn…..
Azt hiszem, a címben feltett kérdésre sokan tudjuk a választ. Mégis érdemes talán körüljárni az okokat: mi vezetett a filmkritika eljelentéktelenedéséhez? Sőt, továbbmegyek: miként lehetne helyreállítani a műfaj presztízsét? Vagy legalábbis enyhíteni ezen az áldatlan…..
Újonnan induló cikksorozatunkkal talán darázsfészekbe nyúlunk, s valószínűleg egyesek érzékenysége is sérülni fog, ám szerzőtársammal, Tenebrával már korábban elhatároztuk, hogy a blogon teret szentelünk a mai magyar filmkritika és kritikusszakma helyzetéről szóló…..
Amerikai Plán Veszettek 2015.10.27 22:05:21
Goda Krisztina új moziját sokan "a Gárda-filmként" emlegették, holott már az előzetes alapján sejteni lehetett, hogy az egyébként is igencsak kommersz, hollywoodiánus stílusáról ismert rendező ódzkodni fog a direkt áthallásoktól, de még csak nem is arra hegyezi majd ki…..
Amerikai Plán Sweet Movie 2015.10.11 19:19:51
Dusan Makavejev híres, meglehetősen ellentmondásos megítélésű botrányfilmje azon mozik sorát gyarapítja, melyeket annak ellenére nagyra tartok, hogy látványosan elhajlanak az extremitások irányába. Makavejev formai tekintetben Godard követőjének is tekinthető, amennyiben…..
Ujj Mészáros Károly rendezői bemutatkozását lelkesen üdvözölte a honi filmkritikusok zöme: egyesek "a magyar Wes Andersonról" suttogtak (mintha az utóbbi időben kórosan megszaporodtak volna a Wes Andersonok széles e hazában: ha emlékezetem nem csal, Zomborácz Virág Utóélete…..
Vodkanari 2015.10.07 19:21:45
Korunk hollywoodi filmkínálatának immár hosszú évek óta vezető tendenciája az úgynevezett szuperhősfilm. Hogy ez az alakzat műfaj-e, stílus-e, esetleg divathullám, arról most nem feladatom elmélkedni, mindenesetre az jól látszik, hogy az egyébként is egyre inkább a…..
Vodkanari 2015.10.04 13:50:37
@David Sumner: Fellini is szerette a Marvel-képregényeket (fiatal újságíróként pedig Flash Gordon füzeteket fordított olaszra). Truffaut viszont nagyon rühellte a James Bond-filmeket, azt nyilatkozta, hogy a Bond-filmekben a stílusparódia válik saját stílussá és ez nagyon gáz, nem bírja végignézni őket.
Vodkanari 2015.10.07 11:14:57
@David Sumner: Szerintem pont hogy csak akkor születtek jó James Bond-filmek. A Connery-érában készült pár jól megcsinált, szórakoztató darab (Oroszországból szeretettel, Goldfinger, később, Connery után az Őfelsége titkosszolgálatában), azután pedig teljesen leeresztett a sorozat. A Roger Moore-féle filmek inkább csak paródiaként nézhetőek, Pierce Brosnan kb. a nullával volt egyenlő Bondként, a vakolófejű Daniel Craig-ről pedig inkább ne is beszéljünk, ő kb. a franchise megcsúfolása. Valahol a '70-es évek elején abba kellett volna hagyni. De ez csak az én szerény véleményem.
Vodkanari 2015.10.07 11:20:40
@Alec Cawthorne: Bergman kedvenc sorozata pedig a Szex és New York volt. :D:D
Mi sem ékesebb bizonyítéka a kortárs Hollywood hanyatlásának, mint a nagy múltú és mindig nagy pénzekkel kecsegtető folytatásipar látványos elkorcsosodása. Hajdanán, ha egy mozinak újabb felvonása készült, akkor amaz - az esetek többségében - az előd hangnemének,…..
Vodkanari 2015.10.04 16:50:17
@Tenebra: Röhej, de pl. még a Bud Spencer-filmekben is van valamiféle sajátos báj, egyfajta hangulat, amitől felnőtt fejjel is ötvenedjére megnézzük őket, holott nagyon durván infantilisak. Ugyanez a helyzet sok '70-es, '80-as évekbeli amerikai szórakoztató filmmel. A mai szuperhősfilmekből és egyéb városszétromboló CGI-parádékból mindez (legalábbis számomra) teljességgel hiányzik. Semmi hangulat, semmi "varázs", semmi olyan, ami miatt egy Avengers-re azt mondanám, hogy a gagyi harcolós-világmegmentős sztori ellenére is szórakoztat. Egyszerűen kiveszett ez a kortárs Hollywoodból. Marad a "McDonald's" élmény, a felejthető "hamburger-filmek" fröccsöntött sorozata.
John Wayne, Paul Newman, Gene Hackman, Sean Connery vagy Clint Eastwood még úgy tett pontot hollywoodi színészi pályafutására, ahogyan azt kell: ízlésesen, meghatóan, méltóságteljesen. Anthony Hopkinsnak, Al Pacinónak, Morgan Freemannek, Robert De Nirónak, Michael Caine-nek ez sajnos…..
Vodkanari 2015.10.04 14:14:58
@Tenebra: Hopkinstól a legrosszabb a Thor 1-2 volt. Ott csinált igazán hülyét magából, miként mások is.
Megnéztük Ridley Scott The Martian című filmjét. Szép fim volt, látványos, érdekes, időnként vicces, sokszor drámai és nem egyszer megindító. Ezt előre kell bocsátanom, mert a továbbiakban néhány kritikus megjegyzést fogok tenni, ahelyett, hogy dicsérném a művet. Hogy miért? Mert valami mégis…..
Vodkanari 2015.10.02 19:58:01
Nem láttam a filmet, így nem tudok érdemben nyilatkozni róla, de én ezt az ún. optimista világképet megvédeném. Nem azért, mert mintha tényleg sok köze volna a valósághoz, hanem mert ez voltaképpen az amerikai mozi (és az "amerikai mítosz") egyik alapeleme. Ebben az idillikus, a bátor, hős pionírok emlékét megidéző mitologikus történetben az alap-hős a "self-made man", aki lentről indul, de saját szerencséjének kovácsaként sikeresen feljut a csúcsra (sokszor persze a szerencse is segíti, hiszen az istenek is az arra érdemesekkel kegyesek), leküzdi az útjába kerülő akadályokat és "megcsinálja magát". Ez persze a legtöbb esetben a társadalmi elismertséget, a gazdagságot és a sikeres házasságot, családalapítást jelenti. A "self-made man" legfőbb eszköze a kreativitás, a kitartás, az ügyesség és az akaraterő. Mint te is írod: ezekkel minden probléma elhárítható, minden akadályon felül lehet kerekedni. Lehet - sőt biztos -, hogy a valóságban ez nem így van, de Hollywood valóságában ez már több mint egy évszázada alapszabály.

Frank Capra tisztalelkű hőseitől a '80-as évek Marty McFly-áig, aki saját és a szülei sorsát is a lehető legpozitívabb irányba korrigálja sikeresen és a '90-es évek Forrest Gump-jáig, akiből milliárdos lesz, de még így is megőrzi naiv ártatlanságát, mindenütt ez az alapséma, ez az "amerikai sikertörténet" jelenik meg a vásznakon. Persze, ennek megjelent számtalanszor a kifigurázása, negatív kritikája is (elég csak például az Aranypolgárra gondolnunk), de ez egy másik történet. Szóval, a szerző (illetve a film alkotói) nem csináltak mást, mint szándékosan és ügyesen meglovagolták a klasszikus sémát, így garantáltan bevonzzák az efféle sikertörténetekre éhes amerikai közönséget a mozikba. Az, hogy mennyire van valós alapja az efféle sikersztoriknak, persze bőven lehet vita tárgya.
Annak idején - sokakkal egyetemben - lélegzetvisszafojtva vártam a Star Wars első részének, a Baljós árnyaknak a premierjét. Nekem és a nemzedékemnek azóta sikerült felnőnünk, de tizenhat évvel ezelőtt - most már tudom - George Lucasszal együtt voltunk gyerekek. Ha mostani szemmel…..
Vodkanari 2015.09.05 12:41:28
@FOUREY: Egyet kell értsek veled, én sem voltam soha népszerű azon álláspontommal, miszerint nem értettem soha miért olyan korszakalkotó klasszikus mű a Star Wars trilógia. Beismerem, egy teljesen jól működő, látványos, jól összerakott mese, aminek különösen a második része (A Birodalom visszavág) lett kiválóan összehozva. Darth Vader pedig talán a legkarizmatikusabb hollywoodi főgonosz. Mégsem voltam soha úgy elájulva tőle mint sokan, akik hatalmas, meghatározó filmtörténeti műnek tartják.

@David Sumner: Ezt is a focus puller barátod árulta el neked?
Vodkanari 2015.09.06 12:18:38
@FOUREY: Szerintem a droidok az első trilógiában legalább annyira idegesítőek voltak mint Jar-Jar a másodikban.

Egyszer olvastam egy érdekes írást a Filmvilágban (amikor még voltak színvonalas írások ezen jobb sorsra érdemes orgánumban), miszerint a második trilógia pont azért nem jó, mert elveszi az első meseszerűségét, azt a fajta jó a rossz ellen fantáziavilágot, amivel Lucas megnyerte a közönséget. Amivel nagyon egyetértek, hogy szerinte pl. az első trilógiában a jedik az elnyomott, kisebbségben lévő lázadók, akik a túlerőben lévő hatalmas Birodalom ellen harcolnak, ezért már önmagában szimpatikusak, a néző azonosulni tud a látszólag reménytelen küzdelmükkel. Ezzel szemben a második trilógiában a jedik egyfajta "világrendőrségként" működnek, akik felügyelik a "galaxis békéjét", öntelt, beszűkült látásmódú despoták, akik önkényesen vállalják a felsőbb hatalom szerepkörét, de annyira elvakultak, hogy még a maguk közt megbúvó gonoszt sem ismerik fel. Ezért ellenszenvesek lesznek és nem igazán tudsz értük mint pozitív hősökért aggódni.
Vodkanari 2015.09.06 12:33:26
@Alec Cawthorne: Mondjuk Lucas az eredeti trilógiát is szétcseszte és látványorgiává züllesztette a különböző "special edition"-ökkel. Éppen ezért én szigorúan csak az eredeti, mozis változatban vagyok hajlandó megnézni a három filmet.

Carrie Fisher... Na igen, ez elég vicces, hogy míg pl. a Star Trek Original Series-ben kb. minden epizódban volt egy bombanő, addig a SW-ban a női karakterek kimerültek a gnóm Leia hercegnőben és pár öreg háttérszereplőben.
Amerikai Plán Gravitáció 2015.09.05 11:48:48
"Ha élni akarsz, le kell zárnod a múltat!" "Matt, ha találkozol a kislányommal odaát, mondd meg neki, hogy anyuci megtalálta a piros cipőt!" Ilyen és ehhez hasonló bölcsességekkel rohamozza a nézői könnycsatornákat Alfonso Cuarón közimádatnak örvendő Gravitációja. Mióta csak…..
Legalább 2010-11 óta a magyar filmművészet, filmkultúra a „jó magyar virtus”-hoz híven ismét állami beavatkozásra hatalmas fordulatot vett. Ennek eredményeként ugyan születtek jó, illetve a…..
Vodkanari 2015.08.12 21:40:18
@Tenebra: Fassbinder zseniális melodrámákat rendezett, épp azért mert fogta a saját egyedi látásmódját és belerakta a műfajba. Fellini legjobb filmjei is melodrámák. Cassavetes is zseniális szerzői melodrámákat rendezett. Antonioni pedig voltaképp a melodrámát fordította ki, a műfajból kiindulva megcsinálta az "inverz melodrámát", ami aztán a védjegyévé vált és megannyi alkotó próbálta utánozni.

Ha már gengszterfilm, ez Godard és Truffaut terepe volt főleg (Fassbinder is az előbbitől vette át a dolgot), de egyébként is nagyon jellemző "újhullámos vircsaft" volt. Godard nélkül Tarantino egyébként sehol sem lenne. Kubrick - aki azért jóval "amerikaibb" a felsoroltaknál, de nagy szerző volt - az összes filmjét valamelyik klasszikus hollywoodi műfaj keretein belül készítette (sci-fi, horror, kosztümös kalandfilm, háborús dráma, szatíra, stb.).
Vodkanari 2015.08.12 21:48:52
@delorean: Az utolsó bekezdés nem kérdés, hanem állítás. Egyértelmű állítás, legalábbis ha ismered és érted a filmtörténetet.

Beleolvastam a Tarr Bélás írásodba, felesleges fröcsögés, amiből érződik, hogy nagyon nem vagy képben sem Tarr művészetével, sem a filmjei mögöttes tartalmával, sem úgy általánosságban a felszínen túlmutató, a hollywoodi stílusú mindent a néző szájába rágunk és ujjal megmutogatunk neki alkotói stratégiával szembemenő filmekkel. Előbb művelődj kicsit, utána fikázz. Nem véletlen, hogy Tarr Béla a kevés tényleg nemzetközi szinten elismert rendezőnk (és igen, Amerikában is).

Az Evita egy szörnyű giccs, Madonnától pedig a hideg kiráz.

Magyarázd el légyszi, mi is a különbség a "művészfilm" és az "arthouse" között. Én annyit látok, hogy az egyik magyarul van, a másik angolul. És most sznob leszek: a Vörös sivatag egy film, az Avatar pedig, Jancsó szavaival élve "meselófasz".
Amerikai Plán Forrest Gump 2015.08.10 10:43:52
Tipikusan amerikai film. Amerikai optimista, léleksimogató film. Néhol kicsit giccses. Néhol nagyon giccses. Mégis rendkívül sokan szeretik, és mára legalább olyan örökzöld hivatkozási alappá vált a kilencvenes évekből, mint a Remény rabjai vagy A hetedik. Pedig ebben sincs…..
Tudom jól, hogy darázsfészekbe nyúlok ezzel a témával, mégis úgy érzem, időszerű volna végre egy hosszabb írás keretein belül kifejtenem, mit is gondolok Christopher Nolan (álomgyári) munkásságáról, rendezői tehetségéről, állítólagos szerzőiségéről. A…..
Vodkanari 2015.08.11 23:01:10
@Lord Meldrum: Bevallom, egy kis trollkodás is volt ebben a megjegyzésben a részemről. De egyébként egyetértek a szerzővel, a Tim Burton-féle Batman-filmek jobbak voltak mint a Nolan-féle darabok.

Aldric építő jellegű kritikájában pedig semmi rosszat nem véltem felfedezni. Én úgy látom, David Sumner inkább csak kötekedni akar. Egyébként az a nyitány nem 16mm-es, hanem 8mm-es (Super 8-as) felvételeket akar imitálni. A 16-os egy profi filmes formátum, a Texasi láncfűrészestől a Ravasz, az agy...-ig elég sok filmet forgattak rá, amire te gondolsz, az a régi amatőrfilmesek, home videósok körében népszerű Super 8-as technika.
Vodkanari 2015.08.11 23:15:53
@David Sumner: Fú, nem gondoltam volna, hogy ilyen nagysággal állok itt szemben, aki focus pullerekkel szokott uzsonnázni. A Nyom nélkül harmadasszisztját nem ismered véletlenül? Egyébként pedig elhiszem, hogy 16osra forgatták, de 8mm-es felvételt próbáltak vele imitálni. Legalábbis nekem, laikus, skandináv focus pullerekkel nem társalgó emberkének olybá tűnik. Minek vitázunk amúgy ezen? :-)
Vodkanari 2015.08.11 23:30:13
@David Sumner: Ácsi, ácsi, ki mondta, hogy nem hiszek neked? Azt hiszem, most visszamegyek vodkázni.