Regisztráció Blogot indítok
Adatok
hullagalopp

0 bejegyzést írt és 40 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  A Miniszterelnöki Hivatal mindig is kellemes kifizetőhelynek számított mindazok számára, akik jóban voltak a kormánnyal, és nem szívesen utasítottak vissza pár millió forintot. A napokban látott napvilágot a Bajnai-kormány MEH-jének talán utolsó listája az elmúlt…..
hullagalopp 2010.06.02 09:14:57
@l3v1: @Patroll:

abból a szempontból nincs különbség óvoda és bizonyos újságok (tökmindegy, hogy jobbos, avagy balos) között, hogy piaci alapon képtelenek megélni. az államnak adott esetben feladata olyan dolgokat támogatni, amik nem működnek üzleti alapon. ezért is állam a neve. azaz pusztán az "üzletileg nem éri meg? akkor pusztuljon." c. érvelés helytelenségét példáztam.

ha semmilyen újság nem kap állami pénzt, akkor az egy rakás kulturális folyóirat megszűnését eredményezi. azokért sem lenne muszáj sírni, persze.

jobbos óvodákról nyilván nem lehet hallani, mert a balos métely miatt esélyük sem volt kialakulni.
A fejvesztve menekülő rím   Tönkre megyek, legyél hóhér hát kell valaki, aki bárd  surrogva énekli végem szétömlik a hóra a vér.   Csorbul a szemben a látás Fölibém hajoló mást láss Rémeket én viszek, hozzák Rímeket itt hagyok, hagyják  …..
hullagalopp 2010.05.23 12:31:04
Lehetek geci? Ja. :) Szóval ez jellemzően gyakorlat-szagú szöveg, még ha az írói pozícióból esetleg joggal nem is érezni ezt. Nagyon erős a kötött formára való törekvés, ez a törekvés egyelőre mintha megakadályozná azt, hogy természetesen működjön a versnyelv. Az "elszáll a rím, mert lélek" jellegű suta kijelentésekre gondolok itt, vagy a "rémeket én viszek, hozzák" kissé rendellenes felépítettségére - ez utóbbit például nagyon nehéz magamban úgy hangsúlyoznom, hogy organikusnak tűnjön.
A döcögős megfogalmazások miatt viszont nem igazán tűnik koherensnek a szöveg, nehéz eldönteni, mit is szeretne valójában. Ez akár vonzó enigmatikusságot is eredményezhetne, engem azonban inkább sajnos továbbállásra ösztökél ez a sok minden, ami össze van itt halmozva. Mer' hogy van hóhér, meg vér, meg halál, vannak rémes rímek (no igen, sajnos ez sem egy megokolt környezetben működő kancsalság, akkor talán nem tűnne elcsépeltnek), van valami zavarosnak tűnő, kicsit avíttas önreflex ("nyugta lesz versemnek"). A szöveg általuk összességében olyan magánakvaló lesz inkább, bezárkózása azonban nem növeli kívánatosságát. Esetlenségei miatt ugyanis nem akarom feltörni, hanem inkább hagyom külön létezni, már amennyiben persze választanom kell.
Megint vissza kell térnem a "nyugta lesz versemnek" félmondatra - számomra ez a legnyilvánvalóbb tünete annak a betegségnek, amiben ez a szöveg szerintem most sokszor lappangó módon, de végig szenved. Egész egyszerűen nem elég érdekes ez a fajta versről való beszéd a versben. Természetesen nem eleve lehetetlen ezt érdekessé tenni, azonban ha mellétesszük a formában lenni akarás már-már erőszakos szándékát, akkor a két tényező együtt valamiféle gyakorlattá, technikai morfondírrá avatja a szöveget - ez az, amire az elején utalni akartam, s ez az arculat sajnos független a szerzői szándékoktól.

És akkor most a forma. Nagy rákfenéje az ilyesfajta verseknek, hogy a formai döccenőket általában megindokolhatjuk azzal, hogy a tartalom is döcög. Azért hívom ezt rákfenének, mert így nagyjából mindig meg tudjuk indokolni magunknak, miért nem passzentos a szöveg. Mint ahogy nyilván ez esetben is találhatunk indokot arra nézvést, miért A/X/X/A az első versszak rímelése, s a másik kettő miért párrímes. De nem akarok indokot találni. :) Jó lenne, ha következetes lenne, ami van,. már csak próbaképpen is.

A rímeknél maradva: jó lenne az is, ha a rövid szótagra végződő soroknak nem csak a legutolsó szótagja csengene össze. A hóhér/a vér esetében ez ugyan még menthetőnek látszik (mondtam is, azt hiszem, a szétömléssel együtt ez a rontott rím egészen tetszetős), de a hozzák/hagyják esetében már nem igazán. Amúgy is randa ragrím az utóbbi, és akkor még ez is.

De azt hiszem, a rímek effajta tökéletlenségeiért nyugodtan felelőssé tehetjük az időmértékre való törekvést - a kettőnek talán nehéz egyszerre megfelelni. Szerintem mondjuk nem is kell. Vagy később. Ezek a csengő-bongó leoniusszerűségek a kellőképp uralt nyelv nélkül valami anakronisztikusan nyugatos hangot eredményeznek, ami szerintem könnyebben volna idomítható némi előzetes nekirugaszkodás után. Jó nekirugaszkodás lenne pl. néhány szonett, vagy egyszerűen pár jambikus lejtésű vers. Mert a jambus például tök könnyű, hajlítható, gyakorlatilag (pontatlanul szólva) minden belefér, mégis van egy olyan alaplüktetése az effajta verseknek (még nagyfokú lazaság mellett is), amire lehet építeni, ugyanakkor a beszélt nyelvet is könnyű jambusba transzponálni, játszadozni vele.

Az időmértékesülés akarása-akaródása itt inkább gátnak látszik; ráadásul meg sem valósul igazán jól. Asszem, nem véletlen, hogy elsőre csak a harmadik versszakban tűnt fel a lüktetés. Ha megnézzük, elég csetebota ugyanis ez a lüktetés, és következetlen is - ez utóbbi a legnagyobb probléma vele, mert nincs alkalma a fülnek megszokni az ismétlődő mintázatot, így aztán nem érzékeli egységes ritmusként azt, ami történik. Az én fülemmel legalábbis így volt. Merhogy a vers úgy ritmizálható kezdetben, hogy:
- u u - / u - u -
Tönkre megyek, legyél hóhér

u - u - u - u -
hát kell valaki, aki bárd

[u] - - u - - u - u
[és] surrogva énekli végem

Azért ennyit írtam, mert eleddig még leginkább jambikus ügyek történnek, még ha nem is annak szántad őket. De az első sor pl. teljesen jambikus (a choriambussal együtt az első négy szótagban), a fül tehát ezt várná a következőkben is. Ez a harmadik sorig működik is, itt-ott a hangsúlyokat is figyelembe véve. A harmadik sorból már hiányzik egy szótag a jambikus lejtés megmaradásához, szögletes zárójelben egy lehetséges megoldás, ami persze nem értelmi megoldás, csak ritmikai, tudva azt is, hogy te valsz. egyáltalán nem akartál jambikus lenni. :) Dehát mégiscsak az lettél.

Aztán a negyedik sor u / - u u / - u u / - ritmusa teljesen szétzilálja az eddigieket, mert érzékelhetően elkülönülő daktilusok dolgoznak benne (amellett, hogy számomra itt problémának tűnik a sorkezdő rövid szótag, mert nem válik le ütemelőzőként, holott vélhetően ez a szándék - tehát nem működik a még / nyílnak a völgyben a kerti virágok esete, mert a példa "még"-jével szemben a "szét" itt hangsúlyos szótag).

Átállunk hát erre a ritmusra. A második versszak első sorában is ez köszön vissza (ez szerintem a legszebb sor amúgy; csorbul a szemben a látás: - u u / - u u / - -), aztán a második sorban kissé zavaró (nem tűnik indokoltnak), hogy a daktilusok helyett anapesztusok állnak: u u - / u u - / - -. Főleg, hogy a harmadik sor (rémeket én viszek, hozzák) ismét két daktilus-szerűséget tartalmaz. Azért írtam geci módon "szerűséget", mert a sor a "viszek, hozzák" miatt nem hozza a "csorbul"-sor ritmusképletét, hanem ezt: - u u / - u - / - -. Ha daktilus, akkor ez a rontás szerintem már nem engedhető meg, zavarja a zember fülét a két hosszú szótag találkozása, mintha hajóvon(t)áké. Ugyanez a romlás a negyedik sorban (rímeket itt hagyok, hagyják: - u u / - u - / - -), akár következetes romlás is lehetne, csak akkor eddig dominánsnak kellett volna lennie egy ritmustervnek, amit következetesen rontani lehetne, ez esetben pedig legfeljebb versszakon beszélhetünk erről.

A negyedik versszak első sora (elszáll a rím, mert lélek) leginkább megint jambikus, ami nehezen fér a daktiluszossághoz. A daktilus ereszkedik, a jambus ereszkedik, ezek kombinációja (ilyen rövid szövegen belül és ilyen hektikusan) ahhoz vezet, hogy (számomra legalábbis) egymást kioltó hatásokká válnak. A második sor trocheikus, ha ez tudatos rontás, akkor jól állna - mondjuk egy végig jambikus versben. :) A tudatos rontással tényleg az a baj, hogy tudnia kellene az olvasónak, hogy mihez képest. Mert aztán a harmadik sor megint a 2daktilus1sponedus receptje (amúgy mi indokolja ott a "hegyhát" jelenlétét? :D), míg a zárósor ("Nyugta lesz versemnek, menj hát") megint ront: - u - u - u - u, azaz trocheikus.

Tényleg az a baj, hogy ennyiféle ritmusképlet nem fér meg szerintem egy ilyen rövid versben. Ha ez még valami freejazzes struktúra előjátéka lenne, akkor is hosszabb szöveg, hosszabb előjáték kellene ahhoz, hogy egységes vagy egységesen össze-vissza tört ritmusként rögzüljön az emlékezetben; ritmus csak ismétlés által lesz, ehhez azonban több ismétlés kellene, mint itt.

Ha mármost azt hiszed, hogy jól lefikáztalak, akkor egyrészt igazad van, másrészt meg, remélem, nem kell hangsúlyoznom, mennyire örülök a versnek meg annak hogy bemerészkedik a verszene tartományába. És ha azt is mondom, hogy innen kell nekiállni dolgozni, akkor vagy leöntesz kannásborral ötödikén, vagy kiérzed a jóindulatot. :)

Szerintem már csak azért is tök jó arc vagyok, mert ennyit írtam erről. Ha másból nem, akkor ebből tessék kiérezni a jóindulatot. Meg különben is. Írjál sok ilyet, és alakulni fog, de tényleg, mer másként nem is lehet. Puszi.
MR2 Akusztik Volume 1. 2009 Ugye milyen jó hogy van ez a csodálatos MR2, a jó kis csillogó gyémánt az értékvesztett mocskos médiában, he? Nem elég hogy a legjobb és legigényesebb zenéket játsszák, de meghívják a legjobb bandákat a legendás 8-as Stúdióba, hogy ott…..
hullagalopp 2009.12.18 00:32:09
@altero: hát, ha szerinted az baj egy rádió esetében, hogy "kizárólag egyfajta zenei stílust nyomat".. mellesleg ez nincs így. de ez kb. olyan, mintha egy punkot azért fikáznál, mert kizárólag punkot hallgat. ja, a valahai bartókrádió is szar volt, mer nem játszott se balatont, se solefaldot. nem látom túl sok értelmét ennek. mint ahogy annak sem, hogy azért minősítsünk egy zenei cikket jónak, mert ugyanolyan az ízlésünk a szerzővel. meg objektív ettől főleg nem lesz. ha meg szubjektív, akkor fikázzon élvezetesen, mittomén, nincsenek szent tehenek, de itt inkább a megmondomatutit hozzáállást érzem, olyan szellemi muníció nélkül, ami élvezetessé/szórakoztatóvá tehetné a posztot.
A hír már kb. két hetes, a WizzAir megszünteti a párizsinak csúfolt (BVA) járatát. A háttér új, vagy ha nem is annyira, egy kis történetet megér. Egy mai cikkben a WizzAir szóvivője azt ecsetelte, hogy bár jónak mondható töltöttséggel (LF 80+%) jártak a BUD-BVA járatok,…..
Collage Ez az ordas sötétség 2009.11.28 09:00:00
Kétségkívül a 8. Kortárs Drámafesztivál idei dobása a Compagnia Pippo Delbono: Ez az ordas sötétség című előadása volt. A darab megosztó, vannak akik a mindössze 70 perces előadást nem bírták végigülni, másoknak tetszett és rajongtak érte, a harmadik kategória pedig…..
Ide gyűjtjük azokat a magyar filmeket, amiket szívesen megnéznétek. Kommentben írjátok be a címét vagy az IMDB-linkjét, és a legnépszerűbbekre ráindulunk, mint egy drótszőrű tacskó...
to: staff subject: Mai rejtvényünk Hogyan kell(ene) a hatályos helyesírás szerint leírni azt, amit az mti (meg persze az Index is) így ír: „MSZP-SZDSZ koalíciós egyeztetés” ZsB from: A komcsi mutyi from: B MSZP-SZDSZ-koalíciós-egyeztetés from: C MSZP–SZDSZ…..
hullagalopp 2009.08.18 16:02:54
@prometheus_X:
"3. mozgó: (réz ÉS arany) + ötvözet → réz-arany ötvözet"

"Tulajdonnevekkel nem érvényes a 3. mozgó, kiskötőjel, nagykötőjel:"
A brit cégnyilvántartásban fellelhető irat szerint „Mrs. Istvan Kocsis” a fő tulajdonosa annak az offshore hátterű brit cégnek, amely egymilliárd forintért adott bérbe az MVM-nek egy horvátországi szállodát. Az MVM akkori vezére Kocsis István volt...
hullagalopp 2009.06.29 09:43:55
@Mao elvtárs: mondjuk az "x napja nem tudjuk" gyanúsan a 168 óra volt szerintem - mindenesetre nem sok értelme az ilyesminek, szimpla ripacskodás, kampányplakátra való szlogen. sokkal szimpatikusabb a visszafogottabb, nem normatív, csak leíró-láttató jellegű újságírás - mint amilyenek ezek az mvm-es cikkek is. ja, hogy az utca embere csak a kiabálásból ért? nem hiszem, hogy ehhez kellene igazodnia az újságíróknak is. más kérdés, hogy jó páran igazodnak mégis. na most oda nem is kommentelek, ami meg nekik tök mindegy. :D
"A technikaőr döge" - mondja Laci, és én enyhén remegő fejjel szégyellem, hogy druszák vagyunk, a Kálmán után a második nevem ugyanis László...
Konzervatórium Humor, másodfokon 2009.06.17 19:03:00
"Józsi az életben maradásért küzd valamennyi színpadon töltött percében, a mélyről jöttek elszántságával, a létükben fenyegetettek elkeseredett lázadásával. A Sas Józsi-félék többé már nem hajlandók veszíteni" - idézte a Heti Válasz februári cikke Verebes…..
hullagalopp 2009.06.17 22:48:36
Azért az ÉS-ben nem csak Sast védő írás jelent meg, itt van pl. ez, ami tök vicces:
www.es.hu/index.php?view=doc;21814

@scooby08:
Hogy jön ide a fiatalság? Ízlésnek hívják a dolgot, ami itt megnyilvánul, nem nyálverésnek.
A nagy sikerű Petőfi Csarnokos koncert után a Vágtázó Életerő, vagyis az egykori VHK tagjait tömörítő zenekar lesz a Negative Art szervezésében augusztus 6-8-ig Mátrafüred-Sástón megrendezésre kerülő Fekete Zaj fesztivál főzenekara. A VHK idén nyáron ezen az egy…..
Ha akarjátok rakjátok ki! - írta Bisztő Gyalla, az elevene klasszikus. Naná, hogy akartam, na nem Gyalla klasszikus mivolta miatt, hanem mert ez egy primitív grafikai remek, bár sem képnek, sem viccnek nem mondanám jó lelkiismerettel. Ja, az úgynevezett megfejtés, valójában az art…..
Paranoiás ügyfél már régóta figyelheti a biztonsági őröket, akik tidzséhúkeres vetődésekkel kápráztatják el a raklapokat, amikor a vásárlók elfordulnak. Most azonban végre sikerült rajtakapnia egyet, amint személyleírásukat cébézte be, miután megfogtak egy üveg Metaxát:…..
hullagalopp 2009.03.18 15:39:39
@Andie:
Veszprémben például ugyanígy szokás a Sparokban, és kényelmetlen, meg minden, amíg találsz egy alkalmazottat, aki előkotorja neked az unikumod, aztán előreviszi a pénztárhoz, de ettől én még nem gondolok senkiről semmi rosszat. Nem téged néznek ezzel tolvajnak, hanem a létező tolvajokat próbálják megszűrni. Nagy különbség.

Másrészt lehet kevertet inni, az finom,és nem zárják el.

Ennyi önérzetes lelket, hajh.
Szükséges némi kultúrtörténeti ismeret. Julian Szemjonov szovjet író hőse volt egy bizonyos Stierlitz, aki orosz felderítő volt a náci németországban. Igazából a Tavasz tizenhét pillanata c. sorozattal dörrent a köztudatba (úgy egy éve itthon is adta tán a Duna). Kis…..
Kedd reggeli találós kérdésünk: hogyan szaporodnak a metroszexuálisok? A válasz: brilliáns sajtóközlemények útján. A hazai celebvilág legtökéletesebb píáranyaga jutott kezünkbe minap, a "Tavaszi szépülés férfimódra" egy férfikozmetika, hazai férfihírességekkel…..
hullagalopp 2008.04.29 09:11:33
2?
hullagalopp 2008.04.29 09:12:40
Kezdjük kicsit a memória frissítésével: technopopban idehaza ugye a Bonanza volt az örök aranyérmes, és mint a legnagyobbak közt szokás (mármint nem itthon), a csúcson abba is hagyták. A keményvonalas technopopfanok ezt talán árulásként értelmezték, mivel a szigorú…..
Breitkopf nevű kedves olvasónk hívta fel a figyelmünket erre az oldalra. Wittman Ferenc bizalomgerjesztő videója valószínűleg a műfaj - a lehúzós MLM rendszerek - egyik legbizarrabb képviselője, ha ez nem lenne, említésre sem érdemes lenne az oldal. A kamerába sugárzott mondatok…..
hullagalopp 2007.12.12 12:11:42
jaja, szomorú, hogy nincsenek már. ez viszont van, ez is szórakoztató néhol:
e-dohanyzas.info/
elektromos cigaretta 30e Ft-ért, egy csipetnyi MLM, vicces karácsonyi képek, egyebek.
Hála az égnek erre sem kellett soká várni. A magyar netes underground líra kitermelte az első Subba-kompatibilis verset. Éltessük együtt a szerzőt, Cservinka Dávidot és szerzeményét, az Undort. Cservinka Dávid Undor Persze ezekről soha nem beszélünk.…..
Bár ma reggel azt közölték a BRFK-n, hogy a korábbi bejelentéssel megegyezően a rendőrség ma, 14 órakor fog sajtótájékoztatót tartani a szerverlefoglalások ügyében, az imént azt az infót kaptuk, hogy sajtótájékoztató mégsem lesz, viszont hamarosan kiadnak egy közleményt és…..