Regisztráció Blogot indítok
Adatok
a bölcsész

12 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Sokan és sokat foglalkozunk a hétköznapi életünkben rövid távon bekövetkezett változásokkal és a világjárvány potenciális egészségügyi hatásaival. Egyeseknek még a járványt követő gazdasági recesszió is eszébe jut. De erről még nem sokan írtak. Most ér véget a világjárvány első radikálisan újszerű…..
Maróth Miklós szavai újra rámutatnak, hogy Magyarországon egymás mellett él az a generáció, amelyik érti a szabad gondolkodás világát és az a generáció, amelyik megteremtette itthon a szabad gondolkodás világát. Csak sajnos nem értik meg egymást. Volt egyszer egy szocializmus: a magyarok…..
Egy japán mondás szerint Japán „a nyolcmillió kami hazája” (八百万の神, yaotoyorozu no kami). Ez a mondás azt jelenti, hogy kamiként azaz istenségként minden cselekedet és teremtmény tisztelhető, tehát a kamik száma gyakorlatilag végtelen. Ezt a gondolatmenetet segítségül véve kijelenthetjük, hogy…..
Ha már beszélünk valamiről, menjünk bele alaposan.  A Pesti Bölcsész Akadémia videóját kértem el a bejegyzéshez. Megtekintése a beszúrt filmrészletek miatt csak olyanoknak ajánlott, akiknek van gyomra a horrorhoz...
Ha egy egzotikus országban járunk, akkor nem azért megyünk be a mekibe, mert új ízeket akarunk kipróbálni, hanem azért, mert arra számítunk, hogy itt ugyanazt fogjuk kapni, mint amit otthon is adnak. A reflektáló remake szembesít minket gyerekkori önmagunkkal, méghozzá tisztán és…..
a bölcsész 2015.12.29 20:05:22
Örülök, hogy gyorsan idetaláltál :)

A filmes és az üzleti "Franchise" közös, lényegi eleme (aminek az csak az okozata, hogy a Disney dönt pl. a Marvel és a Star Wars filmek kérdéseiben) szerintem egyedül a befogadói attitűd felől értelmezhető. Magyarul: egy néző szerintem azt várja egy franchise tagjától, hogy ne nyújtson "radikálisan újat", hanem hozza számára azt, "ami ismerős". Ettől sikeres számunkra Indiában a meki és ettől "sikeres" az a Jurassic/Terminátor/Star Wars termék a közönség számára. És itt a nagyobb közönségről beszélünk, akik talán kicsit kevesebb igénnyel ülnek be a moziba. Ők "díjazták" a Jurassic Worldöt és az Ébredő erőt a "rossz példáid" közül. A Fury Road nem azért nem lett sikeres szerintem, mert különösebben különbözött volna ezektől (azért nem foglalkoztam vele sokat mert én az égadta világon semmi komoly különbséget nem látok közte és a Jurassic World között "érettségben" vagy más tekintetben), pusztán abban, hogy egy valójában sokkkkkkal ismeretlenebb és kevésbé népszerű franchise.

Innentől fogva szerintem egy üzleti (Hollywoodi) szempontnak két választása van. Vagy elkezdi halmozni az epizódokat, vagy csinál egy okosan reflexív, de hogy egyszerűsítsek, fogalmazzunk úgy: rajongói újrafeldolgozást. Kettőnk között a különbség nem csak az, hogy szerintem ez jó, hanem hogy szerintem ez az újrafeldolgozás EGYETLEN jó módja.

Fury Road megint: itt azért az öreg szerintem egyszerűen csak megcsinálta azt, amiről mindig is álmodott, egy olyan korban, amikor már megvoltak hozzá a technikai követelmények (és a pénz), amiket ugyanolyan kreatívan használt fel, mint a pályája elején meglévőket (kicsivel kevesebb volt akkor, még a franchise végefelé is).

Nehezen értem meg hogy az "univerzumépítés" és a "műfaji filmek" ötvözését te nem látod nagy előrehaladásnak. Szerintem ez mentette meg a 21. filmet. Nem pusztán arról van szó, hogy zsámnereket mixelnek, hanem arról, hogy először találkozik össze az állandó bevételi biztonságot követelő üzleti szempont és a kreatív filmkészítés végre valahára. Mert az üzleti szempont ugye az, hogy az elkészülő termék eladható legyen. Ez kevéssé kreatív már, amikor a Halálos iramban 12. részénél tartunk. De ugyanez az eladhatóság biztosítva van, ha egy film benne van egy ismert univerzumban (Marvel). El fognak menni rá a nézők és meg fogják venni a mozijegyet. Ezért mernek rá pénzt adni Hollywoodban. Közben viszont VÉGRE az van, hogy ez egyébként mit sem számít, mert a rendezők megvalósíthatják a legkülönbözőbb műfaji elképzeléseiket. Nem "annyira" sok ez, de mégiscsak forradalmi ahhoz képest, mint ami ezelőtt volt.

A Jurassic Worldről és arról, hogy a többrszörös önreflexivitáson keresztül mennyire "réteges" termék is az a film, én is külön posztoltam :D Szerintem túl szigorúak voltatok hozzá, meglehetősen sokan, és ahelyett, hogy díjaztátok volna az őszinteségét, olyasmit követeltetek rajta amiről ti magatok sem tudjátok hogy valójában micsoda. Na EZ szerintem az az öntudatlan "élményvárás" amit a film zseniálisan kiforgat.

A Force Awakens reflexiója a karaktertípusai (és azonossíthatóságai). Ezek reflexívek. És várjuk ki a végét, hogy a nyolcadik-kilencedik részben ezekből az egyszerűen beprogamozott reflexiókból mit hoznak még ki a forgatókönyvírók. Szerintem ennek lehet jó eredménye (ha akár csak egy-két embert áthoznak a jelenleg futó drámai forgatókönyvírók közül). Szerintem tökéletes terepet építettek ki ezeken a karakter-azonosságokon keresztül a későbbi csavaroknak. Másrészt: Kylo Ren.

Egy gonosz, aki valójában a geek rajongója a korábbi filmek gonoszának. Egy fiatal, aki - ha tehetné - Bane-maszkban dobálná a gránátokat egy denveri moziban. Az ő karaktere maga az önreflexió.

Na ez se lett rövid :D
2 éve még minden további nélkül azt gondoltuk, 2015 tele lesz hatalmas mozgóképes csodákkal, vagy legalábbis ütős blockbusterekkel. Ehhez képest a felhozatal finoman szólva is hagyott kívánnivalót maga után, és elsősorban nem is kifejezetten a színvonallal volt a baj, hanem, hogy…..
Mandiner blog A Halál Kalifátusa 2015.11.27 07:01:00
Vendégszerzőnk, Békés Márton történész írása   „Az umma turizmusa a dzsihád.”(Iszlamista jelszó) „Muszlim testvéreim [ummati], hajnalodik már, várjátok a végső győzelmet!Az Iszlám Állam az igazak véréből születik,A jámborak szent háborújából [dzsihad] ered.Ők…..
Az Iszlám Állammal vívott háború jobban hasonlít egy megkomponált drámára, mint az elmúlt évszázadok háborúira. Egy jó drámában pedig soha sincsen "győztes". Némi egyszerűsítéssel azt mondhatjuk, hogy Platónnál minden művészeti alkotás csupán egy harmadrendű létező,…..
Azt gondolod, hogy nehéz egy filmet a bemutatása előtt kritizálni? Ha igen, nincs igazad. A Star Wars legújabb epizódjával kapcsolatban már bőven rendelkezünk elég információval ahhoz, hogy összerakjuk a történetet, következtessünk a látványvilágra, legyen néhány elég jól…..
A legegyszerűbb a mások igazságát – egzakt igazságát – elfogadni. Ehhez kevés energia kell és még kevesebb személyiség. Dögöljenek meg távol a küszöbtől a veszélyes migránsok! Fogadjunk otthonunkba minden ártatlan menekültet! Ezeket a véleményeket azonban nem kell…..
A városaikra zúduló atomcsapás – ami valószínűleg többgenerációs történeti sokkélmény volna bármely nemzetnek – Japánra még szélsőségesebb…..
„Láthatatlan életet élünk és láthatatlan a halálunk is”, mondja muszlim vezetőjük. „Ha meg kell halnunk, akkor nézzék végig a halálunkat!” Néhol egy-egy kerítés, máshol kevesebb, mint 20 kilométernyi vízfelület választja el egymástól Afrikát és Európát. A…..
A remek eredmények a mozikasszáknál és az ezzel párhuzamosan hangoztatott „az eredeti sokkal jobb volt” kritika összeegyeztethetetlensége egyszerűen abból fakad, hogy sokan nem tudják mit kell nézni. Segítek. A Jurassic Park bemutatása óta eltelt időben, 1993-óta igen sok…..
A „fejlődés” ma már (nyugatias) gondolkozásunk alapja: az „új” mindig szükségszerűen jobb lesz, mint a „régi”. A „melegházasság” világa a modern világ, amely túllépett azon a sötét koron, amely „nem normálisnak” titulálta azt. A fejlődés parancsa…..