Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Németh Péter

0 bejegyzést írt és 4 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Rick Warren mega-gyülekezetébe több mint 20.000-en járnak. Mi a „siker” titka? Rick Warren egyik partnere a CMS marketing ügynökség, egy cég mely segít nagyobb üzleti cégek fejlődésében. Peter Drucker az egyik tanácsadója, aki egy híres világi business-guru. Olyan tanácsokat ad gyülekezeteknek hogy…..
Németh Péter 2014.07.24 21:45:36
Kedves Zsuzsanna! Olvastam Rick Warren "A céltudatos gyülekezet" című könyvét. És olvastam az előző blogbejegyzést is (a 3. részt). Ha jól értem, akkor az Ön kritikája a a keresőknek szolgáltatott gyülekezeti "műsor" nem biblikus voltáról szól. Ha így van, akkor Önnek formálisan igaza van. De! Szerintem nem a jó végén nézi a dolgot.

Az általános iskolai oktatás, első osztályban nem a kvantummechanikával és atomfizikával kezdődik. Azonban az oktatási rendszerünk mégis képes (hosszú munkával) atomfizikusokat képezni.

A keresztény élet azon szintje, ahonnan Ön szemléli a dolgokat, az az atomfizikus szintjének felel meg ebben a példában. Erről a szintről a kicsi elsősöknek nyújtott "tudást" lehet ugyan kritizálni, csak éppen nem érdemes. Az érési folyamatot hagyja ugyanis figyelmen kívül.

Amint nézni kellene tehát nem az, hogy mennyi nemhívő vagy kereső "érzi jól magát" egy megagyülekezeti, (akadémiai szintről nézve) nem biblikus programon. Sokkal inkább azt érdemes nézni, hogy ezek a gyülekezetek mennyi nemhívőt formáltak igazi hívővé. Olyan hívővé, aki biblikus életet él.

Az Ön kipellengérező kritikája a kezdő szintnek szól. Azt hiszem éppen ez a magatartás az, ami miatt a nemhívők köszönik, de nem kérnek a hitből. Az a közösség, ami egyből egy 100%-os szintet követel meg, az lehet elit, de nagyon kevesen ugorják meg egyből ezt a szintet.

Idézek Öntől "Ha ez nem vonzó nekik, akkor ez azt jelenti, hogy nem hajlandóak megfizetni az árát."

Aki még kereső, az nem tudja, hogy mi az, ami vonzó lehet a hitben. Ő a külsőségeket látja, amivel szembesül. Ő azt látja (sarkítok és az érzékletesség kedvéért általánosítok!), hogy egy átlagos falusi mise és egy egyházi temetés nagyjából ugyan abban a síri hangulatban telik el. (Nem a lelki folyamatokat látja, hanem a külsőséget!) Honnan tudná a szerencsétlen "kezdő", hogy minek is kellene az árát megfizetni!? A megváltás nem látszik elsőre!!!

Szóval a "végterméket" kellene kritika alá vonni! A végtermék pedig nem egyenlő azzal, ami egy ilyen gyülekezeti alkalmon látszik. Ezt egyébként Rick Warren is leírja a könyvében. Az ő gyülekezete a hitben érés folyamatát támogatja. Szisztematikusan.

Azt sajnos nem tudom, hogy Rick Warren gyülekezetében az érett "mag" hite milyen minőségű. Azt azonban látom, hogy Ön nem a belső érett mag hitét kritizálja, hanem a keresők szintjét akarja az érett hívő szintjével mérni.
Németh Péter 2014.07.25 18:07:52
@Kéry Zsuzsanna: Kedves Zsuzsanna! Ha jól értem, akkor személyesen látott két-három nem működő példát arra, hogy gyülekezetek igyekeztek nyitni és alkalmazkodni, és kudarcba fulladtak. Ebből pedig levonta a nyilvánvaló következtetést, hogy az "ntézményes gyülekezetesdi úgy hamis, ahogy van."

Gyakran előfordul (főleg megkeseredett kisvállalkozói körökben) az, hogy lát valaki egy jónak tűnő módszert, kipróbálja azt amit a felszínen(!!!) lát, de abba már nem fektet energiát, hogy a teljes szisztémába beleássa magát. Hogy megértse a dolgok mögötti összefüggéseket, és hogy kemény szellemi munkával megtanulja a saját egyedi helyzetére adaptálni a módszert. Nem. Ő nekifut lendületből a felszínen látszó dolog megvalósításának, aztán mikor koppan a falon, akkor levonja a "nyilvánvaló" tanulságot: a módszer nem működik, a módszer sarlatánság, aki pedig azt állítja, hogy neki megy, az mind csaló.

A fenti cikk szerzője szerint a marketingfelismerések, marketingismeretek adaptálása a gyülekezetépítésben: negatív. Még talán bottal sem kellene piszkálni ezt a területet ebben a vonatkozásban.

Felmerül bennem a gyanú, hogy azokban a példákban, amikből levonódott a "nem működik" következtetés, ott talán csak a felszínt másolták. És egyre elkeseredettebben, a hivők számára egyre taszítóbb módon.

Idézem: "A jelszó mindig az volt: csak el ne riasszuk őket!" Igen. Ez a felszín. Ez látszik elsőre a módszerből. Emögött viszont (a ténylegesen működő rendszerekben) ott van még egy differenciálás:
- aki "érlelhető", annak legyél vonzó
- aki "nem érlelhető" (általad) annak legyél nyugodtan taszító
Arra a kérdésre pedig, hogy a te közösséged által ki érlelhető és ki nem, nos annak a megválaszolására szintén vannak módszerek.

És akkor ott van a nevezéktan. Az egyik közösség ezt érti gyülekezeti alkalom alatt, a másik azt. Saddelbackben például van külön istentisztelet a "kemény magnak" és van olyan, ahol a keresőket is figyelembe veszik. Vannak olyan gyülekezeti alkalmak, melyek csak a belső körnek szólnak, és vannak olyanok, amik nyitottak, befogadóak. Van valahol tiltva az, hogy egy közösség nem tarthat nyitott alkalmakat, ahol "elébe megy" másoknak? Izlés dolga. Az egyik közösség meg tudja csinálni, a másik nem, vagy nem akarja. Pusztán ettől még egyik közösség elhivatottságát és biblikus voltát sem szabadna elvitatni.

Nem azt mondom, hogy minden közösségnek "módszerek" alapján kell növekednie, evangelizálnia. Csak azt, hogy a korrekt hozzáállás szerintem nem a látszat alapján való általános itélet. És attól, hogy létezik olyan hittérítő, aki a marketinget rossz célokra használja (mert biztosan létezik), attól még nem a módszer eleve elvetendő. Pedofil papok is vannak, mégsem a papság egészét vetjük el/meg általuk.

Sok módszer lehet az evangelizációra. Szerintem akkor korrekt itélkezni az egyik vagy másik felett, ha teljes egészében átlátjuk a teljes folyamatot.
Németh Péter 2014.07.28 23:23:54
@Arpicus: Kedves Árpád!
Azt hiszem nehéz egy 386 oldalban leírt rendszert egy-két kommentben összefoglalni úgy, hogy az ne legyen félreérthető. Vagy félremagyarázható. Nekem legalábbis a mellékelt ábra szerint nem sikerült.

Egy kiragadott példa: én azt írom, hogy "van külön istentisztelet a kemény magnak, és van a keresőknek". Erre a válaszban ezt olvasom: "Ki az a személy aki veszi a bátorságot,hogy valakire azt mondja,hogy ez nem vehet részt az istentiszteleten mert úgymond éretlen."

Senki nem veszi a bátorságot. Ugyanis nem erről van szó!

Érdemes észrevenni azt, hogy mennyire mást értünk a "valakinek szól" fogalom jelentésén. Én szimplán azt értem, hogy "neki szól". ÉS NEM értem alatta azt, hogy ott lenne egy rendőr, aki nem enged be olyanokat, akiknek "nem szól".

Tehát onnan indultunk, hogy "valakinek szól". Ebből lett aztán az az értelmezés, hogy "valakiknek szól, de más be se teheti oda a lábát." Aztán ebből lett levezetve "az elitista szeparáció". És aztán a jogos felháborodás mindezen.
A felháborodás kiváltó oka viszont nincs benne az eredeti sztoriban. Az oda lett költve/gondolva menet közben.

Azt hiszem így ennek az eszmecserének nincs sok értelme a továbbiakban. Észre kell(ene) tudni venni, hogy mi az ami benne van a sztoriban, és mi az amit mi költünk hozzá a saját előítéletenkből merítve a sztorihoz. Ehhez pedig konkrét ismeretek kellenének arról, amit kritizálunk. És ismeretek a saját előítéleteinkről is.

Ha valakit valóban érdekel, hogy mi az ami ténylegesen történik Rick Warren gyülekezetében (mi a teljes kép), az olvassa el az erről szóló könyvet: moly.hu/konyvek/rick-warren-celtudatos-gyulekezet