Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Galpe

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Azt hittem, az ilyesmi már kihalt. Egyrészt az alapos, elemző jellegű olvasói levél igen ritka, persze ez nem feltétlenül baj. Másrészt hogy valaki még ilyen szépen emlékezzen egykori családi Zaporozsecének nyűgeire, az különleges memóriát sejtet. Levélírónk valószínűleg…..
Galpe 2008.01.12 22:23:50
1971-ben vették(vették? - kapták 3 év várakozás után)szüleim a Zapcsit.Első autónk volt.Világoszöld,az adattáblát helyettesitó papircetli szerint "rezedazöld".Váltó fordított H-séma szerint működött:egy-három lent,kettő-négy elöl.Ez még a rácsos dizájn elejű volt,de már a fejlettebb változat:volt ugyanis egy előző kivitel,amiben az indexkapcsoló a műszerfal közepén lévő billenőkapcsoló volt.A miénk már korszerű,kormányoszlopon lévő karral kapcsolható szerkezet volt.A főoldalon látható kivitel a krómcsíkos elejű már a második(!) facelift változat!(Az eredeti ős-zaporozsec pedig megtekinthető valamelyik jamesbond-filmben,Pierce Brosnan és barátja Oroszországban azzal megy az egyik főgonosz bácsihoz.)A miénk egyhónapos korában motorgenerálon esett át főtengely repedés miatt.A "tank-indítómotor"duma mellett a másik közszájon forgó holtbiztos információ szerint stabilmotor volt generátorok és más ipari cuccok mellett.Egy régesrégi Autó-Motor lapban megjelent egy cikk,ahol a lelkes tulaj leirta,mint szerelt zsiguli(bocs- akkor már Lada)porlasztót a gépbe.Ettől állítólag megvadult a szerkezet,és kevesebbet is fogyasztott.( Ilyen szupervalószínű esetekről mintha manapság is hallani lehetne néha?!)A fűtés állandóan rossz volt.Érdnél leállt,csak bűzlött a benzin,mire a Balatonra értünk télen,már mindenki kékre fagyott.Meglepetten olvastam az ezzel ellentétes véleményeket.Mindenesetre 3x lejutottunk vele az Adriára,meg haza is,üzemzavar nélkül.(Csak másnap romlott el mindig.)Egyszer ennek is kilukadt a benzintankja,tényleg az utastérbe folyt belőle a benzin.Apu aznap reggel valamiért éppen nem gyújtott rá,amikor lement reggel beindítani a gépet...
4 évig használtuk.Utána jött a kereklámpás 1300(!)-as Lada. Elmondhatatlan volt a különbség.Szerintem a Zaporozsec egy kicsi,megbízhatatlan,kényelmetlen,rossz konstrukciójú,szarul összerakott redva pusztulat autó volt.Mindenesetre 12 évesen ezt az autót vezettem egyedül először. Néhány dolog eszembe jutott a korszakról:Colin Chapman még nem alkotta meg a fordított repülőszárnyat az F1-ben,a rallyban a Lancia Fulvia volt a menő,meg a kutyacsont-Escort és a Fiat 131 Supermirafiori,a VW bogarat még Németországban(még létezett NSZK!)gyártották,a BMW 3,0 CSL mellett a jugó campingban órákig csorgattam a nyálam,a Jeepnek kerek első lámpája volt,és idehaza csak egy lépésre voltunk attól,hogy végső csapást mérjünk a rohadó kapitaliznusra úgy a gazdaság,mint a kultúra területén.