Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ponges

0 bejegyzést írt és 26 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Babák, gyerekek és nyelv 2013.11.23 19:40:55
Ajánló „Nyelvelsajátítás és kétnyelvűség I. és II.” – tudományos ismeretterjesztő rádióbeszélgetés. (Takács Tibor szerk., mások közreműködésével: „Tér-Idő. A tudomány világa.” MR1–Kossuth Rádió. Budapest. 2013. 11. 18. és 11. 19.) Ezúttal egy olyan…..
Babák, gyerekek és nyelv 2013.11.16 13:13:09
Ajánló „Analógia és hálózatmodell” – tudományos szakcikk. (In: Kádár Edit–Szilágyi N. Sándor szerk.: Analógia és modern nyelvleírás. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár. 2013. 66–87.) Ezúttal egy olyan dolgozatot ajánlok, ami látszólag nem kapcsolódik a…..
Babák, gyerekek és nyelv 2013.09.01 16:24:05
Ajánló „A morfoszintaktikai szabályok és a pszicholingvisztika” – tudományos szakcikk. (In: Benő Attila–Fazakas Emese–Kádár Edit szerk.: „…hogy legyen a víznek lefolyása…” Köszöntő kötet Szilágyi N. Sándor tiszteletére. Erdélyi Múzeum-Egyesület: Kolozsvár.…..
Az újszülöttek, akik anyanyelvük jellegzetes hanglejtés- és nyomatékmintáit már magzati korukban megismerték, ezeket használják vezérfonalakként ahhoz, hogy a beszédfolyam hangsorainak kódját alaposabban is megfejtsék. A meghatározott hangsúlyviszonyokkal rendelkező nagyobb…..
ponges 2013.11.25 14:17:55
@Szandi1990: Az ilyen jellegű tanításnál elsősorban a kisbaba a látással és a hallással együtt tudja értelmezni a világunkat. Ebben az esetben is hasonló helyzet állhat fenn. Egy közeli ismerősöm is éppen ugyanezt a tanítási módszert alkalmazza. Azt mondja azért hatékony ez a technika mert, ugye a szülő rámutat arra a bizonyos dologra és mindig ugyanazt a hangsort mondja ki. A kisbaba ez alapján fogja elraktározni az információt, miszerint annak a bizonyos dolognak ez a megnevezése. Ennek a módszernek az elsődleges sikere a folyamatos ismétlődésnek köszönhető. Ugyanúgy működik a dolog a szülő megnevezésnél is, mert ugye hiába nincs a szülő a közelben, ha a gyerek fejében megjelenik az apa tudati képe, akkor is azt fogja mondani, hogy "papa" annak ellenére, hogy nem látja, de mégis tudja azt, hogy a szó és a létező fizikai való összefüggésben vannak.
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.13 14:59:09
Ajánló „Csecsemők és nyelv – Mit tudhat meg a nyelvészkutató a babáktól?” – tudománynépszerűsítő program. (Kutatók Éjszakája 2013. Debrecen. 2013. 09. 27.) Ha kíváncsi vagy az előadásra, nézd meg a diaanyagot, illetve olvasd el az eseményről készített egyetemi…..
ponges 2013.11.19 19:15:10
@Fehér Kriszti: A babák elsődleges kommunikációs formája a születés után a sírás, de vajon a kis magzat az anyaméhen belül is sírhat ha valami "rossz" történik vele? Egyáltalán a sírás az minden esetben negatív hatás miatt jön létre az ő esetükben?
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.10 18:19:54
Ajánló „Innátizmus? – egy pszicholingvisztikai kérdés és a szociolingvisztika elmélete-módszertana” – tudományos szakcikk. (In: Kontra Miklós–Németh Miklós–Sinkovics Balázs szerk.: Elmélet és empíria a szociolingvisztikában. Válogatás a 17. Élőnyelvi Konferencia —…..
Az emberek együtt élnek a nyelvvel, nap mint nap beszélnek és meghallgatnak, írnak és olvasnak. Olyan szoros kapcsolat ez az emberek és a nyelvük között, ami erősebb és tartósabb a legjobb házasságnál is. Egyáltalán nem csodálkozhatunk azon, hogy a nyelv valamilyen formában…..
Babák, gyerekek és nyelv 2013.10.07 17:34:34
Ajánló „Dajkanyelv” – tudománynépszerűsítő rádióbeszélgetés. (Elhangzott a Friss Rádió „Egyetem tér” című műsorában. Debrecen. 2013. 10. 01.) Ezúttal egy rádióbeszélgetést ajánlok a felnőttek csecsemőkhöz és babákhoz intézett beszédéről. (A műsorban…..
ponges 2013.11.18 09:27:46
@Fehér Kriszti: Hogy én is hozzászóljak a témához, nekem is van ezzel kapcsolatban saját tapasztalatom. Édesapám német tanár, és ugye hozzánk külön órára járnak különféle korú tanulók (az egészen fiataloktól kezdve az idősekig). Az én meglátásom az, hogy kortól függő az, hogy kivel, hogyan lehet elkezdeni a nyelv tanulását és persze attól függően, hogy kinek mi a célja a nyelvvel (a kettes megszerzése, egy nyelvvizsga, vagy külföldi munkahelyen való boldogulás), mindenkit más mélységben kell felkészíteni a nyelv elsajátítására. Hasonlóképpen működhet ez, mint a nyelvtanulás a babáknál. Minél fiatalabb valaki annál könnyebben érti meg a nyelvet a játékos formájában, vagy épp a túlzott artikulációjában, mint a felnőtt tanulók.