Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ill-legal

2 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
... de hagyományos értelemben nem is mellettünk. Hétköznapi szempontból nézve a döntést jogosan feltételezik sokan, hogy a Kúria a bankok mellett foglalt állást. Ha madártávlatból nézzük, akkor viszont hamar be kell látni, hogy a Kúria elsősorban a magyar jog alapján döntött,…..
ill-legal 2013.12.16 19:15:11
Nem szoktam kommentelni, mert szakmabeli vagyok, most is csak azért teszem, mert sikerült kívülről annyira beszűkíteni a nézőpontokat, hogy annak nem sok köze maradt a valósághoz. A deviza alapú, ill. deviza hitelek esetében a problémát a felszínen keresik, pl. van-e de viza vagy sem a hitelek mögött, egyoldalú kamatmódosítás mennyire jogszerű, árfolyamrés költség vagy sem, benne kell lennie a THM-ben vagy sem, eladási vagy vételi árfolyamon kell hogy számoljanak, költségeket devizában számolhatják-e el stb. Ezek a közismert támadási pontok, holott nem ez a főbb probléma ezekkel a szerződésekkel. A probléma sokkal mélyebben van. Ezek a „zseniális banki termékek” attól zseniálisak, hogy elrejtettek benne még egy szerződést. Az első szerződésben – hitelszerződés - a bankok jelezték, hogy van olcsó devizaforrásuk és ebből olcsóbb hitelt tudnak nyújtani a forint hitelnél. Ebben arra vállaltak kötelezettséget, hogy kölcsönt nyújtanak havi törlesztés mellett hosszú időre a kölcsönvevő által vásárolni kívánt vagyontárgy – autó, lakás stb. – megvételére. Ez volt a „csaliszerződés”. A második, „leplezett”, a lényegi szerződés arról szól, hogy a bank a havi törlesztésekből rendszeresen devizát vásárol, és abból finanszírozza a saját deviza forrását, amely - a perekben előadott banki védekezés szerint - szintén hitel. Ezt a szerződést viszont úgy hívják, hogy ismétlődő devizavételre vonatkozó bizományosi megbízási szerződés. A két szerződést összegyúrták egy kölcsönszerződéssé és a devizavételi bizományra vonatozó előírásokat megkerülve minden ezzel kapcsolatos kockázatot a hitelt felvevőre hárították. A kétfajta szerződés háttere ég és föld a feltételrendszerét tekintve. A hazai jog az ilyen devizaügyletekkel kapcsolatosan széles biztonsági előírásokat tartalmaz. (2009. évi LXXXV. tv). A főbb szabályok: Ha devizavásárlásra adok megbízást akkor meg kell határozni a referencia kamatlábat, referencia árfolyamot, átváltási költségeket, minden egyes vásárlást előre engedélyeztetni kell a féllel, ezekről az ügyletekről egyesével kell elszámolni, a bank jutalékát, költségeit is előre meg kell határozni, stb. A jogszabály szerint az ügyfélnek minden pillanatban jogában áll tudnia a pénzéről. Ezt a kötelezettséget „spórolta” meg a bank. A bank, mint bizományos csak jutalékra jogosult, minden ügylet után az előre kialkudott összegre, amellyel előre lehet számolni, az vagy fix, vagy eredményarányos. A gyakorlatban ez a következőképpen működött: Adott egy autóvásárlásokat finanszírozó Zrt. (nevet nem említek). Az ügyfelem autójának vételárát megfinanszírozta. A Zrt-ből látszik, hogy ismertek a tulajdonosai. (www.cegjegyzek.hu) Ebből kiderül, hogy ennek a Zrt-nek egy tulajdonosa van, egy nagy nemzetközi bank. A tevékenységéből pedig látszik, hogy nyíltpiaci banki tevékenység nem szerepel a tevékenységi körei között. Tehát a következtetés, hogy az összes forrását az anyabankja adja, olyan kondíciókkal, amelyekkel akarja. Ezekért a kondíciókért kell felelősséget vállalnia az ügyfélnek, holott nem áll kapcsolatban a bankkal. Nézzük az ügyletet. Ügyfelem felvett 2008-ban mondjuk 2.000.000 HUF összeget CHF deviza alapon. Tételezzük fel, hogy a kiinduló CHF és a kamat is rögzítve volt. (Bár ez nem igaz ebben az esetben). Ha a kiinduló kamatszinteket 100%-nak tekintjük HUF és CHF nyíltpiaci alapon, mondjuk a Londoni bankközi értékesítési piacon – LIBOR – akkor a mai napig lehet követni, hogy a nyíltpiaci devizavásárlás kamatfeltételei hogyan alakultak a konkrét szerződésben és a LIBOR szerint. Az ügyfelem 100%-os szintű kamata 2008 végétől 109,8%-ra nőtt és mind a mai napig ezen a szinten van. A CHF LIBOR 2008-as 100%-as szintje 2008 év végére 44,64%-ra, 2009 év végére 8,98%-ra, 2010 év végére 6,05%-ra, 2011 év végére 1,84%-ra, 2012 év végére 0,43%!!!-ra csökkent, 2013.11.30-án 0,53%!!!!-on áll!! (www.snb.ch) A londoni bakközi piacon ilyen kamatfeltételekkel lehet CHF-et vásárolni. A hitel árának döntő részét a kamatköltség teszi ki. Mivel az ügyfelem pénzén a bank anélkül vásárolhat devizát, hogy arról tételesen és ügyletenként el kellene számolnia a 100%-ot meghaladó kamatnyereségre tesz szert már több mint 4 éve!!!!
ill-legal 2013.12.16 19:15:44
Most jön a további kamatot megdobó hivatkozás sor ország kockázat (CDS felár), banki kockázatok növekedése stb. Ha visszatérünk a Zrt-s hivatkozásra akkor ott tovább is léphetünk. Az anyabank egy nemzetközi pénzügyi csoport tagja. Mindebből az következik, hogy a hitelt kihelyező amúgy sem végez nyíltpiaci banki műveleteket, az anyabankja pedig a saját pénzügyi csoportján belül szerzi be a forrásokat, nyilván a legolcsóbban, így szinte az egész nyereséget megtarthatja, egyúttal anélkül viszi ki innen, hogy bármilyen adót stb. kellene érte fizetnie. Hasonlattal élve olyan a helyzet, amikor valaki a tőzsdén árfolyamnyereségre játszik és a brókerének nem kell elszámolnia az átadott pénzzel, maga dönti el mikor mit vesz és mennyiért, a végén pedig közli, - bizonyítás nélkül - hogy elment az egész pénz és van egy csomó költség, amit még meg kell az ügyfélnek fizetni. A bankok ezek a brókerek. A bíróságnak nem lenne más dolga, csak annyi, hogy ketté kellene választania a két szerződést és mindkettőt a saját szabályrendszerében értelmezni. A következmény annyi lenne, hogy a bankot a jogszabályban egyébként is meghatározott tételenkénti elszámolásra kellene köteleznie. A problémák lényege csak ezután jön. A leplezett szerződés kétféle eredményre vezethet, vagy a leplezett szerződést érvényesnek nyilvánítják és az arra vonatkozó szabályok szerint bírálják el a kereseti igényt, vagy megállapítják a semmisséget. (Ptk. 207§) A semmisségnek nemcsak az a jogkövetkezménye, hogy az eredeti állapotot kell helyreállítani, hanem az is, hogy az érvénytelenséget okozót kártérítésre is kötelezik. (Ptk. 238§), ennek keretében vagyoni és nem vagyoni károk is érvényesíthetők. A semmisséget a bíróságnak hivatalból kell észlelnie, de arra hivatkozni kell. (Ptk 234§). Mint jeleztem a leplezett szerződés semmis is lehet. A Kúria mostani döntése elég problémás, mivel a Ptk. ebben a kérdésben akként fogalmaz, hogy „A színlelt szerződés semmis; ha pedig az más szerződést leplez, a szerződést a leplezett szerződés alapján kell megítélni” (Ptk.207§(6)). Mivel a más szerződés jogi nyelven azt jelenti, hogy egy konkrétan megjelölt tartalmú szerződést kell tartalmaznia, tehát a Kúria általánosságban nem állíthatja azt, hogy nem leplezett szerződések ezek a deviza alapú vagy deviza szerződések. Ha úgy fogalmaz, hogy nem forint alapú szerződéseket leplez, az rendben lehet, de általánosságban nem lehet akként értelmezni, hogy mindenféle szerződés leplezettségétől mentesek ezek a szerződések. A probléma eszkalálódása csak ezután következik, mivel a semmisséget hivatalból észlelni kell. Vélhetően ezt a magyar bíróságok erre a kúriai döntésre hivatkozva nem fogják megtenni. És akkor most áttérhetünk a bíróságok felelősségére, ami szintén agyonhallgatott probléma. Ez a kedvenc területem, itt a siker kizárva. Minden bírósági műhibaper ítéleti indoklásának szó szerinti része a következő mondat: „A töretlen joggyakorlat szerint a bíróság felelőssége csak a kirívóan durva jogszabálysértések esetén állapítható meg.” Amit szintén kevesen tudnak, hogy Magyarországon három felelősségi szint működik egyidejűleg. Az első a jogi felelősség teljes hiánya, ez az országgyűlést és a jogalkotókat illeti meg. Jogalkotással nem lehet kárt okozni, más országokban lehet pl. Németország. Ezt a felelőtlenségi státuszt egy jogtechnikai eszközzel érték el, mégpedig azzal, hogy az országgyűlést nem minősítették jogképesnek. Mivel csak jogképességhez kapcsolódik felelősség és perelhetőség, így az országgyűlés megkerüli ezt a felelősséget, pedig okoz rendesen kárt, pl. MANYUP államosítás, az új dohánytrafikok egy részének rendeleti bezárása stb. stb. A következő felelősségi szint a bíróságoké, csak a kirívóan durva jogszabálysértésekért tartoznak felelősséggel, továbbá ezt a felelősséget is saját maguknak bírálják el, mert nincs erre független bíróság, bár mindez csak 1936-tól van így. És marad mindenki más a Ptk. 339§ alapján „Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni.” Ide tartozunk mi mindannyian. Azt hogy miért hozott ilyen véleményt a Kúria és egyáltalán miért tartunk ott ahol, annak okát azt hiszem a felelősségbeli különbségben lehetne végső soron keresni. És végül egy költői kérdés. Mi férhet bele egy olyan jogrendszerbe, ahol a törvényalkotónak nincs semmilyen jogi felelőssége, az általa hozott aktusokat olyan bíróság tartatja be, melynek felelőssége is kivételesen állapítható meg azt is csak saját maga által???
ill-legal 2013.12.16 19:17:02
Most jön a további kamatot megdobó hivatkozás sor ország kockázat (CDS felár), banki kockázatok növekedése stb. Ha visszatérünk a Zrt-s hivatkozásra akkor ott tovább is léphetünk. Az anyabank egy nemzetközi pénzügyi csoport tagja. Mindebből az következik, hogy a hitelt kihelyező amúgy sem végez nyíltpiaci banki műveleteket, az anyabankja pedig a saját pénzügyi csoportján belül szerzi be a forrásokat, nyilván a legolcsóbban, így szinte az egész nyereséget megtarthatja, egyúttal anélkül viszi ki innen, hogy bármilyen adót stb. kellene érte fizetnie. Hasonlattal élve olyan a helyzet, amikor valaki a tőzsdén árfolyamnyereségre játszik és a brókerének nem kell elszámolnia az átadott pénzzel, maga dönti el mikor mit vesz és mennyiért, a végén pedig közli, - bizonyítás nélkül - hogy elment az egész pénz és van egy csomó költség, amit még meg kell az ügyfélnek fizetni. A bankok ezek a brókerek. A bíróságnak nem lenne más dolga, csak annyi, hogy ketté kellene választania a két szerződést és mindkettőt a saját szabályrendszerében értelmezni. A következmény annyi lenne, hogy a bankot a jogszabályban egyébként is meghatározott tételenkénti elszámolásra kellene köteleznie. A problémák lényege csak ezután jön. A leplezett szerződés kétféle eredményre vezethet, vagy a leplezett szerződést érvényesnek nyilvánítják és az arra vonatkozó szabályok szerint bírálják el a kereseti igényt, vagy megállapítják a semmisséget. (Ptk. 207§) A semmisségnek nemcsak az a jogkövetkezménye, hogy az eredeti állapotot kell helyreállítani, hanem az is, hogy az érvénytelenséget okozót kártérítésre is kötelezik. (Ptk. 238§), ennek keretében vagyoni és nem vagyoni károk is érvényesíthetők. A semmisséget a bíróságnak hivatalból kell észlelnie, de arra hivatkozni kell. (Ptk 234§). Mint jeleztem a leplezett szerződés semmis is lehet. A Kúria mostani döntése elég problémás, mivel a Ptk. ebben a kérdésben akként fogalmaz, hogy „A színlelt szerződés semmis; ha pedig az más szerződést leplez, a szerződést a leplezett szerződés alapján kell megítélni” (Ptk.207§(6)). Mivel a más szerződés jogi nyelven azt jelenti, hogy egy konkrétan megjelölt tartalmú szerződést kell tartalmaznia, tehát a Kúria általánosságban nem állíthatja azt, hogy nem leplezett szerződések ezek a deviza alapú vagy deviza szerződések. Ha úgy fogalmaz, hogy nem forint alapú szerződéseket leplez, az rendben lehet, de általánosságban nem lehet akként értelmezni, hogy mindenféle szerződés leplezettségétől mentesek ezek a szerződések. A probléma eszkalálódása csak ezután következik, mivel a semmisséget hivatalból észlelni kell. Vélhetően ezt a magyar bíróságok erre a kúriai döntésre hivatkozva nem fogják megtenni. És akkor most áttérhetünk a bíróságok felelősségére, ami szintén agyonhallgatott probléma. Ez a kedvenc területem, itt a siker kizárva. Minden bírósági műhibaper ítéleti indoklásának szó szerinti része a következő mondat: „A töretlen joggyakorlat szerint a bíróság felelőssége csak a kirívóan durva jogszabálysértések esetén állapítható meg.” Amit szintén kevesen tudnak, hogy Magyarországon három felelősségi szint működik egyidejűleg. Az első a jogi felelősség teljes hiánya, ez az országgyűlést és a jogalkotókat illeti meg. Jogalkotással nem lehet kárt okozni, más országokban lehet pl. Németország. Ezt a felelőtlenségi státuszt egy jogtechnikai eszközzel érték el, mégpedig azzal, hogy az országgyűlést nem minősítették jogképesnek. Mivel csak jogképességhez kapcsolódik felelősség és perelhetőség, így az országgyűlés megkerüli ezt a felelősséget, pedig okoz rendesen kárt, pl. MANYUP államosítás, az új dohánytrafikok egy részének rendeleti bezárása stb. stb. A következő felelősségi szint a bíróságoké, csak a kirívóan durva jogszabálysértésekért tartoznak felelősséggel, továbbá ezt a felelősséget is saját maguknak bírálják el, mert nincs erre független bíróság, bár mindez csak 1936-tól van így. És marad mindenki más a Ptk. 339§ alapján „Aki másnak jogellenesen kárt okoz, köteles azt megtéríteni.” Ide tartozunk mi mindannyian. Azt hogy miért hozott ilyen véleményt a Kúria és egyáltalán miért tartunk ott ahol, annak okát azt hiszem a felelősségbeli különbségben lehetne végső soron keresni. És végül egy költői kérdés. Mi férhet bele egy olyan jogrendszerbe, ahol a törvényalkotónak nincs semmilyen jogi felelőssége, az általa hozott aktusokat olyan bíróság tartatja be, melynek felelőssége is kivételesen állapítható meg azt is csak saját maga által???
A Bíróságok Alaptörvény Ellenesen Működnek   1. A bírósági rendszer állatorvosi lova Az ügyvédi irodám a szakmán belül is egy hálátlan feladatot vállal magára, bírósági műhibaügyekre specializálódott. Ezek olyan ügyek, melyben az eljárt bíróságok valamilyen…..
Ez az első bejegyzés, amit automatikusan hoztunk létre. Vázlatban van, így csak a blogod tagjai láthatják. Próbáld meg átszerkeszteni, ha sikerült akár törölheted is és kezdődhet a blogolás.Kérdéseket és észrevételeidet a support@blog.hu címre tudod elküldeni. Jó…..