Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Dormán Tamás

95 bejegyzést írt és 20 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A karácsonyi ajándékőrület balul sülhet el: a minden bizonnyal egyik legnépszerűbb óhaj-sóhaj, az ún. drón könnyen bajba sodorhatja a röptető kiscsávókat, de pláne a jó szándékkal ajándékozó szülőket. Ma a Westend parkolóján áthajtva láttam egy tízévesforma srácot, amint egy több mint félméter…..
Dormán Tamás 2017.11.27 12:52:46
Rengeteg problémám akadt a cikkel, és az abban kibontakozó nézőpontokkal is. Eleve a drón fogalmával... A köznyelvbe viszont úgy tűnik, menthetetlenül igy kerültek bele az emelőlégcsavaros repülőgépek, multikopterek, annak ellenére, hogy ez fogalmi tévedés. Drón alatt az önálló repülésre, feladatvégrehajtásra képes szerkezeteket kellene értenünk, ami képes egy előre beprogramozott útvonalon, távirányítás nélkül közlekedni, földön, vízen, levegőben. A klasszikus távirányítású modellek nem drónok. A mostanában ezen a néven futó emelőlégcsavaros modellek semmiben nem különböznek a többi modellrepülőtöl. A néhány tízezer forintos játék kategóriás gépek, amiket bárki olcsón megvehet, nem veszélyesebbek, mint bármely korábban kapható játék. Ezek előbb mennek tönkre, semmint kárt tegyenek bárkiben, vagy bármiben, ha rendeltetésüknek megfelelően vannak használva. Ugyanez igaz egy fakardra, vagy focilabdára, stb. Nem ezeknek a játékszereknek a léte okoz veszélyhelyzetet. Nem ezek fognak problémát okozni a légiközlekedésben, vagy az utakon. A jogi szabályozásuk körül folyó kutyakomédia pedig kezd nevetségessé válni. Érdemes utána olvasni a témának, de nem elég egy-egy cikket, véleményt elfogadni, hanem a konkrét jogi szabályozást összefüggéseiben kell vizsgálni, hogy észrevegyük mire megy ki az a fajta pánikkeltés, aminek a cikk írója is felül. Mindazonáltal a végszóval, végkövetkeztetéásekkel egyet kell értsek, mert szerintem ott van a lényeg, hogy a megfelelő környezetben, felügyelettel, odafigyeléssel, neveléssel, kellő felelősségtudattal, ki lehet küszöbölni az esetleges veszélyeket, és menet közben össze lehet hozni az embereket egy közös hobbyval, a modellezéssel, modellrepüléssel. Rengeteget lehet tanulni, legyen szó fizikáról, matematikárol, elektronikai ismeretekről, programozásról, és még sorolhatnánk.
Dormán Tamás 2017.11.27 14:53:55
@Judy Epokit: Igazából nem gondolom, hogy bárki repkedhet vele. Legalábbis ezekkel a játék kategóriásokkal. Ha érdemben, élvezettel akarja repíteni, aki teszi, ugyanúgy gyakorolni kell, képben kell lenni. A legtöbb beépített "segítő" funkció, mint pl a headless mód, meg magasság tartás, az ilyen olcsóbb gépeknél többet árt, mint használ. :) Gyakorlat kell hozzá... prezse a mai videójátékokon felnítt generációnak előnye van a kontrolleres irányítás terén, és sok esetben épp a videójátékok okán a szem-kéz koordinációja is adott hozzá. Az irányvesztés kérdése viszont továbbra is kihívás. Én nem átkozom őket, mert szerintem belépőt jelenthetnek a komolyabb modellek világába. Arra gondoltam, mikor azt írtam, nem különböznek, hogy veszélyességük terén nem különböznek. Egy ütközés, zuhanás, nem veszélyesebb egy ilyennel, mint egy hasonló tömegű habgéppel. Olcsó műanyagok, könnyű alkatrészek, merevítések, jobbára parányi kefés motorok. Ami a vezérlést illeti, nem tartom ördögtől valónak a fejlett elektronikát sem. A kezdők sikerélményét is fokozza, ha könnyebb kezelni a gépet. Ma már egy kis rtf habgépen is gyakran van stabilizáló elektronika, hiszen épp ezeket a kisebb, könnyebb gépeket kell igazán vezetni, mert a méretükből adódóan instabilabbak, és arányaiban nagyobbak a külső behatások, mint pl a szél. Nem véletlenül nem 60cm-es fesztávúak a legelterjedtebb trénerek, vagy kezdő modellek. Ami az idiótákat illeti, sajnos semmi sem hülyebiztos. Legyen szó autóról, kerékpárról, modellezésről, vagy akármiről. Félre ne érts... én csupán nem szeretek különbséget tenni az egyes modelltípusok között. Utálom ezt a "drónos"/modellező viszályt. Az én első modellező élményem a klasszikus technika órai Pille/Mini Moki voltak, a következő húsz évvel később a 3ch infrás koax heli, és azóta sok élményt szereztek az olcsó kínai elektronika által elérhetővé vált gépek, amiket végre elérhető áron meg tudtam venni, építeni, repíteni, javítani. Mindazonáltal igyekszem felelősen űzni a hobbít, és erre bíztatni másokat is, és nem tetszik az a folyamat, ami a jogi szabályozásban zajlik, illetve hogy mint olyan sok egyéb esetben a jogalkotói részről a témában érdekeltek, és kívülállók különböző érdekcsoportokra bontása, egymásnak ugrasztása, valamilyen cél érdekében. (légtérengedély, kapcsolódó illetékek, biztosítás, pilóta licensz, akkreditált tanfolyamok, stb...)
Nem feledtelek el benneteket eme reggelen. Helyette remek, kerek szerkezetek repkednek, fergetegesen, melybe elemet nem kell vennetek. El ne menjetek...
Sajnos elkezdtem aktívan nézegetni a multirotoros gépek ősatyát az rc helikoptert. Itt már önmagában kevés pusztán egyetlen helikopterre gondolni, hiszen legalább két tucat gép műszaki paramétereinek az átnyálazásán vagyok túl, amelyet egy újabb menüpont megszületése - meglepő módon "helikopterek"…..
Dormán Tamás 2016.05.13 22:59:41
@Jackal_: Az én 911-esemen is van pár tuning cucc. A fém alkatrészekből csak az imbolygót használom. CF főtengellyel, és a Benma hillerrel. (az a lapátos cucc... rövidebb, így kevesebb a flybar strike, avagy mikor a flybar belever a kabinba, vagy a farokcsőbe). A többi tuning fém alkatrésznek nincs igazi hozzáadott értéke... sőt... plusz súly, rövidebb repidő. A szél nem barátja a gépnek... a flybar egyík hátránya a microkon, hogy stabilizál ugyan, de be is lassítja a reakcióikat, így nem lehet izomból a szélnek fordítani, maga ellen dolgozik a gép, és emiatt odakinn vannak korlátai. de enyhe szellőben, szélmentes időben jól meg lehet küldeni. Nálam a hatótáv is impresszív... 100m-ig mentem vele... de akkor már csak sejtettem, merre jár...
Mai gépeink nem a kispénzűeknek szólnak, sajnálom gyerekek. Itt bizony súlyos pénzek pörögnek, cserébe súlyos gépeket fogtok kapni. Hozzá kell tennem, hogy én észrevettem egy tendenciát a nyár közeledtével, jönnek a racerek és a kameraplatform gépek, a virágok bimbódzásával egyetemben. Ez…..
Dormán Tamás 2016.03.20 14:36:20
@Jackal_: Valóban hibaforrás, hiszen bonyolodik a "mechanika"... Az igazi kérdés, hogy megéri-e a dolog. Egyébként egy korrekt digitális, fémfogas szervó szerintem elég jó garancia lehet a működésére. A WLtoys gépe Curtis Youngblood Stingray quadjának a klónja. Sokan próbálkoztak amúgy a 3d quad témával korábban is, és szinte mindig variable pitch alapon. A vezérlők programozása fogott ki a legtöbbjükön. A mechanika majdnem mindig egy-egy 450-es, vagy 500-as heli farokrotorja volt, de legtöbbször direkt hajtással. Minden karon külön motor, és külön szervó volt, a pich assembly pedig a motor hosszabbra cserélt tengelyére került. A Youngblood féle gép volt az első az általam látott próbálkozások közül, ahol egy motor volt, és a "klasszikus" helis fogasszíj hajtás. Hozzáteszem ezek nem versenyre tervezett gépek, inkább a Szabó féle 3D helis freestyle quadosításai. Valódi helis pilótáknak valók inkább. :) Egyébként, érdekes a FliteTest csapat videója a Youngblood gépről... Az a táv, nem semmi... nagyon old school vezérlési sémát használ. :)
FRISSÍTVE: 2016.02.26: sorozat új részét belinkeltem Ebben a cikkben általánosságban használt rádiófrekvenciás távirányítókról fogok beszélni. A választás nem könnyű, mert rengeteg a távirányító gyártó és elég nehéz eligazodni a sok funkció között. Ha megnézzük, hogy összességében a kopter…..
Dormán Tamás 2016.02.26 09:47:09
@Krisztián Ambrus: Nekem FlySkyTh9X távom van... azaz a Turnigy 9X... a kettő ugyanaz. Amiben eltérnek, hogy a Turnigy az adómodul antennáját a távon belül huzalozza, ami miatt a modularitáshoz mindenképp moddolni kell a távot. Alapból nincs lcd háttérvilágítás... ez egy újabb mod... igaz nem drága. Az i6-ot nem ismerem... de azt tudom, hogy bindelhető a 9X vevőivel is! Igaz azoknál nincs telemetria... de a visszafelé kompatibilitás jó dolog... mert a korábby flysky turnigy vevők használhatóak vele a csatornaszám függvényében. A hat és három csatornás vevőknek pedig van egy bugja, ami miatt a batt csatlakozóra kiküldik a PPM SUM jelet, amit a trainer csatik is használnak. Így pl az USB X az egyben szimulátor kulcsokkal egy szervókábel beforrasztását követően vezeték nélkül lehet velük szimulátorozni. :) Mindent összevetve a 9X-et ajánlanám inkább, mert bár alapból nincs telemetria... és moddolni is kell ezt azt... de moduláris, ami miatt lecserélhető a protokollja, létezik rá jobb firmware is. Lehet kapni DSM/DSMX/Walkera DEVO/FrSky stb modulokat... sőt Long range modulokat is amikkel 10km feletti hatótás is lehet. Telemetria képessé tehető a megfelelő modullal használva. A gyártási minőség gyanítom kb ugyanaz az azonos gyártóból kiindulva... Viszont egy kis ügyességgel, odafigyeléssel feljavítható egy sokszor drágább rádió szintjére. Racer vonalon a Walkera DEVO 7E távot is érdemes megvizsgálni.... Deviation Firmwarrel ebből is nagyon jó táv varázsolható... és kis ügyességgel ez is rengeteg protokollal bővíthető.
Dormán Tamás 2016.02.26 23:52:33
@Jackal_: Tény... bár én figyelek, hogy a lehető legigényesebben csinálja a modjaim. Mondjuk nem tervezem a 9x eladását sem. Egyenlőre nem volt keretem komolyabb távra... de egy Devo 7E vel szemezek azért... SeBy DocKy videóin gyakran feltűnik a Deviation moddolt távja... szeretek mókolni. :) Végül backup távként biztos megtartanám a 9x-et is. Két dolog várat még magára a távval kapcsolatban. Egy gimbal csere... a botokat szeretném Taranis botokra cserélni... viszonylag egyszerű mod, mert a csavarok, és a keret egyeznek. és megvan 26dollárból az alkatrész. A különbség pedig ég és föld. :) A firmware nekem is rendbe tette a távot. Most nagyon jól programozható. Egyébként gondolkodtam táv építésen is. A core9x projekt RCGroups oldalán van pár érdekes cucc. Van aki közvetlen a chipre forrasztgatott alkatrészekből épített új agyat egy WlToys távnak amin OpenTx fut... De van Wiimote távosítási kísérlet is. Nem kell amúgy elektronikai zseninek lenni a dologhoz... egy forrasztópáka, némi zsugorcső, és egy kis gyakorlás elég ahhoz, hogy a 9x-et üzembiztosabbá tegye az ember. A kapcsolók forraszpontjain érdemes végigmenni, és ellenőrizni, majd zsugorcsövezni őket. Az elemtartót pedig el is kell felejteni abban a formájában... LiPo, és meg van oldva egy komoly hibaforrás.
Valamelyik nap ráakadtam egy újabb szimulátorra és eleinte azt gondoltam, hogy megint valamilyen merevszárnyú gépeket és helikoptereket modellező programról van szó. Akkor kezdtem el belelkesedni, amikor megláttam, hogy a program mögött magyar fejlesztőgárda áll, ezért letöltöttem a programot, hogy…..
Dormán Tamás 2016.02.11 20:14:50
@Jackal_: Valóban... a kínaiak usb kulcsa az egyes szimulátorprogramok hardverkulcsait emulálja. A hozzáadott programok egy-egy szimu korábbi verziói, korábbi licenszekkel, szóval nem feltétlen jogtiszták... A hozzáadott Phoenix RC konkrétan a hármas verzió, ahol még egyszerű regisztrációval lett demóból teljes verzió... azonban végig frissíthető a legfrissebb jelenlegi állapotig. Az FMS, illetve a G4-G7 módokban egyébként a táv a windowsban is használható mint egy egyszerű kontroller... a csatornakiosztás sorrendje más... aminek akkor van jelentősége, ha kapcsolókat, potikat is használnál az adott programban.
Dormán Tamás 2016.02.11 22:11:05
@Jackal_: Sokkal realisztikusabb... én kontrollerrel nem is tudtam egy kört sem menni zuhanás nélkül. :)
Dormán Tamás 2016.02.10 16:43:04
@Jackal_: A vevő usb kulcsba huzalozása, amúgy csak egy házi DIY dolog. Kényelmes, hogy nem vagyok a géphez huzalozva, és hasznos, ha pl a tv-re kötöm a gépet, hogy nagy képernyőn szimulátorozzak. Maga a hardverkulcs, a hozzáadott kábelekkel teszi a dolgát vezetékesen. :) Az RDS-hez a kütyü oldalán a kis kapcsolót G4-G7 kompatibilitásra kell állítani. De van akinél FMS módban is hibátlanul megy.
Ebben a cikkben általánosságban használt rádiófrekvenciás távirányítókról fogok beszélni. A választás nem könnyű, mert rengeteg a távirányító gyártó és elég nehéz eligazodni a sok funkció között. Ha megnézzük, hogy összességében a kopter építésben melyik lenne a legjelentősebb költség, akkor…..
A hétvégi felhozatalban támadnak a törpe kopterek minden mennyiségben. Mostanában azt hiszik a gyártók, hogy a fogyasztóknak az a jó, hogy ha minél több, egyébként totálisan fölösleges és rosszul működő funkciót zsúfolnak bele egy gépbe, miközben ezek egyre kisebbek lesznek. Így jönnek létre a 2 in…..
Az tűnt fel valamelyik nap, hogy milyen sok olyan gépet látok az országban, amit pl. kínai weboldalakon nem látok, de közben nem is arról van szó, hogy kiemelt márkák lennének, mint a Blade vagy a Parrot. Ezért elkezdtem egy kicsit kutakodni, de hogy lássátok mire gondolok, bedobok néhány nevet,…..
Ismeritek a macska és a vajas kenyér dilemmáját? Kicsit így voltam én is a Nihui U807-el. Mivel a gépet a Wltoys V686G-vel egyetemben próbálgattam - lévén közös akkumulátorokat használok hozzájuk - ezért a tűrőképesség terén eléggé kontrasztos lett a kép. Tehát, mi a macska és a vajas kenyér…..
Ideje beszélni egy kicsit a motorokról, mert ez sok mindent meghatározhat, ami a fényképezéshez és a videókészítéshez kell. Ha a repülésvezérlő a multikopterek agya, a propeller a láb, akkor a motor biztosan a szív lenne, ennek megfelelően fontos szerepet tölt be. A motor alapvetően meghatározza…..
FRISSÍTVE: 2016.01.20 A nagy klasszikus SJCAM SJ4000, amit mindenki ismer, de én ebben a témában sajnos még szűz vagyok szóval kölcsön kértem egyet, a blogolvasók nagyobb dicsőségére. Szóval mit is kell tudni ezekről az akció kamerákról, ami a légi felvételek kapcsán is fontos? Kicsik, könnyűek és…..
Az e heti felhozatal szerintem kifejezetten ígéretes, végre a Cheerson felébredt Csipkerózsika álmából és kihozott egy nagyon ígértes Syma X8/Tarantula X6/MJX X101 "killert", nekik még úgy sem volt ilyen. Az ára is decens, szóval érdemes vetni rá egy pillantást. A JJRC is próbálkozik hasonlóval -…..
Kint voltam ma a Gellért hegy tetején, egy kis röpködésre. Találtam egy remek helyet, ahol nagyjából 10 méterenként vannak fák, véletlenszerűen elrendezve egy 50 méteres területen, ami szerintem remek lehetőség arra, hogy gyakoroljuk a repülést. Kivéve persze, ha olyan nagy a szél, hogy ez…..
FIGYELEM. Megváltoztak a vámszabályok 2016.01.01-el, mivel hatályát vesztette a 47/2015-ös NGM rendelet. Ez egyben azt is jelenti, hogy az eddigi gyakorlat - 22EUR-ig nincs vámkezelés, illetve 10 EUR alatti vámköltséget elengedik - megszűnt, helyette minden 22 EUR-nál magasabb áron vett terméket…..
A FELHÍVÁS 2016.01.22-ig él Egy felhívást szeretnék közzé tenni, ami mindannyiunk számára fontos lehet. Mivel maga a felhívás angolul íródott, ezért a hajtás után találhatjátok a fordítást nagy vonalakban, de itt is összefoglalom egy sorban a lényeget: a Banggood-nál lehet pályázni mindenféle kínai…..
Biztosan emlékeztek rá, hogy indítottam egy Nagy méretű kamerás multikopter projectet és már hallom Demoklész kardjának a suhogását a fejem felett, hogy a cikksorozat végén vennem kell valamit. Közben azonban az történt, hogy repültem több kamera platfom géppel is és bár az érzés jó volt, két…..
Jóska, levelet hozott a posta. Jesszus, ez nem is levél, hanem egy bazi nagy doboz, ekkor reménykedtem, hogy hátha elcserélték mondjuk egy Eachine 250 racerre vagy egy Walkera Furious 320-ra de nem, pici kopter nagy dobozzal jár...
FRISSÍTVE: 2016.01.13 Most írom meg harmadszorra ezt a bevezetőt, a blog motort megíró illető családtagjait emlegetve. Nagyjából két oldalnyi munkám ment a kukába, szóval most a lényegre fogok szorítkozni:D A lenti listában az ismertebb multirotoros gépek kézikönyveit olvashatjátok. Ezek angol…..
Vettem egy Powerbankot a Tiny Dealtől, mert kalandvágyó (vagy Olcsó János) vagyok, ezért rámentem egy jó kis noname modellre, ami az ígért 20.000mAh-val kecsegtetett, 9,99 USD-ért. A hü**ének is megéri, gondoltam, miközben magamban zárójelbe tettem az ígért kapacitást. Hozzá kell tennem, hogy…..
Ma az épített racerekről lesz szó, így konvergálva a szombaton? (olyan lesz a blog, mint a Totalcar Égéstér című műsora, mindig időhurokba kerülök, hogy melyik cikknek melyik napon kell kikerülnie és melyik nap írtam:D) megjelent "Olcsó racer projekt - építsem vagy megvegyem ?" című cikkhez. Van…..
FRISSÍTVE: 2016.01.09 Itt vannak az új évi kuponok, csak annyit kell tennetek, hogy rányomtok a linkre, vesztek valamit, majd fizetéskor begépelitek a redeem coupons mezőbe és megkapjátok a kedvezményt. Ha valami nem működik, írjatok a post alá, vagy a mindenamirepul@gmail.com email címre. Nagyon…..
Ahogy azt már biztosan láttátok más cikkek kapcsán, elkezdtem gondolkodni egy racer projekten, első körben csak egy RTF verzió megvételén. Azért, hogy ne kövessem el azt a hibát, amit minden kezdő elkövet (ahogy egyébként én is), hogy nem vesz megfelelő mennyiségű és milyenségű alkatrészt a…..
A termék teljes neve KEWEISI 3V-9V 0-3A USB Charger Power Detector Battery Capacity Tester VoltageCurrent Meter, oh máj gád, ki találta ezt ki? Kicsit úgy hangzik, mint ha NAGYON azt akarnánk sugallni, hogy itt valami nagy dologról van szó, de nem, ez egy 1500 Ft-ot érő kéklő árammérő (hehe). Amiért…..