Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Csebó Horváth János

10 bejegyzést írt és 27 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Az európai kultúra történetében valószínűleg nincs még egy olyan történet, amelyiknek annyi feldolgozása lenne, mint a Faust-mítosznak. Zenében, irodalomban és a filmművészetben számtalan Faust adaptáció született: az angol Wikipédia egyedül a film világából negyvenkét alkotást említ meg. Ezek közül…..
Csebó Horváth János 2021.09.18 21:00:36
A fősodortól több szinten is el lehet térni, így meglehet, hogy a mi blogunk egy kicsit mélyebb szinten tér el a mainstream-től annál, mint ahogy azt általában várják azok, akik ezt keresik.

A "Sátán csapdájában" szöveg például Goethe, és a jórészt Goethének is "köszönhető" fejlődés mítosz kritikájával kifejezetten szembehelyezkedik a nyugati fősodor Goethe értékelésével.

A "Modern szent születése" írás a nyugati embernek az "angyal általi megérintésére" (Hamvas Béla) való felkészületlenségéről szól. A film ezen értelmezése teljesen eltér a korábban megszületett filmkritikáktól.

A "Megbecstelenített csodában" a szerző a "normális szerelem" értelmezését állította szembe Enyedi Ildikónak és a főáramú kritikusoknak a modern párkapcsolat felfogásával, amivel szintén szembe helyezkedünk a főáramú, toleráns szerelem képpel.

A véletlen ontológiai fogalmáról írott posztban amellett érvelünk, hogy a mikrovilágra érvényes kvantummechanikai törvények tapasztalt véletlenszerűsége nem jogosít fel bennünket arra, hogy elfogadjuk az „objektíven létező véletlen" fogalmát, és ezzel a véletlent a semmiből való teremtés képességével ruházzuk fel. Ezzel ismét szembemegyünk a főárammal, hiszen abban a materializmust igazoló ontológai véletlen fogalma a domináns.

Egy másik posztban arra mutatunk rá, hogy a tágabb értelemben vett relativisztikus fizikának a főáramú, einsteini relativitás elmélet csak ez egyik értelmezése, de emellett lehetséges vele matematikailag ekvivalens másik értelmezése is, olyan, amely a téridőnek a relativisztikus jelenségek okaként való felfogása helyett a nagy sebességű mozgásoknál megjelenő relativisztikus jelenségeket a közvetlenül a mozgó testek környezetében jelenlévő fizikai anyagra vezeti vissza.

Végül az antropikus elvvel foglalkozó posztban az Univerzum tapasztalt antropikus finomhangoltságán alapuló emberközpontú világfelfogás természetesen ismét melléksodratú felfogás az uralkodó, multiverzumra épülő, materialista értelmezésekkel szemben.
Peter Weir ausztrál rendezőt legtöbben valószínűleg az 1989-ben készült Holt költők társasága c. filmjéről ismerik, de sokan láthatták az 1985-ös A kis szemtanút is. A rendező sosem volt a hollywoodi díjkiosztók kedvence, de a szakmai kritika rendre nagy elismeréssel fogadta a filmjeit. Így járt…..
Enyedi Ildikó a Simon Mágus (1999) után ismét egy olyan filmes elem köré építette új nagyjátékfilmjét, amely túl van a racionalitás határain. Két főhőse Endre és Mária. Endre mint gazdasági igazgató, Mária pedig mint minőségellenőr egyazon munkahelyen dolgozik, s bár a munkakapcsolaton kívül nincs…..
Mivel az előző bejegyzésben a terjedelmi korlátok miatt nem tudtam elég pontosan kifejteni a determinizmus és az indeterminizmus fogalmát, ebben az írásban ezt a hiányt szeretném pótolni.   A mechanisztikus determinizmus mint az univerzum „óramű” modellje..
Csebó Horváth János 2017.01.31 17:40:24
@JimmyG: "Én a 2. lehetőség mellett szavaznék."

Ebben az esetben viszont még mindig van két, alapvetően különböző lehetőség, a lokális vagy a nem lokális rejtett paraméteres megoldás. Lehetségesnek tartod, hogy az utóbbi irányzat (a Bohm mechanika) a közeljövőben nagyobb teret nyerjen? Tudsz erről valami bővebbet?
Csebó Horváth János 2017.02.01 10:33:25
@JimmyG: "Ha bővebben kifejtenéd, elkerülhetnénk, hogy félreértelmezzem a kérdésedet."

A "Tényleg a véletlen..." című bejegyzésemben írottakra gondolok:

2. A rejtett paraméteres értelmezés realizációi

A kvantummechanika kezdeti nagy alakjai közül ezt a nézetet képviselte többek között Einstein, Schrödinger, de Broglie és kicsit később David Bohm. Einstein a kezdetektől fogva ellenezte a koppenhágai iskola valószínűségi értelmezését és több évtizeden keresztül szerette volna bebizonyítani, hogy a kvantumfizika nem adja teljes leírását a mikrovilágnak. Ennek során fogalmazta meg munkatársaival az EPR-paradoxont (Einstein–Podolsky–Rosen-paradoxon). De ennek nem az lett az eredménye, amit Einsteinék vártak, hanem az, hogy a kvantumelméletben megjelent a non-lokalitás jelensége, ami azt jelenti, hogy nagyon távoli események között determinisztikus kapcsolat lehet úgy is, hogy ezt a kapcsolatot semmilyen fénysebességgel terjedő kölcsönhatással nem tudjuk megmagyarázni. (Tehát úgy tűnik, mintha a mikrovilágban lenne olyan „távoli kapcsolat”, amely nem fénysebességgel terjed, hanem úgy, mint a „gondolat”, azonnal megjelenik a világnak egy távoli részén.) Einstein és köre már magát a non-lokalitás jelenségét sem fogadta el, így a rejtett paraméteres interpretációk utáni kutatás ketté vált. Így ma már megkülönböztetjük a lokális és a nem-lokális rejtett paraméteres értelmezéseket.

2.1 Lokális rejtett paraméteres értelmezés

A kvantumelmélet XX. századi művelői között a valószínűségi értelmezés annyira dominánssá vált, hogy egész irodalma van annak a törekvésnek, mely során megpróbálták bebizonyítani a rejtett paraméteres elmélet lehetetlenségét. El is nevezték ezeket „no-go” vagyis „nem-működő” tételeknek. A leghíresebb no-go tétel éppen a magyar származású Neumann Jánoshoz kötődik. Ő 1932-ben közreadott egy bizonyítást arról, hogy nem lehetséges a kvantumelméletnek ilyen értelmezése, és bár ma már elfogadott tény, hogy ez a bizonyítás hibás, de a tétel a XX. század végéig tartotta magát. (A hibára már 1935-ben rámutatott Grete Hermann matematikus, ám érvelésére senki sem figyelt oda, Neumann tételét 1966-ig nem kérdőjelezték meg.). Ekkor John Bell újra rámutatott, hogy a bizonyítás hibás feltevésen alapul, de még mindig évtizedek kellettek, hogy a cáfolat a tudományos közéletben teljes mértékig elfogadott legyen. A tudománytörténet ezt azzal magyarázza, hogy Neumannnak akkora tekintélye volt a XX. század tudományában, hogy a fizika meghatározó alakjai egyszerűen nem hitték el, hogy Ő is tévedhetett! A Neumann-tételhez hasonlóan ma már a többi no-go tételről is kimutatták, hogy jogosulatlan előfeltevéseket tartalmaznak, sőt „Legújabban …a magyar tudományfilozófus, E. Szabó László és neves amerikai kollégája, Arthur Fine közös cikkben mutattak rá arra, hogy lehetséges rejtett paraméteres elméletet alkotni a lokalitás egyidejű megőrzésével.” (Székely, 75) Ezzel a no-go tételek időszaka vélhetően lezárul és újra megnyílt a korábban már lezártnak látszó vita a determinizmus-indeterminizmus kérdéséről.(E. Szabó László, 198)

2.2 Nem-lokális rejtett paraméteres értelmezés

Az imént láttuk, hogy a no-go tételek fékező hatása miatt lokális rejtett paraméteres elméletet eddig még nem sikerült megalkotni és még azt is csak mostanában sikerült bebizonyítani, hogy ez egyáltalán lehetséges. Ezzel szemben David Bohm már 1952-ben megalkotott egy nem-lokális rejtett paraméteres elméletet, ez a Bohm-mechanika, amit viszont nagyon elutasítóan fogadott a tudományos közvélemény, annak ellenére, hogy tökéletesen képes reprodukálni a kvantummechanika minden eredményét. Bohm a valószínűségi értelmezésben feltételezett objektív valószínűségeket egy determinisztikusan viselkedő, az EPR paradoxonnál felvetődött „távoli kapcsolat” véletlen zavaraiként írja le, amivel sikerült episztemológiai korlátozottságként értelmeznie. (Ahhoz hasonló a helyzet, mint amikor egy kockadobás eredményét elvileg pontosan előrejelezhetnénk, ha ismernénk a kockára ható összes testnek és molekulának a helyzetét és sebességét a dobás pillanatában. Ennek a megismerésnek a gyakorlati korlátozottsága okozza a kockadobás során számunkra megnyilvánuló véletlenszerűséget.) „Ahelyett, hogy a Born-féle valószínűségi eloszlásból indultunk volna ki, mint az anyag valamely feltétlen, végleges és megmagyarázhatatlan tulajdonságából, igazoltuk, hogy ez a tulajdonság szubkvantummechanikai szintről eredő véletlenszerű mozgások következménye lehet.” (David Bohm, 163)
Csebó Horváth János 2019.04.17 00:56:59
A kvantum összefonódásról pl. itt elolvashatsz egy elég érthető szöveget: www.termeszetvilaga.hu/X-Aknak/docs/kve2/bellineq.html

Hraskónál, a fenti cikkben ezt olvashatjuk:

"...távoli eseménysorok tartósan lehetnek úgy is korreláltak, ha ezt a korrelációt valamilyen információ
terjedésével nem vagyunk képesek megmagyarázni." Ez ugyebár pontosan azt jelenti, hogy a kvantumfizika szerint vannak non-lokális jelenségek, vagyis nem fénysebességgel terjedő hatások következtében előálló korrelációk.

Mit lehet ezzel kezdeni?

1) Hraskó szerint „…a kvantumelméletben egyetlen egységnek (vagyis egy rendszernek) kell tekinteni minden olyan rendszert, amelynek elemei valamikor közvetlen kölcsönhatásban voltak, függetlenül attól, hogy időközben a részek eltávolodtak egymástól.”
Ezzel kapcsolatban azonban felvethetjük azt a kérdést, hogy az ősrobbanás elmélete szerint az Univerzum összes létező fizikai entitása abban a bizonyos szinguláris pontban egyetlen összefüggő kvantummechanikai rendszer része volt valamilyen formában, így a világban jelen lévő összes részecske egymással nem lokális kapcsolatban áll. Vagyis non lokálisan minden összefügg mindennel, de mivel ez az állítás empirikusan nem igen igazolható, ezért a fizikusok nem is szokták ezt a következményt megfogalmazni.

2) David Bohm szerint létezik valamiféle kvantummechnikai erőtér (egyféle éter), amit ha valahol megzavarunk, ez a zavar mindenhol azonnal megjelenik, vagyis a zavar non lokális módon terjed, és ez magyarázná meg a kvantummechnika általunk tapasztalt non lokális jelenségeit.
Ezzel meg az a probléma, hogy egy olyan entitást tételez fel, amit empirikusan szintén nem igen lehet kimutatni.

Ezért kijelenthető, hogy a kvantum összefonódás nagyon feladta a leckét a fizikusoknak, Dávid Gyula baráti körben azt szokta mondani, hogy "sajnos kurvára nem értjük".
  "Nem az értelmünk által kínált témán kell törnünk a fejünket, hanem az életünket végigkísérő intellektuális sugallaton.” N. Gómez Dávila Az antropikus elv legfontosabb metafizikai vonatkozásai Az előző bejegyzésünkben összefoglaltuk azokat a XX. század második felében felmerült megfontolásokat,…..
  Bevezetés A XX. században egy furcsa fordulatnak lehettünk tanúi: a három évszázad alatt uralkodóvá vált ateista, ateleológikus, dezantropomorf természettudományos paradigma a tudományon belülről kérdőjeleződött meg. ..
A relativitáselmélettel kapcsolatos tudományos és ismeretterjesztő szakirodalomra egyaránt jellemző az a mítosz, hogy a relativitáselmélet alapjaiban rendítette meg a térről és időről alkotott nézeteinket. Pedig ez semmi más, mint egy intellektuális lufi, ami azonnal szétdurran, ha közelebbről…..
Csebó Horváth János 2017.02.09 02:03:43
JimmyG:

I.
Én is valamiféle éter létezése mellett érvelek, és elfogadom, hogy éter helyett használjuk a fényközeg fogalmát, mert akkor nagyobb az esélye, hogy ugyanarra gondolunk. Emellett az elnevezés mellett szól az is, hogy azt az egyet tudjuk róla biztosan, hogy valaminek a fény terjedését biztosítani kell. Ugyanakkor én a Lorentz-féle mozdulatlan és homogén fényközeget egyelőre jobban el tudom képzelni, de lehet, hogy ez csak azért van, mert a „magával sodort éter” hipotézisről nagyon keveset tudok. Ezért először is azt szeretném megkérdezni, hogy hogyan magyarázzák ebben a modellben a klasszikus Michelson kísérlet negatív eredményét, majd a Miller kísérletből milyen kinematika következik a nagysebességű testek mozgására? Összhangba lehet-e ezt hozni a Lorentz-trafóval. Ha igen, akkor viszont úgy gondolom, hogy a hosszkontrakció és az idődilatáció meg kell, hogy maradjon ebben is, akkor viszont valahogyan „ide is visszatér Lorentz.” Tudsz valami olyan irodalmat ajánlani, amely ezt a „magával sodort éter” hipotézist tárgyalja ahhoz hasonlóan, mint ahogy Jánossy tárgyalja a Lorentz-féle „mozdulatlan éter” modellt.

II.
Ezt írod: „A fényközeg ... olyan FIZIKALAG LÉTEZŐ ANYAG, amely kitölti a világmindenséget, és ennek az anyagnak a tovahaladó rezgése a fény és a többi elektromágneses hullám. ... A fizikai testek belsejét és a testek közötti "teret" kitölti a fényközeg. De a közeg nem mozdulatlan és nem homogén, ahogy Lorentz tévesen gondolta. A közeg szerkezetét a nagy tömegű égitestek alakítják ki, és az égitestek mozgásával együtt változik.”

Tehát a fényközegtől eddig a következő tulajdonságokat várjuk el:
1. A szerkezetét a nagy tömegű égitestek alakítják ki.
2. Nem mozdulatlan, nem homogén, az égitestek mozgásával együtt változik.
3. Ebben a közegben haladnak az elektromágneses hullámok.

Néhány kérdést szeretnék ezekkel kapcsolatban feltenni:
1. Itt milyen szerkezetre gondolsz, valamiféle mikroszkopikus vagy inkább egy makroszkopikus szerkezetre?
Van-e valami olyan belső jellemzője, ami megfelelne az áltrel téridejét jellemző gμν gravitációs potenciálnak? Ezt is az égitestek gravitációs hatása határozza meg ugyanúgy, mint áltrel-nél.
Van-e valamiféle „atomos jellegű szerkezete”? Van-e tömege vagy energiája?

2. Ha az égitestek magukkal tudják vinni, mi van a tér azon részein, ahol két égitest egymással ellentétes hatást fejt ki? Pl. a Föld és a Hold „magával ragadó hatása” lehet egymással ellentétes a Föld Nap körüli, és a Hold Föld körüli keringéséből adódóan.

3. A fényközeg milyen mechanikai tulajdonságokkal rendelkezik ahhoz, hogy a fény transzverzális hullámterjedését biztosítsa?

III.
Megtaláltam Dobó Andor blogját (doboandor.wordpress.com/), de úgy látom, hogy nem teljes, vannak olyan írásai, amelyekre hivatkozik egy fennlévő írásban, de nem találom meg a blogon. (Pl. Dobó Andor : Hol hibázott Einstein? (Kézirat, Budapest, 2007. január 21.) Vagy amik nincsenek fenn, azok esetleg más formában lettek feltéve? Vagy kevésbé fontosak? Van olyan írása, ami fontos lenne, és nincs fent?
A blog címe az angol mainstream szóra utal, aminek szó szerinti fordítása fősodor vagy főáramlat. A Wikipédia szerint a fősodor szó „…valamely tudomány vagy művészet célközönségének és szakértőinek többsége által elfogadott és támogatott irányzat megjelölésére használatos. Minden területnek és…..
Csebó Horváth János 2017.02.06 01:09:00
@JimmyG: "Tehát a G paradigma gerincét a következő elméletek fogják alkotni"

Nagyon izgalmas, amit a lehetséges G-paradigmáról írsz, és nagyon logikus, ahogy a jelenlegi fizika problémáiból levezeted a szükséges új elméleteket, de ugyanakkor kicsit meglepő ez a konkrétság. Olyan, mintha már valamilyen szakmai közegben körvonalazódna ez a megoldás, de ugyanakkor nem sok minden szivárgott ki belőle, hiszen most hallunk róla először. Hogy lehetséges ez? Vagy csak mi nem vagyunk elég figyelmesek?

Legszívesebben azt kérném, hogy oszd meg velünk néhány jellemzőjét ezeknek a várható elméleteknek, ha lehetséges.

1. Hogy néz majd ki a nagy sebességű fizika? Vagy nem is lesz ilyen?

2. Ezt még el is tudom képzelni.

3. Az új kvantumfizika determinisztikus lesz? Hogyan fogják benne értelmezni a Heisenberg-féle határozatlansági relációt?

4. Valamennyire elképzelhető.

5. A "szuperfizika" nyilván a jelenleg non-lokalitásnak nevezett jelenségekkel foglalkozna. Ezekről a Bell-féle egyenlőtlenségek ill. az Aspect-féle kísérletek mellett vannak további tapasztalatok? A fénysebességnél nagyobb sebességet fel lehet végesként fogni? A non-lokalitásra jelenleg a "kategoriális elégtelenség" ill. a Bohm-féle kvantumpotenciál mellett van más magyarázat?

"Mindezek miatt a fizika nagy változások előtt áll. És ebben a magyar kutatóknak vezető szerepe lesz. A magyarok ismerik legjobban a a jelenlegi paradigma problémáit. És a magyar szerzők jutottak legtovább azon az úton, amely az új paradigma felépítéséhez elvezet bennünket."

Ezekről a magyar kutatókról mit lehet tudni, milyen publikációkban lehetne ennek utánanézni?
Bevezetés A manapság uralkodó materialista világnézet szerint a világ működése véletlenszerű. Eszerint ugyanis: a világ véletlenszerűenkeletkezett a semmiből az Univerzum jelenleg megfigyelhető struktúrája véletlenszerűen alakult ki az anyag egy alacsonyan strukturált állapotából az élő…..
Csebó Horváth János 2016.08.31 14:12:50
(Az előző folytatása)

Egyébként Heisenberg indeterminizmusa nem csak a kauzalitás elvetésében jelentkezett, hanem – amint az alábbi idézetből is látszik – a determinizmus másik feltételének a lehetőségét is tagadta: „Kant nyilván nem láthatta előre, hogy egy, a hétköznapi tapasztalatok világától olyannyira távol eső kísérleti birodalomban nem bánhatunk majd úgy a megfigyelésekkel, mintha továbbra is megfelelnének a »Ding an sich« vagy a tárgyak kritériumának, azaz nem láthatta előre, hogy az atom nem dolog vagy tárgy.” (Heisenberg: Rész és egész) (Ez még jobban aláhúzza azt a bejegyzésben már leírt véleményemet, hogy Heisenberg már indeterministaként közeledett a mikrofizikai tapasztalatokhoz, és ez eredményezte a kvantummechanika indeterminista értelmezését.) Azonban azóta már tudjuk, hogy az atom dologként való felfogásának a priori elutasítása nem az egyetlen útja a mikrovilág leírásának,mert a Bohm mechanika megmutatta, hogy igenis meg lehet tartani az elemi részek „dologi absztrakcióját”, érvényességéről csak a leírás eredményessége dönthet, ez pedig csak a tapasztalat során dőlhet el.
Úgy tűnik, hogy az eltérő filozófiai prekoncepciók eltérő a priori döntéseket eredményeznek a fizikai elmélet fogalmi rendszerére vonatkozóan, de a különböző fogalmi struktúrák a hozzájuk tartozó különböző fizikai tartalommal együtt eredményezhetnek egymással ekvivalens leírásokat abban az értelemben, hogy a tapasztalatokkal mindegyik összhangban van, és ugyanazokat az előrejelzéseket adja. Ugyanakkor az eltérő fogalmi rendszer mindig eltérő valóságképet indukál. Vegyük a következő sémát:

filozófia ---> fogalmi struktúra ---> valóságkép
+++++++++++ fizikai tartalom
=======================
------------------- fizikai elmélet <--- ---> kísérleti tapasztalat

Vagyis:
1. A fizikus filozófiai meggyőződése meghatároz egy fogalmi struktúrát, amivel megpróbálja megragadni a vizsgált fizikai valóságot, ami a fizikai tartalomtól függetlenül már meghatároz egy valóságképet.
2. A fogalmi struktúra alkalmazásával vizsgálja a fizikai valóságot, ezen fogalmakkal ragadja meg az adott fizikai tartalmat. Így áll elő a fizikai elmélet.
3. A fizikai elmélet előrejelzéseit összeveti a kísérleti tapasztalatokkal.
Ezt a sémát látjuk megvalósulni úgy a kvantummechanika, mint a relativitáselmélet létrejöttekor.

Ilyenkor vajon mi alapján döntsünk az egymással ekvivalens fizikai elméletek között. Úgy látszik, te a filozófiát tekinted elsődlegesnek, én a valóságképet, a fizikusok egy része pedig a fizikai elmélet szépsége, egyszerűsége alapján dönt. Hogyan lehetne ettől a relativizmustól megszabadulni?
Csebó Horváth János 2016.09.11 21:13:33
Mivel a véleményemet lényégében már kifejtettem korábban, itt már csak néhány konkrét megjegyzésedre szeretnék reflektálni.

1. Ezt írod: „Ha van stabil – önazonos – ontológiai állapota a világnak, akkor csak az van neki, s nincsenek átmenetek, vagyis nincs változás; ha van ontológiai átmenete a világnak, akkor csak az van neki, s nincs stabil állapota még egyetlen pillanat vonatkozásában sem. A kettőt nem lehet összeházasítani: nem lehet egyszerre ragaszkodni a változáshoz (»megy valahová«) és a léthez (»valami«). Ami »megy valahová«, az sosem lesz valami; ami »valami«, az sosem fog menni valahová. A platóni értelemben vett „keletkezés” egy pillanatra sem lesz platóni értelemben vett „lét”, hanem mindig is csak keletkezés, levés, létesülés marad, vagyis a keletkezés világa nemcsak egy intervallum („kétszer nem lehet ugyanabba...”), hanem már egy pillanat vonatkozásában sem („egyszer sem lehet ugyanabba...”) mutatja jeleit az állandóságnak, vagyis a létnek.”

Elismerem, hogy a determinizmussal kapcsolatban joggal felvethető a „lét és a változás filozófiai problémája”, de nem fogadom el, hogy ez a két, komplementernek látszó fogalom filozófiailag ne lenne összeegyeztethető valahogy ahhoz hasonlóan, ahogy azt a fizika megtette. A két fogalom együttes fennállásának tagadása a következőt jelenti:
a. Van lét, de nincs változás: ez ellenkezik a legelemibb tapasztalatainkkal.
b. Van változás, de nincs lét: mi változik, ha nincs ami változzon?

A problémát a fizikában Zénon egyik paradoxona így fogalmazza meg: „Egy repülő nyílvesszőt kell elképzelnünk. Bármely időpillanatban a nyíl a levegő egy ismert pontján tartózkodik. Ha ennek a pillanatnak nincs időbeli kiterjedése, akkor a nyílnak »nincs ideje«, hogy elmozduljon, tehát nyugalomban kell, hogy legyen. Hasonló logikával belátható, hogy az ezt követő pillanatokban is nyugalomban van. Mivel ez az idő bármelyik pillanatára igazolható, a nyílvessző egyáltalán nem mozoghat: a mozgása csak illúzió.”
(Vö:
hu.wikipedia.org/wiki/Z%C3%A9n%C3%B3n_paradoxonjai)

E paradoxon ugye azt állítja, hogy van lét, de nincs változás. A fizikában ezt az ellentmondást úgy oldjuk fel, hogy a nyílvessző létét nem egy, hanem két paraméterrel jellemezzük: a hely-paraméter megadja, hogy egy adott időpillanatban hol van, a sebesség-paraméter pedig, hogy a következő idő pillanatokban hol lesz. Tudjuk jól, hogy az állapotjellemzés ezen módja a mechanikai mozgások esetében teljesen kielégítőnek bizonyult, ez alapján tudjuk előre jelezni a bolygók helyzetét éppúgy, mint a rakétákét.

Szerintem elvileg nincs semmi akadálya annak, hogy Laplace démonja tudjon készíteni egy pillanatfelvételt a világ „összes nyílvesszőjéről”, vagyis számba vegye minden egyes fizikai entitás állapotjellemző paramétereit, és mindazokat a kölcsönhatásokat, amelyek az egyes entitások állapotváltozásait okozhatják, majd ezen adatokból kiszámolja, hogy a jövő egy tetszőleges pillanatában milyen állapotban lesznek. Ez az előrejelzés természetesen arra is képes lehet, hogy egyes entitások megszűnését, pontosabban másokba való feloldódását leírja. Tehát az egyes entitások létének időbeli állandósága nem feltétele ezen előrejelzésnek, elegendő egy olyan relatív elkülönültség, amely az állapotfelmérés pillanatában fenn áll. Így szerintem az általad hangsúlyozott ontológiai indeterminizmus nem létezik, ez csak egy „egyszerű” episztemológiai probléma ontológiai méretűvé való felnagyítása. Természetesen ezt az ismeretelméleti problémát, vagyis a fizikai világ egy kezdeti állapota meghatározását, az ember soha nem lesz képes megoldani, de ez nem jelenti azt, hogy mindegy lenne, hogy milyen természetű oka lehet a probléma megoldhatatlanságának: ontológiai vagy episztemológiai?
Csebó Horváth János 2016.09.11 21:18:11
(Az előző folytatása)

2., Ezt írod: „Az egyik »elbeszélési pontunk« érzésem szerint az, hogy te a folyamatos változást determinizmusként értelmezed, mert hisz éppen egy kauzális összefüggésrendszer az, aminek hatására az adott dolog változáson megy át. Ezzel maradéktalanul egyetértek. Én azonban másképpen és máshonnan ragadom meg a kérdést: az adott dolog – a folytonos determinációk hatására – folyamatos ontológiai átmenetben, vagyis az »ontológiai elmosódottság« – a platóni keletkezés – állapotában van. Ha úgy tetszik, alkalmazhatjuk erre a »determinált indeterminizmus« kifejezést is.”

Ezek alapján úgy látszik, hogy szerinted a fizikai világot végső soron az indeterminizmus jellemzi, a »determinált indeterminizmus« kategóriája úgy tűnik, csak játék szavakkal. Nem látszik, hogy mire vonatkozhatna az általad elfogadott oksági determinizmus, ha egyszer tagadod bárminek a határozott létezését, ami a tárgya lehetne ennek a determinizmusnak. Ha nem lenne ontológiailag meghatározott a világ, akkor az vajon nem azt jelentené, hogy helyből feltételezünk a létben olyan okozatokat, amelyek mögé semmilyen oksági rendszert nem tudunk rendelni?
Én úgy látom, hogy megpróbáltad itt összeegyeztetni Arisztotelész szigorú oksági rendszerét és Platón ontológiai indeterminizmusát, de szerintem ez nem sikerült.

3., Egyébként szerény filozófiai ismereteim szerint legutóbb Whitehead próbálta meg az általad hangsúlyozott „lét és változás” filozófiai problémájának a megoldását. Azt nem tudom, hogy milyen sikerrel, de lehetségesnek tartom, hogy sikerült oldania azon a kibékíthetetlen ellentéten, ahogyan te Platónt követve interpretáltad a kérdést.
Határeset A Chilcot-jelentés 2016.07.06 22:09:48
Sir John Chilcot 2016 július 6-án rövid beszédben foglalta össze annak a jelentésnek a tartalmát, melyet ugyanezen a napon Chilcot-jelentés néven publikált a The Iraq Inquiry nevű projekt bizottsága (a következőkben: a bizottság). A jelentésről ezen a napon semmilyen cikket nem találtam az…..
Csebó Horváth János 2016.08.07 03:03:45
Én találtam 3 cikket is a magyar sajtóban, egyet az indexen, kettőt nem baloldali lapokban:

index.hu/kulfold/2016/07/06/nem_kellett_volna_haborut_inditani_irak_ellen/

magyaridok.hu/ahelyzet/jim-haboruja-816646/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201608

alfahir.hu/nem_szabad_vakon_kovetni_az_egyesult_allamokat

Ezek közül a magyaridők cikke értékeli is valamennyire az eseményt, de lényeget az sem érinti.

Nekem hiányzik, hogy a jelentés kapcsán egy átfogó értékelés készülne arról, hogy:
- Miért akarta Bush ezt a háborút mindenáron megindítani?
- Emlékeim szerint amikor kiderült, hogy valójában nem is voltak Szaddamnak vegyi fegyverei, Bush egy Horn Gyula-féle "Na-és"-sel reagált. Ez a cinizmus szerintem egy új elem volt a hidegháború utáni amerikai külpolitikában, azt jelezte, hogy ezzel valami új, offenzív külpolitikát kezdett el ami az arab tavaszban és a szíriai polgárháborúban folytatódott.
- Valószínűleg ennek az offenzív külpolitikának köszönhető jórészt az Európát sújtó migránsválság is.

Hogy lehet az, hogy ezek a kérdések még a jelentés kapcsán sem vetődnek fel a magyar sajtóban? És külföldön?
Csebó Horváth János 2016.08.07 11:57:47
Részlet a Wikipédia "iraki háború" szócikkéből: hu.wikipedia.org/wiki/Iraki_h%C3%A1bor%C3%BA

"A kritikusok szerinti valódi célok:

Energiaszektor
irányítás alá vonni az iraki szénhidrogén-forrásokat, és visszaállítani a dollárt a nemzetközi olajkereskedelem kizárólagos valutájának. (2000 óta Irak az eurót használta olajexport valutának)
megszerezni a régió kőolaj- és földgáz-lelőhelyeit, hogy ezekkel ne lehessen nyomást gyakorolni az OPEC-re
az olajmultik kezébe juttatni az iraki olajnyereséget
növelni az olaj árát (vicces lenne, ha az olajlobbinak más lenne az érdeke)
a háborús helyzetre való hivatkozással korlátozni az állampolgári jogokat
növelni a fegyverzeti kiadásokat, és ezzel pénzt juttatni hadi és építési vállalkozásoknak.
A kormány népszerűségének fenntartása
a Bush-kormány soha nem volt olyan népszerű, mint a szeptember 11-ei terrortámadás után megindított válaszcsapások során
elterelni a figyelmet az Egyesült Államok gyengébb gazdasági teljesítményéről

Érzelmi okok és ideológiák
bebizonyítani az USA megkérdőjelezhetetlen geopolitikai elsőségét
bosszú a Bush apját ért bérgyilkos támadásért, melyet Husszein szervezett (Kuvait, 1993)
Szaddam Huszeint megbuktatni, (az első öbölháborúban ez nem szerepelt a célok között), mivel megpróbálta befolyásolni az OPEC olajárait."

Én azt az elemzést hiányolom, amely:
- értékeli ezeket az oksági tényezőket,
- esetleg továbbiakat is felismer,
- az értékelés alapján olyan előrejelzéseket tesz, amely lehetővé teszi, hogy az olvasó valamennyire fel tudjon készülni a várható jövőre.

Tudom, hogy ezt nagyon könnyű mondani és nagyon nehéz csinálni, de az elemzőnek szerintem mindig valami ilyesmire kellene törekednie.