Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Demeter István

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A mai napig gyakran járok moziba, feltehetően azoknak a filmkluboknak a hatására, amelyeknek Székesfehérváron lehettem a részese gimnazista koromban. Azonban míg annak idején nemcsak filmeket néztünk, hanem az előadások után meg is beszéltük a látottakat – többnyire filmes…..
Demeter István 2013.02.22 13:38:25
Kedves L Simon László!
Mint ahogy az említett szolnoki találkozó alkalmával tettem most is szeretném elmondani a véleményem az art mozik helyzetével kapcsolatban. Talán sikerül árnyalnom a képet és közelebb kerülhetünk az általad vázolt és sokak által óhajtott megoldáshoz is.
Az art mozi közönségvesztése az MMK utolsó éveiben indult, meg amikor a terjesztésre szánt pénzeket átirányították a gyártásba és sorra készültek olyan filmek, amelyekre a közönség nem mutatott érdeklődést és nem arattak fesztivál sikereket sem. A forgalmazók a támogatás csökkenése miatt csak olcsóbb filmeket tudtak behozni külföldről, csökkent a filmek népszerűsítésére, reklámozására fordítható pénz is. A mozizás, mint szórakozás egy negatív spirálba került, amelyet a normatív támogatás megszüntetése gyorsított fel drasztikusan. A letöltések és a fiatalok elfordulása a közösségi filmnézéstől csak tetézték a bajt. Az art mozik egy jelentős része nem elsősorban a filmek csökkenő színvonala miatt, hanem tudatosan választotta azt az utat, mi szerint igazi közösségi helyként, multikulturális intézményként kezdtek el működni. Érdemes megnézni a mozik honlapjait. Sok tekintetben izgalmasabb programokat kínálnak a jobban és kiszámíthatóbban finanszírozott közművelődési intézményeknél. Tehát szó sincs funkcióvesztésről hanem esetenként erőn felüli harcról a megmaradásért és nézők kegyeinek visszaszerzésért folytatott küzdelemről, melyre talán nem is lett volna szükség ha konzekvens, kiegyensúlyozott irányítása lett volna az ágazatnak. Nem kell messzire menni, csak a szomszédos Cseh Köztársaságban kell megnézni a mozik és filmek látogatottsági adatait, a hagyományos mozik számát és eredményeit. Kiszámítható támogatásra van szüksége minden olyan intézménynek, amelytől nem várható el, hogy a bevételeiből tartsa fel önmagát. A mi mozinkban 22 éve működik keddenként filmklub. Több filmes szakember, újságíró nevelődött ki nálunk. Még pár évvel ezelőtt is teltház volt a klubos vetítéseken. Mára 30-50-en maradtunk csak. Amikor teltház volt, a jobb gimnáziumok és a főiskola is vett bérletet a tanulóknak és kiosztották az érdeklődők között. Ma már nem vesznek bérletet az iskolák és elmaradnak a diákok. Egyébként, ha sikerül a középiskolásokat behozni egy - egy művészfilmre nagyon hálás közönség. Legutóbb egy nagyobb csoport volt nálunk és a vetítés után elmondták, hogy nem is gondolták volna, hogy történetet így is lehet mesélni és azt sem tudták, hogy vannak ilyen mozik. Szóval, ha a pedagógus a plázába szervez csoportos mozizást a legújabb Hollyvoodi filmre akkor ez lesz a minta. Az art mozik néző vesztésének okát nem csak az art mozikban kellene keresni, mint ahogy a múzeumok csökkenő látogatottságának okát sem a múzeumokban.
Sajnos nagyon igaz, hogy számos település van mozi nélkül és ha így megy tovább egyre több lesz.
A filmterjesztés terén a kulturális esélyegyenlőség felszámolására pontosan magam írtam egy javaslatot, amelyet reményeim szerint eljutattam hozzád és az NKA előző elnökéhez is, hiszen ez az intézmény, amely kiszámíthatóan és professzionális apparátussal végzi a kultúra támogatását. Azt reméltem magam és az art mozik többsége is, hogy ez a forrás jelenti számunkra az esélyt a megújulásra vagy a túlélésre a válság utáni időszakra, mert azt se felejtsük el, hogy válság van már négy éve. Akinek van munkája annak ideje nincs, akinek nincs munkája, annak pénze nincs a gyakori mozizásra. Egyébként, ha van nézhető film még mindig sokan vannak a moziban. Tavaly két igazán sikeres film volt az art mozi hálózatban Az ajtó és a Tüskevár. Csak reménykedünk, hogy ismét lesz majd olyan magyar film, amely meg tudja szólítani a közönséget.
Végül szeretnék megemlíteni egy olyan támogatási szisztémát, amely évek óta sikeresen működik Európában és jó néhány magyar art mozi is részese. Különféle teljesítmény-mutatók alapján kapnak a mozik támogatást, amelyet a működésükre, sőt akár a fejlesztésükre is fordíthatnak. Talán meg lehetne próbálni nálunk is.
Egyébként az NKA által nyújtott pályázati pénzből az idén két beszélgetős filmklubot is tudunk indítani fiataloknak. Sokszor nincs is olyan távol a megoldás, mint hinné az ember.
Várjuk a Szombathelyi találkozást és a beszélgetés folytatását.
Üdvözlettel: Demeter István