Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nevfilo

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Valószínűnek tartom, hogy nem én vagyok az egyedüli szülő, akinek hatalmas sokk volt az első szülői értekezlet. Az ember persze adaptálódik a környezetéhez, így ma már nem beszélnék sokkról, inkább egy olyan szituációnak tartom, amibe nem szívesen kerülök. Az itt ért sok frusztrációt azért persze…..
nevfilo 2019.05.14 15:07:37
Kéretik nem cikizni, hogy 45 év tanítás után, immár nyugdíjasként írom le fésületlen gondolataimat. Nézzük mindezt a másik oldaltól. :) Szülői értekezlet, mint műfaj egy őskövület abból az időből maradt ránk amikor még maximum stencilezni lehetett. Internet, mobil, facebook és társairól még azt sem sejtettük, hogy lesznek. Tantuszos, meg iker-telefon. Ezért, mint a "közös ügyeink" megbeszélése címszóval volt a szülői értekezlet. Emlegetett éra egyik alapvetése volt, hogy egy osztály, egyenlő egy KÖZÖSSÉG, mint ahogy egy munkahelyi brigád is. :) Hol van ez már - mondhatjátok. Igazatok van, ám az a kényszerképzet, hogy osztályközösség makacsul tartja magát. Pedig egyre több, elsősorban külhoni példa és tapasztalat mutatja, hogy erről, ebben a formában szó sincs. A megcsontosodott szocialista maradvány tartja magát. Más! Az a(z) (szülői)értekezlet, mely 45 perc alatt nem ér véget cakk-pakk, nos ott más bűntettek is születhetnek. :) Megoldás volt, hogy az ofő elmondja a soron következő teendőket, majd a szülők szorosan a témához szólnak, utána ofő balra el. A szülők pedig maguk közt vitassák meg a mennyibe került, a mit vegyünk.... stb. Más! A blog sajátos műfaja, hogy a szerző leírja saját gondolatait, mintha "nyilvánosan naplót vezetne" ám elolvasni, depláne kommentálni nem kötelező. A blog tetszik, a kommentek finoman fogalmazva is érdekesek. Köszönöm a lehetőséget. :)
Mi lenne, ha az iskola tényleg a XXI. századra készítené föl a gyerekeinket? Ha nem arról menne a vita, hogy miért nincsen elég kréta, hanem végre arról, hogy hogyan lehetne a digitális eszközökkel izgalmasabbá tenni a tanulást? Ha a gyerekeink nemcsak játszanának  okos eszközökön, hanem…..
nevfilo 2018.02.10 14:10:21
Érdekes gondolatok, de vegyük észre, hogy jelen közoktatásunkban működő pedagógusok jelentős része maga sem tud bánni a tablettel, gyakran a laptoppal sem, sőt van aki a számítógépnek sem barátja. Ahhoz, hogy a leírtak ne csak vágyálmok legyenek szükséges egy új alapokon nyugvó, hathatós tanár-továbbképzési-rendszert létrehozni. Ezt a rendszert is, mint minden továbbképzést a tanárképző egyetemeknek (főiskoláknak) kell abszolválniuk.
Ehhez azonban az kell, hogy a felsőoktatás (tanárképzés) rendszere is átszervezésre kerüljön. Most csak a személyi garanciákról írok, vagyis az egyetemeken olyan oktatókra van szükség, akik maguk is birtokában vannak a XXI. század eszközeinek tanórai szintű használatával (átadandó módszertani felkészültség), egységben látják azokat a szakterületeket, melyeket a jövendő tanárnak birtokolnia kell. (Pl.: egységes természettudományos tananyag, ahol nincsenek külön stúdiumok, pl.: biológia, kémia, fizika, földrajz, stb) Ez máris átvezet az Új Tantárgyi Struktúrához, vagyis a természettudomány, humán tudományok (magyar, történelem, földrajz, stb) tantárgyak kialakításához (NAT ?), hogy csak kettőt említsek. Meggyőződésem, hogy jelen egyetemi oktatói garnitúra jelentős része erre nincsen felkészülve! (Aki több évtizede kizárólag egy tudományterület, egyetlen aspektusát kutatja, tanítja (pl a kerekesférgecskéket, vagy a gyenge perfekt gráf sejtés igazolását, nos azok a tudósok nem, vagy csak nagyon nehezen tudnának "átállni" a komplexebb ismeretek oktatására.) Tehát a pedagógusképző egyetemek megújítása egyik záloga a XXI. századi nevelő-oktató tevékenység átalakulásának. Hasonló a helyzet a közoktatásban praktizáló tanárokkal is. Összetett tudásuk megújítása fontos az új tantárgyi struktúrák, tudástartalmak közvetítéséhez. Azzal is tisztában kell lenni, hogy még a friss diplomások sincsenek birtokában az említetteknek. A szervezett át/továbbképzés az egész pedagógus társadalmat érinti tehát. (Oktatandó tananyag kidolgozása, akkreditálása, ütemezés, anyagi források, helyettesítések, stb) Ezzel párhuzamosan kell elvégezni a(z eddig) NAT tartalom valóságos korszerűsítését. (új tantárgyi struktúra kidolgozása, tartalmak mellérendelése: általános iskola alsó tagozat, felső tagozat, középiskola viszonylatában, ügyelve a kontinuitásra) Ezzel párhuzamosan kell létrehozni az Új Irányítási struktúrát a minisztériumi szinttől az iskolaigazgatókig. A KLIK szerepének, feladatrendszerének azonnali megszüntetése elengedhetetlen, más szerepkör tisztázása (pl. szervezés, gazdálkodás, stb) Intézmények tulajdon- és működtetői jog legrövidebb határidőn belüli kezelése (az azt vállaló önkormányzatok tulajdonába adása...)
Intézmények szintjén, épületek felújítása, korszerűsítése (ahol szükséges - sok helyen). Berendezési tárgyak , gépek, eszközök beszerzése, és működtetése.
Összefoglalva: a tárgyi, személyi feltételek horizontálisan és vertikálisan áttekintése és a hiányok pótlása, a hibák korrigálása, az újdonságok, másságok alapjainak letétele.
A pedagógiában pedig a lozungmentes, valós problémákra való fókuszálás. A problémák felsorolása helyett most már a megoldások vázolása, a "miként", a "hogyan" megválaszolása.
(Pl. a sok tananyag, sok idő kérdésre válaszolva, hogy akkor mit igen és mit ne tanítsunk. A kérdések legmélyére hatolással, hogy pl. kell-e állatrendszertan, vagy sem, ha igen kell-e az osztály fogalma stb - példaként írtam)
Sok erőt és jó egészséget mindnyájunknak az átalakító munkához.
Dr. Fischer Alajos
nev. tud. PhD.
ny. főisk. tanár