Regisztráció Blogot indítok
Adatok
ewok73

0 bejegyzést írt és 14 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Pár hónapja ígértem, hogy írok pár posztot erről a régi és jelentős filozófiai kérdésről, úgyhogy itt is a sorozat második darabja: mivel a múltkor egy teizmus melletti érvet tárgyaltam (nem annyira támogató, mint inkább ellenséges módon), most úgy döntöttem, rárepülök…..
ewok73 2014.07.27 22:04:52
@neoteny: Elnézést a kései válaszért!
Én Dennett könyvében a Darwin veszélyes ideájában olvastam erről.Nagyon érdekes, remélem azóta tovább haladtak az ilyen irányú kutatások.
Azt persze ez nem vonja kétségbe, hogy olyan volumenű univerzum tervezésére nem lennénk képesek, mint a sajátunk, vagy hát valószínűleg eléggé elbénáznánk.
Elhangzott korábban egy érv, ami viszont jónak látszik: nem kell ahhoz képesnek lennem univerzumot építeni, hogy például kompetens lehessek abban, mennyi rossz engedhető meg benne.
Szerintem az ateistának, ha azt szeretné, hogy a rosszból vett érv működjön (most csak erről beszélek, más érvek nyugodtan bizonyíthatják, hogy nincs Isten), azt kell megmutatnia, hogy kompetensek vagyunk abban, hogy egy mindentudó, mindenható, morálisan tökéletes lény mennyi rosszat engedélyezne. Ugyanis, x mennyiségű rossz csak akkor csökkenti Isten létezésének valószínűségét, ha megbízható ismereteink vannak arról, mennyi rosszat engedne meg, ha létezne.

Ez ahhoz hasonló, hogyha valakinek fogalma sincs arról, hogy mennyi a valószínűsége annak, hogy amennyiben léteznek értelmes lények, akkor észrevettük volna őket, akkor az semmiféle cáfolóerővel nem bír, hogy eddig nem vettük észre ezeket az értelmes lényeket.

Szóval szerintem az ateistának azt kell megmutatnia a rosszból vett érvvel kapcsolatban, hogy ez az érv működjön, hogy igenis kompetensek vagyunk abban, hogy mennyi rossz megengedhető az univerzumban.

Ehhez szerintem két dolgot kell biztosítania:
1) Meg kell mutatnia, hogy igazoltan hihetjük, hogy ezek és ezek az univeruzumok lennének lehetségesek (köztük olyanok is, ahol kevesebb rossz van)
2) Etikailag tudható, hogy inkább ezeket és ezeket a lehetséges univerzumokat kellett volna megteremteni és nem amazokat.

SZerintem 1) és 2)-vel kapcsolatban is elhúzódó vitákra számíthatunk.

DE! Hangsúlyozom, mindennek csak a rosszból vett érvvel kapcsolatban van jelentősége. Ha például eleve nincs racionális okunk Istenben hinni (mert semmilyen érv nem szól mellette) vagy a rosszból vett érven kívül vannak más, nagyon erős érveink, akkor semmi jelentősége a teistának a rosszból vett érvénél használt defenzív szkepszisének.
ewok73 2014.07.27 22:06:29
@ewok73: javítás: 2) Etikailag tudható, hogy inkább ezeket és ezeket a lehetséges univerzumokat kellett volna megteremteni és nem a miénket.
ewok73 2014.07.27 22:40:19
@Koós István: korábban átugrott a szemem ezen a poszton, de szeretnék rá válaszolni.

Valóban, amellett nem érveltem, hogy vannak jó érvek Isten létezése mellett. Lehet, hogy éppen úgy nincsenek jó érvek Isten létezése mellett, mint ahogy nincsenek jó érvek Hitler négersége mellett sem.
Ha nincsenek jó érvek, akkor mindegy, hogy a rosszból vett érvnél a teista sikerrel használhatja a defenzív szkepszist, vagy sem.

"Nem sokan, hárman: zsidó, keresztény, muszlim vallás. És kurvára nem ugyanabban az istenben hisznek. A zsidó Jahve, aki mSegparancsolja a körülmetélést meg a sabbatot, nagyon nem ugyanaz, mint pl. Szent Tamás mindenhol jelenlévő, a lét alapjául szolgáló keresztény istene."

NEm tudom, mi szükség ilyen szavakra, hogy "kurvára".
Az ateizmus-teizmus vitában nagyon kevés múlik azon, hogy az ábrahámi vallások ugyanabban, vagy mindegyik különböző Istenben hisz-e. Kicsit viszont furcsállom, hogy ezt tagadjátok. Talán világosabb lesz számomra, hogy miért, ha válaszoltok majd erre a posztra :)

Úgy látszik, a gondolatmenet mögött két érv van:
1) Két nép vallási színezetű háborrúja leginkább azzal magyarázhatü, hogy különböző Istenben hisznek. - Ez szerintem nem igaz, a protestánsok és a katolikusok kétségkívül ugyanabban az Istenben hisznek (Istennek kapcsolatban, ahogy látom, nincs lényeges doktrinális különbség), s megvannak/voltak a maguk vallásháborúik.
2) Mindegyik vallásban mást hisznek arról, hogy milyenek Isten tulajdonságai: egyikben megparancsolja a körülmetélést és a szabbatot a másikban nem, az egyikben Jézus Isten Fia, a másikban nem stb.
Ezt a jelenséget kétféleképpen lehet magyarázni: különböző Istenekben hisznek, vagy mást hisznek ugyanarról az Istenről. Szerintem a második a helyes.
Azt hiszem, nem veszitek figyelembe, hogy az ábrahámi vallások történelmi vallások. Úgy értem ezt, hogy hitük legfőbb alapja (legalábbis a hívők szerint) nem a priori vagy tudományos érvek, hanem történelmi események (amelyek persze az ateista szerint nem, vagy nem úgy történtek meg, de ez más lapra tartozik).
Ha idealizáljuk és sematizáljuk a dolgot, akkor mindez a következőképpen néz ki. A zsidók, a keresztények és a muszlimok leülnek egy asztal köré, és megegyeznek abban, hogy azt az entitást nevezik Istennek, aki a világot teremtett és a tízparancsolatot adta a zsidóknak. A leírásokkal rögzítik a nevet (Isten - ezt azért írjuk nagybetűvel, amikor így teszünk, mert ilyenkor névként használjuk a szót, nem tulajdonságként, leírásként stb.). Elég sok mindenben egyetértenek azzal kapcsolatban, hogy mit csinált ez az Isten és milyenek a tulajdonságai. Ezért, amikor ezeknek a vallásoknak a hívei kiejtik az "Isten" szót vagy arra az illetőre referál aki a világot teremtette és adta a tízparancsolatot, vagy senkire.
Aztán pedig jól hajba kapnak azon, hogy mit higgyenek ennek az Istennek a tulajdonságairól vagy más történelmi tetteiről. Ez is éppen elég háború alapja lehet.
Filófaktor Van-e Isten #1 2014.04.18 09:05:47
Érzem én, hogy előbb-utóbb neki kell ugrani ennek a nagyszabású filozófiai témának is. Gondoltam kezdjük néhány rettenetesen rossz érvvel, amiket ráadásul egy filozófiaprofesszor (Peter Kreeft, Boston College) prezentál a fenti videóban. Ez az egyébként szörnyűséges YouTube…..
Orbán Viktor egyik kedvenc vesszőparipája a kereszténység, a keresztény kulturális gyökerek, a magyar történelmi, eltagadhatatlan keresztény mivolt felemlegetése. Nem csak szavakban, de tettekben, alaptörvényi szövegezésben, pénz kiosztási preferenciákban is megnyilvánul ez a…..
Idén először kapott nagyobb hangsúlyt hazánkban is november harmadik csütörtökje a filozófia világnapjaként: kör-email érkezett, hogy gyűjtsük össze az eseményeket a FISP számára, az ELTE-n ebből az alkalomból Radnóti Sándor beszélt a barátság filozófiájáról,…..
ewok73 2012.12.15 18:16:31
Különös, amikor a filozófiát azzal vádolják, hogy haszontalan és értelmetlen. Gondolom ez azt jelenti, hogy akik a filozófiát nem értékelik semmire, pontosan tudják, mi az ami hasznos illetve értelmes. Ez azért jó, mert minden bizonnyal ők rendelkeznek egy olyan filozófiai elmélettel, aminek a mentén tudhatjuk, mi az, ami minden kétséget kizárólag hasznos. Úgy látszik, hogy mégis csak tud eredményekkel szolgálni a filozófia.
Továbbá feltételezem, hogy akik pl. ezzel ide írtak, azt gondolják, hogy van értelme egy ilyen oldalon egy kis sárdobálást végezni. Ugyanakkor azt gondolom, hogy eléggé implauzibilis volna azt feltételezni, hogy ennek vagy bármelyik komment-nek több haszna vagy értelme volna, mint például A tiszta ész kritikájának.
A csúcskategóriás tudományos kérdésekről. Nem tudom, hogy mire gondolt Laser úr, de pl. az analitikus filozófia művelői, bizton állíthatom, az esetek túlnyomó többségében ismerik és tisztelik korunk tudományos életét, és az esetek 99%-ban távol tartják magukat attól, hogy természettudományos kérdésekbe beleártsák magukat, azon túl, hogy gondolatmeneteikben mindvégig arra építik, hogy a természettudomány nagyjából az igazat mondja. A filozófusok többsége valóban olyan kérdéseket tárgyal kifinomult argumentálási módszerrel, amelyeket nem lehet empirikusan ellenőrizni, pl. annak a kérdését, hogy mi az ami hasznos vagy jó. Munkájuk alapján ha más nem, az világossá válik, hogy milyen koherens elméleteket lehet felépíteni ezzel a problémával kapcsolatban. Ez csöppet sem felesleges. Mert az olyan kommentekben, mint a miénk, ezeknek az koncepcióknak a zavaros "árnyképei" jelennek meg, és igazán csak ezeket a műveket olvasva döbbenhetünk rá arra, hogy előfeltevéseinkből mi minden következne, ha egyszer volna időnk az adott kérdést végig gondolni. A filozófiai művek avatott kezekben az intellektuális önismeretet nagyon magas szintű támaszai.