Regisztráció Blogot indítok
Adatok
evata

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Divatja van a szubjektív visszaemlékezéseknek. Mit mesélt a nagyi vagy a papa ’56-ról. És a nagyipapa mindig olyat mesél, ami pontosan illik a gondolati fősodorba. Az 1956-os forradalom megítélésében még soha, sehol nem alakult ki olyan konszenzus, mint a visszarévedő szülők és…..
evata 2012.10.27 22:17:35
1956
Hihetetlen, hogy élnek köztünk olyan emberek, akik ekkora bátorsággal ki merik jelenteni,hogy idézem "csak saját életüknek akartak értelmet találni ...forradalomnak csúfolt felkelés...fegyveres őrjöngés..., stb.
Már az első is elég volt, hogy megállapítsam, nem sok jó töritanárt ismert az illető. A második, ami szembeötlő, hogy ennek az embernek nem fontos, hogy egy nemzedék talál-e értelmet az életének. Hát nem ez volna a legfontosabb? Vajon neki hány élete van? A Rákosi-rendszer ellen lázadni neki csak egy fegyveres, öngyilkos őrjöngés! Semmi bátorság, eltökéltség persze nem kellett hozzá, nem kellett félni, félteni a családtagokat, nem kellett rettegni az AVÓ-tól, semmi, felébredtek és úgy döntöttek, hogy most jót őrjöngjünk. ..." a nagyapák manipulálni akarnak könnyes családi emlékeikkel... " Ilyen felszínes tudással és silány érzelmi azonosulással hamarosan a történelem minden sorsfordító eseménye egy elavult baromsággá válik, ahol a senkik küzdöttek a semmiért. Ámen. Ja, és persze, hogy csinálhatták volna jobban, meg így, meg úgy. Félelmetes, hogy mennyi "bölcs" él közöttünk. Érdekes volna őt látni egy igazi éles helyzetben, amikor az ő hősiességén múlik valami, vagy emberek sorsa. A hétköznapoknak is meg vannak a hősei, s igazán csak az érzi, aki benne van. A kívülálló és az utókor meg veszi a bátorságot, és pocskondiázza a mai ideológiai ismeretek és jobb rálátásnak köszönhetően azt az eseményt, amit se meg nem élt, se nem tisztel, se meg nem érinti, se meg nem érti. Lényeg, hogy bélyegez, kritizál, megaláz, semmibe vesz. Szóval, kedves sajtocska, bár görög filozófusnevet gyártottál belőle, nem ártana csínján bánni, (de legalább felismerni) az emberi értékekkel, mint hősiesség, bátorság, önfeláldozás; hasonlóan olyan embernek járó jogokkal, mint boldogság, kiteljesedés, egyenlőség és szabadság. S az egész eseményt, melyben mindez spontán összesűrűsödött, a szervezettség hiánya és az extrém túlerő miatt meg nem valósulhatott, nem kellene letenni és nevetség, gúny tárgyává tenni.
Hoffmann Rózsa napokban tett bejelentése, mely szerint ezentúl a történelmet csak magyar nyelven lehet tanítani a középiskolákban, nagy felzúdulást keltett - az Alternatíva és a Véleményvezér is külön bejegyzést szentelt a témának, melyben a tantárgy angolul, franciául és…..
evata 2012.10.20 22:21:38
holDennek:
Mélységesen sajnálom, hogy az általad végzett iskolában ilyen silány képzést biztosítottak, s hogy így a történelem teljesen élvezhetetlen és felesleges tantárgynak tűnt. Eszedbe jutott-e a blog megírása előtt, hogy a tiéd lehet egy rossz példa, esetleg a francia nyelv+történelem + te hármasának találkozása egy szerencsétlen találkozás volt? Ebből az esetből nem én vonnék le olyan messzemenő következtetéseket, mint:
"más nyelven nem vagyunk(!) képesek rendkívül fontos részletek, összefüggések, érzetek és képzetek megértésére". 32 éve tanítok nyelvet, de ilyen csak akkor fordul elő, ha a tudás nem megfelelő. A hatalmas nyelvi input és az átlagosnál magasbb szintű szókincs megszerzése mellett a két tannyelven tanuló diák elég hamar eljut a célnyelven történő gondolkodásig, és az , hogy "összeeszkábáltatok egy-két értelmes mondatot" meg egyenesen felháborít. Aki olvassa az általad leírtakat, azt hiszi, hogy tényleg ez folyik pl.egy angol nyelvi történelem órán. ( éve az életemet tettem fel, hogy általános iskolásoknak tanítsam angolul az egyetemes történelmet (a nemzeti történelem szinte mindenhol legalább egy évtizede magyar nyelven folyik!), s bátran állíthatom, hogy ') lehetséges ") értelme van 3) nem csorbul az ismeretszerzés lehetősége.
Még egy mondatodat kiemelném:
"olyan valós (?) ismeretszerzést más nyelven is lehetővé tevő tárgyak mellett, mint amilyen a matematika vagy a földrajz, a történelmet mindenki tanulja ezután a saját anyanyelvén. " Mitől nem teszi lehetővé a történelem idegen nyelven való tanulása a valós ismeretszerzést? A lényeg pont azon lenne, hogy a nyelvet a tartalmon keresztül tanítjuk, s a nyelvelsajátítással együtt egy másik tudományterület tartalma válik elsajátíthatóvá. Persze ehhez a kettőnek együtt kell fejlődnie, s nem árt a fejlesztést nagyon körültekintően megtervezni, nem úgy, ahogy a jelek szerint a te iskoládban tették.
Sajnálom hogy ilyen rossz tapasztalataid voltak. A természettudományos tantárgyak tanításával nekem az a bajom, hogy igazából nem kap a diák disputa-képes szókincset és jártasságot, ha a "nyitvatermő-zárvatermő", netán a kémiai elemek, vagy az Ohm-törvények terén szuper angolul vagy spanyolul. Hol fogja használni? Még egy nyelvvizsgához sem segíti hozzá.
Szóval, én nem hangolnám a közvéleményt az egyetlen olyan tantárgy idegen nyelven történő tanítása ellen, ahol a leghasználhatóbb szókincset szerzi a diák, ahol vita, érvelés, összefüggés-keresés közben olyan kognitív előnyökre tehet szert, amelyekre más tartalmakon keresztül nem.
A színvonal egységesítésével, megkövetelésével egyetértek.
Én szeretem tanítani a történelmet angolul (is), s a tanítványaim is élvezik az órákat. Persze nem megy ez mindenkinek, hiszen, ha belegondolunk, hatalmas feladat . 5-8. osztályig kb. 3-4 fő morzsolódik le átlagosan (idén pl. egy sem). Senki nem bánt senkit, nincs hiszti, nincs megaláztatás, egyszerűen megbeszéljük, hogy a másik 5 órás csoportban folytatja az órát.