Regisztráció Blogot indítok
Adatok
White Fang

1 bejegyzést írt és 46 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Pár hete kékre festettem a hajam. A dolog nem hirtelen történt, először fodrászhoz mentem, ő pedig szolid pasztellszín (kék-rózsaszín, szürke) csíkokat húzott a hajamba. Bejött ez az "unikornis-frizura", így felbátorodtam, és egyre több tincs lett színes. Végül az egész hajam. Élvezem, bár néha…..
White Fang 2019.04.29 20:55:51
@dedoca eder: Talán megerősítést is vár - ki nem? - de valószínűleg a cikk az elfogadásról is szól.
Itt a nyár, a horgászszezon. Tó mellett nyaralunk, a nádasokban, stégeken vagy csónakokban csendben üldögélő horgászok látványa megszokott. A minap azonban olyan dologgal találkoztunk, ami igencsak megdöbbentett, mert eddigi 35 évem alatt (amióta itt töltöm a nyarakat) egyszer sem találkoztam…..
White Fang 2018.08.07 23:32:27
@Leylandi: Mint mondtam, mindkettő dolog ott van! Sok tekintetben egyet is értek Vele! Főként a piros gombos gondolatkísérlettel - bizonyos kiegészítésekkel és megszorításokkal!
White Fang 2018.08.08 23:55:16
@eßemfaßom meg áll: "Szóval beszéljünk máról ne arról amit kínos lenne megvédeni." Nem, nem erről van szó: fenn már utaltam rá, hogy ha még hibát is követett el Szandi, az olyan reakció, amely genetikai selejtnek stb nevez egy gyógyíthatatlan betegségben szenvedőt, elég aljas megnyilvánulás. Ezért a problémát sokkal inkább ebben látom.
White Fang 2018.08.10 21:35:34
@eßemfaßom meg áll: Nem, nem erről van szó!
Fiatal koromban természetesen én is nagy Nietzsche rajongó voltam. Mint ahogy az ateisták nagy része bizonyára az, hiszen annyira fekszik, amit mond, vagy fordítva, annyira nagy hatással volt rájuk, hogy ateistákká lettek. Én soha nem hittem istenben, de az biztos, hogy az ateizmusomat…..
White Fang 2014.08.24 08:55:02
@32FNewYork: 'Az általánoson túl fent ez is szerepelt és erre kérdeztem rá többször: "Újfent érdeklődöm tehát, hogy mi az az akár csak egyetlen állítás, ami ebben a maximum recenzióként értelmezhető írásban tudományos szempontból érdekes és megjelentetendő."
Igen, elnézést, itt pontatlan voltam. De ezzel együtt, tényleg nem értem, hogy miért kellene nekem tudományos érvényű állításokat citálnom a szerzőtől, hiszen én nem mondtam semmi ilyet. Azt állítottam, hogy a Nietzsche értékelését tekintve két szélsőséget tapasztaltam idáig, ez az írás viszont a kettő között helyezkedik el, ilyen értelemben szellemi újdonság. (Azt is említettem, hogy persze lehet, hogy nem vagyok olyan tájékozott a témát érintő szekunder irodalomban, de én tényleg ezt a két szélsőséget tapasztaltam.)Ahhoz, hogy belássuk a tévedésemet, idézni kellene a több ezer műből egy-két olyat, ami nem filozófiatörténeti, de nem is filozófiatörténetnek álcázott kontinentális talajon álló olyan mű, amely szinte már látnok filozófusként tekint Nietzschére. (Itt természetesen nem is az olyan teista kritikákra gondolok, amelyek ugyan elmondják, hogy Nietzsche írásai valójában valláspótlékok, de ez számukra egy pozitív mozzanat. Olyan kritikára gondolok, amely az ilyen motivációk jelenlétét a filozófiai fejtegetések során hibának gondolja.)

Én nem tudok ilyen szekunder írásról, de ha mégis valaki felmutat ilyet, akkor sincs szerintem olyan nagy baj: hát elnézést, tévedtem egy ártatlan blogbejegyzés során, mivel csak korlátozott mértékben ismerem az említett szekunder irodalmat. Ezt követően csak a saját benyomásaim nevében beszélhetek, de ebből a szempontból, még ezek után is a következőképpen átfogalmazott megjegyzésem elfogadható lehetne: "A Nietzsche értékelését tekintve két szélsőséget tapasztaltam idáig, nekem úgy tűnt, hogy ez az írás viszont a kettő között helyezkedik el, ilyen értelemben nekem szellemi újdonságként hatott."
White Fang 2014.08.24 08:56:51
@32FNewYork: Egyébként az írás elején valóban kihangsúlyozza a szerző, hogy szubjektív véleményének add hangot. De nekem még ez is tetszett: igen, bevallom, én is ifjú koromban, amikor először ismerkedtem Nietzsche írásaival, valami többet láttam bele. Aztán egyre inkább kiábrándultam belőle. Bár még most is vannak olyan állításai, elsősorban a kultúrkritikája során, amit simogató érzés újraolvasni, ám úgy gondolom, hogy egy egészséges fenntartás mindig legyen bennünk ezekkel az idézetekkel szemben. Ha csak ennyire utalt Mátyás, akkor már megérte elolvasni, annál is inkább, mert bátran mondhatom, hogy rengeteg ismerősöm érzett valami különös elfogultságot Nietzsche iránt korábban, ám most érettebb fejjel nem tud vele mit kezdeni. Ez még izgalmasabbá válik, ha belegondolunk, hogy talán a 19. és 20. század fordulójának művelt polgárai számára jellemző módon, még kiemelkedő logikai pozitivisták is - pld. Moritz schlick - fiatalon Nietzsche hatása alá kerültek. Ám később, teljesen ignorálták őt. (Kivétel talán Carnap elhíresült megjegyzése)
Tehát még ha csak önvallomásnak tekinthetjük Mátyás írását, akkor is érdekes, újszerű lehet.

Ezen túl viszont, igenis megjelennek az írásban olyan állítások, amelyek az önvallomáson túl, objektív érvénnyel fogalmazódnak meg és amivel egyet is tudok érteni, ráadásul nem igazán hallottam ezeket hangoztatni. Például:
- "Mindazt a szubjektív életérzést egyébként egészen határozott állításokban, tézisekben fogalmazza meg, nincs kétsége, hogy igaza van. Szóba sem jön nála, hogy ez nem az objektív igazság. Mindemellett keveset érvel, sokat kinyilatkozik, és retorikával, stílussal próbálja meg manipulálni az olvasót érvek helyett." (Ebből főleg azt tetszik, hogy manipulálja az olvasóit. Szerintem is így van.)
- "A második, ahogy az akkori németeket kritizálja. Egy tömegként kezelve őket, nem is disztingválva. Legtöbbször "a németekről", "a rómaiakról", "a görögökről beszél sztereotípiákban." (Szerintem is igaz: valójában folyamatosan sztereotípiákban, talán más témák során is.)
- "Az analízis szerintem mélyebb vizsgálatra ad lehetőséget. Mindenesetre Nietzschének ez mind nem tetszik. Ő úgymond zsigerből, ösztönből ítél, és azt hiszi, ez az igazság, illetve, hogy ez a fontos igazság. Nietzschének az értelem is csak annyi, hogy ösztönök alapján tudatos ítéleteket mond, de többet nem gondolkodik. Az elemzés számára nem fontos, tán még tönkre is tesz dolgokat, talán dekadens is. Nietzschénél minden dekadens, ami nem a természetes ösztönökön alapul. A kereszténységet is azért nézi le, mert elnyomták az ösztönöket.
(...) De nálam a másik oldalon mindenképpen ott van az ész." (Egyet értek, talán sok elemző, s maga Nietzsche is - többek között - azért volt ilyen elutasító a rációval szemben, mert az ő véleménye sem állt éppen biztos talajon.)
- " Az ész számomra ha az ösztönök felől nézzük, akkor a boldogság megélésének jó eszköze. Az ész korlátozza az ösztönöket, de jó esetben azért, és csak azért, hogy minél nagyobb boldogságot érjen el az ember. Az ész tehát az én felfogásomban optimalizál. Az impulzusokat, az optimalizálás célját nálam is az érzelmek (ösztönök) adják. De az ösztönök ész nélküli kiélése nem hoz túl sok boldogságot, az egy túl egyszerű, buta filozófia." (Nem szubjektív vélemény: tudományos állítás, ami Hume egyik főtézisére visz minket vissza, és jelenleg is konferenciák tömkelegét tartják róla. Főleg 3 évvel ezelőtt Hume 300. születésnapja alkalmából volt tele vele a filozófiai sajtó. A probléma az úgynevezett, practical reason témakörén belül, az internalista-externalista tételek közötti vitát érinti. Egyébként még egyet is értek Mátyással.)
White Fang 2014.08.24 08:59:33
@32FNewYork: - "Egyetértek vele abban, és talán ez az egyetlen tézis, amely mögé oda lehet tenni egy analitikus érvelést is, hogy az erkölcsi értékek relatívek, szociális konstrukciók, és semmi okunk nincs arra, hogy ne konstruáljuk őket újra, ne változtassunk rajta, ne lépjünk "túl (az eddigi) jón és gonoszon". Az Übermensch végül is ennyit jelent: egy olyan embert, aki túl mer lépni a keresztény erkölcsön. Ilyen értelemben szerintem mi, 21. századi ateisták többnyire Übermenschek vagyunk. Mi megvalósítottuk Nietzsche programját." (Igen érdekes, talán újszerű megállapítás.)
- "Nietzschénél az hiányzik, hogy miért relatívek az erkölcsök. Ezt Nietzsche nem magyarázza, erre Nietzsche nem ad különösebben érvet. Ő csak egyszerűen kitűzi célnak a keresztény erkölcsök meghaladását, mert nem szereti őket." (Teljesen jogos)
- "Nietzsche az ateisták számára szerintem félig barát, de félig ellenség. A legtöbb ateista ugyanis racionalista is, és Nietzsche az egzisztencialista filozófiájával nem az." (Érdekes szerintem, én bizonyos mértékig egyetértek.)
- "Nietzschét az őrületbe a meglevő hajlamon kívül ez az egész életében folytatott színészkedés, és a metaforikus beszédmód komolyan vétele vitte. Lényegében a kontinentális filozófia. Ezzel nem azt akarom mondani, hogy a kontinentális filozófia mindenkire ilyen veszélyes, de szerintem ha nem úgy kezeli valaki, mint én, azaz nem komoly igazságként, hanem művészetként, amelyből lehet mazsolázni, akkor azt gondolom, káros. Lehet Nietzschét, Sartre-ot, Camus-t olvasni, de csak óvatosan." (Nagyrészt egyetértek.)
A napokban a miniszterelnök-helyettesi észkombájn egy tévéműsorban elkezdett az evolúcióról okoskodni.   Először hat megjegyzés magáról a szituációról. 1) Általában én nem tartom helyesnek buta kreacionistákkal vitatkozni, és reklámozni őket, de itt egy olyan emberről…..
Ez a poszt annak az írásnak a szövege, amely megjelent a Korunk c. lap ateizmussal és vallással, illetve szekuralizmussal foglalkozó tematikus számában a Mátyásé mellett (2014, május, 63-68). A cikk egyes témáiról volt szó már egyébként más posztokban, van néhány olyan mondat is a szövegben, amit…..
White Fang 2014.06.29 18:06:05
@Brendel Mátyás: Ja, ja, a szubjektív értéktételezés védhető. Csak én nem erről beszéltem: szerintem az írásban megjelentek olyan momentumok, amelyek előfeltételezik az abszolút értékek létezését, így ellentmondásra jut. Persze lehet, hogy csak a szokványos nyelvhasználat csapdáiról van szó.
White Fang 2014.06.29 18:22:07
@Koós István: Igen, ezekkel nagyrészt egyetértek. Azonban azt írod, hogy : "Emiatt mondhatjuk, hogy a vallás kurvára elszegényíti az embert, mivel úgy tesz, mintha csak egyfajta értékrend, egyfajta élet lenne lehetséges." De szerintem azok is, akik hisznek a morális igazságokban, nagyon hasonló módon gondolkodnak. (Márpedig millió és millió nem vallásos embert - ateistát - is ide sorolhatunk.)(Jobb esetben olyan univerzális értékítéletet tartanak a legfőbb értéknek, ami alá következetesen be tudják sorolni az értékpluralizmust. Például "tolerancia elve" stb. Persze egy bizonyos határig tudják ezt következetesen végig vinni.)

"Nem, Nietzschénél nem abszolút érték az élet tisztelete. Nietzsche annyit mond, hogy minden élő célja az, hogy fenntartsa önmagát, és hatalmat szerezzen mások felett." Ha következetes akarna maradni, tényleg ezt kellene mondania. Talán józanabb pillanataiban tényleg így is gondolta. De hát azért vannak olyan passzusai, amelyek markánsan fémjelzik az élet mindenek feletti tiszteletét. (Pld A történelem hasznáról és káráról, Túl jón és rosszon stb.)
Filófaktor Mi az a materializmus? 2014.04.04 21:25:23
„Kb. anyagelvűség” mondja a Wikipédia és ez így talán rendben is volna, de mit jelent pontosan az, hogy anyagelvűség? Ez egy rettenetesen nehéz kérdés, így nem csoda, hogy sokak fejében – materialistákéban és anti-materialistákéban egyaránt – sok téves gondolat él erről…..
White Fang 2014.04.04 22:56:57
Értékes írás: megmutatja, hogy ténylegesen sok félreértés van a materializmus fogalmával kapcsolatban. Azonban én több pontban nem értek egyet az írással.
1. Igaz, nem minden materialista tagadja az elme (lélek) létezését. Sokan vannak azonban a materialisták között, akik ténylegesen tagadják az elme létezését: eliminálják az elmét.
2. Nem világos, hogy ha fizikalista világképet fogadunk el, miképpen tarthatjuk fenn a szabad akarat létezésének gondolatát. Kétségtelen létezik az úgynevezett kompatibilizmus, ám én úgy tudom, hogy képviselőik azt állítják, hogy ha determinizmus igaz, még akkor is létezik annyi szabad akarata az embernek, amennyi az erkölcsi felelősségre vonást maga után vonhatja. Ezt az összeegyeztethetőséget azonban úgy érik el, hogy módosítják a szabad akarat fogalmát: leszűkítik a jelentését az úgynevezett "külső" szabadság jelentésére. Ezek szerint ha valaki például nem kényszer alatt cselekedett, akkor szabad akaratából cselekedett. Szó nincs azonban itt az úgynevezett "belső" szabadságról - ami pedig a hagyományos filozófiai diskurzusban éppen a szabad akarat központi problémakörét jelentette - miszerint például vágyaink, motivációink, tulajdonképpen akaratunk felett képesek lennénk ezek ösztönzésétől függetlenül dönteni. (Bár a szabad akarat fogalmának több értelmezési lehetőségére a szerző is kitér)
3. Ténylegesen létezik az úgynevezett naturalista etika, amely összeegyeztethetőnek tűnik a materializmussal. Azonban ennek az az alapja, miszerint bizonyos értékfogalmaink (jó)azonosak bizonyos "természeti" jelenséggel( mentális állapottal, például a boldogsággal stb.) De még ha ezt el is fogadjuk, azt tudtommal egyik naturalista sem tudja megmagyarázni, hogy ezeket az értékeket miért helyes a cselekvő nézőpontjából végrehajtani, amennyiben nem mozdítja elő az érdekeit.
Nem kell ahhoz isten, hogy az ember túl nagy fejszébe vágja a fát. *** A hívők gyakori érve, hogy ha nincs isten, akkor az életnek nincs értelme. Ebben a postban erről fogok írni, de nem az egész kérdésről, mert sok szempontról írtam már korábban. Vannak olyan érvek, amelyeket…..
White Fang 2013.09.08 14:16:48
@Brendel Mátyás:

3. Visszakanyarodva vitánk eredeti kiindulási alapjához, csak egy megjegyzés. Inkább csak reflexió tárgyává akarom tenni, nem akarok vitázni mellette.
Nem akartam "szakértőkre" hivatkozni, de ha szóba hoztad Dennett elgondolását, akkor hadd utaljak most E.O. Wilsonra, akit még Dennett is bigott biológiai redukcionistának nevez. (Darwin veszélyes ideája) Aki még R. Dawkins számára is egy kicsit sok: tehát nem lehet teizmussal vádolni. A Minden egybecseng című művének utolsó fejezeteiben arról beszél, hogy minden emberben meg van a vallásos hajlam. Ennek eredetét éppen Az evolúciós biológiának kell mélyen/mélyebben kutatnia. Továbbá úgy érzi, hogy még ő maga sem, megrögzött ateista sem kivétel ez alól: mint tudós nehezen fogadja el, hogy az általa vizsgált tárgynak, az életnek, mint életfolyamatnak nincs értelme, nincsen célja, ezért valójában éppen az ateista elgondolásába vetíti bele a vallásos hajlamait. Szerinte ez pedig általános lehet. Ez őszinte vallomásnak tűnik, s egybecseng más gondolkodók véleményével. Továbbá én egy hasonló nézettel értek egyet: a témával kapcsolatos minden elfogadható érv alapján - ha nem is szükségszerűen, de valószínűségi alapon - arra következtethetünk, hogy nem létezik Isten, igaz erkölcsi kijelentés, eleve adott értelme az életnek stb. Azonban másfelől ez felveti az előbb említett problémákat is, amiktől nem tudok eltekinteni és úgy érzem szembe kell velük néznünk. Ez szerintem inkább megfelelhet egy valláskritikai felfogásnak, mint az a nézet, amely viszont a tudományos, redukcionista, fizikalista szemlélet alapján vár - implicit módon - ki merem mondani: megváltást.
White Fang 2013.09.08 21:37:02
@Brendel Mátyás:

1. Azt hiszem még egyszer meg kell ismételnem: ha az eddigi fejtegetések igazak, akkor az erkölcs, mint igaz normatív állítások rendszere nem létezik. Ezt többször kiemeltem, ebben megegyeztünk, erre újra azt állítod, "de van".

Ha arra gondolsz - ami most már kezd világosabbá válni számomra, hiszen explicite is megemlíted -, hogy egy relativista álláspont mellett köteleződöl el, akkor viszont van egy további gond.

Ezt írtad: "nem lesz igazuk. és nem is lesz nem igazuk. erkölcsi kérdésben nincs igazság."

Illetve az erkölcsi állításokra vonatkozólag: "nem is igaz egyik sem. és nem is téves egzik sem. Japánban más a konvenció, mint itt."

Itt teljesen világossá vált, hogy félreérted mind az eddigieket, mind magát az erkölcsi relativizmust.

Az erkölcsi relativizmus ugyanis egyáltalán nem azt állítja, hogy az erkölcsi állítások hamisak, vagy nem lehetnek igazak, ám egyébként léteznek, hanem éppen azt állítja, hogy léteznek, mivel a saját rendszereiken belül igazak. Továbbá egy általuk univerzálisnak gondolt normatív ítéletet hangoztatnak: "A saját normáink a saját rendszerünkön belül igaz, ezért nem szabad ezek alapján más kultúrákat kritizálnunk." Erre mondja Bernard Williams, hogy az erkölcsi relativizmus lényegéhez tartozik az ellentmondás, amit ez a rendszer képtelen kiküszöbölni.

Ezt a relativista álláspontot kevered homályosan össze a logikai pozitivisták, emotivisták elgondolásával: ezek szerint az erkölcsi kijelentések sem nem igazak, sem nem hamisak. Másfelől az úgynevezett nihilisták elgondolásával, akik szerint az erkölcsi kijelentések egyértelműen hamisak.
Ezek elhatárolják magukat a relativizmustól.

2. "az emberek ezeket legtöbbször objektív, univerzális igazságoknak is hiszik - ez is igaz, bár ez már az emberek egy kisebb köre."

Az emberek kisebbik köre? Mire alapozzuk ezt? Szerintem a legtöbb ember nem reflektál ilyen mélységig, s nehezen venné tudomásul, ha az erkölcsi hitéről azt állítanád, hogy nem igazak. Bár elsősorban a demokratikus társadalmakról beszéltél, de azért hadd említsen meg, hogy világviszonylatban a legtöbb kultúrában, sőt a demokratikus társadalmak egyes szubkultúráján belül is, kb 3 percig maradnánk életben, ha ezt a vitát nyilvánosan folytatnánk.
Továbbá az elenyésző kisebbséget alkotó műveltebb fők is - amennyiben tényleg nem hisznek az erkölcsi állítások univerzális igazságában - sok esetben ellentmondásosak: hol az említett elvet említi, hol pedig moralizál. (Lásd Polányi Mihály észrevételeit: Személyes tudás, A magyar forradalom üzenete stb írásaiban) Ezt pedig nem lehet minden esetben azzal magyarázni, hogy "gazdaságossági" alapon teszi ezt, amire a következő passzusban utalsz:

"sok ember nem objektivista, de legtöbbször az egyszerűség kedvéért az 1-es módban fogalmaz. én is így szoktam, ha nem kell kihangsúlyoznom a norma relatív voltát"

Ajánlom itt - a múltkor említett Wilson mellett - mondjuk olyan koponyák írásait, mint például R. Dawkins: Az önző gének. A mémekről szóló fejezet után moralizál: hogyan tudnánk túl lépni az "önző" gének és mémek hatalmát. Hogyan tehetnénk szert igazi morálra. Annak ellenére mond ilyet, hogy korábban végig azt állította, hogy az erkölcsi cselekvés és ítélet - bármily szomorú - kizárólag a gének által lehet meghatározott. Most akkor mástól mit is várunk?
White Fang 2013.09.08 21:49:00
3. "hát meg kell velük értetni, hogy tekintsenek rá, mint konszenzuális normákra. nem először kell az emberiségnek a filozófia történetében radikálisan megváltoztatni az életszemléletét. menni fog."

Éppen azt állítom, hogy ez nem működik. Arról nem is beszélve, hogy ez is egy normatíván alapul: "Az emberek szemléletét meg kell változtatni!" Meglehetősen markáns ellentmondás lappang itt.

"naponta vannak viták arról, hogy valamilyen konkrét esetben szükséges-e a tolerancia vagy nem. el kell-e viselnünk a homoszexuális felvonulást? el kell-e viselnünk a gárda felvonulását?! és nagyon sok demokrata válasza az, hogy igen, nem.

És? A demokratáknak nem lehet további, egymástól, a többi demokratától eltérő normái? (Amit igaznak hisz?)

"Az, hogy néha tolerálja a kisebbséget, sokszor nem, ez attól is függhet, hogy milyen további, IGAZNAK HITT elvek zárják ki a tolerancia lehetőségét, de ettől még hisznek benne."

ha vannak kizáró körülmények, akkor ugyebár már nem univerzális.

De az, hogy F feltételek mellett vissza kell adnod a kölcsönt, ettől még univerzálisan igaznak hitt norma lehet.

a "minden emberben van vallásos hajlam" egy olyan homályos állítás, amely, ha akarom igaz, ha akarom nem. ha valaki mindenféle hajlamot képes a vallásra való hajlam kezdeményének tekinteni, akkor valóban minden emberbe beleláthatja ezt. de ez kb olyan, mintha valaki azzal jönne, hogy "minden férfiban van a nemi erőszakra való hajlam". azt is bele lehet magyarázni minden férfiba, ha az ember nagyon erőlteti. de ez nem jelenti, hogy a nemi erőszakot akkor elfogadjuk."

Ezt a homályos állítást vallja igen sok szociobiológus, evolúciópszichológus stb.

Kérdés, hogy a nemi erőszakra való hajlam könnyebben fékezhető-e - tömegeket tekintve - mint a vallásra való hajlam.
Szájzár Állatkínzás I. 2012.10.12 20:04:13
Első bejegyzésem nem más, mint egy vita ismerősömmel, Mr. Q-val, melyet az alábbi cikk, ill. képsorozat váltott ki:   http://www.dailymail.co.uk/news/article-2134555/Lush-animal-testing-protest-Woman-subjected-experiments-horrified-shoppers.html A cikkhez tartozó videó a…..
White Fang 2012.10.15 19:34:18
A blogmotor valamiért nem jeleníti meg az utolsó "levélváltást", így Mr. Q válaszát is idemásolom.

Mr. Q: „Jóindulatúan értelmezve szavaidat, szerintem arra gondolsz, hogy amennyiben még a tiszta racionalitás nem is létezik, az érzelmek, a szenvedélyek, a különféle törekvések, érdekek SZOLGÁLATÁNAK SZEMPONTJÁBÓL ténylegesen van különbség egy megfontolt racionális cselekvés, illetőleg egy meggondolatlan, indulatoktól elragadott, a PILLANATNYI SZENVEDÉLYEKTŐL vezérelt döntés és cselekvés között. Ezzel viszont teljesen egyetértek, szerintem nincs vita közöttünk.”

Igen, ezzel teljes mértékben egyetértek. Valóban nem tettem egyértelművé, hogy mit értek az általam használt fogalmak alatt. Mint arra utaltam is az előző kommentemben, nem gondolkoztam el eddig a „racionalitás” hátteréről, ahogy nem olvastam az irodalmát sem, de az általad írottakban semmi kivetnivalót nem látok.

„Igaz, Te - ha jól értem szavaidat - erre azt állítod, hogy az ilyen akció olyan hisztériát kelthet, hogy a figyelemfelkeltést követő diskurzusokat is "károsan" befolyásolja. Csakhogy ilyen kérdésekkel - szenvedést, sokszor felesleges szenvedést érintő kérdésekkel kapcsolatban - nincs más mód.”

A hölgy performanszával kapcsolatban is úgy tűnik, hogy világos az álláspontom. Valóban kérdéses, hogy lehet-e másfajta módszerekkel sikeresen kampányolni. Ezt elismerve azonban úgy gondolom, hogy a végső cél a társadalom gondolkodásának a megváltoztatása kell, hogy legyen, nem pedig az érzelmeinek a felkorbácsolása. A társadalom minél szélesebb rétegeinek kell(ene) megértenie, hogy miért rossz az, ahogy bizonyos esetekben bánunk egymással vagy más élőlényekkel. Fontos megérteni, hogy nem csak a számunkra szimpatikus emberek vagy más élőlények érdemelnek védelmet, tiszteletet, segítséget, hanem a kevésbé szimpatikusak, vagy esetleg a taszítóak is. Ahogy azt is meg kell érteni, hogy egy az ember által alakított világban az ember csúcsragadozó és pusztítania is kell. Olykor a túlszaporodott aranyos háziállatokat is. Ez elkerülhetetlen.

Épp ma hallottam egy történetet, ami épp ide illik… A történet egy bv tiszttől származik, aki kéz és lábbilincsben vezetett át egy rabot vezetőszíjon a fogdából a bíróság épületébe…
Szembetalálkoztak egy idős nénivel, aki megkérdezte, hogy „Hát fiam, miért nem engedi el ezt az embert? Hát nem látja, hogy milyen derék, becsületes arca van? Biztos jó ember! Mit követett el?” Mire a bv tiszt válaszolt „Asszonyom, ez az ember egy olyan idős hölgyet erőszakolt meg, mint maga.” Az idős néni erre azt válaszolta: „AKASSSSSSSZÁÁÁÁÁÁK FEEEEEEL!!!!!!”

Látni kell, White Fang, hogy a hatékonyság nem minden. A tömegek reakciójának mindig van egy tehetetlensége. Ha egyszer lendületet kap, akkor már nagyon nehezen megállítható. Nem eshetünk át a ló egyik oldaláról a másikra. Nem gondolkozhatunk úgy, ahogy a történetben szereplő idős nő tette. Nem alakíthatjuk ki az álláspontunkat a pillanatnyi érzéseink alapján.

Ebből a szempontból az állatvédő hölgy szerintem tényleg több kárt okoz, mint hasznot. A hozzám hasonló személyek szemében az állatvédő mozgalomnak okoz kárt, az elhivatott állatvédőket pedig elindíthatja egy olyan pályán, ami elfogadhatatlan radikalizálódáshoz vezethet. Úgy gondolom, hogy a kísérleti állatok tényleges helyzetét látni valóban jobb lenne. A tények ismeretében meg lehetne vitatni, hogy mi szükséges és mi nem, illetve hogy hogyan humanizálhatnánk a kísérleti állatok helyzetét.

„Még egyszer említem, ha az egalitarista, humánus törekvések sokszor visszájára is fordulnak - amit azért részben elismerek - attól még a korábbi állapotok megoldást kívánnak, s a véleményem szerint az ilyen fonákságok kialakulása egyrészt sajnos kikerülhetetlen, másrészt - büszke, morálisan felsőbbrendű emberi nézőpontból tekintve - vállalhatónak kell lennie.”

Az állatok esetében ez lehet, hogy elfogadható álláspont, de más társadalmi problémák esetében ezzel nem tudok egyetérteni. Nagyon nehéz az ellen küzdeni, ha egy elnyomottnak elfogadott csoportok kezdenek elnyomni másokat. Pl. az afroamerikaiak az USA-ban esetenként ugyanúgy megpróbálják kiszorítani a latin-amerikai bevándorlókat, akik ma már az afroamerikaiknál rosszabb helyzetben vannak az amerikai társadalomban, mint ahogy a fehérek megpróbálják elnyomni az afroamerikaiakat. Igaz, a polgárjogi harcok erőszakos eszközei itt már nem annyira jellemzők és inkább politikai szinten zajlik a küzdelem. Viszont próbáljon meg valaki erre rámutatni, anélkül, hogy rasszista gyűlölködőként tűnjön fel. Izrael palesztinokkal szembeni politikáját is nehéz az antiszemitizmus vádja nélkül kritizálni. Az általad leírtak egy kissé naiv felfogást tükröznek a társadalom működésével kapcsolatban szerintem.

A macskás példa egyébként csak egy példa volt. Szeretem a macskákat. Pusztán arra próbáltam rámutatni, hogy az állatbarátok számtalan módon meg tudják keseríteni embertársaik életét és gyakran az állatok védelmének ideológiája mögé bújnak, ha kritika éri őket. Az ebadót például azért nem lehet bevezetni Magyarországon, mert akkor számtalan szegény kutyus kerülne utcára. A kötelező chip-et sem vállalják a „kutyabarátok”, szintén a kutyák érdekeit szem előtt tartva.

Egyébként nem hiszem, hogy a kínaiak tényleg megkínoznák a kutyákat… legfeljebb nem törődnek a vágásra szánt kutyák jólétével. A kínaiak szeretnek gyorsan és frissen enni pl. élve kettévágni a halat, hogy minél frissebb legyen. Miért kínoznák a kutyát akkor? Szerintem ez butaság. De tegyük fel, hogy igaz. Akkor tiltsuk be a kínzást és lehessen kutyát enni kínzás nélkül. Ez szerintem egy ésszerű kompromisszum.

Mindazonáltal úgy látom, hogy nincs közöttünk lényeges nézetkülönbség és értjük egymás álláspontját. Ez jó dolog. :)
White Fang 2012.10.15 19:35:59
@White Fang: Kedves Mr. Q! Gyorsan egy pár mondat erejéig hadd reagáljak első nekifutásra. 1. A legutolsó hozzászólásod első fele arról tanúskodik, hogy nincs különösebb ellentmondás közöttünk; ez tényleg jó smile 2. Egyrészt elismered, "hogy a kísérleti állatok tényleges helyzetét látni valóban jobb lenne," akkor azt is el be kell látnod, hogy ez sokkal inkább felkorbácsolhatja a kedélyeket, mint a hölgy cselekedete. Így mindenesetre érdekes újra és újra kihangsúlyoznod az érzelemfelkeltés káros hatását. 3. A következőket állítod: "a végső cél a társadalom gondolkodásának a megváltoztatása kell, hogy legyen, nem pedig az érzelmeinek a felkorbácsolása. A társadalom minél szélesebb rétegeinek kell(ene) megértenie, hogy miért rossz az, ahogy bizonyos esetekben bánunk egymással vagy más élőlényekkel. Fontos megérteni, hogy nem csak a számunkra szimpatikus emberek vagy más élőlények érdemelnek védelmet, tiszteletet, segítséget, hanem a kevésbé szimpatikusak, vagy esetleg a taszítóak is." a) Szerintem - itt csak ismétlem magamat - a szemlélet megváltoztatása nem működhet érzelmi ráhatás nélkül - legalábbis ilyen kérdésekkel kapcsolatban problematikus ezt tagadni. (Sokszor az erkölcsi közömbösségből, lelki tunyaságból így lehet felrázni az embereket. Számtalan tudós, közéleti személyiség változtatta meg korábbi erkölcsi álláspontját - többnyire pozitív irányba - amikor ténylegesen szembesült a halállal, szenvedéssel, igazságtalansággal stb. Egészen más "kívülről" okoskodni egy morális problémáról, mint átérezni azt.) Igaz, ebben rejlik némi kockázat - ezt elismerem - de ez - főként ha figyelembe vesszük a célt, a nyereséget, a korábbi, erkölcsi szempontból immár tarthatatlanná vált állapot megváltoztatását - és itt megint ismétlem magamat - vállalhatónak kell lennie. Feltéve persze, hogy morális lénynek tartjuk önmagunkat. b) Az általam most idézett hozzászólásodból nekem úgy tűnik, hogy valamilyen olyan - "racionális" - magyarázatot vársz el az állati jogokat, illetve más jogokat védő érvelésektől, amelyek túl mutatnak szokványos erkölcsi magyarázatainkon. (Mintha eleve nem érdekelne mindezek, vagy eleve nem hinnél mindezekben.) Ám én pont azt hangsúlyoztam idáig, hogy amennyiben erkölcsi lénynek tekintjük önmagunkat, akkor az igazságosság, emberség kritériumainak megsértése már ÖNMAGÁBAN is problematikus. Igaz szükség lehet úgymond további "racionális" magyarázatra is. (Az ökoszisztéma védelme stb.) Ám ha csak erre alapozunk, akkor szembe kell néznünk azzal a problémával, hogy egy cselekedetet csak egy csoport - vagy egy személy - önző szempontjaiból, érdekeiből tudunk igazolni. Ha viszont ezt elfogadjuk, akkor ez rendkívül veszélyes folyamatokat indíthat el. (Elfogadjuk, hogy csak önző szempontokból igazolható egy tett stb.) 3. Te azt mondod, hogy a hölgy akciója esetleg elfogadhatatlan radikalizálódáshoz vezethet; én meg azt, hogy a hölgy egy elfogadhatatlan radikális kegyetlenséggel szemben próbál tenni valamit. Feltéve, de nem megengedve, még ha ez radikalizálódáshoz is vezet, akkor az ellen kell majd - akár ilyen eszközökkel - is felemelni a szavunkat. Szerintem egész kultúránk fejlődése ilyen dialektikus viszonyok alapján fejlődött. Én inkább ennek a belátásnak a hiányából fakadó véleményeket látom egy kicsit naivnak. 4. "Nagyon nehéz az ellen küzdeni, ha egy elnyomottnak elfogadott csoportok kezdenek elnyomni másokat. Pl. az afroamerikaiak az USA-ban esetenként ugyanúgy megpróbálják kiszorítani a latin-amerikai bevándorlókat, akik ma már az afroamerikaiknál rosszabb helyzetben vannak az amerikai társadalomban, mint ahogy a fehérek megpróbálják elnyomni az afroamerikaiakat. Igaz, a polgárjogi harcok erőszakos eszközei itt már nem annyira jellemzők és inkább politikai szinten zajlik a küzdelem. Viszont próbáljon meg valaki erre rámutatni, anélkül, hogy rasszista gyűlölködőként tűnjön fel. Izrael palesztinokkal szembeni politikáját is nehéz az antiszemitizmus vádja nélkül kritizálni. Az általad leírtak egy kissé naiv felfogást tükröznek a társadalom működésével kapcsolatban szerintem." Nem igazán értem, hogy itt miért lenne naiv az álláspontom. Többször elismertem, hogy léteznek ilyen jellegű fonákságok, és egy percig nem tagadom, hogy ezekkel a fonákságokkal szemben küzdeni kell. Ám éppen azért kell küzdeni, mert minden rasszista megnyilvánulás kárhoztatható. Vagy az lenne a megoldás, hogy akkor az afroamerikaiak jogaiért nem kell harcolni stb? Ez - a keresztény alapokkal rendelkező moralitásunk szempontjából - képtelenség. (J. Carter - az USA korábbi elnöke - magát igazi keresztény embernek tartván, elítélte a rasszizmust, az antiszemitizmust, ugyanakkor - egy pár évvel ezelőtt - egy könyvében elítélte Izrael politikáját is. Kétségtelen, hogy sokan antiszemitának bélyegezték, ám nagyon sok zsidó származású amerikai polgár is egyetértett vele. Én éppen az ilyen személyiségeket preferálom: ha kell akkor az éppen adott szélsőségek ellen emeli fel hangját. Ez a próbálkozás inkább dicséretes, mint amelyik eleve lemond a változtatások lehetőségéről.) 5. A kutyás példákra ugyanez a válaszom. 6. "Egyébként nem hiszem, hogy a kínaiak tényleg megkínoznák a kutyákat… legfeljebb nem törődnek a vágásra szánt kutyák jólétével. A kínaiak szeretnek gyorsan és frissen enni pl. élve kettévágni a halat, hogy minél frissebb legyen. Miért kínoznák a kutyát akkor? Szerintem ez butaság. De tegyük fel, hogy igaz. Akkor tiltsuk be a kínzást és lehessen kutyát enni kínzás nélkül. Ez szerintem egy ésszerű kompromisszum." Friss ételek fogyasztásának tényéből miért következne az, hogy butaság azt gondolni, hogy nem kínozzák a kutyákat közvetlenül a levágásuk előtt - bizonyos hiedelmek következtében? A kompromisszummal kapcsolatban: talán tényleg ez marad hátra, ám azért erre azt tudom mondani, hogy könnyű ilyen kompromisszumot meghozni, amennyiben nem érdekel ezeknek a szerencsétlenek kutyáknak a sorsuk. (Csak azt ne mondjuk erre, hogy szegény kínaiakat taszítom éhezésbe a kutyaevés esetleges betiltásával.)