Regisztráció Blogot indítok
Adatok
sbela54

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
            ÁLLAMI BEFEKTETÉS BIZTOS MEGTÉRÜLÉSSEL  Sok adat és számos, a szakmában már ismert tény került terítékre az Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) július 19-i konferenciáján a Millenárisban, de ott hangzott el először nyilvánosan, hogy a…..
sbela54 2012.08.07 23:29:17
25 éve pályázatokkal foglalkozom, voltam mindkét oldalon, az előkészítésen, ellenőrzésen és a megvalósításon egyaránt. Van rálátásom hosszú idő óta, de most csak a mai helyzetet vegyük szemügyre. Az egyszerűség kedvéért csak a felhasználással foglalkozzunk. Van két oldal, a pályázatot felhasználók és a felhasználást ellenőrzők. A felhasználók szeretnék, ha minél kisebb ráfordítással minél nagyobb összeget tudnának felhasználni. De az olcsóságnak ára van, sok a hozzá nem értésből fakadó, nem rossz szándékú egyszerű, de javítható hiba, sok a hibás elszámolás. Ezt tudja az ellenőrzést végző szervezet is, aki felkészül minderre, de …
Az ellenőrzés megfoghatatlan, hektikus, következetlen.
Fakad ez mindabból, hogy az ellenőrzést végző első vonal tapasztalatlan, nagyon leterhelt és gyorsan, szinte havonta – kéthavonta cserélődik. Az ellenőrzendő projektet nem képes átlátni, szigorúan ragaszkodik a csak számukra elérhető, állandóan változó szabályokhoz, sémákban gondolkodik és képtelen racionálisan mérlegelni a projekt elvárásai és az ellenőrzés kötelmei között.
A második vonal rugalmasabb, de egymást átfedő ellenőrzési tevékenységek minden esetben a projekt megvalósítást akadályozzák. Mondok erre egy példát: egy közbeszerzési eljárást ellenőrizi először az ESZA, majd utána az NFÜ-n belül a KFF, de beszáll az ellenőrzésbe a KDB is. Mindez az első körben. Ehhez bekérik a közbeszerzés teljes anyagát, de egymás között az anyag nem hozzáférhető, nem elérhető. Van második körös ellenőrzés az időszakos projekt jelentéseket követő ellenőrzések folyamán, ehhez ismételten bekérik a teljes anyagot és van utóellenőrzés, ha felmerül a szabálytalanság gyanúja és ekkor – ugye már tudják – ismét bekérik a közbeszerzési eljárás folyamán keletkezett – esetenként több száz, esetleg ezer oldalas anyagot. Tehát minden egyes közbeszerzési eljárást háromszor is ellenőrizhetnek és minden egyes ellenőrzést ugyanaz az apparátus végzi. Miért? Miért nem ellenőriz csak egyszer, de akkor hatékonyan?
Mi lenne a megoldás? Nyilván első körben a javasolt „árnyékszervezet” felépítése, tapasztalatlan, sikertelen projektvezetők megsegítése. Csak hogy ismét egy példával kell élnem, a jelenleg döglött projektek vezetésére az NFÜ közbeszerzési eljárás keretében fog keresni projekt vezetőket, összességében milliárdos nagyságrendben. Kérdezem én, van olyan cég ma Magyarországon, amelyik képes adni ilyen nagyságrendben tapasztalt és szabad projekt vezetőket? Talán nem késő, javasolom, osszák meg a kiírást több kisebb részre.
A másik javaslatom, ha az árnyékszervezet tapasztalt szakemberei, akik rálátnak a pályázatok bonyolítását végző teljes vertikumra, javasolhatnak alternatívákat, segíthetik érdemben egy-egy projekt megvalósítását, esetleg felülbírálhatják a pályázatokat ellenőrző szervezet dolgozóinak döntéseit, gyorsíthatják az ügyintézés folyamatát, akkor remélhetünk nagyobb arányú támogatás felhasználást.
A magam részéről felajánlom segítségemet, most fejeztem be egy több milliárdos „döglött” projekt vezetését. Sikerült a fenti nehézségek ellenére határidőre befejezni úgy, hogy a megítélt támogatás mindössze 1 % veszett el.