Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Pauze (törölt)

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Lobsterizmus Diplomától 30-ig 2011.02.19 17:05:00
"Without some goal and some effort to reach it no man can live." Dosztojevszkij Diploma és a harmincadik szülinapod. Mindkét időpont önkényes. A diploma azt az időpontot jelenti, amikor kilépsz az utolsó iskoládból, a 30  pedig azt a kort, amikor belépsz a családos szakaszba. A…..
Pauze (törölt) 2012.07.18 12:38:37
Nem szokásom a blogírás, sem a kommentelés, de annyira jók és elgondolkodtatóak a cikkeid, hogy most muszáj kiírnom magamból, amire gondolok:
Hazánk szellemisége (zsidó-) keresztény gyökerű. Még azok is ennek értékrendszerében gondolkodnak (tudat alatt), akik nem vallásosak. Mi a kereszténység tulajdonképpen? Egyistenhit, a lélek halhatatlan és Istené, de egyetlen életünk van, „siralomvölgy az életünk” (bár ez kissé régi már, ha jól tudom felülírta már a Vatikán ezt, de hát a keresztény egyház nagyon gyakran megújul –mondjuk szüksége is van rá, szóval jól is teszi, majd később, hogy miért is), menny és pokol, férfi és nő, bűn és jócselekedet, rossz és jó. Mindezek külön-külön. És bűnösnek születünk, amin a keresztség enyhít, de alapvetően bűnös az ember. Szóval ha jól viselkedsz, megkapod a jutalmad: halál utáni mennyország (esetleg előtte tisztítótűzzel). Jelképe: egy halott/haldokló szent ember egy keresztfán. Továbbá (itt a lényeg): az igazán jó keresztény (nem csak a jehova, a katolikus is!) kötelessége hite terjesztése, megosztása másokkal. Akár kér ebből a „szelíd”nyomulásból a szegény tudatlan más vallású (neadjIsten ateista), akár nem kér: megkapja. Mert hisz a misén/istentiszteleten/stb. „ott rosszat nem tanulsz, ártani nem árthat”. (Hát nem is! Nem is ezt akarom ezzel mondani…)
Mi következik mindebből? Az, hogy a keresztény szellemiség szeret fekete-fehéren, dogmatikusan, kategorizálva és (elő)ítélkezve gondolkodni. Ha van is átmenet (pl. tisztítótűz, keresztvíz, gyónás, megbocsátás), nem azt hangsúlyozza, hanem a kontrasztot, az ellentétet. A dualitás itt nem együtt, nem egyben jelenik meg, hanem külön-külön (egyébként a zsidó vallás is szeret szétválasztani, és szintén monoteista,de hiszen abból született a kereszténység, sok hasonlóság van ).
Szóval ez a szinte kizárólagos vagylagosság akkora hangsúlyt kap a kereszténységben, ami a saját belső ambivalens érzéseinken túl az élet legmindennapibb területein át küzdelemre, harcra késztet, hogy vagy a fehéret vagy a feketét elnyomjam. Mert a kettő együtt nem lehet. Vagy-vagy. Ráadásul teszi mindezt úgy, hogy közben tudat alatt passzivitásra (ergo negativitásra) hajlamosít. Hiszen többnyire felsőbb hatalomtól függsz. Alárendelt/alattvaló/bárány vagy. Tehát visszatérve: Vagy-vagy. Kész. Nincs „is-is”. Így fogja fel a létezést. Ez az alapja. A szenvedést és a halált valamint az ellentétek egyszerre való megjelenését nem mint az élet legtermészetesebb velejáróját fogja fel, hanem problémaként. Nem lehetőségként, hanem negatívumként. Mert a passzivitás = negativitás. (A jelképpel sem az a baj, hogy Jézus szenvedését ábrázolja, hanem AHOGYAN ábrázolja: kiszolgáltatottként, tehetetlenként. Pedig Jézus valójában sem kiszolgáltatott, sem tehetetlen nem volt. Mégis így ábrázolja. Ráadásul ez a fő jelképe. Jézus az erő és a legmagasabb tudat jelképe, épp ahogy és amiért a szenvedést átélte.) Továbbmegyek: Csak akkor nyerhetek, ha más veszít. Csak férfi van és csak nő van. Nincs köztes. Nem téved, csak éppen ez közel sem a teljes igazság.
Mert egyrészt a szenvedés nem csupán negatív. Mindig ott a pozitív előjel is. A szenvedés egyfajta lehetőség a fejlődésre a tanulásra a változásra. Hozzá lehet úgy is állni, hogy nem félek tőle és eltaszítom és elnyomom, hanem valódi alázattal, elfogadással, sőt befogadással, átéléssel, sőt megkockáztatom: kíváncsisággal állok hozzá. (tapasztalatból írom ezt)
A lényeg amit ezzel még mondani szeretnék: az egész kereszténység egyfajta kiszolgáltatottságot sugall, egyfajta passzivitást, még ha ezzel a mondatával enyhít is rajta „Segíts magadon, az Isten is megsegít.” De hisz’ már ebben is megjelenik, hogy Istentől, vagy valami feljebbvalótól (atya/apa/államfő/férfi/főnök, stb) várja azt, hogy mondja meg mit kell tenni, hogy segítsen.
Hát ezek után csodálkozunk azon, hogy úton-útfélen tudat alatt vagy egyenesben meg akarják mondani nekünk - akár kussolva-tudatalatti-sugallatként, akár beszélgetés közbeni ártatlannak tűnő kérdésfeltevés módszerével, akár „légy elégedetlent-sugalló” reklámokkal vagy médiával sugallva, akár egyenes „görög kórusként”, - hogy mit tegyünk? Hogy mi a jó nekünk? Mer' ő csak jót akar. Hiszen a kereszténység is pontosan ezt teszi. A jó hívő másokat megtérít. Nem fogadja el a más vallását. (csak megjegyzem: sem a hinduizmus, sem a buddhizmus nem erőlteti senkire a saját vallását) Szóval az egyház fentről mondja meg nekünk, hogy nekünk mi a jó. Mert mi szegény bűnös balga bárányok, honnan is tudhatnánk, mi nem tudjuk. Nem mondom én azt, hogy rosszindulatból teszik. Dehogy! Szó se róla! Nem akar itt senki rosszat, mert ellentétben velük, szerintem az ember pont hogy nem „eredendően bűnös” hanem „eredendően jó”. Tehát őket is a puszta jóindulat vezérli, csak éppen honnan a fenéből tudná valaki, vagy valami megmondani, hogy nekem mi a jó? Mikor nem ő éli az én érzéseim, nem ismeri a gondolataim, mint ahogy én sem tudom, hogy neki vagy neked mi lenne a jó. És egy utolsó gondolat: a tanács csak akkor az, ha kérik. Ha kéretlen, akkor az nem tanács. Akkor az betörés, betolakodás a másik életébe. Ezt a távol-keleti kultúra tökéletesen tudja. Mi ebben azért vagyunk mások, mert nyugati keresztény gyökerű civilizáció vagyunk. De ez a tény szintén se nem jó se nem rossz, csak tény, vagyis inkább: rossz is és jó is egyszerre. Duális, mint minden a világon. Peace!
Pauze (törölt) 2012.07.21 12:56:33
Az hogy valaki egyedül él egy lakásban (legyen az állandó vagy csak időközönként változó – értem itt: „együttjárás/közös víkendek stb..), vagy valakivel együtt, az egy materiális szempont, hiszen fizikailag két ember egy térben való folytonos, rendszeres együttlétéről van szó.
Mivel a mai kor nyugati felfogású embere az alapvető létfennartásához szükséges energiák felhasználásán túl IS a materiális dolgokat helyezi előtérbe, így ez a materializmus magától értetődően és automatikusan létrehoz(ta) a párkapcsolat/házasság/együttélés/együttjárás „dogmásított” intézményét. Mindez nem más, mint a másik illetve egymás testének fizikai birtoklása. Az egész európai társadalom erre van (volt?) berendezkedve.
Ebből következik, hogy az „egyedül élés – együtt élés/házasság” dilemma kizárólag egy materiális vetülete az életnek. (magánvéleményem szerint egyensúly szempontjából tökmindegy, hogy szingli az ember vagy épp egy a számára megfelelő párkapcsolatban él)
A nőiesség a passzivitás, a befogadás, az állandóság, a negatív pólus.
A férfi minőség pedig az aktivitás, az újdonságkeresés, a változás, a pozitív energiák.
A legtöbb nőben a fenti nőies vonások vannak felszínen túlnyomórészt. A legtöbb férfiban pedig a fent leírt férfias vonások mutatkoznak túlnyomórészt. Meggyőződésem, hogy ebben a neveltetésnek és kultúrának van a legnagyobb szerepe, és nem a genetikának.
Vannak ugyanis „női egyedek” akikben mind a férfias mind a nőies tulajdonságok egyenlő arányban vannak jelen egy időben, és „férfi egyedek” is. És ha még az időt, mint újabb dimenziót ide gondoljuk, akkor még összetettebb a kérdés: szóval ezek az arányok még változ(hat)nak is.
Továbbmegyek: vannak „női egyedek” akikben a férfias minőség dominál, és fordítva: „férfi egyedek” akikben a nőies minőségek vannak túlsúlyban.
Még tovább megyek: ha nem ez a nevelési kultúra létezne a nyugati civilizációban, ami most van, akkor ezek a számok (mármint az a tény, hogy túlnyomórészt a legtöbb nő a „női társadalmi szerepnek” akar megfelelni, a legtöbb férfi is a „férfi társadalmi szerepnek” akar megfelelni, ezek az arányok teljesen borulnának, tehát szerintem sokkal több férfias nő lenne és nőies férfi)azaz: mindenki önmaga lehetne, már gyermekkorától, és nem kellene elnyomni sem a fehéret sem a feketét, hanem a kettő együtt létezhetne.
Ha a gyerekeket mondjuk úgy nevelnénk, hogy úgy állnánk hozzájuk, hogy: „eredendően jó” vagy, nem pedig „eredendően bűnös”.
Azt a tény sem szabadna figyelmen kívül hagyni, hogy a nagy egész, a társadalom fennmaradása, és létminőségének anyagi és erőforrás korlátok ésszerű figyelembevételével való lehetőség szerinti javítása, és ezt az egyén is kitűnően tudja szolgálni, akár egyedül él fizikailag, akár nem. Akár van utódja, akár nincs. Csak mindenkit a „megfelelő helyre” kellene tenni (értem ezalatt, hogy mindenki azzal foglalkozhatna, az lehetne a munkája, amit imád, amit nagyon szeret, és így teremtene értéket a "nagy közös" számára.) a nagy gépezetben. Viszont ezt belátom: baromi nehéz!!!

(sorry a sok filozofálgatásért, vszleg nem lesz több kommentem, mert lejárt a kéthetes szabim. Egy valami biztos: semmi sem biztos, még az sem amit leírtam :) )