Regisztráció Blogot indítok
Adatok
NyariMikulas

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A napokban jelent meg az OECD legfrissebb oktatási riportja (Education at a Glance 2012), mely 34 OECD-tagország (és néhány további G20-as ország) oktatási rendszerének igen részletes adatait ismerteti. A kötetben olyan részletes és releváns adatok olvashatók, melyek nélkül egy…..
NyariMikulas 2012.12.11 21:56:18
Az elemzés igen érdekes összefüggéseket mutat. Ugyanakkor kicsit hihetetlen adatokat tartalmaz. Valahogy nehezen tudom elhinni, hogy egy magyar férfi több hasznot hajt az államnak, mint egy USA-beli. Két és félszeresét az EU átlagnak, és majd' háromszorosát egy Egyesült Királyságbélinek!

És még egy furcsa megfigyelésem.
Mostanában a csapból is az folyik, hogy "bezzegAusztriábaningyenvan".
Tesség megnézni, náluk a felsőoktatásban résztvevők száma KEVESEBB MINT NÁLUNK!!!!!

Történetesen van némi testközeli információm a dologról: valóban szinte bárkit felvesznek. Az első évre.
DE: már első félévben olyan keményen megrostálják a népet, hogy kb. harmada kihullik, majd az első félév végére még legalább ugyanannyi. Másodévre az eredetileg felvetek negyede-harmada marad.
Kíváncsi vagyok, mekkora sírás-rívás, üvöltözés lenne, egy ilyen rendszer bevezetése esetén.

Ha pedig újra elővesszük a részvételi táblázatot és kicsit tüzetesebben újra megnézzük, azt látjuk, hogy meglepő módon azokban az országokban a legmagasabb a felsőoktatásban részt vettek aránya, ahol fizetni kell érte. Csak néhány, amúgy közismerten magas szinvonalú egyetemekkel rendelkező ország: Franciaország, Japán, Izrael, Egyesült Királyság, USA. Ezek nagy részében ráadásul egy jobb szakma (orvos, ügyvéd) diplomájáért valóban nyakig el kell adósodni.

Egy felsőoktatási tandíj, vagy bárminek is hívjuk, bevezetését ebben a formában amúgy én is elég szerencsétlen dolognak tartom. Szerintem sokkal nagyobb arányú diák kellene valamilyen (teljes "tandíját" fedező) ösztöndíjra jogosult legyen, valamiféle pályázás útján. Persze kiszélesítve, azaz nem csak állami ösztöndíjakat lehessen megpályázni, hanem mindenféle alapítványok, vállalatok, esetleg egyéb szervezetek, magányszemélyek által alapított ösztöndíjakat is. Összességében a tanulók legalább felének kellene rendelkezésére álljon valami ilyen lehetőség.
És így valóban jobban érvényesülhetne a piac hatása, mert a vállalatok csak olyan tanulmányokat támogatnának, amikre valóban szükségük van. A társadalmilag fontos oktatásokat, amiket vállalatok kevésbé támogatnának (gondolom én), mint pl. bölcsészet, néprajz, szociológia, stb. pedig támogathatná az állam, alapítványok, stb.

Amúgy meg kellene egy kicsit jobban nézni azokat a nyers adatokat, meg még elemezgetni egy kicsit. Mert ami a cikkben van, az igen halovány, és "a valóságnak csak egy szűk szeletét bontja ki".
Lehet, hogy az én véleményem is ilyen, de én nem vindikálom magamnak az "elemző" státuszt. Csak véleményem van :-)

És már csak egy utolsó kekeckedés: az adatok, bár tanulságosak, általában tanúskodnak valamiről, azaz a mondat így helyes: "Az adatok tanúsága szerint..."
Avagy megerőszakolhatók-e a közgazdaságtan alaptörvényei? Nem lenne meglepő, ha egyes közgázos szakkollégiumokban már kurzust hirdettek volna a heti Matolcsyzmus tudományos igényű cáfolatára, s a magyar szakértelmiség csütörtökönként azért olvasná a Heti Válaszban…..