Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Budapest, aut. ford.

53 bejegyzést írt és 43 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nemrég a Wendelstein csúcsára kapaszkodtuk fel fogaskerekűvel, majd lefelé irányban libegtünk egyet. A hegyi élmények elérését a Transdev cégcsoport tette lehetővé a környéken üzemeltetett vasútvonalak és járművek által. Ma a cégcsoport három tagját (BOB, BRB, Meridian) mutatom be. Holzkirchen…..
Budapest, aut. ford. 2016.11.18 11:36:09
@Expresszbusz: Hát egészítsd ki, a mi küldetésünk a szolgáltatás bemutatásáig terjedt :)
Kitűnő blogodat átolvasva bennem is felmerült, vajon mibe kerül az adófizetőknek, ha a közlekedési piacot magánszolgáltatók lefölözik és állami feladat csak az üzletileg értéktelen viszonylatok és társadalmi rétegek kiszolgálása marad... :)
Budapest, aut. ford. 2016.11.18 11:42:34
@samyadler: A nincskocsi-sorozatot egyelőre abbahagytuk, de nem örökre.
A nemzetközi vasúti közlekedés vasárnaptól, menetrendváltástól esedékes változásait néhány napja már összefoglaltuk. Ugyancsak írtunk arról, hogy belföldön a remélt megtakarításért cserébe belenyírtak ütemes menetrendekbe és csatlakozási rendszerekbe. Most azért…..
Tavasszal egyszer érintettük már ezt a témakört, amikor nyilvánosságra került egy projektlista, amelyben a döntéshozók megjelölték a 2020-ig megvalósítani tervezett fővárosi fejlesztéseket. A tapasztalatok azt mutatják, hogy egy ilyen szituációban ami kimarad, az garantáltan nem épül meg meg/át az…..
Budapest, aut. ford. 2015.10.06 15:09:58
Az újhegyi villamos terveinek valóban kritikus eleme a lakótelepen belüli vonalvezetés. Az egyetlen, amiről részletes rajzokat is láttam, a Sibrik Miklós úti nyomvonal, amit elvetnék, mert a lakóterület lényeges részeiről, ideértve az újabb építésű Rózsaliget lakóparkot is, már 5-10 perces rágyaloglást vagy extra ráhordó buszjáratot igényel.
A 85-ös család most ugye a Bányató - Tavas - Harmat utcákat járja be, e nyomvonal lényege pedig a Bányató utca és az Újhegyi sétány elnevezésű megállópár, amelyek rendelkeznek egy-egy iskola-iskola-óvoda-bölcsőde-diszkont és iskola-óvoda-bölcsőde-Spar-diszkont kínálattal is.
Nyomvonal-biztosítása szempontjából kevésbé problémás a Gergely-Tavas-Harmat útvonal, és kb. ugyanannyira jól feltárja a telepet, mint az előző változat. A feltárás szempontjából legjobb azonban pont az a nyomvonal lenne, amely az önkormányzat és a lakosság ellenállásán biztosan megbukna: Gergely utca - Újhegyi sétány - Harmat utca. Itt pont a lakótelep közepén haladna a vonal, részben vegetűló boltocskák helyén, részben a (most éppen felújítás alatt álló!) sétányból lekanyarított területen. Bár így a lakóterületek és az intézmények elérése is a lehető legjobb, mégiscsak egy sétány részbeni feláldozásáról van szó, meg egy közösségi ház is útban van, szóval borítékolom az élőláncot, éhségsztrájkot, lakógyűlést és más civil huncutságokat.
Konklúzió: az attól függ :)
Vasárnapig, a vasúton szokásos éves menetrendváltásig már csak néhányat kell aludnunk, és örömblog lévén abban a szerencsés helyzetben vagyunk, hogy az ezzel kapcsolatos száraz hírekről már nem kell beszámolnunk: megtették ezt nálunk gyorsabb, szakmaibb (és „szakmaibb”)…..
A Kismama Magazin újságírójától, Maros Edittől kaptuk néhány hónapja azt a megtisztelő felkérést, hogy nyújtsunk szakmai segítséget a kisgyerekkel tömegközlekedés nehézségeit bemutató írásához. A kérésnek örömmel tettünk eleget, a magazin olvasói az…..
Budapest, aut. ford. 2014.09.12 09:07:26
@Fue: Üdv a háromgyerekesek klubjában.
Az írásban sem teng túl a rinyálás, néhány tény ettől még tény marad. Naná, hogy a gyakorló szülők ismerik - kénytelenek ismerni - az összes túlélési technikát, de a gyerektelenek el sem tudják képzelni, mennyi apró akadály áll az utunkban, ez a poszt erről szól.
Lehet persze legyinteni ezekre, minek mászik föl bárki a buszra gyerekkel, mikor az az ingyenélő nyuggereké, csöveseké, bűnözőké. Normális polgároknak semmi keresnivalója ott, menjenek autóval.
Ahogy az egykori Magyarország vasúti hálózata mai mércével is elképesztő tempóban nőtt, Székelyföldön is megkezdődött a hálózat fejlődése, és négy normál nyomtávú, helyi érdekű vonal épült meg: Marosvásárhely–Szászrégen (1886), Héjjasfalva–Segesvár (1888),…..
Kultúrember az év legrövidebb éjszakáját múzeumokban vagy azok előtt sorban állva tölti. Mi nem. Illetve mi sem vagyunk barbárok, de szolgáltató blog szerzőiként kötelességünk gondoskodni az olvasnivalótokról, és ehhez pont szombat késő este tűnt alkalmasnak. A helyszín…..
A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a…..
Budapest, aut. ford. 2014.06.11 09:13:47
@Budafoki: Már jó - de tényleg nem nehéz elképzelni.
Június 4-e van, a trianoni békediktátum emléknapja. E cikknek nem célja a békeszerződés elemzése, ez a történészek feladata, egyébként is rengeteg cikk található a témában. E blogon szóltunk már a vasút és a határok viszonyáról a Határeset című sorozatunkban, ahol egy…..
A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a…..
A helyenként ütemes, helyenként kínálati jelleget mutató magyar vasúti menetrenddel kapcsolatban készek vagyunk elismerni, hogy több részletében elég jól sikerült. Az „elég jól” két dolgot jelent: egyrészt valószínűleg lehet jobbat is, másrészt a jó menetrend próbája a…..
A vasúthoz idehaza legalább annyian értenek, mint a focihoz, ez blogunk szempontjából azért jó, mert nekünk nem is kell gondolkodnunk, hanem elég mások kitűnő ötleteit lejegyeznünk. Ez utóbbi persze csak vicc, hiszen mi éppen azért hoztuk létre ezt a felületet itt, hogy saját…..
Ott tartottunk egy hete, hogy bár a vasúti menetrend láthatóan nem a Budapesten belüli utasoknak készült, azért sokan közülük most is jól járhatnak, ha az égszínkék buszok helyett a tiritarka vonatokat választják – főleg, ha ugyanaz a Budapest-bérlet mindkettőre jó. Hogyan…..
Blogunk a vidék közlekedési rendszerekhez hozzáférésének ügyét mindig is szívén viselte, most mégis olyan témába fogunk bele, ami a két pár vonatos környéken élőknek távoli, idegen. Pedig minden látszat ellenére ugyanarról van szó: a régen, akár évszázaddal korábban…..
Bécs új főpályaudvara még a Lajtán innenről szemlélve is izgalmas újdonság, nem csak vasútbarátoknak, de városok működését tanulmányozó érdeklődőknek is. Arról írtunk már az elmúlt hetekben, hogy a pályaudvar megnyitásával összefüggő menetrendi változások nem…..
A közelmúltban két szerzőtárs értekezett már erről a közelünkben folyó gigaberuházásról. Volt szó a tartalmáról, valamint a múltjáról és jövőjéről is. Nekünk, magyarországi vasútbarátoknak, vagy akár csak közlekedés iránt érdeklődőknek (sőt, tulajdonképpen…..
Budapest, aut. ford. 2014.03.11 15:39:00
@Sir Gombóc: Jövő héten miről írunk majd szerinted? :)
Már két korábbi írásban barátkoztunk hosszasan az Európai Unió azon törekvésével, hogy a tagállamokban vasutat választó utasok fogyasztói illetve divatosan utas-jogai körében egy közös minimumot harcoljon ki. Ezt az igyekezetet először történelmi távlatokban kellett…..
Budapesten a jelenlegi fejpályaudvari rendszerből való továbblépés lehetősége mintha egyre távolabb kerülne tőlünk, eközben Bécsben épp a vasút hőskorát idéző léptékekben készül annak betonból öntött emlékműve, az új főpályaudvar. Bizonyos nézőpontból három…..
Budapest, aut. ford. 2014.02.25 14:53:49
@Izo: Nem értek egyet. A három működő budapesti fejpályaudvar legnagyobb előnye ma az, hogy ténylegesen közel juttatja mind az elővárosi, mind a távolsági utasokat a belvárosi potenciális úticélokhoz, több közülük egy városi járművel, további átszállás nélkül elérhető. Ehhez képest Kelenföld a periféria, az első átszállást a belvárosi úticéltól túl messze kényszeríti ki.
Az a mai gazdasági helyzetben számomra nem érv, hogy egy mai működő pályaudvar területe "értékes". Pang az ingatlanpiac, nem tudják a meglévő irodákat sem kiadni, a tényleges városi kapcsolatokkal rendelkező pályaudvarok helyett külvárosi átszállóközpontokba kényszeríteni az utasokat ilyen panaák miatt nem szabad. Budapesten a vasút pont nem a belső kerületekben foglal nagyon sok helyet (bár tároló-karbantartó funkcióknak tényleg nincs itt semmi keresnivalója), hanem a Rákosrendezőhöz, Kőbánya felsőhöz, Angyalföldhöz hasonló fantomállomásokon, na ezek tényleg szétszabdalják a várost és még az utasok számára is haszontalanok.
A város belső kerületeinek szélén húzódó átmenő pályaudvar számomra csak a meglévő pályaudvarok megtartásával fogadható el, utóbbiak a belvárosba irányuló elővárosi forgalom zömét kell megtartsák. A Belváros alatti új vasútvonal viszont a fejpályaudvaroknak reális alternatívája, de puffer-állomásokra ekkor is szükség van, mert ha csak a jelenlegi menetrendi kínálatból mindent mindennel összekötve az összes vonatot átküldjük az alagúton, ahhoz is legalább hat vágány kellene, ami még nyugaton is drága mulatságnak számítana.
Budapest, aut. ford. 2014.02.25 14:54:51
A vasúti utasok jogai nagyobb hagyományra tekintenek vissza, mint az Európai Unió témával foglalkozó, 2009. decemberében hatályba lépett rendelete, az ezt megelőző években alkalmazott utasjogi szabályokból múlt héten mutattam néhány részletet. Az utasjogi rendelet eredeti célja…..
A vasúti utasok jogai bizonyára nagyobb hagyományra tekintenek vissza, mint az Európai Unió témával foglalkozó, 2009. decemberében hatályba lépett rendelete. Ez a bizonyos jogszabály az európai vasúti piacok ráncba szedését újból és újból megkísérlő szabályalkotási…..
A statisztika szerint várakozásainkhoz képest sokan követték blogunk menetrendkönyves sorozatát, ami jelentheti azt, hogy ilyen sokan izgalomba jönnek ilyesféle kiadványoktól, de azt is, hogy azokat is sikerült szórakoztatnunk, akik talán korábban soha nem lapoztak bele egy jó…..
Egyre hosszabbra nyúló menetrendes sorozatunkban mostanra alaposan megvizsgáltuk, mi van ezekben a vastag könyvekben. A sok táblázat és jel között egész jól eligazodva mégis eszünkbe kell jusson, amit az első részben már érintettünk: az internet előtti világban ezeknek a…..
Egyre többet tudunk a vasúti menetrendekről: tudjuk, mitől lesz jó és hasznos, hogy távolságokat és kapcsolatokat, közlekedési időszakokat, valamint közvetlen kocsikat hogyan szokás ábrázolni bennük. Ma igazi tobzódás következik beszédes és ellenkező módon kifejezetten…..
A vasúti menetrendkönyvek tartalmát vizsgáló sorozatunk a könyv értelme melletti kampánytól indult, a vasútvonalak kapcsolatának ábrázolása és a közlekedési jelek után ma újabb témakörnek fut neki. Amikor egy vonat valójában több, kettő, vagy három; esetleg több vonatból…..
Sorozatunk, mely a könyv-alakú menetrendet már kevésbé ismerő Elvira-generáció ismereteinek bővítésére is alkalmas, de azért főleg egyszerű szórakoztatási céllal készül, némi bevezetés és a hálózati kapcsolatok jelölésének vizsgálata után igazi haladó-szintre jut el. A…..
Budapest, aut. ford. 2013.10.17 12:40:40
@Thomas a laprugós: Hópihe, persze... Nem tudom, hogy ebbe a sorozatba illik-e, vagy Laptoptáskás Ügynök üzemzavaros írásai közé inkább.