Adatok
utálom a brokkolit
0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Mondjon maximum három olyan területet, ahol az adófizetői pénzekért cserébe az állami szerepvállalást elengedhetetlennek tartja! Ezek közé tartozik-e a felsőoktatás nappali tagozatos képzése? Indokolja választását! Inspirációként: …..
Milyen érvek szólnak a külföldön folytatott egyetemi tanulmányok mellett, és milyenek ellene? Gondolkodik-e abban, hogy külföldön folytat tanulmányokat? Inspirációként: http://www.felvi.hu/hallgatoknak/osztondijak_penzugyek/tanulas_europaban/kulfoldi_tanulmanyok…..
utálom a brokkolit
2011.10.07 03:49:27
@utálom a brokkolit: és nem értem miért van így tagolva.
Véleménye szerint mi a közös a sportversenyekben és a gazdasági versenyben? Miben térnek el egymástól? Kedves Hallgatók! Ezen a héten én reflektálok a határidőig beérkezett blogkommentekre, igyekezvén összegezni és kiemelni a legfontosabb pontokat.Erre a kérdésre…..
Milyen kiváló magyar termékeket ismer? Mit lehetne azért tenni, hogy a magyar termékek nagyobb súlyt kapjanak a hazai piacon? Hogyan segítené elő, hogy e termékek termelői külpiacokra jussanak? Kedves Hallgatók!Igyekezvén összegezni és kiemelni a legfontosabb pontokat. Ismét…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ha elfogadjuk, hogy az állam törekedjen a legnagyobb hasznot/értéket teremteni, akkor jó ötletnek tűnhet mindenkit szabadon engedni, hagyni, hogy saját hasznukat/értékeiket szabadon maximalizálhassák (egészen addig szabadon, míg ezzel mások szabadságát nem korlátozzák). Ebben az esetben kevés szükség lenne bármilyen állami szerepvállalásra, (eltekintve például a bíróságtól a törvényhozástól vagy a rendőrségtől, ami ez esetben a válasz, mint a szükséges területek) minden szabad egyén pedig önállóan rendelkezhet a (fenti szervek működtetéséért járó költségek levonása után fennmaradó) vagyona felett, így saját maga (valószínűleg sikeresen) a legnagyobb értéket teremtheti önmaga számára. Én például paradicsomot vennék, más valakik brokkolit (mert vannak akik szeretik), ha az állam mindenkinek brokkolit venne akkor én nem lennék boldog.
Megeshet azonban, hogy az állam úgy tudja teremteni a legnagyobb értéket, hogy a nagy többségre hallgatva csak brokkolit vesz és bár én rühellem azt és nekem rossz lesz, 1000 másik embernek tudnak így brokkolit venni és hatalmasat nőhet az össz érték/haszon.
(Más kérdés, hogy a nagyobb összhaszon érdekében lehet-e más szabadságát sérteni, adót szedni?)
Másképpen:
Ha az állam hasznot maximalizál, a többség döntése alapján (demokrácia) és a többség keresete eltörpül egy kisebb rétegéhez képest (ami általában így van), ilyen esetben ésszerűnek tűnhet az állami szerep a segélyek/támogatások terén (újraelosztás).
Szem előtt tartva pedig azt, hogy minek mennyi a költsége és mennyi hasznot teremt, juthatnánk egy helyes eredményre azzal kapcsolatban, hogy mit is kéne kezdeni az adófizetők pénzével.
A felsőoktatást tekintve például elég nagy költsége van (jelenleg is) a fogorvosok, orvosok képzésének, de ha bárki kapott már számlát a kórházban bennfekvés után, az tudja azt is, hogy ez is nagy költségekkel jár (egészségügy)- és ezt nem nekem kellett kifizetnem.
De ha megelőző tevékenységet folytatna (például drogprevenció, felvilágosítás), az nem teremtene sokkal olcsóbban azonos hasznot? És bár ezek költségével nem vagyok teljesen tisztában, vegyük figyelembe, hogy egy darab képzés költségénél csak egy diákról van szó, addig egy megelőzésnél csoportokról beszélhetünk. Valószínűleg persze Afrikában nagyobb szükség lenne erre, de talán Magyarországon sem elhanyagolható.