Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nologo

0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
 Tanulságos beszélgetést közölt a hétvégi Népszabadság Kertesi Gábor közgazdásszal, az Oktatási és Gyermekesély Kerekasztal tagjával. Kertesit gyakran lehet hallani balliberális médiumokban, legfőbb témája az iskolai szegregáció, most is e témában tett egy kört.Ha…..
nologo 2009.05.10 12:19:30
Egyhazi gimnaziumban erettsegiztem a rendszervaltaskor. Elotte elit 12 osztalyos alt isk + gimnaziumba jartam. A gimi erettsegikor semmit nem tudtam semmirol, eleg logosak voltak a gimis eveim, de jo osztalyunk volt, jo hangulat, sok baratsag, es legfokepp vedoburok. Az osztaly fele bentlako volt, azaz videki, a suli Budapesten volt. Voltak kozottunk nagyon szegenyek es kozeposztalybeliek. Az oktatas pocsek volt, abbol a szempontbol amilyen szempontok alapjan eddig Ti vizsgaltatok az oktatas szinvonalat. Mindenki, aki tovabbtanult, 2xra vagy 3xra kerult be az egyetemre, en is. Nem bantam meg megsem a kozepiskolai idoszakot es nem cserelnem el egy felveteliorientalt kepzessel.

Azota 3 diplomam van, ezek kozul 2 kulfoldi.

Szerintem is az a jo, ha sokfele oktatasi koncepcio kozul lehet szabadon valasztania a szulonek es a gyereknek - mert a gyereknek is legyen tere a valasztasban. Illetve az, ha az oktatas ingyenes, az allam eltartja, es rendesen gondoskodik az anyagi igenyekrol.

Az elit kepzes ket felet jelenthet - az elit reteg kepzeset, vagy a kepzes elit formajat. En egyiket sem tamogatom. A tarsadalmi elit jelensege- itt a tudashoz, javakhoz stb valo hozzaferes alapjan szokas elitnek nevezni ezt a reteget- az akkor szembetuno ha antidemokratikus a javakhoz valo hozzaferes az adott orszagban. A kepzes elit formaja szinten pejorativ, ui azt jelenti, hogy keveseknek jarhat minosegi oktatas.

Magyarorszagon a polgari reteg meg mindig nem eleg eros, se kulturalisan, se gazdasagilag, a nyugati joleti allamok tortenelmehez kepest. Ennek mindannyian ismerjuk az okat.

(A kultura motorja azonban sosem a polgarsag, hanem az ebbol kinovo polgari ellenzek volt, es/vagy mas osztalyok, elsosorban a munkasosztaly autodidakta kepzettsegu kulturalis mozgalmai voltak. Egyetlen magyar nev es talan ertehtobb mirol beszelek: Kassak Lajos. Kassak mogott hazonban tomegek altak, nem csak itthon, szerte nyugateuropaban. Ezt a munkasmozgalmi kulturat eloszor epp a kommunistak vertek szet, mert joggal feltettek tole a diktaturajukat. Kesobb, a nyugati orszagokban, az ujkapitalizmus szofisztikalt gepezete, mely megszuntette illetve athelyezte foldrajzilag mas teruletekre a munkaerot, ahol meg nem sikerult kialakitani sem erdekkepviselet es ebbol adodoan a sajat kultura egykori nyugati mozgalmakhoz hasonlo formajat.)

Mivel kicsit napipolitikaval atitatottnak ereztem az eddigi beszelgeteseteket, azert tertem ra a kozeposztaly kulturalis progresszio szalra. A napi politika elvalaszt csaladokat, baratsagokat - sajnos, remelhetoleg egyszer majd egeszsegesebb lesz a helyzet es batran lehet sokfelet gondolni, es kepesek is leszunk tanulni egymastol.

Lenyeg: az egyhazi iskolaban nem volt versenykepes tudas atadas, akkor diakfejjel ezt nagyon fajlaltam. Igazam is volt. Ugyanakkor, a verseny, mint szemlelet, szamomra mar kerdeses -- a gyerekek ismereteinek a tamogatasat nem pusztan a jo munkahely / anyagi jolet kell hogy meghatarozza, noha fontos tisztaban lenni vele, hogy a vilag igy mukodik.

Nelkulozhetetlen az integralt okatatas, az, hogy a tutor-bugyor rajojjon, tudasa/kepessegei nem univerzalisak, csak piackepesebbek, mas, a kapitalista tarsadalom altal alulertekelt kepessegeknel es tudasnal, mint peldaul a fejlett empatiaerzek, alias gyerekneveles (ami munka!), kozosseggondozas, mualkotas (ami megintcsak munka azaz ber jarna erte) stb.

Szoval igazatok is van sokmindenben, mert fontos a tehetseggondozas, de a tehetseg nemcsak az egyetemi felveteli abszolvalasarol szolo kepessegeknek neveznem. Minden ember tehetseges valamiben, az iskola feladata az kene hogy legyen, hogy segitse a gyereket raebredni miben is tehetseges, illetve arra is hogy a tehetseg mint olyan mennyire sokfele dolog lehet, es mennyire igazsagtalan a kapitalista vilagrend amiben elunk, ami hierarchiat allit fel kepessegek, es munkakorok kozott. De ez csak egyfajta vilagnezet, letezik masfajta ertekredn is.

Az iskola harmadik feladata, a tarsadalmi kohezio megalapozasa, a szolidaritaserzek tamogatasa. Szolidaritas nem csak a hasonszoru, hanem a mas kulturaju, a fogyatekkal elo, a hatranyos helyzetu tarsakkal kapcslatban is. Ezt viszont csak akkor tudja megtanulni a gyerek, ha valos, mindennapi tapasztalatai vannak a massagrol. A let meghatarozza a tudatot. A szolidaritas nem fullad ki charity tevekenysegben. A szolidaritasak komoly hagyomanya van, mikor Szt Ferenc elhagyta gazdag csaladjat, vagy xx.-ban mikor Simon Weil tanitononek majd munkasnak allt, vegul pedig kiert/megtert, vagy mikor Jerry Rubin visszautasitotta csaladja altal kinalt hihetetlen karriert es eletszinvonalat es beallt a yippienek - hogymindenfele nemu es vilagkepu gazdag kolykot beidezzek.

De ok kivetelek, mert mi atlagemberek, segitseg nelkul nem jovunk ra sajat privilegizalt tarsadalmi helyzetunkre. Szegeny gyerek gazdag gyerek; roma gyerek, nem roma gyerek stb egyutt, egy osztalyban.
Nyilvan megfelelo szakertelem, koncepcio, es penz adja meg az optimalis felteteleket hogy ebben, igy minden gyerek es szulo jol jarjon.

Ide alulrol epitkezo, tarsadalmasitott oktatasi reform, es legfokepp sok penz kell. Nem autopalyara es korrumpalasra kell kolteni, ahogy ez mar sajnos mindenhol tobbe-kevesbe megszokott, hanem jo dolgokra, elsosorban oktatasra kell foditani az adofizetok vagyonat. A gazdagok fizessenek tobb adot, ezzel segitseg a szegenyebbeket, sot az sem lenne rossz, ha olyan orszagban elnenk, ahol erre a gazdagabbak buszkek is lennenek. Mint egy jol mukodo csaladban. Magyarorszag legyen olyan orszag ahol vedohalo van, az allam megved a lecsuszastol.

Utolso napi bolcsesseg: mire megy az ember azzal ha jol felkeszult es okos? Kulonosen Magyarorszagon? Nem sokra. Meg kell tanulni hogyan allitsunk magunk melle egy rosszabb kepessegekkel rendelkezo embert vagy csoportot. Ez megint oktatas kerdese, jo ha mar az iskolaban elekezdodik az ilyen jellegu munka is, ez megint egy erv az integralt oktatas mellett.


Szep vasarnapot!
nologo
A Lehet mas a politika! mozgalombol

nologo 2009.05.10 12:35:24
Bocs, ide szantam:
www.youtube.com/watch?v=58U8QSO0bto

Jerry Rubin az iskola hatasairol beszel 1969(!) - kb ezt gondolom az elit oktatasrol....
nologo 2009.05.10 12:13:35
Egyhazi gimnaziumban erettsegiztem a rendszervaltaskor. Elotte elit 12 osztalyos alt isk + gimnaziumba jartam. A gimi erettsegikor semmit nem tudtam semmirol, eleg logosak voltak a gimis eveim, de jo osztalyunk volt, jo hangulat, sok baratsag, es legfokepp vedoburok. Az osztaly fele bentlako volt, azaz videki, a suli Budapesten volt. Voltak kozottunk nagyon szegenyek es kozeposztalybeliek. Az oktatas pocsek volt, abbol a szempontbol amilyen szempontok alapjan eddig Ti vizsgaltatok az oktatas szinvonalat. Mindenki, aki tovabbtanult, 2xra vagy 3xra kerult be az egyetemre, en is. Nem bantam meg megsem a kozepiskolai idoszakot es nem cserelnem el egy felveteliorientalt kepzessel.

Azota 3 diplomam van, ezek kozul 2 kulfoldi.

Szerintem is az a jo, ha sokfele oktatasi koncepcio kozul lehet szabadon valasztania a szulonek es a gyereknek - mert a gyereknek is legyen tere a valasztasban. Illetve az, ha az oktatas ingyenes, az allam eltartja, es rendesen gondoskodik az anyagi igenyekrol.

Az elit kepzes ket felet jelenthet - az elit reteg kepzeset, vagy a kepzes elit formajat. En egyiket sem tamogatom. A tarsadalmi elit jelensege- itt a tudashoz, javakhoz stb valo hozzaferes alapjan szokas elitnek nevezni ezt a reteget- az akkor szembetuno ha antidemokratikus a javakhoz valo hozzaferes az adott orszagban. A kepzes elit formaja szinten pejorativ, ui azt jelenti, hogy keveseknek jarhat minosegi oktatas.

Magyarorszagon a polgari reteg meg mindig nem eleg eros, se kulturalisan, se gazdasagilag, a nyugati joleti allamok tortenelmehez kepest. Ennek mindannyian ismerjuk az okat.

(A kultura motorja azonban sosem a polgarsag, hanem az ebbol kinovo polgari ellenzek volt, es/vagy mas osztalyok, elsosorban a munkasosztaly autodidakta kepzettsegu kulturalis mozgalmai voltak. Egyetlen magyar nev es talan ertehtobb mirol beszelek: Kassak Lajos. Kassak mogott hazonban tomegek altak, nem csak itthon, szerte nyugateuropaban. Ezt a munkasmozgalmi kulturat eloszor epp a kommunistak vertek szet, mert joggal feltettek tole a diktaturajukat. Kesobb, a nyugati orszagokban, az ujkapitalizmus szofisztikalt gepezete, mely megszuntette illetve athelyezte foldrajzilag mas teruletekre a munkaerot, ahol meg nem sikerult kialakitani sem erdekkepviselet es ebbol adodoan a sajat kultura egykori nyugati mozgalmakhoz hasonlo formajat.)

Mivel kicsit napipolitikaval atitatottnak ereztem az eddigi beszelgeteseteket, azert tertem ra a kozeposztaly kulturalis progresszio szalra. A napi politika elvalaszt csaladokat, baratsagokat - sajnos, remelhetoleg egyszer majd egeszsegesebb lesz a helyzet es batran lehet sokfelet gondolni, es kepesek is leszunk tanulni egymastol.

Lenyeg: az egyhazi iskolaban nem volt versenykepes tudas atadas, akkor diakfejjel ezt nagyon fajlaltam. Igazam is volt. Ugyanakkor, a verseny, mint szemlelet, szamomra mar kerdeses -- a gyerekek ismereteinek a tamogatasat nem pusztan a jo munkahely / anyagi jolet kell hogy meghatarozza, noha fontos tisztaban lenni vele, hogy a vilag igy mukodik.

Nelkulozhetetlen az integralt okatatas, az, hogy a tutor-bugyor rajojjon, tudasa/kepessegei nem univerzalisak, csak piackepesebbek, mas, a kapitalista tarsadalom altal alulertekelt kepessegeknel es tudasnal, mint peldaul a fejlett empatiaerzek, alias gyerekneveles (ami munka!), kozosseggondozas, mualkotas (ami megintcsak munka azaz ber jarna erte) stb.

Szoval igazatok is van sokmindenben, mert fontos a tehetseggondozas, de a tehetseg nemcsak az egyetemi felveteli abszolvalasarol szolo kepessegeknek neveznem. Minden ember tehetseges valamiben, az iskola feladata az kene hogy legyen, hogy segitse a gyereket raebredni miben is tehetseges, illetve arra is hogy a tehetseg mint olyan mennyire sokfele dolog lehet, es mennyire igazsagtalan a kapitalista vilagrend amiben elunk, ami hierarchiat allit fel kepessegek, es munkakorok kozott. De ez csak egyfajta vilagnezet, letezik masfajta ertekredn is.

Az iskola harmadik feladata, a tarsadalmi kohezio megalapozasa, a szolidaritaserzek tamogatasa. Szolidaritas nem csak a hasonszoru, hanem a mas kulturaju, a fogyatekkal elo, a hatranyos helyzetu tarsakkal kapcslatban is. Ezt viszont csak akkor tudja megtanulni a gyerek, ha valos, mindennapi tapasztalatai vannak a massagrol. A let meghatarozza a tudatot. A szolidaritas nem fullad ki charity tevekenysegben. A szolidaritasak komoly hagyomanya van, mikor Szt Ferenc elhagyta gazdag csaladjat, vagy xx.-ban mikor Simon Weil tanitononek majd munkasnak allt, vegul pedig kiert/megtert, vagy mikor Jerry Rubin visszautasitotta csaladja altal kinalt hihetetlen karriert es eletszinvonalat es beallt a yippienek - hogymindenfele nemu es vilagkepu gazdag kolykot beidezzek.

De ok kivetelek, mert mi atlagemberek, segitseg nelkul nem jovunk ra sajat privilegizalt tarsadalmi helyzetunkre. Szegeny gyerek gazdag gyerek; roma gyerek, nem roma gyerek stb egyutt, egy osztalyban.
Nyilvan megfelelo szakertelem, koncepcio, es penz adja meg az optimalis felteteleket hogy ebben, igy minden gyerek es szulo jol jarjon.

Ide alulrol epitkezo, tarsadalmasitott oktatasi reform, es legfokepp sok penz kell. Nem autopalyara es korrumpalasra kell kolteni, ahogy ez mar sajnos mindenhol tobbe-kevesbe megszokott, hanem jo dolgokra, elsosorban oktatasra kell foditani az adofizetok vagyonat. A gazdagok fizessenek tobb adot, ezzel segitseg a szegenyebbeket, sot az sem lenne rossz, ha olyan orszagban elnenk, ahol erre a gazdagabbak buszkek is lennenek. Mint egy jol mukodo csaladban. Magyarorszag legyen olyan orszag ahol vedohalo van, az allam megved a lecsuszastol.

Utolso napi bolcsesseg: mire megy az ember azzal ha jol felkeszult es okos? Kulonosen Magyarorszagon? Nem sokra. Meg kell tanulni hogyan allitsunk magunk melle egy rosszabb kepessegekkel rendelkezo embert vagy csoportot. Ez megint oktatas kerdese, jo ha mar az iskolaban elekezdodik az ilyen jellegu munka is, ez megint egy erv az integralt oktatas mellett.


Szep vasarnapot!
nologo
A Lehet mas a politika! mozgalombol

 Néhány napja éppen a holokauszt volt az órám témája, mondom a tankönyv adatait: a magyar zsidóság világháborús vesztesége a becslések szerint 550 ezer fő körül volt az akkori, 250-300 ezer a trianoni országterületen. Jelentkezik egy gyerek, bátran kérdez, hogy tanár úr,…..
nologo 2009.05.10 12:32:14
www.youtube.com/watch?v=58U8QSO0bto

Jerry Rubin az iskola feladairol beszel, angol 1968 (kb)