Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Lucius Moesianus

20 bejegyzést írt és 4 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
3419/2012. (2013. I. 4.) AB végzés - az indítványozó a Debreceni Ítélőtábla bírósági jogkörben okozott kár megállapítása iránti ügyben hozott jogerős, keresetet elutasító döntése ellen nyújtott be alkotmányjogi panaszt. Álláspontja szerint önmagában annak a ténynek,…..
a központi államigazgatási szervekről, valamint a Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII. törvény (Ksztv.) 17. § (2) bekezdése, valamint a Kormány ügyrendjéről szóló 1144/2010. (VII. 7.) Korm. határozat 83. pontja Az indítványozó…..
az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény (Eht.) 132. § (2) bek. c) pontja, a 132. § (4)-(5) és (7) bekezdései, 144. § (4) bekezdés d) pontja Az alkotmánybírósági eljárást kezdeményező bíró álláspontja szerint ellentétes az Alaptörvénnyel az…..
a polgári perrendtartásról szóló 1952. évi III. törvény 23. § (1) bekezdés b) pontja és a bíróságok szervezetéről és igazgatásáról szóló 1997. évi LXVI. törvény 2. § (1) bekezdése és 17. §-aAz indítványozó – alkotmányjogi panasz keretében – a…..
Hat bíró különvéleményével, köztük a büntetőbíróból nemrég Alkotmánybíróvá avanzsált Szívós Máriának az egész határozatot elutasító véleményével.a büntetőeljárásról szóló 1998. évi XIX. törvény (Be.) 17. § (9) bekezdése, 96. § (1) bekezdése, 209.…..
a szabálysértésekről szóló 1999. évi LXIX. törvény (Sztv.) 111. § (9) és (10) bekezdéseiAz indítványozó bíró szerint (az előtte folyó eljárás alapján) alkotmánysértő a Sztv-nek. a szabálysértési pénzbírság átváltoztatása során kiszabott közérdekű munkát 20…..
a Balaton Kiemelt Üdülőkörzet Területrendezési Tervének elfogadásáról, és a Balatoni Területrendezési Szabályzat megállapításáról szóló 2000. évi CXII. törvény egésze és azon belül annak 6. §-aAz egyik indítványozó mulasztásban megnyilvánuló…..
az egyes címek és rangok megszüntetéséről szóló 1947. évi IV. törvény 3. § (1) és (2) bekezdéseAz indítványozó szerint a nemesi előnév (nemesi cím) használatának általános érvényű, differenciálatlan törvényi tiltása sérti a jogbiztonság követelményét…..
Budapest Főváros Pestszentlőrinc-Pestszentimre Önkormányzata Képviselő-testületének a helyi adók bevezetéséről szóló 20/1995. (VI. 29.) sz. rendeletének 7. §-a, a helyi adókról szóló 1990. évi C. törvény 52. § 35. pontjaAz indítványozó álláspontja szerint a…..
a Magyar Köztársaság 2007. évi költségvetéséről szóló 2006. évi CXXVII. törvény 3. számú mellékletének 11. ea) és eb) pontja, a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások 2007. évi irányított területi kiegyenlítési rendszeréről szóló 239/2006. (XI.…..
a Magyar Köztársaság 2005. évi költségvetéséről szóló 2004. évi CXXXV. törvény 120. § (19) bekezdése Az indítványozók a normatíva igénylésére nyitva álló rövid határidő alkotmányosságát vitatták. Az egyik indítványozó álláspontja szerint a felkészülési…..
a személyi jövedelemadóról szóló 1995. évi CXVII. törvény 60. § (2) bekezdés utolsó mondata, a (3)-(4) bekezdése, valamint az egyes adótörvények módosításáról szóló 2007. évi CXXVI. törvény 468. § (8) bekezdéseAz indítványozó azt kifogásolta, hogy a támadott…..
az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló 2005. évi CXX. törvény  Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az egyszerűsített közteherviselési hozzájárulásról szóló törvény más adóalanyokkal szemben az Alkotmány 70/A. §-át sértő,…..
a 3/2007. Büntető jogegységi határozat I. pontja Az indítványozó bíró kérte az Alkotmánybíróságot, hogy a 3/2007. Büntető jogegységi határozat I. pontját a jogállamiság sérelme miatt, valamint arra figyelemmel, hogy alapvető jog lényeges tartalmát csak…..
a Büntető törvénykönyvről szóló 1978. évi IV. törvény (Btk.) 180. § (1) bekezdése és 269/A. §-a Az indítványozó szerint az érintett elkövetési magatartást meghatározó rendelkezések egyrészt nem felelnek meg az Alkotmány 2. § (1) bekezdésében foglalt…..
a bírósági végrehajtásról szóló 1994. évi LIII. törvény 187. § (1) bekezdés c) pontja és 237. § (4) bekezdése Az indítványozó azt kifogásolta, hogy a bírósági végrehajtásról szóló törvény (Vht.) biztosítási intézkedésre vonatkozó szabályai egyrészt…..
Ha esetleg valamelyik olvasónkban felmerül, hogy a kormány a Ténytárról másolja az Alkotmánybírósággal kapcsolatos politikáját, akkor biztosítani szeretnénk: nincs így. Bár hozzátesszük: lassan mi sem vagyunk biztosak ebben. Pár hete jelent csak meg  elemzésünk arról,…..
Lucius Moesianus 2011.06.24 10:26:01
@Várúr: Ezzel kapcsolatban csak egy megjegyzésem lenne. Balsai is támogatta (sőt, a rossz nyelvek szerint az általa vezetett IM írta) 1991-ben a Zétényi és Takács egyéni képviselők által benyújtott egyéni képviselői módosító indítványt, amely elsőként próbálta áttörni a visszamenőleges hatályú jogalkotás frontját. Ezt az akkor Sólyom László által vezetett Alkotmánybíróság a jogállamiság elvét meghatározó, a "láthatatlan alkotmány" egyik sarokpontját képező 11/1992. AB határozatban verte vissza. Azért van ennek is egyfajta bukéja, nem?
Lucius Moesianus 2011.06.26 13:21:23
@Várúr: Kedves Várúr! Nem tudom, hogy jogász-e, de azt, hogy annak nem volt bukéja egy alkotmánybírói kinevezés szempontjából, azt meggondolnám: ugyanis a törvénynek nem a célja, hanem a jogi FORMÁJA volt problematikus azzal,hogy visszamenőlegesen akart módosítani a tényállások minősítésén. Egyébként jelzem, hogy a sortűz- és más ügyekben rendelkezésre álltak a felelősségrevonás feltételei: azon nemzetközi humanitárius jogszabályok (hágai és genfi egyezmények) alapján, amelyeknek Magyarország akkor is részese volt, illetve amelyek a nemzetközi jog általános elveiként a magyar jog részét képezték. Így gyakorlatilag felesleges volt az a formailag problematikus törvény...
Lucius Moesianus 2011.06.26 16:32:20
@Várúr: Kedves Várúr! Első megjegyzésem: bizony a nemzetközi humanitárius egyezmények is magyar törvények - hiszen a nemzetközi egyezményeket a mai magyar alkotmányos rendszerben ki kell hirdetni (korábbi, régies megfogalmazással: be kell cikkelyezni...) Így a Legfelsőbb Bíróság magyar törvények alapján járt el. :)

Az élet tényei vs. paragrafusok. Ez a nem jogászok jellemző megközelítése, s lehet, hogy ez új hír, de minden szakmának megvannak a maga szabályai. A jognak is. Ha feladjuk ezeket az elveket, akkor komoly zavarok keletkezhetnek.
az egyes adó- és járuléktörvények módosításáról szóló 2008. évi LXXXI. törvény 204. § (1) bekezdésének második mondataAz indítványozó szerint a támadott rendelkezések (amelyek jelentősen csökkentették az öröklési illeték mértékét) sértik a hátrányos…..
az illetékekről szóló 1990. évi XCIII. törvény melléklete XV. fejezete 1. pontjának cf) alpontja, az egyes építményekkel, építési munkákkal és építési tevékenységekkel kapcsolatos építésügyi hatósági engedélyezési eljárásokról szóló 46/1997. (XII. 29.) KTM 4.…..
a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény – 2004. január 1-je és 2005. január 1-je között hatályos – 121. § (3) és 126. § (3) bekezdése Az indítványozók azt kifogásolták, hogy a szociális igazgatásról és a…..
az Alkotmánybíróságról szóló 1989. évi XXXII. törvény 48. § (2) bekezdése Az indítványozó azt kifogásolta, hogy az Alkotmánybíróságról szóló törvény az alkotmányjogi panasz benyújtására a jogerős határozat kézbesítésétől számított 60 napos jogvesztő…..