Regisztráció Blogot indítok
Adatok
franciakulcs

0 bejegyzést írt és 65 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nincs könnyű helyzetben a hazai Evopro, egy teljesen új konstrukciójú busszal kell bizonyítania, hogy a kompozit technológiában van lehetőség. Megnéztük, hogy életképtelen vagy pedig világszenzáció, a Budai várban próbázó különleges építésű magyar elektromos busz. Vajon…..
franciakulcs 2015.03.19 21:05:09
Szeretnék néhány pontosítást tenni, talán mindenki épülésére.
-Típusbizonyítvány szerint a 8m-es változat max. befogadó képessége 65 fő+ wch. Köztudott hogy többen is felférnek de tengelynyomás korlátok is vannak a világon.
- Ki kell hogy mentsem a Rábát mint futómű gyártót, neki semmi köze futóművek felfüggesztéséhez. Sem a légrugók sem a lengés számításokat nem ő végezte, persze ezek elég szélsőségesek mert a névleges terhelés és az üres állapot között elég nagy a különbség.
- Abban reménykedek hogy mindenki észrevette a belépők környezetének megvilágítását. Illetve annak kialakítását.
- Magam részéről ZBR-el értek egyet különös tekintettel arra, hogy mennyi energiát pazarlunk a "csillározottságra" a hajtásra szánt akku csomagokból.
- Minden további nélkül, úgynevezett közép-oszlopos kapaszkodók használhatók, (ezek meg vannak tervezve, le vannak gyártva, be kellene építeni. Mint minden ez is bonyolultabb a kelleténél. A BKK-BKV kívánalmak 4 fő/nm utassűrűséggel számolnak. Ekkor a 8m -es jármű 45-46 fő befogadó képességgel bír, melyből 22 ülőhely. Marad tehát 23 álló utas, mivel nyolc oszlop van, 3 utas /oszlop elfogadható kapaszkodó sűrűség. Természetesen ha vissza állunk 8 fő/nm- res elrendezésre azonnal be szerelhető a két kapaszkodó oszlop.
- Sok munka még amíg ennél a verziónál nem kell egér hajhászkodást végezni. A követelmények nem konzekvensek, azok inkább csak vélemények mintsem mérésekre , számításokra alapozott feltételek még a legnagyobb felhasználóknál sem, melyet csak opciókkal lehet módosítani.
franciakulcs 2015.03.26 18:47:52
@BPO654: Szia! Köszönöm az érdeklődést. Mindenkinek lehet véleménye, én azt szeretem ha adatokon, mérések eredményeire alapul a vélemény. Ez nem mindig van így.

Szerintem először az előírások adta követelményeket kell teljesíteni mert csak az után jön az ÉLET. A TipBiz ugye előfeltétele annak hogy forgalomba állíts egy járművet. A TipBiz előfeltétele pedig hogy valamennyi (27) direktívát teljesítsd és ezt igazold a TÜV méréseivel. Tudom hogy más gyártók ezt nem veszik ilyen szigorúan és megelégszenek összeépítési engedéllyel de ha külhonra akarsz kacsintani jól jön az európai típusbizonyítvány és a TÜV vizsgálatot sem vetik meg az érdeklődők.
Mint korábban írtam is van sűrített kapaszkodó rendszere a járműnek csak most nem azt építették ki. Keine Pánik ez megoldott.
Nézd én a világítás variációi miatt sem izgulok, van három felé megadja a kedves vevő hogy hol hány lux-szal erősebbet kér mint a megkívánt és olyan lesz. Persze azt el mondjuk neki hogy a DC-DC konverteren keresztül ez a meghajtásra tárolt energiát jobban fogyasztja ennyi. Bizonyára utazás alkalmával nem vehető észre de a vezető környezete és az ajtók környezete teljesen leválasztott. Épp a visszacsillogás miatt, sőt még modulált fény is kérhető.
Apropó, mindig mindenki a fogyasztást firtatja, most azt tudom mondani hogy a mintakocsik 0,95kWh/km vígan tudják, SORT II szerint, ezt most a forgalomban is visszamérték , nem maradtunk hazugságban. Lassan elkészül az új mellékhajtás blokk és ez az érték 0,87kWh/km lesz. Nem kell az evopronak szégyenkezni, láthatsz ilyen adatokat másokról is a tenderek adatközlőjében.
Nézd , ez egy teszt kocsi, nem az volt a fontos, hogy x-y cégnek be tudják -e építeni a kamera rendszerét, vagy a tárolókapacitás z MB legyen.
Sokkal fontosabb volt a kocsi menetdinamikájának variálhatósága, illetve annak tesztjei,az új verziójú EBS+ESP alkalmazásának tapasztalatai , szóval a járművesebb kérdések, és kicsit háttérbe szorultak a szépészeti és "forgalom technikai" kérdések.
Van egy magyar találmány, ami feleslegessé teszi a fóliázást, csak még 3-6 hónapot várni kell a széria gyártási eljárás jóváhagyásáig. Térjünk erre vissza majd akkor. Persze az üvegek ára is más.
Omnibusz Visszavesszük-e Budát? 2014.09.08 07:00:00
  A török után – az index.hu szerint – egy germán-talján páros is feni a fogát Buda várának fennmaradó részére, legalábbis busz fronton. Az elektromos buszok között is akadna egy magyar beszállító. Kipróbáltuk a típusbizonyítványt és rendszámot szerzett Evopro…..
franciakulcs 2014.09.17 18:31:16
@Moszkvicsslusszkulllcs: Néhány napja úgy tudom hogy a vár valamennyi utcáját "lepróbálták" szóval próbautak sokaságát végezték. Sem manőverezésben sem akadályban nem volt hiány. Néhány "A" és "PL" felségjelű személyautó szabálytalan parkolása. Jó példa volt arra, hogy bizonyítsa a jármű , még 50cm -es járdatávolságra álló személyautók között is vígan manőverez. Igaz a sofőr igen gyakorlott. Mi itt azt tartjuk lényegesnek, hogy a tengelynyomásunk igazodik az utcák alatti labirintusok, pincék teherbírásához Remélhetőleg kevesebb beomlást repedést okozunk mint egy 8-8.5 tonnás tengelyterhelésű jármű. Talán ritkábban, költség kímélőbben , védjük az útban vagy azok alatti infrastruktúrát. Túl vannak a "fekvő rendőr" teszteken is. A szabványosokkal semmi gond, a "privátok is elviselhetők 23-24 cm magasságig, de a kispesti 36-36cm magasakat csak a kocsi +90mm kiemelésével ( max. 20km/h sebességgel )győzte le a jármű. Kapaszkodó, mászó és induló képessége pedig igen attraktív a járműnek.

mellesleg nem oly régen 260-asokat láttam közlekedni, mert a 405-ösök valamiért nem voltak foghatók.
franciakulcs 2014.09.20 08:18:27
@Moszkvicsslusszkulllcs: Szia, Félre értettél, nem vitatkozom, nem kötözködök, csak mert több és pontosabbak az információim igyekszem helyretenni a dolgokat mindannyiunk épülésére.

Re: A szolgálati közleményt vettük mihelyst befejeződnek a prioritásos IT munkák gondolom frissülni fog a rendszer, millió anyag van ami kikerülhetne.

Szóval, látod itt a gond, mert a mi hitünk szerint a háromlábú szék áll legstabilabban egy egyenetlen felületen. Már jó pár évszázada a matematikusok azt sulykolják az emberek fejébe hogy három pont meghatároz egy síkot Descart szerint , no meg Bólyai szerint is.

Nekünk ez a három láb az anyagtudományokban, a hazai és nemzetközi előírásokban ( törvényekben ) és az egyéni kívánalmakban jelenik meg. Sokféle buszt lehet csinálni , de ugye te sem szeretnél uránnal szennyezett szerkezetű járművön utazni. És ugye azt is igen nehezen venné az utazó közönség ha 500 mm szabad nyílású ajtókon kellene be-kipréselnie magát. Bár minden épeszű javaslatot igyekszünk megfogadni, millió opciót előállítani, de mindennek meg van az ára. Szóval ezzel csak azt akartam mondani hogy a kompromisszumok igen fontosak a tervezésben.
Az evoprosok is köszönik a részedről jövő szurkolást, támogatást.
Mivel a cég korábban nem készített járműveket, elég nehéz feltörni a hazai viszonyokat. ( Beleértve a "kereskedési" üzemeltetési, utazási, vezetési szokásokat) Gondolod hogy minden terület felkészült a nem baksis alapú de a hazai ipart védő tenderekre? Gondolod hogy minden garázsban van vizsgázott erősáramú szakember és szerszám, ne adj isten helyes töltő berendezés? (Ne feledd el a 700 Vdc ki tudja egyenesíteni a hajadat) Gondolod hogy rendelkezik akár a főváros is háromdimenzoiós utasforgalmi térképpel vagy forgalom figyelő rendszerrel, (vonal, idő utasszám)? Van tapasztalata a sofőröknek az új jármű manőverező képességére, gyorsítására , valamennyi funkció megtanulására hogy 100% ban kihasználhatóak legyenek a jármű tulajdonságai? Mindezeket csak azért írtam le mert nem egy meglévő berögződéshez, hanem a jobb, pontosabb energia spórolósabb..... dolgokhoz kellene igazodni, és talán akkor jutnánk valahova.

Akkor tárgyszerűen:
Van mind a két lökhárítónak osztott változata is. ( Hátul az akkucsomag gyors kivétele miatt, elöl a szervizelhetőség miatt, mert rengeteg a hozzáférést igénylő elem) Ugyanabban a szerszámban készülhetnek, csak a szerszám választó lapjáz kell becsavarozni.
Tévedésben vagy! A klímának vajmi kevés köze van a diesel motor melegedéséhez, mert az a mellékhajtás tiszta elektromos jelleggel bír hogy ugyan az lehessen mint a tiszta akkus, vagy troli hajtásunknál. Az evopronál a soros hibrid jármű nemcsak a kompozit elemekben modul rendszerű hanem hajtás rendszereiben is. Mint láthattad is, de majd tapasztalhatod, a kompozit struktúrának sokkal jobb a hőszigetelő képessége, ezért is van az hogy pl. kisebb állóhelyi főkészülékkel tudjuk teljesíteni a 20 C fokos hőlépcsőt. Persze biztos ami biztos be került ide golyó-nyomott alufóliára felhordott hőszigetelő paplan is. A jelenlegi mérések: Motortér léghőmérséklete 58 C fok ülőlap hőmérséklete utastérben a szövet alatti műanyagon 34 C fok , 32C fok ambient hőmérséklet esetén.
Mint a leírásodból is kiolvasható, a hatalmas nyitott (rozsdamentes rács azért van a verebek ellen)hátsó részen kifelé áramlik a levegő. Ott ahol nyomással jön ki hogyan tudna befelé menni? A beszívások két oldalra kerülése pedig blokkolható, pl. a hűtők zsalu rendszerével. takarítási teszt még nem volt, de felvesszük.
A "dimbes- dombos" hatást tudjuk csökkenteni , de nem a matt festés a megoldás. Az csak látszólagos javítás. Mint tudod te is ezek a járművek "kézből" lettek összerakva , ma már papíron , modellben jól látható az összeállító szerelő készülék. Ez gyorsítja és pontosítja is a jármű előállítását.
Opcionálisan van motorosan állítható szellőzés ( vezető által) de költség kímélés miatt a protókba nem azok lettek beszerelve.
A hátsó rész szerszám módosítása megtörtént, dobogókat továbbra sem építünk mert azok nem célszerűek, de javítottunk a lábtereken az omonózús 2x1 ülés előtt.
Még a hátsó futómű felett is tartjuk az EGB 1900mm-t pedig 1850 is megengedett.
Lassan elfogytak a karakterek. Ismétlem! Nem az a szándékom hogy valakit is elriasszak, csak hát " Ó Horacio! Több dolog van égen földön mit bölcselmed felfogni képes azt!

üdv.
franciakulcs 2014.09.28 08:50:36
@BPO654: Szia! Nincs mindig annyi időm , hogy végig olvassam a topik összes hozzászólását, sajnálom, most igyekszem pótolni.
Azt tudom megerősíteni hogy az EP080E és EP080H kivitelek, melyek a várban is jártak, típusbizonyítvány szerint 65 fő befogadó képességűek. Abban igazad van, hogy az álló helyek nagysága 73 fős befogadó képességet is megengedne, de a tengelynyomás korlátozások korábban beléptek, ezért maradt a 65 fő. Olyan tartalékkal ami az elektromos változatnál megengedi még egy akkumulátor blokk beépítését hogy a 200km (EGB) hatósugár teljesítő legyen. Ezért fontos számunkra a domborzat az átlagsebesség, utaseloszlás ismerete , mert ahhoz tudjuk igazítani az energia ellátást,

az evopro kapaszkodó elrendezései között van olyan változat, ahol egy átlós rúd tudja sűríteni a kapaszkodási lehetőségeket, de "totem oszlopot" nem célszerű ide betenni.
A manapság divatos három ágra bomló rendszer igen veszélyes, Németországban 67, a Franciáknál 61, az olaszoknál 59 kéztöréses balesetet idézett. Ha megnézed az újabb konstrukciókat már nem is találsz ilyeneket csak keleten. Ez is baj de sokkoló az hogy ezek 81-85%-át 11-13 éves gyerekek szenvedték el. Az ő vékony karuk befért a rudak közé és egy hirtelen kisebb manőver, vagy vészfékezés miatt általában alsó kari törést szenvedtek. Persze lehet azt mondani, miért nem szabályosan kapaszkodtak, csakhogy gyerekek.

Mint korábban is írtam van csuklós opció is ami Modulo Artico ( articulated busz) névre hallgat. A dupla csuklós csak látványterv szinten van majd ha preferálják a BRT verziókat gondolom akkor majd leporolják ezt az ideát is.

Természetesen a kamera,nem ment meg a vandáloktól. Karcolnak firkálnak szerelnek ( bontanak) mindent. Ezért minimalizáltuk a burkoló anyagokat, grafity tűrő festékrendszert ( még 24 h után is az alkoholos filcrajz egy papír zsebkendővel eltüntethető).
Nézd ezek a buszok most is vizsgálaton vannak, hogy becses ismerősömet idézzem "szarrá vizsgáljátok" a ketyerét.

Tudod elég jelentős az az anyagszerkezeti módosulás ami a kompozit szendvics szerkezettel bejött. Fárasztás , és nem csak normál hőmérsékleten hanem a nyári 26 fokban és a téli- 23 fokban is. Kínkeservesen lehet egy ilyet megcsinálni egy lepukkant de még működő hűtőházban, vagy a másik irányban a fényező kamrák hőmérsékletén.
Egyenlőre biztatók az eredmények.

A vezetőtér opcionálisan 65% ban lezárható változatát csak itthoni piacra fogják ajánlani, máshol ezt nem igénylik az evoprotól a kialakítás miatt.

Igyekeztem mindenre valami válaszfélét írni, talán majd később többet.
üdv
Mozgásban az Evopro kompozit elektromos busza! Az Omnibusz blog megszerezte az Evopro innovatív buszcsaládjának első métereiről készült videót! Bár sokan kétkedtek a megvalósulásában, az Evopro jelmondatának megfelelően megépült az első zéró emissziós hazai kompozit…..
franciakulcs 2014.04.13 14:59:25
@itoérambolafoci: Nem elképesztő csak más értelmezés
üdv mára.
franciakulcs 2014.04.19 12:17:36
@Takarító nő-ő-ő: Szia! Sajnos nincs sok időm de igyekszem nem igazán kompetens barátunkat megnyugtatni. Ne húzd fel magad rajta , vannak ilyen emberek, néha hasznosak is , akik a kákán is csomót keresnek. Mivel sohasem csináltak végig semmit, örülnek ha egy egy kritikus részletet felfedezhetnek. És akkor kinyithatják a szövegládát. Abban a szerencsés helyzetben vagyok hogy volt már dolgom a VCA- vel , a Dekrával sőt még néha az FTA is meghallgatta, mi több el is fogadta véleményemet.Én úgy tudom hogy a tervezési stádiumban az evopro kapcsolatba került a VCA és a Dekrával is azért mert EU-s típusbizonyítványt szeretne, amire minden esélye megvan, bár a fenti két cég vizsgálati költségei magasabbak mint a hazai TÜV irodáké. Akár hogy is, mind a hazai mind a külföldi állomások igen látták az elképzeléseket. Volt is javaslatuk.
franciakulcs 2014.04.19 12:32:40
@bovorac: Szia ! Neked és itoérambolafoci barátunknak a következőket szeretném a tudomására hozni, persze csak akkor ha van mérő szalagjuk, és mivel segíteni szeretném őket a hivatalos magyar 2001/85-ből idézek nekik:
7.12. A lépcsőlejárók védelme
Ahol az ülő utasok egy hirtelen fékezés miatt valószínűleg a lépcsőlejáró felé sodródhatnak, védőt kell
elhelyezni. A védő legkisebb magassága a padlótól számítva legalább 800 mm azon a helyen, ahol
az utas lába van, és a jármű falától befelé az ülő helyzet hosszanti középpontjától legalább 100
milliméterrel túlnyúlik annak az ülőhelynek a függőleges középvonalán, ahol az utas veszélynek van
kitéve, vagy a legbelső lépcsőfok magasságáig, amelyik a két méret közül a kisebb.

Nézzük a mért helyzetet: A belső ülés középsíkjának távolsága az oldalfaltól 215.mm. A két ülés középsíkjának távolsága 445 mm. A függőleges kapaszkodó (átmérő 35mm) középvonala az oldalfal belső függőleges síkjától 770m re van kihajtva.

Csak azért írom le hogy egyértelmű legyen:

770+17,5 az NAGYOBB mint 215+445+100

Én a számoknak hiszek és hitem szerint a MODULÓ EU-s típusbizonyítványt fog kapni.

Állandó nyomatékkal : franciakulcs
Omnibusz Hazabuszozik az Evopro! 2013.11.08 21:24:50
Európában az automatizálási rendszereiről híressé vált hazai cég nemrég egy teljesen új, innovatív autóbuszcsaládot mutatott be. A Hungexpón megrendezett 2013-as Automotive Hungary kiállításon megtekinthettük a cég terveit és az Omnibusz olvasói lehetnek az elsők, akik…..
franciakulcs 2013.11.13 07:04:25
@BPO654: Szia. Igen ez jelentős, és szerteágazó konglomerátum. Ha jók az információim akkor közel 800 ilyen olyan mérnököt foglalkoztat, számtalan szakiránynak megfelelően a, közepesnél jobb eredményességgel.

Sajnos későn szóltál! Már másfél éve tud a "miniszter" a dologról, -legalább is gondolom,- mert a fejlesztési pályázatunkat nem bírálták volna el pozitív eredménnyel.

Nézd, ebben az országban 10 millióan értenek a focihoz, a másik 10 millió meg a buszgyártás szakértője. A műszaki értelmiségieknek, (írástudóknak) azért maradt kicsit több hitele mert egyazon csavar meghúzási nyomatékát nem lehet fidesz szerint 500Nm, mszp szerint 50Nm megadni- mert ha az érték rossz a kötés nem jön létre. Bár minden területen nagy a hajlam s. ny. simulékonyságra, azért ott még nem tartunk hogy a természet törvényeit annulláljuk. Koromnál fogva én még hallottam a vas és acél országáról, majd később mint alumínium nagyhatalom polgáraként ettem a mákos tésztát alumínium villával. Ezzel nem azt akarom írni hogy most mindent kompozitból kell készíteni, - csupán csak annyit, hogy gondolkodni kellene és a matematika négy alapműveletét néha használni.

De vissza az energiákhoz. A Csepel Autógyárban 1997- ben született meg az első, korszerű CNG motorral hajtott alváz. Ma is fut a Sydney-i egyetemváros zártkörű közlekedésében, - akkor nem, illetve más, érdekelt itthon mindenkit. Azóta gyűjtődik az adat CNG helyzetről . Ki merem jelenteni hogy 2-4 év slippel a gáz árak követik a világpiacon a kőolaj árát. Akkor meg mire ez a habverés. Persze vannak kivételek - ott ahol állam bácsi a pénzünkön szubvencionál, ideiglenesen- soha nem az idők végéig, és hát vannak országok akik szerencsések és maguknak mondhatják a természet ezen kincsét. Ott talán.!? A füstgázkibocsájtást meg le se merem írni, mi öl láthatóan , és mi láthatatlanul.
Idős szüleimhez szoktam haza utazni, és a Sajó völgyében árulnak vessző-seprűket, arra is lehetne EU-s támogatást szerezni. A baj csak az hogy már minden nagyobb településen géppel sepregetnek és hát elég rosszak a külhoni eladási statisztikák.

Néhány gyepes agyú műszaki kezdett valamit, műszakiak révén nem tudunk lobbizni, nem kenyerünk a ....

De ez már nem ennek a blognak a tárgya. Köszönve tanácsaidat maradok tisztelettel a nyomatékfejjel is ellátható franciakulcs.
franciakulcs 2013.11.21 18:03:58
@BPO654: Szia. A nagy helyzet az hogy én úgy tudom hogy ebben a rendszerben egy gramm balsafa sincs. A döntésüket én azért tartom jónak, mert épp a Nabi tapasztalatok mutatják hogy ahol pl. megfúrták , mert rögzíteni beépíteni kellett valamit a balsafa már " rövid" időn belül kirohad. Nagyon agresszív kozeg a balsafa számára a vinil és epoxi észterek gyülekezete. Sajnos nem tudok képet becsatolni de talán egy másik blogon találsz.
A korszerű technológiák inkább különböző hab anyagokat alkalmaznak. Ezek kiválóan előkészíthetők, értsd alatta irdalások, furatorzások, inzertek pozicionálása. stb..

Én úgy tudom hogy a kezdeti szakaszban elvégzett szendvicsszerkezeti vizsgálatok azt bizonyítják, pl a Sartex nevű cég hab anyagai, és azok kombinációi jobb eredményt adtak mint a balsafaával ismételt kísérletek.

Nézd, a járműiparra nem az abszolút tűzmentesség a kívánalom. Az ECE 95/28 direktívák a terjedést vizsgálják, illetve a füst toxicitást. Nem olyan régen volt módom bele tekinteni az akreditált vizsgálló állomás jegyzőkönyvébe a szendvics anyagukat rendben találta, mind bevonatos mind bevonat nélküli kivitelben.
Had hívjam fel a figyelmedet egy festékanyagra mely szintén magyar fejlesztés

bevonattechnika.hu/index.php?base=news&item=43

Kiváló tűzállósággal bír, és remek kopásálló tulajdonságai vannak.

A véleményem az, hogy a gáz ugyan olyan manipulált árakkal bír mint az olaj. ( Pillanatnyi állami szubvenciók, álamközi egyezmények stb... Technikailag az evopro is rendelkezik Cummins CNG motoros hajtással, de a két kisebb verzióban ennek a hasznossága megkérdőjelezhető.

Természetesen egy gázban gazdag ország (pl. az oroszok) ezt igen jól ki is tudják használni. Náluk ezen a területen szerintem BOOM lesz.
franciakulcs 2013.11.21 18:24:36
@BPO654: Köszi a cikket, érdekes. Mint ahogy a cikkben nyilatkozó szakember is felhívta a figyelmet a jelentős szűrési tisztítási folyamatokra. Amikor egy gázmotort vagy egy bio-dieselt vagy csak egy sima dieselnél is nagyon fontos az üzemanyagféleségek cetán és petán számának a pontos betartása mert ezek égés és szennyezőanyagára tervezik a motorokat. Én nem ismerem konkrétan a Zalaegerszegi példát, de pl. Mainz-ban , Zalcburgban üzemeltetnek ilyeneket. A baly hogy 1 normál köbméter megtermelt gázból csak 0,31 normál köbméter üzemeltetésre alkalmas gáz lesz. Nem beszélve a víz-szeparátorok tömkelegéről. Ha valami félre csúszik a motorgyártó azonnal megvonja a garanciát. Nekem legtöbb ismeretem a Cummins - Westport motorokról van és azok már bizonyos elektronikai "el állítással" akár a B20 jelű biodieselek alkalmazására is lehetőséget adnak, más hardver változtatást nem igényelnek.
Kétévente rendezik meg a belgiumi Kortrijkban a világ legnagyobb autóbuszos seregszemléjét. Ebben az évben október 18. és 23. között látogatható az esemény. Az Omnibusz munkatársai a kiállítás ideje alatt a helyszínről jelentkeznek. A belga kisváros minden páratlan év…..
franciakulcs 2013.10.27 11:58:30
@Takarító nő-ő-ő: Meg fogsz lepődni, a két formatervet ugyanazok készítették.
Idén érdemes lesz ellátogatni a belgiumi Busworld kiállításra, mert egy igazán előremutató új magyar autóbuszcsalád első tagja is bemutatkozik. Idén év elején már bemutattuk a terveket, ezért most változtatás nélkül közöljük a Magyar Autóbuszgyártó Klaszter…..
franciakulcs 2013.10.08 16:29:38
@bovorac: Ha sikerül elérnem a blog gazdáját kirakatok vele egy szimulációt a jármű mozgására. Definiálnád az átlagos nagyvárosi útcát és kereszteződését. Mint korábban írtam, a fő járműparaméterek meghatározása, tervezése az ENSZ EGB 36 illetve az ECE2001/85 valamint a 6/1990 direktívák alapján történhetett. ( Van még több cc 32db ilyen előírás de ezt most hagyjuk) A részletszámításokat csak részben ismerve, éppen a nemzetközi összehasonlíthatóság miatt valamint a mindenkinek ugyanazon feltételeket kelljen teljesíteni elv érvényesülése miatt én biztos vagyok abban hogy maradéktalanul teljesülnek a fentiek. A számítás és a mérés általában 3-5% eltérést mutathatnak de a mostani számadatok biztatóak, messze több a tartalékuk mint 3-5%
franciakulcs 2013.10.08 16:51:22
@Moszkvicsslusszkulllcs: Szia. Teljesen igazad van. Én úgy tudom hogy három vezetőtéri környezet is van a palettán. Ebbe beletartozik a kiforgatható ( illetve befelé 100 fokot elforgatható) vezető ülés, de más egyéb trükkös dolog is lehet.

Jó ismereteid vannak a szerződések tartalmáról. Teljesen igaz amit írsz, csak azt is észre kell venni hogy a városi és az elővárosi valamint a távolsági közlekedés járművei, metodikája, járat gyakorisága, kialakult rendszerei között jelentős különbségek vannak.

Azzal a véleményeddel pedig nem tudok egyetérteni amit az elektronikus rendszerekről írtál. Lehet hogy nem holnapután , de elkerülhetetlen az alkalmazásuk.
Talán azért , mert a cégnek igen erős az automatizálási, elektronikai és szoftver profilja, szerintem jó úton járnak. Más kérdés hogy a külföld érdeklődésére készítik ezeket elsősorban. Ma már Mexicóváros vagy de Brazil tömegközlekedése sem képzelhető el ezek nélkül. És még szót sem ejtettem Kínáról vagy az USA-ről. Részt vehettem egy olyan bemutatón ahol az utasszámláló adatait összevetették a buszon tartózkodó utasok elektronikus "jegyével" Láss csodát ha az adatok egyeztek el tudott indulni a jármű ha nem volt egyezés akkor bár mit is trükközött a sofőr meg sem mozdult a jármű. Talán nem ilyen szigorúan de közeledik a jövő.
Kutatások tömkelege bizonyítja hogy önmagában a jármű csak egy eleme a közlekedési rendszereknek. Sokkal komplexebben gondolkodnak a világ boldogabbik felén. Úgy halottam a tervezők elég széleset meríthettek.
franciakulcs 2013.10.10 18:35:07
@Karl Friedrich Drais der Freiherr von Sauerbronn: Ne szabadkozz, velem is előfordul nincs gond. Különösen akkor ha psi-t váltok mondjuk pascal -ra.

De mint érzékelhetted, erre épül az egész koncepció. Mármint arra, hogy az eszközök kihasználtsága legalább 85-90%-os legyen. Nem az a feladat hogy egy 11,5m-es járművel felfelé haladva bekanyarodjunk, hanem az, hogy a 11,5m hosszú jármű befogadóképességének megfelelő utasmennyiséget szállító autóbusszal bekanyarodjunk. Egy mai (pl 435-ös) befogadóképessége 95+/-3fő, ne legyen rajta zsufi de legyen kihasználva 85%-ban ez ugye cc. 81 utas. A koncepció szerint ( az új elrendezés és a csökkentett saját tömeg érvényesülése) erre egy 9,5mes (leánykori nevén EP092 ) képes, aminek a tengelytávja már alkalmassá teszi a jobb fordulásra.

Kicsit úgy tudom megvilágítani, hogy azért mert anyósom , apósom évente kétszer meglátogat, nem fogok venni egy minibuszt a család közlekedésére mert van két gyermekem no meg az asszony.

A helyes gazdálkodási teóriák azt mutatják, hogy a midikkel ki lehet váltani egy nagyobb szólót amit felhasználva le lehet csökkenteni a csuklósok használatát, tehát egy midi költségén egy csuklós költségét váltom meg.

Persze ezek az elvek csak ott működnek ahol szigorúak és következetesek a forgalomszervezők. Ott ahol kevés információval, uram-bátyám ígéreteire szervezik ad-hock a forgalmat, ott sohasem lesz rend . Ezért is van minden tervezett járművén a társaságnak automata működésű utasszámláló ( nem tömeg, terhelés mérő) beépítve. Ezen adatok 5 percen belül ismertek lehetnek a diszpécser által intézkedhet.

Sajna a 91-es vonalára nincs szimulációm, de ha meglesz akkor megküldöm neked.
Négyszáz millió forintos Európai Uniós forrást nyert el az ipari automatizálással és tervezéssel foglalkozó Evopro Kft. városi buszcsalád kifejlesztésére. A komoly támogatási összegből egy előremutató buszcsalád fejlesztése van folyamatban, amibe most lehetőségünk…..
franciakulcs 2013.01.13 15:17:15
@premium salmon: Köszönöm a hajrát, de az a csapatot illeti. Kár hogy csalódottan fogadtad a válaszokat, és tudom a hsz.-on érződik a jóindulat is. Bennem nincs tüske, csak a törvényes , logikus, összehasonlítási utakat írtam le. Igyekszem pontos lenni, még azzal kiegészítve hogy a hivatkozott előírásoknak van frissebb változata 2010 dec, kiadással ér érvényesítéssel.

Ami a további részeket illeti:
1. Továbbra is tartom hogy az adatokon nincs mit rendbetenni csak tudni kell mi mihez tartozik, űléselrendezés tömegek vonatkozásában. Az többet nem mondana ha az lenne odaírva hogy 141 és 170 fő közötti a befogadóképesség. Lehet ilyen is meg olyan is, de nem lehet több mint 18 tonna.
2. Sajna az adatokkal, mint írtam is , igen óvatosan kell bánni, mert a konkurencia sem alszik. Részadatokat , mélyebb vizsgálati eredményeket nem ezen poszton, vagy sajtó bulvár oldalain kell közölni. Van a szaksajtó , van az érdeklődő közönség, van a kutatás és van a szabadalmi vádettség világa.
Írásaimat magyarázó értelmező jelleggel írtam, NEM VOLT SZÁNDÉKOM A KIOKTATÁS. DE A TÉVEDÉSEKRE VAGY FÉLRE ÉRTELMEZÉSRE MINDIG RÁ KELL VILÁGÍTANI.( Ki látott már olyat, hogy a hosszakra arányítjuk a befogadó képességet?) Ezt nem tudom jobban megfogalmazni .

Azt sugalljátok hogy "fellármáztuk" a sajtót. Szó sincs róla, ha tudtuk volna márciusig, áprilisig csendben maradtunk volna, talán még titkoltuk volna a fejlesztést.. De mint mindig, kiszivárog sok információ.

Megértem aggódásodat a nemzeti buszipar iránt. Én magam is a "hátramozdítók" közé tartozom 1980-tól.
Azzal a nagy különbséggel, hogy az életem olyan szerencsés hogy 3-5 évenként alkalmam van valami teljesen felháborítót, de előremutatót csinálni. No meg csak ritkán egyedül.
Ez a termék sem fogja megmenteni a hazai ipart, bár mindent ami itthon elérhető azt használt a csapat az előterveknél. A " tervezőnek jóesetben megbocsájtanak"! A hazai gyártás- ha van ilyen- inkább csak "CSINÁLÁS" . A technológia hiányos a fegyeleme gyenge, pót pótmegoldások tömkelege a rendszer. Így nem lehet versenyképes terméket készíteni.

Nem estem neked az ídőbeni ütemezés miatt sem. Az állami EU-s pénz talán arra elegendő hogy decemberig minden ígéretét tartani tudja a csapat.

Arra szeretném a te és a blogtársak figyelmét is felhívni, újra csináltunk valami érdekeset, talán jobbat mint eddig. KÉT DARABOT! Ezek prototípusok, millió hibávan ésszerűtlenséggel. Hol van a kis-széria, majd a széria feltételrendszere. Egész sokáig hadakoztam azért hogy a managerek a döntéshozók megértsék; azzal hogy a prototípus rajzai készen vannak a termék még nem kiforrott. Egyszóval a fejlesztés menetét szerettem vola megv ilágítani. A mérnöki munka melett hol vannak a többiek. Állami szabályzók hogy a hazai azonos elbírálás alá eshessen a libling külhonival. Közgazdászok, akik szabályrendszereikkel meg tudnák akadályozni a a rozsda megvásárlását????? Csak kérdezem?????
Az üzemeltetők akik mindent ami szép és jó bele specifikálnak egy járműbe aztán vesznek a pénztelenség okán egy fosztott kivitelt.????

Tudod ma két kérdés mozgatja a világot:

Ki találta fel a munkát??? és _A többiek miért nem verték agyon abban a szempillanatban????

Éppen azért vállaltam fel a kommentelést hogy pontosabb képet kapjon az érdeklődő publikum, hisz egy egyéves periódust elég nehéz összefoglalni , hogy minden benne legyen, de ki se kerüljön olyan infó ami nem publikus. Hogy mások mit halgatnak el az az ő dolguk. Tapasztalatom szerint a való mindig kiderűl , csak idő kérdése.

Részemről ennyi volt!
franciakulcs 2013.01.13 15:29:19
@csibe25: A csapat is abban reménykedik, hogy amit tudunk arra lesz erőnk, időnk megtenni. Nézetem szerint, már csak az állami és EU pénz okán is, publikusnak kell lennie a tevékenységnek. Honnan indultunk "0", hova érkezünk,?????????
Müszaki vénám révén erősen fogalmazok sértés, vagy bántás nincs szándékomban.

Csak annyi pontosítást és értelmezést írtam ami elengedhetetlen a helyzet pontosabb ismeretéhez, a szabályok megismeréséhez, azok egyöntetű alkalmazásához. Köszönve megtisztelő figyelmedet,

Részemről ennyi volt.