Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Szilveszter László

0 bejegyzést írt és 7 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
- rögtönzött válasz egy felvetett kérdés kapcsán -       Egyik kedves nőismerősöm egy érdekes beszélgetés során felvetette azt a gondolatot, hogy valójában azért van a templomban több nő, mint férfi, mert a krisztusi életideál nagyon nehezen követhető…..
  - a „világmagyarázó" tudományos elméletek margójára -       Fogadatlan prókátorként a következőkben egy olyan kérdéskörhöz szeretnék hozzászólni, amely ugyan (látszólag) távol áll saját szakmai irányultságomtól, de személy szerint régóta foglalkoztat, és az…..
  Természetesen a felsoroltakon kívül más irodalmi szöveg, szövegtípus – szinte mindegyik – alkalmas arra, hogy köréje fonódva egy hatékony dialógus jöjjön létre a különböző világnézetek és értékrendek érvényességéről, az egyéni választás…..
Szilveszter László 2011.02.18 09:37:11
Kedves Flora!

Örülök neki, hogy tetszett a bejegyzés. 10 évet tanítottam iskolában, ebből három évet középiskolában.

Valóban nehéz a mai szekularizált világ különböző oktatási formáiba bevinni a keresztény nézőpontot, ezt sajnos nemcsak egyes igazgatók nem nézik jó szemmel, de a tanárkollégák egy része sem. Ennek ellenére a keresztény tanárnak szerintem kötelessége beszélni Istenről és a saját hitéről is, persze őszintén, minden görcsösség nélkül, és semmiképpen sem szabad szankcionálnia a diákok esetleges ellenvéleményét. Jó lenne, ha ezt egyre többen felvállalnánk.

Az, hogy Adyt is bevennéd a körbe, nagyon jó ötletnek tartom, hogy nálam kimaradt, egyrészt azért történt, mert már nem iskolában tanítok, emlékeimre, régebbi jegyzeteimre támaszkodtam a bejegyzés megírásánál, másrészt viszont úgy gondolom, hogy ő itt egy külön kategória lehetne (talán Balassival együtt), akiknél az Istenhit (ha én jól látom), elég egyértelmű, a személyes küzdelem náluk inkább a különböző szenvedélyekről való lemondás képtelenségéből adódik.

Ugyancsak nagyon jó ötletnek tartom a posztmodern vagy a felé tartó szövegek (pl. Ottlik) felvetését is, itt talán a keresztény hagyománnyal folytatott párbeszédből, a művészet egyfajta "vallásként" való (a romantikából eredeztethető) értelmezésének a feladásából, valamint az alkotó és műalkotás klasszikus viszonyának és definícióinak ironikus fölülírásából lehetne kiindulni.
Szilveszter László 2011.02.23 20:06:50
Kedves Peppe!

Lucifer szerepét sokan, sokféleképpen értelmezték, mint ahogy Isten szerepét is. Egyik legismertebb huszadik századi értelmezésben Madách, Luciferben és Ádámban az emberi természet ellentmondásosságát jeleníti meg, kettéválasztva a hidegvérű, szkeptikus lázadó (Lucifer), és a naiv, kissé együgyű, idealista (Ádám) alakját.

Nagyon érdekes viszont a felvetésed a két idézet párhuzamba állításával kapcsolatban. Megpróbáltam rá válaszolni. Íme:

A küzdelem maga, a dráma Paradicsom utáni színeiben többször is megjelenik. Azt, hogy Isten (látszólag) Lucifer szavaira erősít rá, egy zseniális leleménynek tartom Madách részéről (persze erre te hívtad fel a figyelmemet). Miért?

"Küzdést kivánok, diszharmóniát,
Mely új erőt szül, új világot ád,
Hol a lélek magában nagy lehet,
Hová, ki bátor, az velem jöhet."

Modern individualista megközelítésben látszólag itt Lucifer valóban "magasztos" célt követ, de mi az igazság?

Bibliai értelemben, de a dráma szövegében is Lucifer: "a hazugság atyja", aki kezdettől fogva hazudik. Valódi célja az, hogy a teremtett világot, és benne az embert (Ádámot) megsemmisítse, így lázadva Isten ellen. Amikor ugyanis Ádámot végigvezeti az álomszíneken, leleplezi önmagát, hiszen sohasem mutat új világot, "ahol a lélek magában nagy lehet", hanem éppen ellenkezőleg, minden eszméből ki akarja és ki is fogja ábrándítani Ádámot.

Hazugsága és aljas szándéka viszont akkor lepleződik igazán le, amikor az űrbéli jelenetben ráveszi Ádámot, hogy önerejéből próbálja Istent megközelíteni, és hagyja el a Földet. Ádám hallgat rá, és szinte elveszti az életét:

"(Továbbrepülnek. Ádám egy sikoltással megmerevül.)
Végem van!

LUCIFER (kacagva)
Győzött hát a vén hazugság. -
(Amint Ádámot eltaszítja magától.)
E báb-istenség most már elkeringhet
Az űrben, új bolygóként, mellyen újra
Számomra fog tán élet fejledezni. -"

Amit tehát Lucifer az általad idézett sorokban a küzdelemről és az önmegvalósításról Ádámnak mondott, az mind hazugság. A kezdetektől Ádám elpusztítása volt a célja.

A másik ehhez kapcsolódó gondolat:

Isten a Madách-szövegben azt mondja: "ember küzdj, és bízva bízzál!" Itt véleményem szerint éppen úgy képes átfordítani Lucifer (hazug) szavait, hogy a küzdelmet a bizalomhoz kapcsolja. A kulcsszó tehát itt a bizalom (helyreállítása), és nem a küzdelem önmagában. AZAZ: a küzdelemnek - a dráma szintjén - csak az Istenbe vetett bizalom fényében lehet értéke.

A sokat idézett mondat ("az élet célja a küzdés maga"), az én nézőpontomból csak megerősíti ezt az értelmezést, hiszen ez végleg megcáfolásra kerül a drámában, amikor az eszkimó teljesen elállatiasodva agyonveri a szomszédait (micsoda irónia a Darwin "létért folyó küzdelem"-koncepcióra reflektálva!).