Regisztráció Blogot indítok
Adatok
lucanus

0 bejegyzést írt és 11 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Miután a korábbi bejegyzésem megírása után magánlevélben többen figyelmeztettek néhány dologra, s tájékoztattak bizonyos eszmecserékről a témával kapcsolatban a neten, továbbá megjelent ez a cikknek csúfolt okádék is, szükségesnek érzem, hogy néhány dolgot még…..
lucanus 2013.02.18 10:39:52
Hadd mondjam el egy kicsit hosszabban, mit gondolok a bejegyzésről! Nem is az egészről, hanem csak a metaforáról: „okádék”. Értelmetlen gorombáskodás. Para-Kovács persze nem ért semmit, és éppen butaságokat beszél, de nincs egyedül, az én fejemben egész kis bibliográfiája van azoknak, akik az utóbbi napokban megszólaltak, és azt fejtegették, miért korszerűtlen, sőt abszurd a latint tanítani a mai iskolában. Felmérhetetlenül sokat ártott ez az egész történet a latinnak, de majd elmúlik, és talán majd kikerül a kérdés a politikai kontextusból. Egyetlen kérdés marad csak meg: tanultunk-e ebből az egészből valamit? Az egész vitának a színvonalán (amit most itt Para-Kovács testesít meg) az látszik, hogy mi, latinosok nem voltunk képesek megértetni még a társadalom műveltebb felével sem, hogy mire jó, amit csinálunk. Ennek a kudarcnak az oka pedig az, hogy mi magunk sem értünk egyet. Nincs még egy olyan középiskolai tárgy, amelyiknek az értelméről, hasznáról annyira eltérnének a tárgyat oktatóknak is a véleményei, mint a latinról. A latintanárok nem egyeznek meg abban, miért jó latinul tanulni. Így aztán persze nehéz megértetni a társadalommal is.
Néhány személyes meglátást szeretnék megosztani a kérdésről:
1. a latin semmiképpen sem alternatívája az angolnak,
2. a latint nem szabad a modernitás, a maiság ellenében felvonultatni,
3. a latintanulásnak semmivel nincs nagyobb erkölcsjavító következmény, mint bármelyik másik tárgynak, amely irodalmi szövegekkel, műalkotásokkal vagy történelemmel foglalkozik.
4. Ezzel szemben: Latint azért tanítunk az iskolában, hogy a diákjaink megtanuljanak latinul. A latin nyelv tanításának a célja a latin nyelv, és nem a szentenciák, nem a nyelvtanórák pótlása, nem is a következő nyelvek tanulásának előkészítése és biztosan nem egy olyan kultúrtörténeti óra biztosítása, amelynek semmilyen folytatása nincs. Ne keverjük össze a célt a járulékos haszonnal: mindezek lehetnek a latintanulás hasznos mellékhatásai, de nem ezért alkalmazzuk a szert, mert mindezeket más tárgyak is el tudják érni.

Az a sok badarság, ami nevetségessé tett minket ebben a társadalmi vitában, sajnos a latinos kerettanterv bevezetéséből származik. A kerettanterv megjelenését követő napokban találkoztam egy vezető latintanárral az utcán, és kérdeztem tőle, vajon lenne-e feladatunk ezzel kapcsolatban. Nem kellene-e összegyűlnünk, és megvitatnunk ezt az anyagot. Ő azt felelte, hogy nem szükséges, nincs nagyobb változás, nem történt semmi, csak a szöveg elejére írtak néhány hülyeséget, erről kár is beszélni. Most már tudom, hogy nem volt igaza. Meg kellett volna fogalmazniuk a véleményüket azoknak, akik nem azt gondolják, hogy a latintanítás célja a nemzeti összetartozás erősítése vagy az egyén és közösség viszonyának átgondolása. A nemzeti összetartozás érzését garantáltan jobban fogja fejleszteni, ha még két órát szánnak az oktatásban a Kőszívű ember fiainak megtárgyalására, vagy az egyén és közösség viszonyáról tanuljanak a történelemórán. Nem tettük, nem érveltünk, tompák voltunk, renyhét és érdektelenek. Hagytuk, hogy ezek a józan mérlegelés számára igazolhatatlan trendinek szánt lózungok rossz hírbe keverjenek mindannyiunkat. Erről beszélnék szívesebben és nem Para-Kovácsról. Ez a mi dolgunk, nem azoknak a szidalmazása, akik értetlenek és ellenségesek velünk szemben.
Pokorni Zoltán nem először szerepel nálunk, sőt, az a (csak első pillantásra) megtisztelő szerep jutott neki, hogy vele kezdtük meg a blogunkat. Akkor Rhodoszt hitte egy folyónak, de ez semmi ahhoz képest, amit a tv2 reggeli műsorában csinált, s a Képviselő Funky jóvoltából…..