Regisztráció Blogot indítok
Adatok
JohannWolfgang

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Magyar Pax Romana 2010.12.11 19:19:00
 Lehet-e?egyezségre jutni látszólagos/valóságos érdekellentétek esetén?sebeket gyógyítani (hozzájárulni sebek gyógyulásához) a magyarországi filozófia testén?„peren kívül megegyezni” a Boros contra Radnóti (vagy inkább TGM?) et alii ügyben?hinni a kooperáció…..
JohannWolfgang 2010.12.18 09:53:04
Több szempontból is meglep Lendvai Ferenc hozzászólása.
„Az akadémiai kutatóintézeteket szovjet mintára hozták létre, és a legtöbbre valószínűleg semmi szükség az egyetemi kutatások mellett.“
Elsőre egy pusztán elméleti összefüggés: az, hogy valami hogyan jött létre, történeti kérdés. Ám ez nem óhatatlanul mond bármit is arról, hogyan és milyen funkcióval működik a jelenben. Ha már szovjet minta, akkor sokkal inkább az akadémikusi-nagydoktori tiszteletdíjak tartoznak abba a körbe, amelynek nemigen lehet másutt a világon megfelelőjét találni. Ez utóbbiak létjogosultságát is megkérdőjelezi Lendvai Ferenc? S főként (nem sajnálom senkitől a pénzét): mutasson még a világon olyan, nem posztszocialista országot, ahol 70-80 éves, tudományosan már inaktív emberek hozzák a tudomány alapvető kérdéseiben a döntéseket, ahol nyugdíjkorhatárt betöltött emberek kapcsolatrendszerének hálója a meghatározó – szemben az aktív negyvenes-ötvenes korosztállyal Vagy ezek a kérdések már túlságosan is sértik más hatalmasságok érdekeit ahhoz, hogy szóvá tegye őket?
Lendvai vélhetőleg a magyarországi filozófiai kutatások védelmében írta, amit írt: tudván, hogy az ország egyetemein a bolognai képzés sajátos magyar verziójának következtében (miközben Nyugat-Európában minden további nélkül kezdheti valaki egyetemi tanulmányait filozófia szakon, nálunk csak szabadbölcsészként) egyre kevesebb a filozófus hallgató, s ennek következtében tanszékeket fenyeget bezárás. Erre ráadásként, Lendvai utalását követve, meg kellene szüntetni még ezt a szerinte funkciótlan akadémiai filozófiai intézetet is – hadd szűnjék meg mielőbb a magyarországi filozófiai kutatás. Sokan tapsolnának is ehhez.
Lendvai Ferenc 1988 es 1992 között ennek a „szovjet modell“ szerint létrejött akadémiai intézetnek volt a munkatársa: előbb igazgatóhelyettesként, majd csak tudományos főmunkatársként. Ennek az állásnak a kedvéért fejlesztette vissza másodállássá az ELTÉ-n lévő főállását. Hogyhogy? Egy felesleges kutatóintézeti állásért – ahelyett, hogy teljes energiájával maradt volna az egyetemen?
Ha jól szűröm le a leveléből: Laki János elbocsátását szakmailag indokoltnak tartja (lévén, hogy csak két másik nevet említ, akik szerinte alkalmasak – jóllehet, közülük az egyik még nem is vett át elbocsátó határozatot). Érdekesnek találom, hogy a tudományfilozófiával foglalkozó Laki teljesítményeit ilyen csalhatatlan biztonsággal véli megítélhetni – olyannyira, hogy nem rendíti meg ebben a hazai vezető tudományfilozófusoknak (Fehér Mártának, Kampis Györgynek, Margitay Tihamérnak, , E. Szabó Lászlónak, Forrai Gábornak etc.) az írásban rögzített ellenvéleménye sem.
Nem értem, miért keveri ide a „mispóhe“-ügyet – a petíció egy szóval sem említi. De ha már Lendvai említést tesz róla: az az ügy nem arról szólt, hogy D. antiszemita-e, hanem hogy tett-e egy antiszemita kijelentést. Mint ahogyan az, hogy valaki részegen elgázol valakit, nem azonos azzal, hogy alkoholista, s ezért mindig részegen vezet és ilyenkor mindig el is gázol valakit. A kérdésnek Lendvai-féle átformálása kifejezetten félrevezető. Nem mindenki alkoholista, aki egyszer részegen halálra gázol valakit. De ettől még vállalnia kell a tettéért a felelősséget.
JohannWolfgang 2010.12.18 23:33:43
Válasz Lendvai Ferencnek (nem a pontjai, hanem a fontosság sorrendjében):
2. „Az FKI [nem FI! – mint Lendvai írja] megszüntetése nem jelentené a filozófiai kutatások megszüntetését. Az NDK intézete egy mamutintézmény volt, de megszűnte óta is van (nemde?) filozófiai kutatás Berlinben.“

Én egy kontextust is megadtam az állításomhoz: egyre kevesebb a filozófia szakos hallgató, aminek következtében filozófia tanszékek (többek közt a Lendvai által korábban Miskolcon vezetett tanszék) a létükért harcolnak. Lassan azzal tartják fent magukat – még ideig-óráig –, hogy nem filozófiát, hanem érveléstechnikától kezdve mindenféle segédtudományt tanítanak. Ilyen körülmények között feladni további filozófus álláshelyeket vétek, sőt: bűn.
Németországban a helyzet egészen más: ugyanis egyetemenként nemhogy százával, de vannak helyek, ahol ezrével tanulnak hallgatók filozófiát vagy fő, vagy pedig mellékszakként. Kereslet pedig végzett filozófusokra azért van, mivel a filozófia, ill. etika gimnáziumi tantárgy – szemben Magyarországgal. Ekképp valóban nem fenyegette kihalással a filozófiát az akadémiai filozófiai intézet megszűnte – mivel minden bokorban maradtak filozófia tanszékek.
Az akadémiai intézetek Németországban azért szűntek meg mellékesen, mivel megszüntették azt a tudományos akadémiát – a DDR akadémiáját – , amelyhez tartoztak. A filozófiai intézetben dolgozó marxista filozófusokat ugyanúgy nem kívánták többségükben tovább alkalmazni, mint egyetemi kollégáikat. Ma Németországban tartományi akadémiák működnek, a kutatóintézetek pedig többek közt a Max Planck Intézet hálózatában. Ez utóbbi keretben jelenleg 80 kutatóintézet működik (köztük társadalomtudományiak), ca. 27.000 kutatóval. Ezen intézmények egyike a berlini Max Planck Institut für Wissenschaftsgeschichte, amelyre az utóbbi időben Nyíri Kristóf előszeretettel hivatkozik.
Megemlítem, hogy kutatóintézetei például az Osztrák Tudományos Akadémiának is vannak – vélhetőleg nem sztálinista maradványként.

3. Azt csak nem értem, hogy csaknem 20 év elteltével mit érnek ezek a tapasztalatok: azóta az állomány jelentős mértékben kicserélődött, valamint legkevesebb megfeleződött. (Azt most nehéz volna itt megvitatni, hogy akár akkor is helytállóak voltak-e ezek a tapasztalatok, ill. hogy a másik oldal ezt hogyan látta, csak épp nem tér vissza rá unos-untalan.)

Az 1. és a 4. pontra adott választ elfogadom, megjegyezvén: 1/ ha így van, akkor jobb volna nem mindig csak az egyik kifogásolt pontról beszélni, vagy fordítva: a másikat is ugyanolyan technikával tudomásul venni, mint az egyiket 4/ egy ilyen érzékeny helyzetben némiképp félreérthető többször is hangsúlyosan csak két emberről szólni (és különösen olyannak lehet ez borzalmas, aki nap mint nap azt a hazugságot hallja a sajtóban, hogy évtizedeken keresztül professzori fizetésért nem csinált semmit).

5. Hogy Horányinak privát levélben említette, ezzel nincs is semmi baj. Viszont jobb lett volna nem beleegyezni, hogy ez a szövegrész is megjelenjék ebben a kontextusban: mivel félreérthető és egészen biztosan hangulatkeltő. (Lásd az analóg megjegyzést fentebb Bodnár István hozzászólásában.)

A „gondolom álnéven” kitételhez: az indán a fórumozók kötelezően választanak egy nicknevet, s a megszokott az, hogy csak ezzel a névvel jelennek meg: van egy fórumozó identitásuk, amellyel az összes fórumban az összes hozzászólásukat írják. (Nyilván Nyíri Kristóf erről is tudna pár szót mondani.)