Regisztráció Blogot indítok
Adatok
abbrakadabra

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Kedves Olvasó! Ezen iromány megszületésének az oka kettős: részben vitaindító, bár remélem, hogy "vita" helyett inkább párbeszéd kezdődik el a jó ügy érdekében. Másrészt pedig jóindulatúlag (komolyan) határoztam el, hogy igyekszem a lehető legtöbb olyan…..
abbrakadabra 2010.11.28 20:33:38
@SchMiki: Sziasztok!
Na azért az öreg hangosítókat csak ne írjátok le!
Ők teremtették meg a szakma alapjait, tőlük tudtok mindent amit már kikisérleteztek. Egyébként sok mindennel egyet tudok érteni az itt leírtakkal, de a szakmai hozzáértés az nem kor függő. Mivel 30 évet álltam a színpadon és több, mint 20 éve hangosítok, ezért remélem a hozzászólásomat nem veszitek rossz néven.
A jó technikushoz ugyanaz kell, mint a jó zenészhez. Egy adag tehetség és jó fül, no meg rengeteg kitartás. Akinek ez megvan abból lesz a jó szaki független, hogy fiatal, vagy öreg. Emellett nem árt ha az elektronikához is ért, tehát tudja mi az hogy emitter, bázis, graetz...stb., ha kell asztalos, lakatos, és ács is tud lenni, és a pákát nem a meleg végén fogja meg.
Erre mind szükség van az életben ehhez a szakmához, mivel minden hangosítás improvizációk végtelenjén alapszik.
Most védeném meg az öregeket, -ezeket mi mind tudjuk. még ha süketedünk is.:-) Azért azt hiszem a jó technikus azzal kezdi a cucc belövését, hogy zajra mérőmikivel belövi, vagy előveszi a féltve őrzött jól szóló etalon, vagy a fellépő CD-jét és kalibrálja a cuccot és a fülét a helyszínhez. Innét kezdve már úgy szól ahogy kell minden. No meg a zenekarral előre minden részletet egyeztet. A régi analóg cuccokkal sincs sok bajom, mivel használok analóg és digitális technikát is nyugodtan mondhatom a technikus adottságától, fülétől és hozzáértésétől múlik minden, hisz mindegyik úgy szól, ahogy a technikus akarja. Ha nem így van, ott más probléma is van. Hány koncerten hallottunk régebben analóg cuccot úgy szólni, hogy a vadszőr felállt az ember hátán. Meg a sok hülye Hi-Fi kedvelő miért vesz milliókért analóg, csöves erősítőt otthoni hallgatásra. Egy biztos, hogy a rossz szakember nem éri meg azt, hogy öreg korában is munkája legyen. Aki öreg szaki és most is dolgozik, az minden bizonnyal nem ok nélkül van a szakmában.
Jelen voltam mostanában az egyik Megasztárgyőztes hölgy koncertjén, ahol digipult és kb. 30-40 millás élvonalbeli line array cucc volt kirakva, fiatal tulajdonossal. Hamar otthagytam sok nézővel együtt picit szégyellve a szakma nevében magam. Még mielőtt eltanultam volna azt a hangzást eltávoztam. Kedves fiatalok, ha valaki elvégzi a 40-50 ezer Ft-os kb. 10 alkalommal tartott hangosító tanfolyamot, az még nem hangosító!!! Csak kap egy papírt a tanfolyamról. Lehet, hogy megtanulja hogy működik a mikrofon, mi a proximity hatás, de ez csak a szakma kezdete. Ezeken a tanfolyamokon csak irni-olvasni tanul meg a szakmán belül. Az iskolában is először irni-olvasni kell megtanulni, hogy tudjunk tanulni! Ahhoz hogy jól szóljon a produkció a zenekarnak is partnernek kell lennie.
Nagyon nehéz a technikusnak a dolga azzal a zenekarral, aki a 3x2m-es színpadra, ami egy 10x10m-es sátorban van felpakol 3 dupla Marshallt és csutkára kitolja. Az ilyen zenekarnak üzenem, hogy ha némi vita alakul ki a technikus és a zenekar között mindenképpen nekik is figyelembe kellene venni a technika adottságait, mert egy zenekar miatt sem fogja a hangosító a PA és a monitorrendszerét leamortizálni egy buliban. Amelyik zenész nem tud korrekt hangerőn zenélni, szerintem az csak hangszer tulajdonos. Az profi zenészeknél szerencsére könnyű a helyzet, mert tudják, hogy mit akarnak a színpadon, eleve jól szólnak az alapok, és korrekten együttműködnek a beállásnál. A zenekaroknak üzenem, hogy a rossz hangosítók, csak úgy tudnak fennmaradni, ha a zenekar nem jelzi a rendezvény szervezőjénél, hogy az illető nem végezte el megfelelően a munkáját. Az a szemlélet, hogy ha már elmentem fellépni Csutakgöröngyösre, és mindenképpen megkapom a gázsimat mindegy hogy szólt, nem segít megoldani a problémát. A zenekarral ha jön technikus ,annak is meg kellene tanulni, hogy ha ért is a szakmához az még nem minden. Egy idegen motyón minden bizonnyal a gazdája előbb eligazodik, könnyebben beállítja, mint aki először ül mögötte.
Főleg, ha az újonnan felvett technikus úgy áll az idegen cucc mögé, hogy a helyi technikust könyékkel letolja a pultállásból, finoman tudtára adva, hogy Ő akar dolgozni. Ilyenkor ne csodálkozzon a zenekar, ha a helyiek hagyják is dolgozni és messze elvonulnak. No ilyenkor szokott a Murphy jönni és minden baja lesz annak a cuccnak, aminek eddig még soha semmi gondja nem volt. Sajnos ilyenkor nem az együttes saját technikusával volt a baj, hanem a cucc tré.
No tisztelet a kivételnek, mert jó példa is akad.
Remélem pár szóval tudtam színesíteni a blog-ot.
Üdv Miki!
abbrakadabra 2012.02.04 18:44:19
@ferenczhunor:

Kedves gitáros kolléga!
Örülök, hogy valaki olvasta a hozzászólásomat és reagált rá, bár ezt már kb. fél éve írtam, de szerintem mindig aktuális.
Megkérdezted a véleményemet én pedig szívesen elmondom.
Igazad van, de a keverős kollégáknak is van igazuk.
Sajnos van olyan helyiség, terem stb. ahol a színpadnak a hangereje korlátozott a jó megszólaláshoz. A jó szakember ilyenkor szokott a gitárosoknak, zenészeknek jelezni, hogy hangosak.
Én mindig azt vallom, hogy a legjobban úgy lehet megszólaltatni a zenekart zárt térben ha a színpad a lehető leghalkabb.
Ezért valamennyire partnernek kell lenni a zenésznek is ehhez.
Rengeteg trükkel lehet a gitármotyón megoldani, hogy a sound is jó legyen és ne is legyen hangos. Pl. a dupla Marshallból elég csak 1 ládát bedugni a második lehet díszítésnek fenn.
Én használtam már úgy is, hogy a 4 db végcsőből 2-őt kihúztam és máris kisebb lett a hangerő ugyanolyan dög mellett.
A hangfalhuzatot is ráhúzhatod minden baj nélkül a ládára és így nem szól annyira ki a színpadról. Rakhatod a színpadon oldalra és a technikus a teremben nem hallja annyira. A legtöbb gitárossal az a baj, ezen régen én is átestem, hogy a cuccot leteszi a földre, illetve úgy helyezi el, hogy a hang térdmagasságban elmegy alattad. Mivel a kollégák is lármásak ezért hogy jól halljad elkezded cukkolni a volumét, meg legtöbb esetben a treble és presence gombokat a jó közézetért.
No ebből vesz a mikrofon nagy baromságot, csak gitárhangzást nem.
Legjobb, ha lehetőleg fejbe szól a motyó és a beállításnál hangszóróhoz közel kell a fülnek lennie, hogy ugyanazt hallja, mint a kimikrofonozáshoz használt mikrofon. Ha így jól szól, akkor tuti jó fog lenni kint is. Csak menet közbe ez már ne változzon, ha nem akarjátok a technikust szopatni.
Teljesen más a helyzet utcán, vagy nagyon nagy motyónál, ott mindegy mit csinálsz a cucc bírni fogja és elnyomja a színpadról érkező hangerőt. Ilyenkor teljesen mindegy milyen hangerőn vagy. Én csak a rossz hangzáskor szoktam ilyenkor szólni, mert azt minek hangosítani?
Tehát ne veszekedj senkivel, csak a közös nevezőt kell megtalálni és jókedved lesz a színpadon.
Üdv: Dugó