Regisztráció Blogot indítok
Adatok
szgy8

0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Kedves rendőrbácsik! Ha az autós nem a neki kijelölt úton megy, hanem mondjuk a játszótéren át, ugye meg tetszenek bírságolni? Vélemények az azonos című írásunkról...
szgy8 2010.11.28 03:04:26
@szgy8:

Konkrétabban:

Mivel lehetőségük van rá és büntetlenül megtehetik, sokan, nap, mint nap, módszeresen és tudatosan, sőt rátartian és arrogánsan hágják át a szabályokat, naponta tucatszor. És ha ezt valaki szóvá teszi, nekik áll feljebb… Indokuk a rossz infrastruktúra, ami nekem, mint autósnak is rossz - én is szívok a kátyúk, a nyomvályúk, az indokolatlan sebességkorlátozások miatt, miközben én összehasonlíthatatlanul többet teszek bele a közösbe, mint egy bringás - és a szar és lassú és veszélyes autóút helyett nem választhatom a gyors, tükörsíma, biztonságosabb kerékpárutat ha autóval akarok menni. És toleranciát várnak el ehhez, miközben az, hogy baj nélkül szarhatnak minden nap a szabályokra, azt jórészt annak köszönhetik, hogy a pofátlanságuk ellenére is tekintettel vannak rájuk a közlekedés nehézsúlyú szereplői… Miért kellene nekem JOBBAN betartanom a KRESZT autóval, mint a bringásnak (sokak elvárása ez a kommentek alapján)? Mert nehezebb és gyorsabb vagyok? Balesetveszélyesebb? Nekem jobban kell vigyáznom a kisebbre, mint neki saját magára? Számolnom kell azzal, hogy előttem cikázik, jobbról előz a dugóban, szabályos irányjelzés nélkül váltogatja a sávokat, nincs rendesen kivilágítva, átmegy a piroson, kibaszott öntudatosan elsőbbséget vár el a zebrán? Igen, számolnom kell vele, mert nem akarok gázolni. Főként magamat féltem, nem az idiótát akit kivasalhatok. De annyi esze nincs, hogy legalább magára vigyázzon? Neki nem kell engem féltenie, csak magát! Ennyi felelősségtudat nincs azokban a kerekesekben, akik körömszakadtukig ragaszkodnak a hülyeségükhöz?

Könnyűek, "puhatestűek". Így jobbára nem köz-, csak önveszélyesek tudnak lenni. Önmagukkal szemben ez nem csökkenti a felelősségüket.
szgy8 2010.11.29 00:17:18
@Perillustris:
Nem indulatokat akartam szítani, ezt legalább megértetted, ezért is örülök a reakciónak. Vég nélkül sorolhatnánk a vélt vagy valós érveinket, ami engem megszólalásra bírt, az a csaknem abszolút rugalmatlan hozzáállás, a sztereotíp gondolkodás volt, amit, ha autósként definiálom magam, a bicajosok részéről érzek. (Leírtam, motort is használok, régebben nem keveset biciklit is, de a téma most nem ez volt.) S az, hogy fogalmi zavarok mentén helytelenül érvelve - a hsz-ek hangadóinak reakciói erre utalnak - hajlamosak kvázi törvényen kívül helyezni magukat. Újfent ezt teszed, részben ez ellen emelek szót: " Mindenki szabálytalan, s a döntő többség tudatosan - vezessen bármit." Azt kellene megérteni, hogy ha tudatosan szabályt szegsz, a következményeit illetően semmilyen súllyal nem esik latba az, hogy más is azt teszi. Ezért írtam felelősségről. Igen gyakran gyorsan hajtok, ha úgy ítélem meg, hogy nem csak nekem, másnak sem lesz baja belőle. De olyankor én NEM villogom le az autópályán, országúton, akárhol szabályosan menő autóst, kerékpárost, bárkit. Röhögjön ki akárki - meghúzom magam, mert semmihez sincs több jogom, mint egy szabályosan közlekedőnek. És ő nem kell felkészülve legyen az én tudatos szabálysértésemre, de az biztos, hogy ezt el semmiképpen nem várhatom. Ha pedig lefotóznak vagy kárt okozok, vállalom a felelősségét, nem érvelek azzal, hogy "a gyalogos is átmegy a piroson, ne legyünk már képmutatóak." O.k., nem pont ezt tetted, de a logika affelé vezet.

A "nem feltétlenül az autós a hülye" tanulsága: hiába szabályos az autós, hiába többszörösen szabálytalan a kerékpáros, a tényeket felületesen ismerve is megindul az autósra mutogatás, ami számomra reflexszerűnek tűnik. Mindegy, életszerű volt-e a hozzászóló által említett példa, mert csak egy a sok közül. De senki sem látta be a "másik oldalról" hogy tévedett, csak csöndben maradt (bár ez is eredmény). Nem kusza az egyébként. Olvasd el a hivatkozott hsz-eket és értelmezz.

Tudtam hogy a "többet teszek bele" csípheti a bringások szemét. Félreértessz: az infrastruktúráról volt szó. Arról, hogy átlagban egy autósnak több pénze van az ominózus "közútban", mint a bringásnak. ÁTLAGBAN! Aki hét közben bringázik és hét végén vezet, az nem hagy annyit a kútnál, mint én. Az nem vesz annyi autópálya matricát. Az nem jár annyit a szervízbe, nem lesz belőle annyi ÁFA. Könnyen belátható, ha csak a járműhasználatot tekintjük, minél többet autózik valaki, annál több a közterhe. Nincs is ezzel baj. S ha van türelmed, olvasd el megint a kommentjeim - egy szóval nem írtam, hogy emiatt több jogom lenne bármihez, mint a bringásnak. Pusztán csak én is verhetem a nyálam, a nagyobb költségem okán nem feltétlenül több, csak LEGALÁBB olyan okkal, joggal, és vehemenciával, hogy alkalmatlan az autós közlekedésemre az úthálózat. De abból van ami az enyém, van ami a bringásé és van ami közös – attól hogy szar az országút, az autóút, a közút, én sem kapok jogot az ő helyére, de ő sem az enyémre, szabályokon áthágva. A fuvarozók pedig még többet tesznek bele a közösbe, mint az átlagautós, igazad van. (Ezzel hallgatólagosan egyetértesz velem, hogy nagyobb jármű, több km és költség, több hozzájárulás, meg ne ne feljtsd el, hogy nekik ez jövedelmet termel, míg az átlagautósnak (és bringásnak is persze) a közlekedés részben csak helyváltoztatás.) De mindegy, mennyit tesznek bele a levesbe, ha tilos előzni, hát tilos.
szgy8 2010.11.29 01:46:46
@Perillustris:
(Az olajalapú közlekedés negatív externáliáival meg joggal lehet ostorozni az autózást. Hidd el, szívesen járnék villanyautóval, és harminc éve szurkolok, hogy csináljanak már magfúziós reaktort. Elhiszem, hogy bringásként frusztráló lehet azt érezni, hogy csak szopsz az autók környezetszennyezése, stb. miatt. Jogos, változás kell (pl. többek közt ezért használok felemás megoldásként szezonban motort). De én is szopok, hasznod pedig áttételesen neked is van, többek közt gondolj csak a kis országunkban ehhez kapcsolódó iparból élők jelentős tömegére (meg képzeld el, milyen csődület lenne, ha minden autós bringára ülne :). Úgyhogy árnyaltabb a kép..)

Indokolatlan sebességkorlátozás pl. a rég befejezett útjavítás után kintfelejtett 30-as tábla. Nem feltétlenül vagyok száguldó vadbarom, attól hogy ezt a tabut leírtam. És attól, hogy indokolatlannak tartom –még ha akár objektíven is az-, csak saját felelősségemre szeghetem meg. Ez a lényeg. Igen, nekem is hamarabb kell indulnom, ha a motorral teszem meg a napi 120 km-emet. Ha tudom, hogy széttúrták az utat és vánszorogni fogok, stb. Ha tudom, hogy ezért-azért lassú leszek. Mint ahogy neked is hamarabb kell, ha tudod, hogy max. 20 v. 30 km/órával mehetsz „csak” a neked kijelőlt úton. Mert elhangzott fentebb, hogy nem használja a bringás, mert lassú. Nem érv, nem jogosítja fel a szabályszegésre. Az meg már-már személyeskedés, hogy: „Rád nem vonatkozik, hogy indulj hamarabb? Nem-nem, persze, tudom. Az mocsokság. Persze a bringást "visszafogni" elfogadható.” Nem tartom fel, nem tartok be, nem fogom vissza. Csak elvárom, hogy fogadja el a korlátokat, amik közé törvényesen szorítva van, akár tetszik, akár nem. Ha meg átlépi, vállalja a felelősséget, ne keressen bűnbakot, mert az a mocsokság. Ha nem tetszik vagy képtelen elfogadni, van más alternatíva a közlekedésre. A hiba akkor alapvetően benne van.

De tartok tőle, hiába fárasztom magam. Nem vitatkozhatunk egymással higgadtan és valamennyire is konstruktívan, ha alapvető fogalmi zavarok vannak. Ha hümmögve baromságnak tartod azt, hogy a járda is közút (önmagában v. annak egy részeként), azok után, hogy elolvastad, mi van a KRESZ-ben, akkor más dimenzióban mozogsz. Nem értelmezés kérdése, hanem definíció, még egyszer: " Út: a gyalogosok és a közúti járművek közlekedésére szolgáló közterület (közút), illetőleg magánterület (közforgalom elől el nem zárt magánút)." Vsz. kevered az út és úttest fogalmakat.

Emiatt sem lett volna a elég a KRESZ idézeteim helyett a 13 paragrafus egyetlen mondata, nem véletlenül foglalta a helyet. De hiába volt, ha az értelmezés nem megy… Olvasd csak el még egyszer az 54. §(11)-et is, kérlek. És ne mazsolázz a szabályok közül. A feltételeknek együttesen kell teljesülniük. Le is írtam: más a folklór, más a jogszabály. Attól, hogy a biciklis társadalom zöme úgy gondolja, a hatóságok eltűrik, a média pedig azt propagálja, hogy a gyalogosforgalomtól függően szabadon választhatod a bringautak helyett az úttestet, az még nem lesz igaz. Olvasd el az összeset, értelmezd, és –optimális esetben- meg fogsz döbbenni, mert az ellentmondás csak látszólagos.

A messze legfontosabbra, a felelősségre pedig csak egy-két soros reakció a végén. Nem azt írtam, hogy a bringás vigyázzon magára, mert én nem fogok, mert bennem nem tehet kárt. Csak azt szeretném, ha a saját érdekében legalább annyira ügyelne magára, mint amit mástól elvár. Úgy gondolom, ha egy közlekedő szerint kevésbé kell megfontoltnak, kiszámíthatónak, szabálykövetőnek, figyelmesnek, akár előzénynek lennie (mert nálam ebben a kontextusban ezt jelenti a „vigyázni” szó) a közlekedés többi résztvevőjével, pusztán a saját jól felfogott érdekében, mint azoknak őrá, akkor megint csak nincs miről beszélni. Ez felelőtlenség, arrogancia. És az az igen a végén ezt jelenti.
Belsőség Bazi nagy magyar lagzi 2010.11.24 06:40:00
Vagy inkább olasz teadélután? Egy biztos, jól esik néha szembesülnünk azzal, hogy a Totalcar nem a Seggen Ülő Némák Egyesülete, hanem egy ilyen folyamatosan pörgő izé. Ilyen óriási vitát eddig semmi se generált a szerkesztőségben. Ennél talán egy hosszabb levélváltás volt,…..
szgy8 2010.11.26 14:46:23
Most már nem bírom tovább…

Kedves mindenki!

Ha jól emlékszem, a kérdés az, hogy hogy veszélyes-e, és szankcionálandó-e, ha valaki a saját testi-szellemi képességei okán, vezetési rutinja, azaz rutintalansága ("komfortérzete") miatt vagy éppen puszta kedvtelésből, és nem az útviszonyok miatt (!) JELENTŐSEN lassabb tempót tart a szabályok által max. megengedettnél, feltartva ezzel a nála gyorsabban hajtani szándékozókat.

Nem erről szól a cikk? Javítsatok ki, ha tévedek. Nekem úgy tűnik, nem arról, hogy garázda gyorshajtóként lehetetleníti el a szabályos közúti forgalmat, aki a max. megengedett sebesség környékén szeretne autózni. Nem arról, hogy minden mazsola húzzon le akármerre, vagy menjen busszal, mert a cikkíró ön- és közveszélyesen az adott úton a KRESZ, közlekedési hatóságok, stb. által engedélyezett, és táblákkal jelzett v. szabályok által egyértelműen megjelölt sebességhatárt túllépve akar mindenkit letolni maga elől az útról. Nem arról, hogy hóban-fagyban-ködben akar a megengedett maximummal menni -így relatív gyorshajtóként akár már joggal felelősségre is vonhatóan-, és tűnjön előle mindenki, aki objektív, tőle független külső körülmények miatt az adott út-, időjárási vagy látási viszonyoknak megfelelő biztonságos, kisebb sebességgel halad.

Hanem arról, hogy "3. § (1) Aki a közúti közlekedésben részt vesz, KÖTELES" … "úgy közlekedni, hogy" … "másokat közlekedésükben indokolatlanul ne akadályozzon és ne zavarjon." Nem a KRESZ többi hatvanvalahány paragrafusáról.

Ha az út-, időjárási és látási viszonyok lehetővé teszik és én 90-nel szeretnék menni az országúton, mert ennyivel szabad, és valaki 60-70-nel poroszkál előttem, ha tudom, megelőzöm. Ha ezt szabályosan nem tehetem, várok, vagy szabálytalanul teszem meg, ez az én döntésemen múlik. DE ELVÁROM, hogy a poroszkáló segítse az előrejutásomat, amennyire módjában áll. Joggal várom el, a 3. § (1) alapján. Joggal várjuk el mindannyian, akik mögötte feltorlódtunk.
Ha folyamatosan 30-cal tötymörög 50-es, ha 50-nel 70-es táblánál, ha országúton 60-nal szenved a belső sávban és baszik kimenni a kapaszkodóba, vagy a külsőbe, holott a forgalom lehetővé tenné, lakott területen belül bizonyos körülmények között "levilloghatom". Lakott területen kívül, ha akarom, akár le is dudálhatom, mert törvény adta jogom:
"30. § Hangjelzést adni csak balesetveszély esetében, a baleset megelőzése érdekében, valamint - LAKOTT TERÜLETEN KÍVÜL - AZ ELŐZÉSI SZÁNDÉK JELZÉSE CÉLJÁBÓL SZABAD. " "44. § (3) A tompított fényszóró helyett távolsági fényszórót használni - FÉNYJELZÉS KIVÉTELÉVEL - csak lakott területen kívül szabad. … (6) FÉNYJELZÉST ADNI A TÁVOLSÁGI FÉNYSZÓRÓ FELVILLANTÁSÁVAL SZABAD, feltéve, hogy ez a közlekedés többi résztvevőjét nem vakítja el."
Aki ezt mindentől függetlenül (!) agresszióként fogja fel az vagy valami miatt frusztrált, vagy nem ismeri a KRESZT. Nem feltétlenül elmebeteg gyorshajtó pszihopata az, aki a fenti példák lassúhajtója mögé érve dudál/villog. Lehet, egyszerűen csak a törvényes keretek adta lehetséges, és általa biztonságosnak is tartott maximális tempóval akar autózni. Akármilyen oka lehet valakinek arra, hogy jó lassan menjen? Neki meg akármilyen oka lehet jó gyorsan. Fenti "érvelésekből": eltört az asszony csuklója és fáj ha 30-nál többel megy egy kis bukkanóra? 70 felett szédül az utasa? A másikénak meg elfogyott az asthma gyógyszere és befulladt utazás közben; pont az országúton elfolyt a magzatvíz és mentővel sem ért volna hamarabb a nőgyógyászhoz, stb. Nemigen ér rá, hogy andalogva minden második lámpánál pirosba szoruljon más bénasága miatt.

"Jó gyorsan", írtam, persze mindig csak a legális sebességen belülire gondoltam (:)). De ha tudatában van annak valaki, hogy lassabban megy, mint a megengedett max., nagyon egyszerű helyzetben van: nem kell mérlegelni, aki gyorsabb, segítenie kell elmenni mellette, amennyire módodjában áll. Az nem érv a "feltartásra", hogy úgyis sokkal gyorsabban megy/menne, mint a megengedett. Attól, hogy valakinek kurvára ráérős és derűsen, stresszmentesen mosolyog a világba, nagyon-nagyon szabályosan és marhára biztonságosan cammog álló nap, még nem hatóság; nem kell tanítania, szabálykövető magatartásra szorítania, büntetnie - nem az ő dolga. Ha valaki gyorsabb nála, adandó alkalommal el kell engednie. Ha tudja, gyorsabban is szabad menni, mint ahogy ő teszi, egyszerűen nincs más választása, szabály kötelezi rá.

Hosszabbra nyúlt, mint szerettem volna, pedig még sorolhatnám. A lényeg: attól, hogy valakinek van érvényes jogosítványa és forgalomban használható járműve, nem választhatja meg a sebességét 1 km/h és az aktuális limit között szabadon. Akkor én miért nem mehetek a max. 90-nel, ha a tötymörgőnek 65-höz van kedve a becses komfortzónája vagy a hörcsögének halála miatt? Ja, mert különben hátulról összetöröm. Ha a legális határokat kihasználni akaró autósnak toleránsnak kell lennie a tötymörgőkkel, nekik is toleránsnak kell lenniük a náluk gyorsabbakkal. Zéró a tolerancia az ilyen-olyan okkal lassabban haladókkal? Nagyon hangzatos, de szerintem pontosan ez a színtiszta demagógia. Az ő toleranciájuk gyakran zéró velem szemben és így naponta ugyan csak pár percet vesznek el az időmből, de egy hónap alatt órákat, egy év alatt napokat. És az egész tömegéből, aki mögöttük kullog. Írták többen, "útviszonyoknak megfelelően" kell vezetni, és a lassan haladó ennek része. F….! Frászt. "Járművel a forgalmi, az időjárási és látási viszonyoknak, továbbá az útviszonyoknak (az út vonalvezetésének, az útburkolat minőségének és állapotának) megfelelően kell közlekedni; …" (25. § (1) ). A forgalmi viszonyoknak pedig a vánszorgókkal együtt én, a tempósan haladó is része vagyok, rám is tekintettel kell lenni. Aki átmeneti vagy tartós testi-lelki búbánat miatt nem tud tekintettel lenni a normál tempójú átlagra, az aznap ne üljön kocsiba. Aki ezeket képtelen belátni, mondván, a sebességhatáron belül annyival megy, amennyivel akar, szarik mindenkire, aki jobban haladna, mert ez neki törvényadta joga, az semmivel sem normálisabb, mint az ámokfutó gyorshajtó. S bár kevésbé, de közvetetten ő is veszélyes. Szankciót érdemel.
Akit pedig a rutin hiánya tesz képtelenné az együttműködésre a közlekedésben, annak legyen önkritikája - szerezze meg a gyakorlatot, T betűvel a fenekén vagy oktatóval a jobb oldalán. Ha már jól megy, Isten hozta.