Regisztráció Blogot indítok
Adatok
BulatOkudzsava

0 bejegyzést írt és 18 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
törökgáborelemez 470. Balta 2012.09.01 13:28:14
Magyar zászló szakad Jerevánban, Örményország megszakítja a diplomáciai kapcsolatokat, az amerikai külügyminisztérium magyarázatot vár, a világlapok címoldalán fut az ügy, a közösségi oldalak felrobbannak az egészen szélsőséges megnyilvánulásoktól. Mindenki magyaráz:…..
BulatOkudzsava 2012.09.01 17:44:34
Nincs ingyen ebéd. A mindenkori magyar kormányzatnak is meg kell fizetni valamilyen politikai árat azért, hogy hitelhez jusson. A jelenlegi dilettáns gazdasági kormányzatnak az unortodox módszerek miatt jóval nagyobb árat, mint normális körülmények között.

Orbán Viktor kormánya előtt két választási lehetőség volt. Visszatérhetett volna a fejlett országok jogi és gazdasági normái közé (jogállam, a szerződéses kötelezettségek betartása, a visszamenőleges hatályú törvénykezés vagy a zsarolással történő újraállamosítás megszüntetése, stb.), hogy az Európai Unió és a Nemzetközi Valutaalap hiteléhez hozzájusson. A másik lehetőség, hogy végigkolduljon frissen meggazdagodott diktatúrákat és féldiktatúrákat, amelyeknek nincsenek erkölcsi gátlásai.

Láttuk, hogy pillanatig sem volt kérdés mit választ Orbán Viktor. Minek térjen vissza a jogállamhoz, amit a Nemzeti Együttműködés Rendszerének 2 éve alatt tudatosan vert szét? Hasonló a hasonlónak örül: sokkal egyszerűbb volt végigtarhálni az orosz, a kínai, a szaudi, a török, az azeri, stb. kormányokat, hátha csurran-csöppen valami. Orbán nem lehetett annyira naív, hogy azt gondolja, ezért nem kell valahogy fizetni. Az esetleges azeri hitelért a baltás gyilkos hazaengedése csak az első, látható ár, nyilván lesz még sok más, hiszen az azeriek sem Orbán két szép szeméért adnak támogatást. Használják egy ideig a magyar miniszterelnököt, aztán amikor már nem kell, akkor eldobják, mint egy megunt játékot. Bolondot csinálnak belőle. Vagy csak hagyják, hogy magából csináljon azt.

Egyetlen komoly kérdés maradt csak szerintem. Mit keres ebben a kormányban Navracsics Tibor? Miért kell neki igazságügyminiszterként asszisztálni lehetetlen, védhetetlen ügyekhez, miért éri ez emberileg vagy szakmailag meg neki? A baltás gyilkos hazaengedésével, az alkotánysértő alkotmányozással, a minősíthetetlen egyéni képviselő indítványok eltűrésével és támogatásával be szeretne kerülni a történelemkönyvekbe? Azokra a lapokra, ahol a hatalom megszerzését és megtartását a jogi szakmai tisztességnél fontosabbnak tartó politikusok vannak, mint például Ries igazságügyminiszter vagy Visinszkij államügyész?
A helyzet változott meg, nem mi – ezzel indokolta tavaly év végén egy emlékezetes interjújában a kormány IMF-politikájában bekövetkezett fordulatot Orbán Viktor. Politikai értelemben kétségtelenül kalandos hónapok teltek el azóta, és bár a tárgyalások órákon belül…..
BulatOkudzsava 2012.07.17 01:55:53
Sajnos az a baj, hogy őrült beszéd ez, nem összevissza, mégha van is benne rendszer. Orbán Viktor kormányon is, meg előtte ellenzékben is mindent megtett azért, hogy ezt az ügyes kelepcét felépítse saját magának: gazdasági szabadságharc meg az IMF kiakolbólintása egyfelől, politikailag elfogadhatatlannak minősített megszorítások elutasítása másfelől. Ne tekintsük már hatalmas sikernek, hogy az önhibájából fenyegető katasztrófát egyelőre sikerült elkerülnie! Mi lett volna, ha a nemzet nagy kormányosa a gyorsnaszádot nem Szkülla és Kharübdisz közé vezeti, hanem a piacgazdaság szabad tengerére? Mi lett volna, ha nem hoz visszamenőleges hatályú törvénykezést, ha nem államosít és tékozol el háromezer milliárd forintnyi magánnyugdíjpénztári vagyont, ha a különadókkal nem teszi tönkre a vállalkozások hitelezését, ha nem semmisíti meg az ország gazdasági növekedését? Az igazi kudarc az, hogy Magyarország 2010-től eltávolodott a civilizált világtól, Kompország úszik vissza megint Ázsia ködébe. Orbán Viktor kormánya egy ideje megállapodásra törekvést színlel: tesz egy lépést előre, aztán kettőt hátra. A kormány persze előbb-utóbb megfizeti a sok-sok értelmetlen és elhibázott politikai erőfeszítés árát. Csak az a baj, hogy közben Magyarország tönkremegy, a gazdasági-politikai-morális kár pedig a jövő nemzedékek életét lehetetleníti el.
Lassan vége a téli parlamenti szünetnek, azaz egyre közelebb lépünk a tavaszi ülésszak két meghatározó vitájához: az ígért reformokról és az új alkotmányról. A kormány hamarosan konkretizálni kezdi azokat a lépéseket, amelyeket ugyan soha nem fognak megszorításnak nevezni,…..
BulatOkudzsava 2011.02.04 15:20:33
Az LMP részvétele az alkotmányozási folyamatban elsősorban a kétharmados parlamenti többséggel rendelkező kormánypártoknak állna érdekében. A közelmúlt példái nyomán nem kérdés, hogy a Fidesz-KDNP képviselői bármilyen alkotmányszöveget képesek megszavazni és azt Schmitt Pál elnök úr habozás nélkül aláírja. Azonban, ha lesz elegendő bölcsesség a Fidesz vezetőiben, akkor belátják, hogy ezzel hosszabb távon saját érdekeiket veszélyeztetik. Az erőből keresztülnyomott alaptörvény csak névlegesen lesz a Magyar Köztársaság Alkotmánya, valójában mindig csak az Orbán-kormány Alkotmánya marad (már most is Orkotmány néven emlegetik). Egy - a demokratikus alapelveket tiszteletben tartó - új többség az első adandó alkalommal meg fogja változtatni ezt az alaptörvényt, hogy a jelenlegi kormánypártok módszereivel való szembenállását demonstrálja. Így aztán 4, 8, vagy akár 12 év múlva az inga újból nagyon kileng, de az ellenkező irányba. Ha állandósul a szekértáborok harca Magyarországon, akkor a Fidesz-KDNP jelenlegi gárdája még egyszer nem fog tudni hatalomra kerülni.

Szerintem az LMP részt fog venni az alkotmánytervezet tárgyalásában. Igyekszik majd a demokratikus jogállam garanciáit számon kérni pragmatikus szakmai érvekkel és látványos parlamenti eszközökkel is. A kis párt létérdeke azonban, hogy semmilyen módon ne legyen köthető a Fideszhez, ezért előállhat egy furcsa licitálás, amikor a kormány egy-két kérdésben megegyezést kínál, az LMP meg igyekszik tovább emelni a tétet, hogy ne kelljen megállapodni.

A jelenlegi MSZP-nek és a Jobbiknak nincs sok mozgástere az alkotmánytervezet vitája során, a kormánypártok könnyen beszoríthatják őket egy nagyon nehezen vállalható pozícióba. Az MSZP valószínűleg kivonul a tárgyalásokról, csak az a kérdés, hogy ebben az állapotban ki tudja-e várni az az időt, amíg fordul a kocka. Neki nem fog ölébe hullani a hatalom 8 év után ilyen könnyen. A Jobbik alkotmányozni szeretne, de elképzelhető, hogy csak az önállósága vagy a szavazótábora elvesztése közül tud választani majd.
törökgáborelemez 309. Zsákutca 2011.01.04 18:01:00
Bár úgy tűnik, hogy a kormány a médiatörvény kapcsán tartja magát a „naésakkormivan” irányhoz, sorok között olvasva és háttérbeszélgetéseket folytatva nem olyan nehéz észrevenni, hogy a példátlan nemzetközi kritikák komoly hatást gyakorolnak a Fidesz több…..
BulatOkudzsava 2011.01.07 00:13:56
@vinczej: Az Economist európai témákkal foglalkozó Charlemagne rovatában ezen a héten megjelent cikk jól jelzi, hogy milyen lehet hazánk nemzetközi megítélése az elkövetkező hónapokban és milyen vesszőfutásnak néz elébe miniszterelnökünk, ha nem változtatja meg gyökeresen az európai alapértékekhez (szabadság, demokrácia, egyenlőség, jogállam, az emberi jogok tisztelete) való hozzáállását. Valóban pária sorsra juthatunk vele együtt, ahogy Török Gábor is utalt rá.

Ráadásul az eredeti cikk ["Hungary's other deficit" címmel elérhető a
www.economist.com/printedition/ honlapon] utolsó bekezdése a Hírszerző által kivonatoltnál sokkal határozottabban fogalmaz, mellékelek egy hevenyészett fordítást:

"A[z európai vezetők által kifejtett] csoportnyomás a legjobb válasz. Az elkövetkező időszakban nem lenne megfelelő eszköz egy olyan politikai bojkott, mint amilyet az osztrák miniszterekkel szemben alkalmaztak átmenetileg 2000-ben, amikor Jörg Haider szélsőjobboldali Szabadság Pártja csatlakozott a[z osztrák] kormányhoz. Ehelyett az európai vezetőknek tapintatlanul kell viselkedni. Nyilvános megbeszéléseken és bizalmas körben is, a miniszteri tárgyalásokon és a gyertyafényes fogadásokon is meg kell mondani Orbán úrnak, hogy változtatnia kell a politikáján. Angela Merkel kancellári irodája szerint elnökként "Magyarországnak különleges felelőssége van abban, hogy milyen lesz az egész Európai Unió képe". A következő hat hónap során Orbán miniszterelnök úr sokkal sebezhetőbb lesz a figyelem középpontjában állva. Az [európai] elnökség átok lehet a számára, és áldás a magyar demokráciának."
Alkotmányossági vétók száma: nulla. Politikai vétók száma: nulla. Schmitt Pál államfő a hivatalba lépése óta elfogadott közel száz darab törvény egyike esetében sem érezte fontosnak, hogy éljen bármelyik alkotmányos lehetőségével: elküldje az alkotmánybíróságnak…..
BulatOkudzsava 2010.12.28 18:29:42
Nézzük a jó oldalát a dolgoknak! Schmitt Pál megválasztását és ezáltal a legfőbb közjogi méltóság teljesen súlytalan, bólogatójánosi értelmezését annak köszönhetjük, hogy a Fidesz-KDNP még kétharmados parlamenti többsége birtokában sem mert olyan jelöltet megválasztani, aki autonóm személyiség és ért ahhoz, ami a köztársasági elnöknek a feladata.

A gyávaság szép példája volt az a tragikomédia, amikor Schmitt Pál parlamenti elnök előbb pár nappal elhalasztotta a gazdasági és pénzügyi törvénycsomag végszavazását 2010. július 22-ére, majd a jóváhagyott törvényeket Schmitt Pál volt parlamenti elnök helyettese csak Schmitt Pál köztársasági elnök beiktatás után merte felküldeni a Sándor-palotába. Nem volt kétséges, hogy a - részben visszamenőleges hatályú - törvénycsomagot Schmitt fenntartások nélkül jóváhagyja. (Igaz az sem, hogy a törvények egy része nem mehet át az Alkotmánybíróság szűrőjén. A meglepetés csak az volt, hogy erre leszámolás, az Alkotmánybíróság jogosítványainak drasztikus szűkítése lett a válasz.)

Ez a félelem azért mégis csak arra utal, hogy valahol legbelül a legfőbb döntéshozók is tudják, hogy morálisan megkérdőjelezhető és független személyiség számára szakmailag és emberileg vállalhatatlan az a politika, amit elterveztek és tűzön-vízen keresztül végrehajtanak. Ennek a gyengeségnek a túlkompenzálása lehet az a sietség, ahogy az alkotmánymódosításokat, a sajtó szabadságát korlátozó médiatörvényt, vagy a magánnyugdíjpénztárak államosítását izomból lenyomták.

Nem tudni, hogy lesz-e még böjtje annak, hogy lojális, de súlytalan figurák kerültek a legfontosabb posztokra. Néha-néha szükség lehet egy értelmes, megbízható ember tanácsára, és nem lesz majd kihez fordulni...
törökgáborelemez 304. Vagy-vagy 2010.12.27 20:06:21
Az előző bejegyzést azzal fejeztem be, hogy mindenkinek van valamekkora kormányzati felelőssége, aki akár háttéremberként, akár mezei parlamenti képviselőként részt vesz a politikai döntéshozatalban. Mégis, kormánypárti politikusokkal beszélgetve gyakran találkozom a…..
BulatOkudzsava 2010.12.27 23:52:37
Van azért egy nagyon lényeges különbség Gyurcsány 4 évvel ezelőtti támogatóinak mozgástere és a mostani furcsa nyilatkozatokat, törvényeket, alkotmánymódosításokat nyilvános ellenvélemény nélkül megszavazó kormánypárti képviselők helyzete között.

Gyurcsány Ferenc 2006 őszére politikai értelemben bukott ember lett és sok választása nem lévén előre menekült. Pártjával és koalíciós partnerével együtt vabankot játszott és haladt az elkerülhetetlen vég felé, amit a gazdasági világválság csak siettetett. A 2006. októberi bizalmatlansági indítvány elutasítása után pártjának meghatározó vezetői már nem tudtak elszakadni tőle. Az ellenzék folyamatos, minden eszközzel történő támadásai egymáshoz nyomták Gyurcsányt és támogatóit, és lassan mindenki számára egyértelművé vált, hogy együtt fognak elbukni, mert azt a meccset már nem lehet megnyerni.

A Fidesz-KDNP vezető politikusainak mostani helyzete gyökeresen különböző. A kormánypártok egyértelmű támogatást kaptak a választásokon és a kétharmados parlamenti többség lehetőséget biztosítana arra, hogy a demokratikus alapelvek messzemenő tiszteletben tartása mellett formálják saját képükre az ország jövőjét. Az adófizető polgárait felnőttként kezelő, demokratikus, a legjobb magyar hagyományokat megbecsülő és okosan modernizáló kormányzat évtizedekre biztosítani tudná a hegemóniáját Magyarországon. Amelyik ezeknek az elvárásoknak nem felel meg, az előbb-utóbb elbukik, bármilyen nagy többsége is van most.

Nem értem, hogy a kormánypárti politikusok miért hivatkoznak magánbeszélgetésben arra, hogy "nincs más választásuk". A négy évvel ezelőtti helyzettől eltérően nincs olyan nyilvánosan ismert ok, ami miatt kénytelenek lennének minden áron, elvtelenül összezárni a kormányfő minden döntése mellett. Érthetetlen, hogy felelős politikusok, konzervatív hölgyek és urak név szerinti szavazáson asszisztálnak alkotmányjogi ámokfutáshoz, a sajtó szabadságának korlátozásához, államosításhoz. Mit gondolnak reggelente, amikor tükörbe néznek? Hogy fognak a barátaik, munkatársaik, európai partnereik szemébe nézni tárgyalásokon, üzleti megbeszéléseken, tudományos konferenciákon? Mit mondanak majd a diákjaiknak, ha az alkotmányos elvek és a mindennapi politikai gyakorlat kiáltó különbségét számon kérik rajtuk?
Válságadók, nyugdíjpénztárak, adóváltozások – a szimbolikus politika dominanciája után most már benne vagyunk a pénztárcákat is érintő ügyekben. S bár többé-kevésbé mindegyik érdekelheti a választókat, számomra úgy tűnik, hogy a következő időszak legnagyobb…..
BulatOkudzsava 2010.10.26 01:32:45
A parlamenti és az azon kívül került ellenzék egy részének, vagyis a néhai Bajnai-kormányt támogató erőknek, kevés joga lenne most tiltakozni az egykulcsos adó ellen. Ha a habverést leszámítjuk és csak a csupasz tényeket nézzük, akkor az Orbán-kormány által bejelentett 16%-os adó tulajdonképpen alig különbözik a Kóka János által javasolt személyi jövedelemadó-táblától (17%-os adókulcs 15 millió forint éves jövedelemig), amit az akkori parlamenti többség a jelenlegi kormánypártok hangos tiltakozása ellenére 2009. júniusában megszavazott a a 2011. adóévre. Az akkori ellenzék álláspontja hatalomra kerülve gyökeresen megváltozott. Orbán Viktor kormánya most megtartja az ezerszer elátkozott szuperbruttósítást és az adófizetők több mint 99%-a számára csupán 1%-kal csökkenti a személyi jövedelemadót a Kóka-javasolta 2011. évi adótörvényhez képest. Vajúdtak a hegyek és icike-picike egeret szültek...

Már csak az a kérdés marad, hogy meddig hiszi el a társadalom túlnyomó többsége, hogy ehhez a korszakalkotónak hirdetett, egyszeri, "nagyarányú" adócsökkentéshez a Nemzeti Együttműködés Kormányának feltétlenül szüksége van a munkavállalók magánnyugdíjpénztárokban évtizede gyűjtött, örökölhető 3000 milliárd forintjára. Eljön-e majd az az idő, amikor az átlagember már a saját bőrén érzi a bankadó és egyéb válságadók közvetett terhét, míg a személyi jövedelemadó csökkentésének igazi haszonélvezője egy szűk elit lesz? Ki és mikor fogja meghirdetni a következő szociális népszavazást abban az országban, ahol 300 Ft megspórolására három millió háromszázezer embert el lehetett vinni a szavazófülkékbe?
„Ha ez bejön Orbánnak, érdemes lesz megkérdezni Gyurcsányt és Bajnait, hogy ez nekik miért nem jutott eszükbe…” – mondta pár hete egy beszélgetés végén a bankadó kapcsán egy vezető szocialista politikus. A kormányfő ma rátett egy lapáttal: bejelentette,…..
BulatOkudzsava 2010.10.14 00:32:38
Eléggé visszatetsző, ahogy a magát polgárinak nevező kormányzat a második ciklusában is az öngondoskodás polgári erényét akadályozza. A magánnyugdíjpénztári befizetések átmeneti "befagyasztása" azzal a szándékkal, hogy később visszairányítsák az évek alatt összegyűlt megtakarításokat a feneketlen állami pillérbe egyszerű lopás (a munkával szerzett tulajdon elvétele, lenyúlás, államosítás, szerződésszegés, kinek hogy tetszik): az átmenetileg fizetési gondokkal küzdő kormány a Zemberek zsebében kotorászik. Tizenkét éve a magánnyugdíjpénztárba befizetett részt csökkentette az Orbán-kormány (azaz nem emelte a tervezett módon), ami jelentősen akadályozta az új rendszer hitelességének kialakítását, de jogilag nem volt támadható. A ma bejelentett igen innovatív megoldás (0%-ra csökkentett magánnyugdíjpénztári befizetéssel a pénztárak lehetetlenné tétele, majd felszámolása) többmillió munkavállaló megszerzett jogának az elvételét jelenti, ezért meg lennék lepve ha a szociális ügyekre eddig oly fogékony Alkotmánybíróság átengedne egy ilyen törvénymódosítást.

Nevetséges az az érv, hogy az állami pillérbe történő átirányítás azért jó, mert egyes magánnyugdíjpénztárak reálhozama alacsony volt: mindannyian tudjuk, hogy a Magyar Köztársaság államháztartásánál (ahová most a kormány szeretné átvinni a Zemberek megtakarított pénzét) mindegyik magánnyugdíjpénztár jobban teljesített az 1997-2010 közötti időszakban...
Többször említettem már, hogy minden idők leginkább egyértelmű választási eredményére számítok október 3-án. A Fidesz esélyes lehet arra, hogy szinte egypártrendszert hozzon létre az önkormányzatokban, ami politikai értelemben eddig nem tapasztalt helyzetet teremthet. Budapest…..