Regisztráció Blogot indítok
Adatok
BordásBence

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nagy örömmel tölt el, hogy közzé tehetem a blogon az első magyar infografikát Bordás Bencének köszönhetően. A téma rendkívül érdekes, az infografika pedig igen tanulságos: a kisgyermekek fejlődése és oktatása!   Ha neked is van saját infografikád, amit szívesen…..
BordásBence 2010.09.14 12:00:35
Köszi a kommenteket!

A kritikát is megértem, el is fogadom.

Az infografika szerintem is legyen tényszerű, ábrázoljon adatokat, a véleményt pedig bízza a kedves nézőre.

Igyekeztem ennek megfelelően dolgozni, de az eredmény tökéletes nem lett. Talán tényleg hatásosabb lett volna néhány ponton semlegesebb megfogalmazás.

Azzal vitatkozom, hogy infografika nem lehet pártos. Sőt, a kedvenceim egy eleve markáns véleményt tesznek még drasztikusabbá, sokkolóbbá, kézzelfoghatóbbá, látványosabbá, meggyőzőbbé, szemet szúróbbá, zavaróbbá, felháborítóbbá.

Nem hiszem, hogy létezik egyáltalán a teljesen neutrális közlés. Ha mégis, úgy hívják, hogy dögunalmas, semmitmondó.

Már az adat kiválasztása is véleményt hordoz.

Ha azt mondom, Amerikában X másodpercenként lelőnek egy embert, semleges közlést tettem? Miért nem Tibetről írtam statisztikát? Miért azonosítom Amerikát a gyilkosságok számával? Miért választottam olyan mértékegységet, ami kiemeli a gyilkosságok magas számát? Miért nem írtam arról is, másodpercenként hány ember vall szerelmet?

A zeit.de munkák valóban szépek. De inkább nevezném illusztrációnak, hiszen a szöveg alatta, a cikkben jelenik meg.

Igaz, hogy gondosan elkerülik minősítő szóhasználatot, - de vajon teljesen pártatlanok?

A "Waldorf iskolák Németországban" nem fejezi ki az ország elfogultságát Rudolf Steiner módszere mellett, a Montessori, Reggio Emilia megközítéssel szemben, pusztán azáltal, hogy ezek létezését meg sem említi, azt pedig kiemeli és népszerűsíti?

Ezzel csak arra akarok kilyukadni, a vélemény nem az ördögtől való. Sőt, néha őszintébb nyíltan állást foglalni, mint a neutralitás látszatát keltve manipulálni. Én bizony ebben a dologban személyesen is érintett, definíció szerint elfogult vagyok. Ez a munkám már címében is minősítő szóhasználatot tartalmaz, a tényeket sokkolónak nevezi. Igen, hatást akar kelteni, szemeket felnyitni, ráébreszteni, megvilágítani és őszintén kimondani, amit sokan nem akarnak, vagy nem mernek kimondani. Nem is akartam semlegesség hamis illúzióját kelteni.

Kritikaként elfogadom, hogy az érzelmileg töltött szóhasználat többekben nemtetszést vált ki. A tapasztalat azonban -sajnos- azt mutatja, hogy szükséges. Túl sok szörnyű ostobaság, rosszindulat, demagógia, tisztességtelenség, becstelenség és agresszió mellett megyünk el minden szó nélkül. A józan ész, racionalitás, értelem, világosság, jóindulat pedig oly sok embert teljesen hidegen hagy. A jó arányokat bizonyára nem találtam el, de szerettem volna megosztani, milyen dilemmák merülnek fel egy ilyen munka készítésekor.
BordásBence 2010.10.18 21:23:04
Kedves Feles Elek!

Lássuk be, Ön a korai oktatást a szcientológiával azonosítja, és mielőbbi pusztulását kívánja. Ez lényegében az a jelenség, amiről ez az egész infografika szól.

A korai oktatás teljesen más, mint amit ír róla.

Hozzászólása az, ami tényleg csak puszta fikázás, sértegetés. Jól felépített csalásról beszél, holott a korai oktatás egyáltalán nem az, aminek lefesti.

Néhány tény:

A korai oktatás nem sietteti a gyermekek fejlődését.

Szó sincs arról, hogy 3 évesen olvasni és számolni tudjon, és fel tudja sorolni az országok fővárosait.

Demagógia? Ez az infografika arra próbálja felhívni a figyelmet, hogy a korai oktatás nem ezt jelenti. Ezt elterjesztették róla, de nem ez. Minden érzelem nélkül: a korai oktatás nem ez. Nem szcientológia, nem zseniképzés, nem okosítás. Ezek mind-mind demagóg jelzők. A korai oktatást ezzel azonosítani definíció szerint demagógia, érvelési hiba (csalás),azaz fallacy.

Források

Ez nem tudományos célú munka, de igyekeztem mindenütt elegendő forrást megjelölni, általában a dolgok puszta megnevezésével. Azaz bárki megnézheti a Google-ben, valóban úgy áll-e a dolog, ahogyan a grafikában szerepel.

Ami az óvodai fejlesztést illeti, a forrás (ahogyan a grafikában szerepel is) a közoktatási törvény és az óvodai alapprogram maga.

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99300079.TV&kif=1993.+%E9vi+LXXIX.+t%F6rv%E9ny+a+k%F6zoktat%E1sr%F3l#xcel

net.jogtar.hu/jr/gen/hjegy_doc.cgi?docid=99600137.KOR

2004-ben törölték az óvoda iskolára felkészítő funkcióját. Nincsenek kiscsoportos, iskolára felkészítő, fejlesztő foglalkozások az államilag finanszírozott óvodákban, azaz a közoktatásban.

Tilos, hiszen nem szabad ilyen foglalkozásokat tartani. Ha valahol mégis történik, hevesen támadják. De nem történik, fejlesztő foglalkozások nincsenek az óvodákban.

Bill & Melinda Gates Foundation

Természetesen van szó náluk a korai fejlesztésről, nincs szó csalásról.

www.gatesfoundation.org/topics/Pages/early-learning.aspx

Az alapítvány legfontosabb célja az első 5 évben lezajló oktatás támogatása. Persze nem csak az ez egy oldal szól erről, íme az egész tanulmány:

www.gatesfoundation.org/united-states/Documents/early-learning-strategy.pdf

Minden hivatkozás mögött tengernyi adat áll rendelkezésre, de az infografika műfajába nem fért volna bele, hogy mindenhová források tengerét mellékeljem.

Szívesen válaszolok, ha kérdés merül fel. Az egyszerű sértegetésnél viszont szeretnék komolyabb eszmecserét.