Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Rakshun San

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Valószínűleg az ország legtöbbet pályázó hobbimotorosai közé tartozom. Évente nagyjából negyven pályanap, több ezer pályakilométer.   Aki fejlődni akar, sokat esik. Én is gyorsan akarok menni, ennek ellenére 2005. óta nem bukfenceztem. Illetve, ha egészen precíz…..
  A hobbi pályamotoros furcsa állatfaj. Legtöbbünk legalább 20-30 napot tölt versenypályán egy szezonban. Ezeken a napokon tizenórákat izzadunk ugyanabban a csizmában, és megpróbálunk – esetemben – szánalmas fizikai erőnléttel olyan komplex tevékenységet…..
Rakshun San 2010.08.24 08:17:16
Remek írás! Úgy van ez, mint a síeléssel, minél profibb valaki, annál ritkábban, de annál nagyobbat esik… :(

@Bond007:
Én tavaly kezdtem pályara járni egy Bandittal ;), idén egy GSX-R 750-el, összeírom, az eddigi tapasztalataimat. Val’szeg nem én vagyok a legjobb forrás HRing 2:16-os időmmel, de nem vagyok már tapasztalatlan. Esni már estem párat sajnos, bár ezek mind balf*sz kategóriába sorolható esések voltak, amiket, így utólag, el lehetett volna kerülni :(

- Euroring, nem is a tempóval van a baj (célegyenes végén 140-160, ha kezdő vagy), hanem a bukótérrel, mert az rossz minőségű. Kis rontás esetén is csúnyát bukhatsz. Tipp: hegeszthető, olcsó pályaidom felszerelése, tükrök leszerelése, extra óvatosság féktávon. Ami jó, hogy a büfé előtt árnyékban, a motorok mellett, sörpadokon lehet hűsölni, nem kell a betonon főni. Ha „csak motor” napra mész, nincs félórás bontás.

- Kecskemét, go-kart stadion: Ez még lassabb, nagyon kanyargós, bukótér itt sincs, csak fű. Célegyenes végén 100-120 kezdőknek. Döntögetni itt nagyon meg lehet tanulni, olcsó is.

- HRing: Itt a nagy tempó a gond, de a közúti csoportban (délelőtt a közútiból is van lassú - BRO), akkor nem leszel útban senkinek. Van rendes, burkolt bukótér, lehet féktáv-rövidítéseket gyakorolni.

- PRing: Csak egyszer voltam, bukótér itt is kavicsos sajna. HRing-hez hasonlóan gyors pálya.

- Rijeka: Motorozás után fürdés a tengerben; az nagy királyság! ;) Opatijában remek a szállás. Itt sincs burkolt bukótér, kicsit régi a pálya, de szórakoztató, lendületes; jó rajta menni.

Tippek kezdéshez:

- Először nem váltanék, hanem egy konstans harmadikkal mennék körbe, a váltás nagyon elvonja a figyelmet féktávon.

- Először vegyél megfontolt féktávokat, ne ott akarj gyors lenni. Az ívekre és a döntésekre figyelnék, hogy leérjen a térd, karcoljon a lábtartó (megfelelő gumival természetesen!!!).

- Szigorúan kanyar előtt lefékeznék, mert a "kanyar közepére fékezek be/kétszer érintem a belső ívet" technika hatékony lehet ugyan, de nagyon veszélyes, ha nem a kanyar elején, hanem a közepén jössz rá, hogy nem fog beférni. Többször hagytam el így a pályát.

- A belső ívet kezdetben célszerű a kanyar közepe mögött érinteni („late apex” – lassan be, gyorsan ki), mert abból is bukta lehet, ha nagy sebességgel érkezel lapos íven (veszel egy „early apexet”), majd a kijáratnál, döntött motornál derül ki, hogy rossz volt az ív.

- Ha az ívek és döntések már gondolkodás nélkül mennek ("hirtelen leb*szom lábtartóig"), akkor próbálnék váltani; féktávon visszaváltás külön tudomány. Ha szitál a hátulja, hát szitál, simán belefér, ha közben az első keréken ül az egész gép; csak kanyarodni nem szabad elkezdeni.

- Ezek után a kigyorsítást erőltetném. Már kanyarodás közben lehet szélesíteni az ívet, finoman egyre nagyobb gázzal. Nekem ez még nem túl jól megy, másodperceket hagyok ott.

- Féktávok rövidítése, ha már minden más rutinból megy.

Ami még nagyon fontos szerintem:

- Hideg fej és a fáradtság. Nehéz észrevenni, de az biztos, hogy az első komolyabban rontott kanyar után célszerű lemenni – főleg, ha az pályaelhagyással járt („aki kiegyenesít egy kanyart, az a következőt is ki fogja”). Hiába a pályabérlet, és a macerás odacuccolás, egy esés többe fog kerülni. Kis esésnél is annyi lehet a bukónak. Ha bármilyen körülmény nem ideális, szépen le kell ülni kávézni; még mindig jobb… Egész napos _rendes_ motorozáshoz komoly állóképesség kell ám, saját tapasztalat alapján csak igazolhatom Svédet :(

- Nagyon fontos, hogy akár csak a sípályán, nem kell jófej módon elengedni a gyorsabbakat, majd kikerülnek maguktól; ha sokkal gyorsabbak, ott motoroznak körbe, ahol csak akarnak ;). Ha hirtelen, nem várt helyen fékezel, irányt változtatsz, az komoly veszélyforrás. Ezért is jó, ha nincs fent a tükör, vagy be van hajtva. Azt a tippet kaptam, hogy széltől-szélig motorozzak, de az a tapasztalatom, hogy lesz, aki úgyis bebújik, úgyhogy ha hallom, hogy előzni fognak, akkor inkább hagyok egy métert pl. kigyorsításnál, jobb az úgy :)

- Fém fékcsövek hiányában a fék szépen lassan felpuhul (ha kezdő vagy gyorsabban, mert hosszabbakat fékezel), így elég nehéz ugyanolyan féktávokat venni, még, ha ki is nézted, honnantól fogod megkezdeni a fékezést.

- Ezen kívül pedig: gyakorlás, gyakorlás, gyakorlás. A Hungaroringre lehet menni a Motoros Akadémiával pályamotorozásra (az oktató mögött libasorban körbevisznek; nem az egész napos oktatásra gondolok, azon nem voltam, de az más árfekvésben van), ill. Bregyó szervez/szervezett Kecskemétre motorozást (Full Gas-ban lehet érdeklődni, nem tudom lesz-e második menet). Azon kívül pedig a megfelelő klub napokat tudom nagyon ajánlani (pl. GSX-R Klub), ahol ismerős társaságól tanulhatsz.