Regisztráció Blogot indítok
Adatok
horvdora

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
kisrigók diszfázia 2016.02.13 23:42:00
- anya, elmesélhetem?- figyelek mondd!- képzeld el.... (nagy levegőt vesz, kifújja, még egyet vesz, még egyszer kifújja)- miről akarsz mesélni?- anya, képzeld el az oviban... (megint a levegők)- mi történt ma az oviban?- ... (a sóhajok)... nem tudom mondani.- miről akarsz mesélni? próbáld meg!- nem…..
horvdora 2016.02.15 15:38:24
Kedves Viki!

Most találtam a blogra, végig olvastam a történetet, s úgy gondoltam kommentelek. Gyógypedagógiát tanulok (lassan már végzek is), remélem tudok egy-két tippet írni, ami hasznos lesz.
Szerintem amíg hagyjátok őt beszélni, segítitek nem kell félni a bezárkózástól. Az iskolai problémákkal akkor kell törődni, amikor ott lesztek. Előre ne szorongj valami miatt, ami nem is biztos, hogy eljön.

Ahogy írod, ha 3 éves szint körül van a szókincse, én biztosan nem kezelném 6 éves szinten. Ha nem tud mondatokban beszélni, akkor nem is kell. Gyakoroljatok alany-állítmány összeállítású mondatokat. Hagyma gyakorlásra például: leves főzés közben (a cselekedtető tanulás a legjobb), "beletesz hagyma", "beletesz levesbe" "hagymát a levesbe (hagyma levesbe)" és ebből a három variációból lesz a "hagymát beleteszi a levesbe". Közben lehet kérdezni, mit, hova, hogyan, milyen színű, stb. Mindig mindig beszélni, beszéltetni. Nem baj, ha két szavas mondatokat mond, mert lesz bátorsága beszélni, ami előre viszi a fejlesztésben. Nyugodtan játsszatok a nagyobbakkal is, a szókincsük ezáltal nekik is fejlődik. Minden helyzetben, akár közlekedtek, akár pakoltok otthon, mindig. 3 éves szinten. Aztán ahogy lesz önbizalma és fejlődik a szókincse, a nyelvtan ismerete lesz az 4 éves is. És 5. És így tovább.
A bejegyzésben említett 100-szor ismétlés egy idő után valóban unalmas és muszáj szagú lehet, bár reális körülmények között talán használható...
Olvassatok sokat (ahogyan javasolták, az ő szintjén, képeskönyvekkel), nézzetek meg mindent és beszéljetek róla.
Az említett hagymával kapcsolatban.. megfogni, felvágni, nyugodtan szagolja meg, ízlelje meg, levesből - ételekből kivenni, mit (miket) tettünk a levesbe? - tányérban úgy is látja és felsorolja. Építsetek belőle (várat, tornyot, fokhagyma gerezdekből autóutat), ez fejleszti a kézügyességét, kreativitását, rájön, hogy a nagyobb kerül alulra.. Közben már lehet mondani, hogy a lila hagymára tegyük a vöröshagymát, arra a fokhagymát, stb.
Játékosan sokkal hamarabb megragad és használni is tudja majd, mint ha csak képen nézegeti. (természetesen szükség van a képekről való mondat alkotásnak is, de a tapasztalati tanulással kiegészítve nagyobb sikereket lehet elérni).
A 100-szor ismétlős képeket meg... Először vennék 5 képet (maximum), amin eljátszanánk a látottakat. Szavak nélkül. Ezzel fel lehet mérni, hogy érti-e mi történik a képen. Ezután csak szavakat gyűjteni. Utána 2 szavas mondatokat alkotni. A képeket közben váltogatni. Amikor már megy minden képen a tevékenység, és tud mondani mondatokat, akkor újabb képeket betenni (néhány darabot), és újra az összeset gyakorolni. Csinálja meg, amit lát, mondjon szavakat, alkosson mondatokat.
A kommentekben javasolt füzet (pálcikás), amit este megmutat apának vagy a tesóknak (a benne "leírtak" alapján el tudja mondani mit csinált aznap) nagyon jó ötlet.
(A füzetről jut eszembe, hogy akár receptet is írhat - rajzolhat, egyes tevékenységeket is megjeleníthet a felöltözéstől a napi rutinig.)
A szakértői bizottságos hozzászólás is megfontolandó, mert plusz segítséget kaphat, ami sokat lendítene a fejlődésén.
A terápia is fontos lenne (bázisterápia - alapozó terápia, és a szenzoros integrációs terápia), mert tud segíteni a diszfázián és az idegrendszeri éretlenségen...

Remélem tudtam egy picit segíteni! :)