Regisztráció Blogot indítok
Adatok
[nick2] (törölt)

0 bejegyzést írt és 15 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
PTinfo Ki a kicsit...? 2010.07.17 13:21:00
Bár az előző, sorrendben immár negyedik villamostendert Debrecen befejezhette volna a Közbeszerzési Döntőbizottság állásfoglalása alapján, (erről már hetek óta van egy félkész poszt, előbb-utóbb kikerül) a város mégis úgy döntött, hogy inkább egy új, ötödik tendert…..
[nick2] (törölt) 2010.07.20 23:41:37
@hegylako01:
nézd, debrecenben akármilyen villamos presztizsberuházás. szóval azt kellene megérteni, hogy dercecen nem hegyek között fekszik elnyúltan, ahol hosszanti irányba érdemes építeni egy tengelyt, és mindent ahhoz kapcsolni.

debrecenben ilyet nem érdemes létrehozni. magyarázó térkép megint.

kepfeltoltes.hu/100720/751854899debrecen6_www.kepfeltoltes.hu_.jpg

a 33-as út mellett bejelöltem neked egy részt, ott olyan bevásárló, és szórakozóközpont épült a pusztában, ami forgalomban messze meghaladja a belvárost. a közgyűlés nem akar oda tömegközlekedést, mivel a belvárosi üzletek bérbeadásából van haszna, de széllel szemben pisál. a piac ugyanis ingyenes járatot indít. és azt mondják nagyon sokan: minek vegyenek havonta 6000 forintért bérlet, kimennek az ingyen busszal, és olcsón vásárolnak, és szórakoznak. ott a cora, metro, aldi, kika, és még legalább egy tucat kisebb brand. élelmiszer, ruházat, lakberendezés, műszaki cikkek. szóval valaki épít oda egy kis vidámparkot, akkor ez a terület a belváros forgalmát nem egy, hanem két (!) nagyságrenddel fogja meghaladni. a lakótelepek vannak viszonlyag közel hozzá, és főútvonal, és autópálya bekötő.

de nem csak ez a konkurens. ezen kívül az újkert-vénkert határán is bevásárló központ van (interspar), a tócóskert mellett is (tesco), és körülöttük elég sok a kis ivó. és ezeken a helyeken van például mc donalds. a belvárosi shopok, és pubok sorra húzzák le a rolót. a magas bérleti díjak miatt. ezzel a pláza, és az óriás pláza (debrecenben úgy hívják, a fórum) képes versenyezni.

na, most mit kell ilyenkor csinálni. vissza kell állítani a belváros presztizsét. és a régi villamosvonalak részleges visszaállítása erről szól. (zöld szaggatott).

itt az a trükk, hogy ezek rövid 1 km alatti szakaszok, tehát elegendő egyetlen sínpár. amin a villamos normál menetben óránként képes 20-at, 30-at fordulni. ha a belvárosban valami óriási happening van, akkor akár 50-et. persze ekkor már rendőrt kell mellé állítani, mert ekkor 50km/h az átlagsebessége. nehogy elüsson valakit. el lehet ezt érni. persze, hogy el lehet. és mivel nem egy óriás vonal van, hanem 6 kicsi, ezek szállítják befelé az utasokat. ki merről jön. de ezáltal a kifelé menő vonaljáratok is rövidülnek, szóval a dkv járműparkjából 150 buszt még nem használtunk fel. csak a trolit. és kellett eddig 6 villamos. nem 15, hanem 6 db. tehát a trükk, fele annyi pálya, fele annyi szerelvény. a vastag zöld szaggatott vonalakon összesen 6 villamos járna. és ez elég jól kiegészíti a meglévő trolit (vastag kék folytonos). az már létezik.

most hogy ezek a villamosok modernek, vagy nosztalgia villamosok, az egy másik kérdés. nyilván érdemes ötvözni. kívülről hagyományos, belül korszerű óvárosi vicinális. az előnye, hogy részben lehet "magyar". szóval helyi.

és lehetett volna pályázni arra is, hogy az egyetemváros 30 ezer egyetemista (!) kapjon hipermodern siklókat a belváros irányába, amikbe ti szerelmesek vagytok. és erre bőven elég lett volna 15-6 = 9 új villamos. mivel van 11 közúti csuklós. a 8 fvv mehetett volna a kukába. lett volna helyette 9 új egyetemvárosi sikló. járműparkban ugyanott vagyunk.

és most nézzük, hogy mennyi új pályát kellene építeni. (zöld szaggatott, piros szaggatott). ha a nagyerdei bővítést kihagyjuk, akkor a zöld szakasz valamivel rövidebb. ha belevesszük, akkor az a hosszabb. csakhogy akkor a piros rész hasznosíthatóvá válik. és ez fedezi a különbözetet.

tehát nem arról van szó, hogy ez a b-terv, ami a város tömegközlekedését teljesen átszabja, grandiózusabb, mint a végül is megvalósuló a-terv, hanem költségvetésében ugyanannyi. és végtelen pályázati lehetőség van benne. mivel pihenőpark (nagyerdő), egyetemváros, óváros, belváros rekonstrukció, és van benne sikló is, amit mindenhová akartok.
[nick2] (törölt) 2010.07.20 23:52:33
@hegylako01:
a gazdasáosságról. egyik pillanatban azt mondjátok, hogy ezek a kis óvárosi vonalak nem lennének kihasználva. a másikban meg azt, hogy túl lennének zsúfolva. de nyilván itt az utasforgalomhoz kell igazítani a járművek méretét. mert az igaz, hogy a lakótelepi csomópont, a "kisállomás" irányából lenne e legnagyobb a forgalom a főtér, a "nagytemplom" irányába. de ide hosszabb szerelvényt kell értelemszerűen tenni, mint rövidebb, déli, kevésbé frekventált szakaszokra. szóval ez meg ilyen egyszerű.
[nick2] (törölt) 2010.07.22 09:26:25
a debrecen kiskörútjának keleti oldalán (burgundia utca) tömbházak vannak. a nyugati fele pedig tervekben van kész. de vélhetően tüzépbarokk társasházak, irodaépületek kerülnek oda. szóval a "kiskörút" ha elkészül sem lesz turisztikai látványosság. a "nagykörút" sem lesz az. tehát itt az óvárosi bekötőutak azok, amik építészeti, és helytörténeti szempontból érdekesek, és a piac utca. ezért kellene ezekre a hagyományos villamos. a két körútra troli, vagy az általatok preferált korszerű siklók jöhetnek számításba. jelenleg troli van ezeken a szakaszokon. akár ide is lehetett volna pályázni, hogy ezt kicserélik két körsiklóra.

és akkor ennek a haszna az, hogy elég a két lakótelepi utasokat a "nagykörúti" csomópontra vinni. mert onnan a siklóval elérhető a korzó északi, és déli oldala. közötte meg jár villamos. tehát átszállókkal ugyan, de elérhető a belváros. és persze akkor is meg kellett volna építeni "kisállomás" és a nagytemplom közötti járatot.

szóval ez két filozófia. szerintem az a jó, ha sűrűn követik egymást a járatok, és vannak körjáratok, ti meg a céljáratokban, az iránytaxiban hisztek. nincsenek átszállóhelyek, se csatlakozási pontok. hanem két frekventált hely között van egy kacskaringós direkt összeköttetés. például lakótelep-belváros.

csakhogy az utóbbi nem nagyon térül meg szerintem. mert az valójában egy iránytaxi. szóval ez a tengely topológia tipikusan a hosszan elnyúló városokba való, mint miskolc. ott nyilván kell egy kelet-nyugati tengely, és északi, és déli irányokból lehet rájuk csatlakozni. de ott is meg lehet fontolni az egy sávos oda-vissza járó villamos járatokat a rövid 1km alatti szakaszokon.

szóval miről is vitatkoztunk.

1) a nyomvonalak kérdése. milyen legyen a hálózat topológiája.
2) az átszállók kérdése. céljáratok kellenek, lakossági iránytaxik, vagy körjáratok, és vonaljáratok kombinációja.
3) az egyes szakaszokra milyen járműveket kell választani. mindegyik képes nagy tömegű utast elszállítani. a troli is. hiába rövidek a járművek. de járhatnak sűrűn. és az nem feltétlen rossz a lakótelepen élőknek. a troli saját sávjában nagyon sok embert tud elszállítani. lakótelepeken a körtroli szerintem különösen költséghatékony. gps segítségével tetszőleges követési időt be lehet állítani, hogy ne legyen torlódás. és a troli könnyen gyorsul, tehát a saját pályáján egy ilyen konvoj képes tartani a menetidőt, hektikus le, és felszállásnál is képes behozni a lemaradást. és mellette környezetbarát. és olcsó. szóval nem minden hová kell 20 milliárdért sikló.

szóval ennek a pénznek a negyedéért meg lehetett volna építeni a két nagy lakótelepi övezet köré egy hurkot. ami üzemeltetési költségek szempontjából verhetetlen. és egy kisállomás közbeiktatásával azonnal elérhető a belváros, és a többi frekventált csomópont. a hatvan utcai kis villamos mondjuk megint a költségek negyede. és a maradékból az egyetemváros kaphatott volna korszerű siklót. vagy lehetett volna egy nagykörúti siklókra is pályázni. a kiskörút meglévő részén meg egyelőre megmaradt volna a troli. aztán ha körút teljesen megépül lecserélik modern villamosokra. szóval nagyon sok opció nem lett itt számításba véve.