Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Lenin Hatodik

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A korrupció már a helyi építési szabályok megalkotásánál van jelen. Az áruházak és benzinkútláncok jelentős része így épült. Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár vizsgálódik, hogy hogyan épülhetett Felsőzsolca mellett egy Auchan áruház a Sajó árterébe, ami…..
Lenin Hatodik 2010.06.21 17:59:31
Jó a post, de egy-két dolgot tegyünk tisztába:
Azért egyik általad „előfejlesztőnek” nevezett vállalkozó haszonkulcsa sem 20-30-szoros, maradjunk inkább a 300-500%-nál, ami ugyan még mindig vérlázító, de inkább fedi a valóságot. Persze itt is vannak jogi kiskapuk, amellyel a vállalkozó ki tudja kerülni, hogy az ingatlanért fizessen, a leggyakoribb: mindössze előszerződést köt az ingatlanra (vagy egyszerűen vételi jogot köt ki), majd a multival szintén előszerződést köt. Bár a végleges szerződés előfeltétele az „előfejlesztő” tulajdonba kerülése, ez is megoldható úgy, hogy az „előfejlesztő” ugyan tulajdonba kerül, a vételárat csak akkor fizeti meg az eredeti tulajdonosoknak, amikor már tovább is adta az ingatlant a multinak (hosszabb fizetési határidőt szab meg az eredeti tulajdonosok felé, mint amivel ő adja tovább a multinak). A másik eset, hogy arra a néhány hétre-hónapra, amíg az ő tulajdonában van az ingatlan, bankkal finanszíroztatja meg a vételárat. Persze van költségük is, valóban náluk marad a korrupciós büdzsé, a szabályozási terv módosításának költsége, stb.
A multik szinte minden esetben a jogerős engedélyekhez kötik a vételár megfizetését, így kerülik ki annak kockázatát, hogy a nyakukon maradjon egy beépíthetetlen ingatlan. Ezért az „előfejlesztők” szinte minden esetben parlamenti (!) hátszéllel rendelkező vállalkozások, hiszen a felső támogatás nélkül túl kockázatos lenne egy ilyen fejlesztés hátszelét, megvalósításának előfeltételeit biztosítani. Itt félre kell tenni a rögződött előítéleteket, jobb és baloldali kormány esetén is ugyanaz a forgatókönyv, a tevékenység fő mozgatórugói államtitkári (sőt, miniszteri – hidd el, tényleg így van) pozícióban ültek-ülnek (igen, most is, és igen, az új kormányban), ezért nem fog a valódi háttér felgöngyölítésére, a fő felelősök felelősségre vonására sor kerülni. Persze, el lehet távolítani a szakhatóságok, felügyelőségek vezetését, de azt már senki nem fogja vizsgálni, hogy azoknak a vezetőknek „fentről” ki szólt oda, hogy „azért itt jó lenne az a hozzájárulás, nem érdekel hogyan, oldd meg és kész”. Vagy így (értsd: bújtatott zsarolással, ingyen), vagy egy kisebb Nokiás dobozzal. Na nem a hetvenmillás fajtával, inkább csak egy kis headszetes-doboznyi mérettel. Konkrét neveket nem említek (volt már egy jó kis Hírszerzős cikk ezügyben néhány hete, ugyan kicsit kuszán, a kapcsolatokat nem minden helyen jól értelmezve, de a nevek nagyjából a helyén – persze ez csak csepp a tengerben, van még néhány, egyelőre homályban maradó hasonló vállalkozó), de a helyzet igen egyszerű: a nyomozást minden esetben az ingatlant a multinak eladó cégek körül kell kezdeni. Megnézni, milyen további szerződéseket kötött, kitől kapott milliókért tanácsokat, ilyesmi. A miskolci projekten túl is van ám élet (de tény, hogy itt valószínüsíthető volt, hogy előbb-utóbb borul a bili, tipikus állatorvosi ló volt a projekt), ha valaki nyomozni akar, az utóbbi évek bármelyik multi-projektjén el lehet indulni, nagy eséllyel lehet találni finomságokat.
Még valami: általában a multi nem „válogat” a fejlesztői ajánlatok között. Az utóbbi években inkább a fordított felállás a jellemző: „itt és itt szeretnénk nyitni, ez és az az ingatlan kellene, ennyit tudunk érte fizetni”. A bejáratott „előfejlesztők” közvetlenül a multitól kapják a tippeket, persze az együttműködésért cserébe itt is megy egy Nokiás doboz a multi expanziós vezetőjének. Aki persze bizonyos mértékben rá van kényszerítve arra, hogy hagyja magát korrumpálni, hiszen ha teljesíteni akarja az előírt számú nyitást, akkor nincs mese, muszáj, mert másképp nincs telek, nincs engedély. Tehát „duzzogva” zsebrevágja a pénzt, mert ha nem teszi, végül a saját főnökei rúgják majd seggbe az elmaradó nyitások miatt. Persze megtehetné, hogy azt mondja: „Apukám, ne nekem adj lóvét, inkább ennyivel csökkenjen a telekár, én a multitól kapok fizetést, ez a dolgom”, de hogy, hogy nem, ilyet sosem mondanak. És ezzel a kör be is zárult, nagyjából mindenki sáros.
Lenin Hatodik 2010.06.21 17:59:58
És van egy tippem, amelyre nagyobb összegben is mernék fogadni: ez a rendszer ebben a négyéves ciklusban sem fog megváltozni.
Javaslat a megoldásra? Na ez tényleg kemény dió. A magyar közigazgatásban sajnos tényleg fejétől bűzlik a hal, és a multiknak is volt idejük beleszokni a rendszerbe. Szemléletváltás? Persze. Az új kormány már most is túl sokat vesztett hitelességéből ahhoz, hogy nyilvánosan kitegye a szűrét a főkolomposainak (egyébként miért is tenne ilyet, ha ehelyett látszatintézkedéseket is lehet hozni). Egyetlen dolognak lehetne hosszú távú (bár vaószínüleg csak marginális) eredménye: A miskolci Auchan bontása. De tényleg, nem csak ötlet/kampányszinten. Kártérítés fizetése nélkül. És ez benne a kulcs: az Auchan nyilvánvalóan rámenne az állami kártérítésre, hiszen ő az engedélyek birtokában építkezett, mossa a kezeit, nem tudhatta hogy ez lesz. Elméletben jogos is a védekezés, DE: aktív nyomozással száz százalék, hogy bizonyítható az, hogy az Auchan:
1. tudott a veszélyekről (ha a valós kockázatot el is bagatellizálta)
2. tudott a háttérben folyt, engedélyezés körüli korrupcióról
Ennyinek elméletben (szvsz) elégnek is kell(ene) lennie ahhoz, hogy az Auchan rosszhiszeműségének bizonyításával elejét lehessen venni a kártérítési igényüknek. Na egy ekkora hasraesés után már a multik is, és az „előfejlesztők” is gondolkodóba esnének, hogy akkor most hogyan tovább.