Regisztráció Blogot indítok
Adatok
blas83

0 bejegyzést írt és 42 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Futóblog “A” tornatanár 2014.04.25 09:19:38
Tanévkezdetkor, és ilyenkor, amikor már jobb idő van, sokszor tarják a középiskolások tornaóráját az atlétikapályákon. Heti egy-két alkalommal megfordulok a Csepel pályán. A múlt hét valamelyik reggelén, a bemelegítőfutás után éppen gimnasztikáztam, amikor megjelent egy kb.…..
Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy tesztelhetek néhány igazán újdonságnak számító kütyüt. Múlt héten előadó lehettem az ötödik alkalommal megrendezett Telenor Okostelefon Akadémián, ahol a hordozható számítástechnika inspirációs szerepéről beszélhettem. Ciki, vagy…..
Március van. Elment a tél és már itt kopog a tavaszi szezon a nyakunkon. Futóként megszerettem a telet, a téli hősies futásokat, az alapozást, ami nem csak az izmainkat készíti fel a nyári versenyszezonra, hanem lelkileg is meg acéloz. Izgalmas ez az ősztől tavaszig tartó időszak,…..
blas83 2014.03.07 15:28:29
A hétvége nagy eseménye volt a siófoki félmaraton, hagyományosan szuper PB pálya. Minden adottsága megvan az eseménynek ahhoz, hogy jó idővel zárjuk az aszfaltos szezont. Általában metsző hideg van, és a pálya olyan sík, akár egy ping-pong asztalitenisz asztal. A versenyajánlót…..
blas83 2013.11.19 09:48:27
@mgergoo: "az a baj, hogy azokat a képességeket egy félmaratonon, de pláne egy maraton alatt gyakorlatilag nem használjuk amiket az anaerob edzések fejlesztenek. Ajánlom Muhari Gábor írását a maratoni felkészüléséről. (Remélem valaki belinkeli, telefonról potyogok) "

Ha nincs értelme, akkor mért lehet hogy résztávedzésekkel, heti 30-40km-es futásátlaggal (ezt is csak az utolsó 10-12 hétben, előtte kevesebb volt egész évben) a tavalyi 2 órás félmaratoni időmet 1:38-ra javítottam olyan testalkattal mint a tied a szintes sárvári pályán zuhogó esőben (emiatt dög nehéz futócipővel)? Te mennyit futsz? Heti 80-100at? Ez amúgy 4:40-es átlag volt a versenyen, edzésen a 10km-es futásokat se toltam 5-ös átlag alatt, de azt is inkább csak az utolsó hetekben. A résztávedzéseken a 800-akat pedig 3:50-es átlaggal futottam. Ami félreértés például hogy a 800-akon az utolsó 2-300m-en mentem csak laktátküszöb fölé akkor is csak 4-5 ütéssel, ami még pont jó ilyen jellegű edzésnél, tehát szó sincs anaerob edzésről.

Az biztos, hogy a pulzuskontrollos edzés hasznos, de kizártnak találom hogy a leghatékonyabb. Lehet hogy kevésbé halsz meg az edzéseken, de ugyanolyan eredményhez sokkal többet kell futnod.

Más: Tapasztalat szerint egy félmaratont én pl végig tudok futni laktátküszöb körüli átlagpulzussal, sárvári félmaratonon 170es laktátküszöbhöz 168-as átlagpulzusom volt.

Más: Nekem a heti 3 futás, 2 úszás edzés jobban bejött mint az 5 futás, pulzusod ugyanúgy tudod "kínozni" úszás közben is, de véded az ízületeidet, és a légzést is helyre teszi, javítja.

Más: a időm fejlődését a résztávedzéseken kívül a törzsizomzat erősítésnek nyilvánítom, nagyon fontos!
blas83 2013.11.19 12:27:03
@mgergoo:én csak azt mondom kb, amit Joe is említett, hogy ha a pulzuskontrollos futásodba beiktatsz heti egy résztávedzést, amit ahogy említettem, bőven nem anaerob tartományban csinálsz, de sokkal intenzívebb, cserébe viszont teljesen felpörgeti az izmaidat, akkor az nagyon hasznos tud lenni.

2012 januárban haladtam meg a 100kg-t 186centihez. Márciusban kezdtem el nulláról futni (persze akkor a cél az azévi őszi spar maraton volt...juppéé jó ötlet :) ), amit aztán több sérülés is követett, és emiatt rengeteg kimaradt futás is (több hónapok, félév). Súly tekintetében idén áprilisban 89, augusztusban 87 (ekkor kezdtem el rendszeresebben futni (>heti 30km)), októberben 85, tehát most kevesebb vagyok mint Te, de pl pár hónapja még nem voltam. Tavaly novemberi siófokin futottam a 2órás félmaratont, azóta 900km-t futottam, 380km-t úsztam, és ~50órát bicikliztem/spinningeltem, vagyis az úszást leszámítva mindenből marha keveset. Nincs maratoni időm, a leghosszabb/legjobb táv az idei spar 30km volt 5:02-es km átlaggal, nem tudtam volna végig tolni ilyen tempóval a maratoni távot, ami persze ennyi heti km számmal nem is csoda, inkább az, hogy ennyivel le tudtam futni a 30km-t :) Tavasszal szeretnék maratonozni, de ahhoz növelni kellene a heti km számomat.
Futóblog Három. Harminc. 2013.10.21 10:24:19
Pár hete, amikor elképzeltem tíz évvel idősebb önmagamat, Ultrabalaton teljesítést, Spartathlont, UTMB-t, 6-12-24 órás versenyeket, és csak a Futókarma tudja mennyi mindent láttam lelki szemeim előtt. Úgy kellett volna magamat megerőszakolni, hogy ne öt, hanem tíz évet írjak.…..
Futóblog Kassai villanások 2013.10.11 16:48:52
Vidámság, önfeledt város. Y a dóm körül – mint egy gyönyörű nő lábai, hosszú lábú asszony. Tömeg, egyesülünk, szűk út, szűk dolgok. Kerülök. Erdő felé, mint Pamplonában a bikák. Rohanunk a semmibe. A vesztünkbe, bele a falba. Futunk valami elől. Magunk elől. Sokan…..
Futóblog Futni születtünk? 2013.07.26 16:11:15
Lehet, hogy már többen találkoztatok Christopher McDougall "Futni születtünk" c. könyvével – innen rendelhető meg. Bevallom, amikor megjelent, különösebben nem keltette fel az érdeklődésemet. Egy könyvesboltban valamelyik nap megláttam, megvettem. A Running World magazin…..
blas83 2013.07.27 07:37:10
@spiderbond: a könyv szerintem sok igazságot mond, de a 3. pontodban lévő idézettel pont nem tudok egyetérteni. Ha nem létezne hagyományos futócipő, akkor kevesebben futnának, mint futócipővel, viszont azok talán több éven keresztül, kitartóbban. Sok hülyeséget mond, csinál a Nike, de azt az érdemet azért ne vegyük el tőle, hogy divatot csinált a futásból. Lehet h ez se tetszik sokaknak, de szerintem még mindig inkább a futásból csináljunk divatot, amiből aztán a Nike-nak temérdek pénze lesz, mint mondjuk a cigarettázásból, nem? Vitathatatlan, h a Nike futók jelentős része fiatal lány, akik jó eséllyel sose kezdtek volna el futni, ha a rózsaszín nike cipő nem állna jól a lábukon és nem lenne egy olyan fiatal csajos társaság, akikkel ne tudnának együtt futni. Amúgy szerintem az 50-60kilós max 10km-t futok nike lányok között amúgy se túlnyomó a sérülésveszély.

4. mezítlábas cipő. Egészségügyi okok miatt váltottam fivefingersre pár hónappal ezelőtt. Először is, szokj hozzá ha kinevetnek az utcán :) Ezt leszámítva amúgy pozitív a tapasztalatom. A jó futástechnikának azért érdemes utána olvasni, és koncentráltan figyelni rá. Amúgy a változó futástechnikától azóta nem fáj a derekam (lekopogom), és az eddig fájó IT térdszalagom is sokkal jobban bírja a stabil talajfogást a vékony talpnak köszönhetően. Cserébe a vádlidnak nagyon hozzá kell szoknia, az tényleg hónapok évek kérdése, illetve ha nem fejleszted tökélyre a talajfogást, akkor a talpad se fogja bírni a hosszútávokat. De amúgy szerintem ez a jó irány, csak türelem kell hozzá. Ahogy a mezitlábas elmélet mondja, az izületeidnek, csontjaidnak a stabilitás a feladata nem a rezgéselnyelés. Ha a vádlid fáj attól hogy nincs ehhez hozzászokva az nem gond, mert az hozzá tud szokni, az izületeiddel ellentétben...De tényleg jobb úgy hozzászokni, h mellette van egy hagyományos cipőd. Ha fáradt a vádlim, és már nagyon futnék, abba megyek ki futni, nem a fivefingersbe. Azért így 2-3 hónap után is egy 8-10km-es mezítlábas futással ki tudom lőni a vádlim 2-3 napra, egy 4-5km-es résztávozással akár egy hétre is. Eddig 15km volt a legtöbb, amit lefutottam benne egy félmaratonon, utána cseréltem vissza norm cipőre, mert a vádlim addig bírta.
blas83 2013.07.29 08:35:54
@bellone: hát erre könnyű válaszolni. Mi a jobb, 2-7 napra kiesni egy futástól, és azt tapasztalni, hogy egyre csökken ez az intervallum (lassan de csökken), vagy hónapokra kiesni a futásból derékfájás miatt, elmenni MR-re ahol azt mondja a doki, h ilyen gerinccel nem szabad futnom, mindezt úgy hogy a 30e Nike-mat nem a polcról emeltem le szín alapján, hanem a szigeten választottam ki próba után. Vagy hónapokra abba hagyni a futást, mert 100m után szikrázik a fájdalomtól az IT band-em, mire elmegyek orvoshoz, közli h tipikus futósérülés, pihentessem, szedjek gyulladáscsökkentőt, és lehet hogy nem kéne erőltetni a futást, inkább biciklizzek...pihentetem 3 hónapot, majd elmegyek futni és 100m után ugyanúgy fáj mint előtte. Fivefingers+új futástechnikával a derekam még egyszer sem fájt, az IT band-em meg a régihez képest sokkal kevésbé érzem.

Nem állítom, hogy ez a megváltás és hogy mindenkinek jó. Az idő majd úgyis megmondja, hogy tényleg hatásos-e. Mindenesetre én a good form running/barefoot technikába sokkal több logikát találtam, mint a mostani hagyományos futóelméletben. Hozzá teszem amúgy, hogy a hagyományos futóelmélet alatt azt értem, azt értem, amit az átlag futó gondol, hall a futásról. Érdekes mód lemegyek a 400m futópályára, ott 10 atlétából 9 érdekes mód olyan futótechnikával fut, mint én az FF-ben, és minimál cipő van az összesen, és valószínűleg mezítláb is ugyanúgy végig tudnának futni, csak azon nincsenek szögek és lassabbak lennének. Szóval a futni mindenki tud csak venni kell egy jó cipőt baromságokat talán lassan érdemes lenne átgondolni.

De azért említsük meg azt is, hogy a hátfájósok kezdjenek megismerkedni a törzsizomzat erősítéssel, ez ugyanúgy a big picture egy (jelentős) szelete, nem szeretném azt mondani, hogy csak ettől vagy csak attól változott az állapotom.

Amúgy azért nem olyan rémisztő a dolog, ahogy írtam, heti 1 mezítlábas futás mellett idővel már elbírsz heti 1-2 további futást normál cipőben, vigyázva a technikára, csak norm futócipővel sokkal nehezebb a technika.

Vannak kevésbé radikális megoldások is az áttérésre, a 4-6mm lejtésű minimálcipők, egyesek szerint jobb ilyennel próbálkozni először mint 0mm lejtésű, még vékonyabb talpú fivefingersel v. mezítláb, mások épp az ellenkezőjét mondják, h a sérüléseket átváltásnál pont a minimális cipők okozzák, mert túl sokat "engednek" a tulajnak és túlerőlteti. Ezek szerint az alapszabály kb az szokott lenni, h mezítláb addig fuss, amíg el nem kezd fájni a vádlid (ez kezdetben 2-3km), és akkor menj legközelebb ha már nem fáj.

És amúgy mindenféle, "azt gondolom" "úgy hiszem" dologtól eltekintve, valamiért tényleg igaz, amit a könyvek írnak, szerintem tényleg jobb érzés FF-ben futni, mint norm cipőben. Nem tudom miért. De tényleg csak akkor nyúlok a Nike-hoz, ha fáradt a vádlim, amúgy nincs kedvem abban futni, nem tudom miért...

A végére egy állandó közhely eloszlatása, amit nem tudok elégszer ismételni: nem füvön tanulunk mezítláb futni, hanem betonon.
blas83 2013.07.29 09:26:20
@ThufirHawat: Érdekes amit mondasz amúgy. Én egyre mezítlábas/minimalista párti vagyok, de ha valahol nem tudom még fejben összerakni a dolgot, az a terep. Az egy centi vastag terepcipőmben 22km terepfutás után könyörögtem az életemért, hogy valaki vágja le a lábam térd felett :) A lejtő olyan szinten szétveri a térdem még vastag cipőben is, hogy nem tudom elképzelni h ez 2-3-4mm-es talppal hogy lehetséges. Mindegyik terepfutásomról úgy jöttem haza, hogy bakker, aki szerint a beton rongálja az ízületeket az menjen el terepre futni és utána mondja ugyanezt...Nyilván a terepfutás technikámon is lenne mit javítani, de akkor is. És nyilván azt se lehet sehonnan se megtanulni csak saját kútfőből...
Egy hete még nem tudtam mi vár rám. Nézegettem a szintrajzot, forgattam a térképet és stresszeltem magam már jó előre. A Börzsöny Trail valóban elég nehéz terep. Meredek emelkedők, nehéz lejtők, de a táj szépsége azt hiszem mindenért kárpótol. Hirtelen jött ötletként az…..
Pár hete írtam első terepes próbálkozásomról, aztán a blogomon írtam beszámolót a budaörsi dolomitok elnevezésű teljesítménytúrán egymás után toltam le a 20, majd a 10 kilis távot és nagyon-nagyon élveztem. Elcsépelt szófordulat ez az "elkapott a gépszíj", pedig igaz. A…..
blas83 2013.06.14 16:16:12
@rrroka: basszus, most nézem h a gerencse trail egy napon van a 27km-es győr-lipót versennyel :(( Szép táj vs. ingyen gyógyfürdőzés verseny végén. Hmmm, nehéz kérdés :)
blas83 2013.06.16 22:08:41
Na ezen is túl vagyunk, mondhatni nem volt egyszerű menet...

Viszont kérhetnék egy-két tanácsot a terepfutó mesterektől?
A múltkori 20km-s KTF Trail is 3-4km lejtővel végződött, ahogy itt is jó 6km lejtő volt a végén. Ezzel végülis semmi gond, végülis jobb mintha a végére hagynák a durva emelkedőket. Viszont mindkét versenynél a 2/3-ig ha nem is száguldoztam a lejtőkön, és nem élvezték a térdeim, de különösebb gond nélkül tudtam haladni. De a végén lévő lejtőkhöz érve már teljesen ki voltak mindkét versenyen a térdeim, a mostaniba bele is gyalogoltam mert már nem bírták. Ez mitől van? Ha valakinek nem bírja a térde akkor nem bírja? Vagy ehhez is hozzá kell szoknia? Vagy elfáradnak a verseny végére a lábizmaim és már nem tartják a térdem? Olyan idegesítő hogy az emelkedőkön nagy nehezen leelőzött emberkék később simán ott hagynak a lejtőn. Most is egy másik sráccal futottam szinte végig a 19km-ig, amikor már nem bírták a térdeim. 5km alatt kaptam tőle 10 percet és még leelőztek ketten. Van bármi remény, hogy ez javul idővel? Nem akarom elhinni hogy terepfutni csak hoka-ban lehet...

A másik problémát is szintén a lejtő okozta. Normális méretű cipőm van, nem kicsi, sőt futócipőnek megfelelően egy kicsivel nagyobb is. Viszont a sok meredek lejtőnél előre csúszott benne a lábam, és a nagylábujjaimon volt a súly, amik kellően megfájdultak a verseny végére. A cipőfűző nem volt lazára kötve, ha ennél szorosabbra kötöm, lehet h meg már attól fájt volna a lábam. Ilyen előfordult már másokkal is vagy csak én vagyok ilyen szerencsétlen?
blas83 2013.06.16 22:13:06
@szasza75: köszi, bár nem teljesen értem. Mért rossz ha emelkedőn túlságosan visszamegy a pulzus a sétálástól?
Futóblog Három nap 2013.05.29 11:51:40
2013. május 26., vasárnap – 7,2 km 2013. május 27., hétfő – 10,2 km 2013. május 28., kedd – 10 km A mérlegem májusra 80,6 km pillanatnyilag. Eredetileg úgy terveztem, hogy szerda pihenőnap, csütörtök 10 km, péntek 10 km és akkor meglesz életem első 100-as hónapja. Viszont…..
Futóblog Új terepen 2013.05.22 11:05:59
Pont, mint a kezdetekben. Hazafelé sétálva régen látott büszkeséggel és lelkesedéssel vigyáztam az oklevelemre és arra a kis fából készült éremre, amit a szervezőktől kaptam. Sokáig váratott magára életem első terepeseménye. Féltem is tőle, halasztgattam is, de most megint…..
A három napos ünnep és a jó idő engem is csábított egy kis mocorgásra. Tegnap már futottam "hosszút", a vasárnapon úgy gondoltam, hogy egy Jászai-szigetkör-Jászai útvonalat csinálok meg, ami nagyjából 6-7 km. Elképesztően sok ember volt délután 4 körül, a hídon futás elég…..
Futóblog Első Terep Százasom 2013.05.14 09:59:52
Furcsa, de tényleg igaz, a rendezvény 6-7 éves történetében először teljesítettem. Talán 2008-ban indultam rajta, de még a régi T-100 útvonalán, 50 kili környékén kiálltam, csírázó ínhüvelygyulladás miatt. Azóta vagy segítek rajta, vagy segítek és futok (T-50), vagy…..
blas83 2013.05.15 11:15:19
@szasza75: először gratulálok a teljesítményhez, tényleg elképzelhetetlen sokunknak.

Kacsingatok a terepfutással, de van egy nagy félelmem. Ezeken a terepfutás versenyeken mennyire kell tudni tájékozódni, mennyire vannak az utak kijelölve? Aki rosszul tájékozódik könnyen eltér az útvonaltól? A leírásodból ráadásul nekem szinte az jön le, hogy ti kívülről fújjátok ezeket az útvonalszakaszokat és már előre meg van bennetek hogy hol mentek.
blas83 2013.05.15 12:27:13
@szasza75: @BGy: köszönöm a válaszokat.

És szerintetek ha lefutottam most a borvidékfélmaratonban 18km-t 400m szintemelkedéssel (tudom, nem túl sok), akkor a június közepi 24km-es 1000m emelkedéses börzsöny trail nagy ugrás vagy azért vállalható? Vagy toljam le előtte a balboa kört és meglátom az hogy megy?
Tavaly sok versenyre jártam, az egyik legemlékezetesebb a szekszárdi Borvidék félmaraton volt. Nehéz helyzetben lennék, ha arra kéne válaszolnom, hogy miért. Tavaly ezt írtam róla: Futsz, nézed a tájat és rettegve várod a következő emelkedőt, aztán egyszer csak ott terem egy…..
blas83 2013.05.12 15:46:52
@mgergoo: Gergő, nagyon depis lehettél ha ezt a versenyt a fenti leírás után képes voltál egy Megyeri hídi félmaratonra lecserélni. :)

Amúgy én voltam és tényleg pont olyan volt az egész mint a fenti leírásod :) Messze a legjobb hangulatú verseny itthon. A gyönyörű tájról és az esti bodriban tartott buliról nem is beszélve. Az is nagyon tetszett, hogy a hepaj, kajálás, ivászat a verseny végén a cél körül volt, mindenki ott nyüzsgött, ezért az 1-2 órával később beérkezőket is hatalmas ujjongás fogadta!
Futóblog Nike Free A-Z 2013.05.03 09:38:35
Tényleg minden, amit a Nike új Free futócipőiről tudni kell egy kompakt, 6 megás PDF-ben. Nike Free A-tól a Z-ig. Az edző Bowerman számára a legfontosabb mindig is a sportoló volt. A Nike társalapítójaként a szemlélete minden terméknél megjelent. Korát megelőzve sajátos…..
blas83 2013.05.03 11:08:39
Hát ez zseniális...:D Az utolsó bekezdés a legjobb. Ha a tökéletes cipő a mezítlábas láb szögekkel, akkor hogy került oda 2centi habszivacs a sarok alá? :D Ha a természetes mozgásra törekedett, akkor a legendák mért szólnak arról, hogy ő találta ki, hogy meg kéne nyújtani a lépéshosszt és sarokra érkezni, amivel egy olyan mozgásformát hozott létre, amiről mostanság derül ki hogy teljesen természetellenes és az okozza a sérüléseket? :D

@ThufirHawat-al mélyen egyetértek, a 30 oldalba már nem fért bele hogy fuss :D

Na akkor egy rövid felsorolás, hogy ez mezítlábas cipőnek milyen tulajdonságainak kell lennie:
1, nem korlátozza a talpad a természetes mozgásban:
a, kellően hajlékony - Free 3.0 megfelel többi nem igazán
b, engedi szétterülni a lábújaid - Free-nél kicsit szélesítettek, de közel nem elég. Bukta1
2, a jó mezítlábas futástechnika akkor alakul ki, ha állandó visszajelzést kapsz, hogy ha valami mozgást rosszul csinálsz, vagyis érzékeled a talajt. Free-ben így is 1-2 centi habszivacs van. Bukta2
3, a sarokemelkedés 0mm. Még a Free 3.0 megfelel egy minimalista cipőnek, mezitlábasnak semmiképp. Bukta 3
4, meg kell védeni a lábat a szúrásoktól. Hát ennyi habszivacs biztos megvédi.
5, kiegyensúlyozottnak kell lennie különben a sarokra való leérkezést ösztönzi. Bukta 4
+6, a mezítlábas filozófia szerint a stabilitást a csontrendszered adja. Kérdem én, ha 2centi habszivacsból kiszedik a stabilitást javító technológiákat (amit a 2 centi habszivacs miatt tettek bele), és marad a 2centi habszivacs, akkor mi fogja adni a stabilitást?

PDF-ben található mezítlábas bullshit: mezítlábas futástechnika megtanulásához nem fűben kell futni, hanem kemény betonon, mert ott fáj ha valamit rosszul csinálsz. Fűben sarokérkezéssel is kényelmesen lehet futni olyan puha...

Kérdés1: a mélyreható Nike kutató hiper szuper vizsgálatok során nem jött elő, hogy a minimalista futástechnika egyik alapköve a 0mm sarokemelkedés, hogy az achilleszed kinyúlva visszarugózzon és így hajtson előre? :)

Kérdés2: Ha az emberi talp sarokemelkedése 0mm, akkor hogy került a természetesség jegyében született nike free 5.0 alá 8mm emelkedés? :)

Kérdés3: Ha természetes mozgásában nem sarokra érkezik az ember, minek a sarokhoz több centi habszivacs? :)

Kérdés4: Ha a Free 3.0 áll az egészhez legközelebb akkor mért (csak) a Free 5.0 kapta meg idén a jelenleg leg hightechebb Nike felső részt?

csak el fogom érni hogy bannoljanak :D
blas83 2013.05.07 10:33:55
@viito: nem azzal van a baj, hogy ha egy cég marketingje hülyeségeket tartalmaz, hanem ha nincsenek tisztában az emberek vele, hogy hülyeséget tartalmaz.

Ha egy ilyen cikkhez pont nem szól hozzá senki, idejön valaki elolvassa, 20 éves kislány, jaj de jó Free, milyen sokat tud és még színes is, menjünk vegyünk egyet. Pont egy ilyen cikk során kell felsorakoztatni (főleg az ellenérveket, ha maga a cikk ilyen szélsőséges) az érveket.

A pénztárcás szavazás szerintem pont a nike-nál két dologról szól: a marketing milyenségén, és a design milyenségén, semmi köze ahhoz, hogy az a cipő tényleg jó-e vagy sem. Mobilok között azért az iPhone a legjobb? a fenéket, ott a legnagyobb a marketing meg az agymosás, meg esetleg az a legdesignosabb, bár ez erősen vitatható.

De hogy megint azt mondják, hogy szélsőséges vagyok, itt egy cikk mezítlábas sérülésről:
divany.hu/eletmod/2013/05/06/karos_a_mezitlab_vagy_az_otujjas_cipoben_valo_futas/

Bár ez az oldal kevésbé Blikkesen írja le:
technicallyrunning.com/2013/03/vibram-transition-bone-edema/

Tényleg érdekes amúgy, hogy a sérültek közül 11-ből 8 nő volt. De az is érdekes, hogy a kutatásnál semmi nem írja, hogy a futásforma kontrollálásával foglalkoztak volna egyáltalán.

@Gyűrött Papír: Nem azzal van a baj, hogy a Nike azt mondja, h ha nem akarsz lesérülni, akkor vegyél nike-t és jó lesz. Hanem azzal van a baj, hogy kezdő futóként felmész ilyen oldalakra, meg nézegetsz videókat, meg kutyafüle és egyikse arról szól, hogy tanulj meg futni, hanem arról, hogy vegyél drága cipőt. De amúgy még azzal se lenne gond, hogy pénzzel munkát helyettesítünk, ez az élet rendje, csak úgy látszik hogy nem annyira működik a dolog, mint ahogy a cipőgyártók szeretnék. Elismerem egy jó cipő könnyebben és gyorsabban megadja egy-két félmaraton, esetleg maraton lefutásának az élményét, csak aztán szép lassan a legtöbb embernél jönnek a sérülések és kiderül hogy nem fog a cipő megmenteni attól hogy normálisan megtanulj futni. Legalább is a statisztikák ezt mutatják. Persze ebből a szempontból meg a mezítlábas technikának meg van az az előnye, hogy annyira új, hogy még nincsenek nagyon statisztikák hozzá. Most kezdik próbálgatni az emberek, aztán majd a jövő megmondja, hogy tényleg annyit használ-e vagy sem.
blas83 2013.05.07 11:59:15
@viito: ezzel nincs is gond. Azzal van gond, hogy ezt egy futó blogon nem így adják elő a szerkesztők, hogy tessék itt egy Free marketing anyag és amúgy ehhez fűződően ezt meg azt kell tudni a mezítlábas futásról, vagy így fussatok benne, ha jót akartok magatoknak és ezek az előnyei/veszélyei, hanem beszúrják a legnagyobb f*szságot bevezetőnek, hogy Bowerman mindig is jót akart nekünk, csak a technikája nem volt meg szegénynek, de most...Értem hogy Nike blog, de akkor is ne már...
A Futóblogra időnként kapunk emaileket, olvasói üzeneteket arról, hogy milyen irányban érdemes elindulni akkor, ha valaki szeretne elkezdeni a futással ismerkedni. Most egy remek alkalom nyílik erre, ugyanis vasárnapig a Nike Westend Store-ban ki lehet próbálni az új Nike Free…..
blas83 2013.04.25 13:21:49
@ThufirHawat: Igen, kétségtelenül semmi szó nem esik arról, hogy máshogy kell benne futni. Nyilván azért, mert akkor el kéne magyarázni hogy amit a Nike 40 éve lenyom a torkunkon, arról kezd kiderülni hogy teljes félreértés és az okozza a sérüléseket. :) De azt persze elmagyarázzák (ami persze félremagyarázás) hogy hát ebben nem lehet hosszú távot futni, tehát nem azt jelenti, h nem kell sok 10e-ért norm nike cipőt venned, hanem hogy még mellé vegyél egy Free-t is. :)

De amúgy nem szólhatok egy szót se a Nike-ra hogy drága, mert az New Balance Minimusok se olcsóbbak, és a Vibram Fivefingers-ek is rohadt drágák. De azért tényleg nem kéne félreinformálni az embereket.

Illetve az a gond, hogy a Nike Free még minimalista cipőnek (mint Minimus) se nevezhető, hát még "mezitlábas" cipőnek (mint Vibram Fivefingers). A Nike Freebe csak egy két alaptulajdonságát vették át a "barefoot" cipőknek, és egy csomó lényeges dolgot kihagytak. Ráadásul pont az 5.0-t promózzák a leginkább, amikor az van a legtávolabb az egésztől. Nekem kicsit olyan két szék között megoldásnak tűnik...
Nem tudom, miért, de valahogy nem hagynak nyugodni a harminc fölötti sérülések. Pedig minden olyan jól indul. Tavaly, egy elég erős tavaszi, és, saját magamhoz képest, nyári edzéssorozat, meg Ultrabalaton után lett valami a jobb térdemmel. Mindez szeptemberben egy olyan hét után,…..
blas83 2013.04.23 16:48:10
@angelday: erre és a "Minden fejben dől el" előadásra reagálva. Tavaly eldöntöttem év elején h na ősszel maraton. Heti 30-40km edzés, később havonta 1 félmaraton v. 25-30km-es verseny. Nem szenvedek jelentős túlsúlyban, és az izmaim és a keringésem simán bírták. Eredmény: 1 hónap után jumper's knee (bocs nem tudom ezeknek a magyar nevét) a bal térdemben, rá pár héttel IT band gyulladás a jobb térdemben (azóta se javult meg), és őszre már a derekam is tönkre ment. Persze mindenki mással küzd meg, de én így egy év távlatából azt mondom, hogy a "fejben dől el" része a legkevesebb.

Az a zavaró, h elkezd az ember futni, rátalál ilyen futós oldalakra és mindenhol azt szajkózzák hogy tuti cipő tuti cipő...az hogy menj le valahova és tanulj meg futni, áááh...futni mindenki tud...

Én barefoot running után kezdtem mostanság kutakodni, mert már fáj mindenem viszont nem akarom abbahagyni. Hasonló mint a fent említett chi és good form running, de a pose is ide tartozik. Persze jó európai emberhez méltóan nem mertem el cipő nélkül kipróbálni, pedig az ortodox barefootos szerint csak úgy megy. Mindenesetre a magassarkú tuti n*ke hamarosan le lesz cserélve...

1. Egyenes testtartás (nem dől előre a fej, se a felsőtest), 2. a tested alatt kell landolni a lábadnak, 3. a talpad elején/közepén (magassarkúval csak az utóbbi fog menni), ha az elején landolsz, akkor a sarkadnak is követnie kell, 4. >=180as percenkénti lépésszám, mert ebben a tartományban a legrugalmasabb a tested, 5. hanyagolni kell a "push off" technikát, vagyis nem azzal mész előre h nyomod magad el a talajtól, hanem rugalmasságból, és 6. figyelni hogy az egészet lazán csináld, 7. (ez nem fog menni normál cipővel) a ötödik pontban említett push technika helyetti rugózás jelentős részét az achillesz és többi szallagod nyúlásával éred el, amikor a sarkad leér a földre, akkor kinyúlik, majd visszarugózik magától, csak ugye ehhez nem 10-12mm-es lejtésű futócipők kellenek, különben nem nyúlik meg annyira az achileszed. A fentebb, good form runningnál emlegetett "lean"-el azért óvatosan, mert könnyen összekeveri az ember a csípőből dőléssel (pl a youtube-ra feltett videójukon csípőből dől előre az emberke, nem csak bokából). Ráadásul szerintem "push off" technikához vezet.

Ennél a technikánál viszont a vádlira kell figyelni, mert azzal nyeled el a rezgéseket, nagyon óvatosan kell kezdeni 1-2km-el, és addig nem szabad újra futni amíg fáj/merev a vádlid.

Én most ezzel próbálkozom, majd a jövő megmondja hogy tényleg hat-e. Nem kell elfogadni ezeket, max elgondolkozni rajta. Mindenesetre senki ne higgye hogy fejben dől el, illetve hogy ha veszel egy tuti cipőt, akkor nem fogsz lesérülni. Sőt a vastag sarok miatt fut az emberek jelentős része úgy ahogy, mert épp abban a pillanatban amikor a sarkadra érkezel nem fáj, csak telnek a hetek és észreveszed hogy lassan mindened fáj. Akinek pedig ennek ellenére se fáj semmije az örüljön, azon kevesek közé tartozik, akiket ez nem készít ki.

Gondolatébresztő:
www.youtube.com/watch?v=Uvm2bg-aSHg

Találós kérdés a végére. Ki tudja kinek az ötlete volt a "heel strike" technika? :)
blas83 2013.04.24 14:01:25
@angelday: próbáld ki a kinesio tapaszt is, ha még nem tetted, sokat segít, bár nem gyógyítja meg
Futóblog Vacsorára bármit 2013.04.08 09:18:13
Tegnap 2 óra 31 perc alatt futottam le a VIII. Tóparti Futópartit a Velencei-tó körül, Agárdon. A táv 28,28 km, mindez az edzésterv által előírt 155-ös pulzussal. Ez a pulzusszám nálam egy aránylag könnyed, szinte beszélgetős tempó. A dolog érdekessége, hogy ebben a tempóban…..
blas83 2013.04.08 21:45:10
@mgergoo: jó dolog, ha sikerült így fogynod - én se tudok 90ről lejjebb mozdulni már lassan egy éve, pedig sokat mozgok -, de azért biztos van oka, hogy a legtöbb fogyókúra a többször kevesebb elvét követi inkább, mint az egyszer sokat, nem? A fogyásodból és a mozgásodból számítva a nap közbeni fehérjepor+csirkemell kb 350 kalóriája mellé, este olyan 1300-2000 kalóriát kellett hogy egyél ilyen fokú fogyáshoz. Gondolom nem véletlen, hogy Olivér azt mondta, hogy csak rövid ideig csináld.
Javítsatok ki, de én úgy tudom, hogy az ilyen ritka, de nagy mennyiségű szénhidrátbevitel hosszú távú gyakorlása vezet a 2-es típusú cukorbetegséghez, ami ugye azért nem jó móka.
Valamelyik nap Józsival ebédeltem, és mondtam neki, azaz inkább fikáztam, hogy tök "gagyi", hogy telefonnal fut. Én ha lehet, otthon hagyom a telefont. Persze van olyan eset, hogy elviszem egy hosszabb futásomra, de talán ez is az oka, hogy még mindig "old school" Nokia típusú telefonom…..
blas83 2013.01.23 15:47:30
@shortstack: Amúgy igazad van, mindenkinek magában kell mérlegelnie, hogy neki megér-e ennyi pénzt vagy sem. Én is sokat agyaltam rajta korábban, a végső döfést az adta meg, hogy legtöbbször én hallgatok zenét futás közben és ha már mp3 lejátszót is kell vinnem magammal, még ha kisebb is mint egy mobil, a kütyüfüggőségtől mégse szabadulsz meg igazán.
blas83 2013.01.23 17:55:43
@p4o5k0: A H7 sajnos tényleg nem jó (bár ez is érthetetlen, mert az új telók tudják a BT4-et csak a Polarnak sikerült egy olyan szabványt megvalósítania, amit csak az iOS és a Win phone támogat, de Android nem :/
Viszont van Polarnak BT2-es jeladója is, azt felismeri android
blas83 2013.01.23 18:01:43
@adam182: Hát igen, ezt írtam is, h nem olyan stabil, mint a sportórák. A htc hero-mal használhatatlan volt, 10percenként ledobta. A HTC One X-nél vagy nem dobja le, vagy bekapcsolás után kb 10-15perccel egyszer, utána meg egyszer sem, pedig volt h 6óráig használtam. Ja és sajna az se mind1, h milyen elemet raksz bele, nekem Duracell vált be.
Szóval igen, meg vannak a BT pulzus jeladó nyügjei, de ennyit elviselek minusz 100e ft-ért. Meg cipelés szempontjából nálam elég magasan van a küszöb, én One X-el is simán futottam félmaratont, úgy h fogom az egyik kezemben, pedig nem kis darab. Nyilván ez sokaknak már a noway kategória...
Futóblog Tempó, tempó 2012.10.04 11:26:18
Itt az ősz és hamarosan itt a maratoni futás ideje. Ki Berlinben mérette meg magát ki, Budapesten fogja, én a Garda Maratonon tervezem a táv teljesítését. Hogy miért a "villám" szó jut eszembe a maratoni felkészülésről? Könnyű volt Gergőnek, maratoni tudattal kell és fekszik,…..
blas83 2012.10.04 12:18:45
Szia Szasza! Még nem nagyon írogattam itt, de talán itt az eleje elkezdeni. Sajnos az idei és egyben első maratonom nem jött össze (fog összejönni jövőhéten) sérülés miatt (éljen a mélyvénás trombózis), de ami késik nem múlik. Mobiltelefon meg bluetooth-os jeladó segítségével szoktam mérni a pulzusom, elemezgetem runtastic segítségével, olvastam a pulzusos cikkeidet is, illetve sok mást is.
Az lenne a kérdésem, hogy ha mondjuk el akarom érni, hogy adott távot (mondjuk maratont) adott tempóval aerob zónában le tudjam futni (még félmaratont azért sikerül úgy hogy jelentős részben anaerob zónában vagyok, de ahogy értem ez már maratonon nem megy. Pl nike-t most szept elején becsült zonák szerint 78%-ban voltam anaerob zónában (161-174, és inkább a zóna felsőbb részén voltam, tehát azt se lehet mondani, hogy rossz a zóna becslés és aerobban voltam) és 17%-ban vörös zónában (175-190)), ahhoz az kell, hogy sokat futok a távon, vagy a táv közelében olyan tempóval, amivel szeretnék futni, akár anaerob zónában is, ha megköveteli, és akkor előbb utóbb ugyanarra a terhelésre máshogy reagál a szervezetem és lejjebb megy a pulzusom ugyanakkora tempón, vagy pedig mindig maradjak aerob zónába, ha lassabb tempóval hát lassabban, de úgy egyre gyorsabban fogok tudni futni és amennyi tempóig eljutottam úgy hogy nem lépek át anaerobba, azt a tempót kell belőnöm versenyen is? Melyik a célravezetőbb? Én hajlamos vagyok az előbbit követni.
blas83 2012.10.09 14:39:23
@cindbl: szia! nagyjából elolvastam mindkét cikket meg azt is amit írtál, köszönöm szépen! Elég jól összefoglaltad amúgy a 20 oldalas szöveget :) Érdekes edzésterv, elég hosszú a tél ahhoz hogy kipróbáljam. Ami fura volt, hogy ugye arról magyaráz, hogy az a lényeg, hogy laktátküszöb alatt (aerob zónában) tudjuk teljesíteni a hosszú távú futásokat. A cikk végén kb belövi ezeket az értékeket, amik olyan 89-90%-a a max pulzusnak (ez általános heart rate zone felosztásokban már az anaerobic teteje). Ha megnézzük Szasza korábbi pulzusírását, ez neki 88%, az kb ott van, viszont ha megnézem mondjuk az általad említett második cikket, vagy rákeresek az aerob zónára, az mind 70-80% közé írja a max pulzushoz képest, vagy a Szasza által említett számítás a nyugalmi pulzussal kompenzált értékhez képest 70-80% közé teszi. A max pulzus 88-90%-nál nálam 168-172 körül, a max pulzus 80%-ánál 152 körül, a nyugalmival kompenzált 80%-ánál 161 körül. De ha figyelembe veszem, hogy a futas.net-es cikkben azt írják, hogy egy 4 órás maratont csak még lejjebb lehet tartani, akkor olyan 140 körül jön ki. Kicsit zavarba ejtő, hogy ki szerint kb hol is van a laktát küszöb. Tudom tudom, legpontosabb a terheléses mérés, de azért mégis van jó 20-30ütés/perc különbség 1-1 elv szerint.
Mindenesetre köszi a hasznos infot, mindenképp kipróbálom!