Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Fahéj Panka (törölt)

0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Jobb sorsra érdemes sportunk mélyreható elemzésénél mindig arra a következtetésre jutunk, hogy valami nagyon el van rontva a fiataloknál. A legtöbben az iskolai testnevelést okolják mindezért. Tényleg ennyire hiányos és korszerűtlen a lurkók oktatása? Ismét kérni fogunk az…..
Fahéj Panka (törölt) 2010.04.25 21:38:56
Eszembe jutott, hátra félreérthető, korábbi bejegyzésemben írtam nem preferálom az areobikot (nekem ártott), nyilván más szereti és használ is neki. A lényeg olyan mozgás kell, ami a habitust, egyéniséget, testalkatot fiygelembe veszi.

Örömmel olvastam fentebb egy hozzászólásban, hogy főiskolán van ahol modul rendszerű a tesi képzés, ezt népszerűsíteni kéne több helyen.

Szerintem zsámolyugrás, futás, szekrény, gerenda és társainak már rég ki kellett volna kopni a kötelező testnevelésből, max. választható opció legyen, biztos van akinek ez a szíve vágya, azt se érje hátrány.
Ha valami felmérés kell mégis iskolákban, akkor jó ötlet lenne, ha mindenütt a legelső órán felmérnék a gyerekek teljesítményét, hiszen mindnekit saját magához képest lehet értékelni testnevelésből-szerintem. Az a felmérés pedig 100 százalék, hiszen ha valaki egy perc alatt csak "kis" teljesítményre képes valamiből számára az az alkatához, akkori fizikumához a maximum, és ez nem hasonlítható össze egy vers megtanulással. Ma nem megy, egy hét múlva verset tudni fogja ha akarja, de nem fog magasabbra ugrani...stb.

Régen rossz, ha olyan az osztályozás rendszere, hogy jelest nem is kaphat valaki...

Ha pedig súlytöbblete van valakinek, nem megalázni kell a gyereket órán (sajnos hallottam ismrőstől ilyet), hanem a tetsnevelő feladata szerintem pont az lenne, hogy segítse a mozgásban, pont az ilyen gyermekekre kellene fokozottabban figyelni, megtalálni a számára örömet okozó mozgásformát, ami végzése később a kilók csökkenésével, egészségesebb életfomra kialakításával járhat. De ezek csak az én véleményem tükrözik.

Tisztelet akivételt képző testneveő oktatóknak!
Nyilván egy olyan tesioktató, aki hivatásának tekinti a szakmáját, annak fontos diákjainak egészsége, a mozgás szeretet kialakítása, figyelembe vesszi, van aki csapatjátékot, labdajátékot szeret, más írtózik ezektől, van aki izmosabb, más törékeny, más feladatok valók nekik. Remélhetőleg az oktató rendszeresen részt vesz valamiféle továbbképzéseken, vagy figyeli magától az újdonságokat (ez más szakmáknál is alap), tisztában van a legújabb irányzatokkal, tudja mik a már elavultnak számító, inkább ártalmas, mintsem hasznos gyakorlatok...stb. Nagyon remélem, az én gyermekem ilyen testnevő tanár kezei közé kerül (még nem iskolá).
Fahéj Panka (törölt) 2010.04.25 22:26:53
@nedudáljparaszt:

milyen érdekes, általános alsóban a matek tanárunk volt nekünk is a tesi tanárunk is egyben. Amikor már nagyon fészkelődtünk matekon, közbeiktatott kis tornát. Imádtuk! :D

Aztán felsőben, de főleg középiskolában nagyon megutáltatták a tesi órákat. De nem a mozgás szeretetét! Hiszen manaspág egy mozgás centerben számos lehetőség van.

Úgy vélem, -lehet tévesen-, hogy sokszor OKJ sportedzők, fitness instruktorok, ..stb. képzettebbek (mozgásformák gazdagsága, újdonságok, izület, gerinckímélés, de mégis alakformálás és élvezetes óravezetés tekintetében), mint a diplomás tesi oktatók. Ők is képzettek, képzettebbek, csak másként...

Középiskolában alig volt aki szerette nálunk a torna órákat, viszont a többség manapság rendszeresen mozog (ismétlem korábbi hsz-ben magam, mai 30 évesekről van szó). Jómagam korábbi hsz-ben írtam, jógát, pilatest, bodyartot szeretem manapság (nem vagyok meggyőződve, hogy számos tesi oktató ezeket képes lenne oktatni).
Van olyan egykori osztálytársam, aki tai chi-zik, van aki aikido-ra jár, van aki heti néhány alkalommal a kollégiával focizni, van aki fallabdázni jár, van aki rendszeresen fut, többen bringáznak, van aki úszik, más táncol, van aki PortDeBras-órákra esküszik, van aki lovagol. Többen rendszeresen eljárnak nordic-walking-olni, vannak nagy túrázók (nemrégi osztálytalálkozó végett elég friss infóim vannak e tekintetben).
Fentiek: felsorolva számos mozgásforma, olyan emberek végzik, akik anno igyekeztek kibújni a középiskolai tesi órák alól :D

Ezeket csak azért írom, ha testnevelés oktatók mondják, nem mozog az ifjúság, ellógnak, annak talán van valami oka is. Változott a világ, iskolán kívül a mozgásra a lehetőségek végetelen kínálata, szinte mindenki talál magának megfelelőt. Én ezek után nem csodálkozom, hogy sokakat nem motivál a szekrényugrás és társai.

Szerintem számos mozgásforma iskolai megvalósítása különösebb beruházást sem igényelne, hiszen mozgás centerekben is csupán egy teremben tartják. A szemléletet kellene változtatni, nem évtizedekkel ezelőtti dolgokat próbálni lenyomni erőszakkal az ifjúság torkán.

Persze, nyilván presztízs egy tesi oktatónak ha van egy maréknyi, csoportnyi gyerek, akikkel versenyig jut iskolai órák végett (akár torna, akár kézilabda...stb.).
De ilyenkor óhatatlanul felmerül bennem, ugyanez az oktató mit nyújt a többi gyereknek?
Szerintem testnevelőnek feladata észrevenni a tehetségeket, őket felkarolni, avagy profi edzőkhöz irányítani, de a mérleg másik felében az is feladat, hogy a többiekkel IS megszeretesse a mozgást, hogy ne elblicceljék, hanem várják az órákat.
Ez nem könnyű feladat, ez állandóan megújúló ismereteket is követel. De ha ez lenne a hivatalos szempont, akkor szerintem sokan másképp állnának az órákhoz, más lenne a tanárok megítélése is.

Elnézést kérek, ha elragadtattam magam, nem szeretném megbántani a testnevelő oktatókat, sem azokat, akik teljesen másképp gondolkodnak hozzám képest, - ill. akinek nem inge, ne vegye magára :)
Fahéj Panka (törölt) 2010.04.25 22:52:16
@nedudáljparaszt:
igen, igazad van, bár, igyekeztem diplomatikusan fogalmazni, szerepel az is a mondatban, hogy ők is képzettek, képzettebbek, csak másként. Arról valóban nem tehetnek tesi tanárok, ha az új irányzatokat nem tanítják meg nekik, de miért nem tanítják nekik?
Nyilván nem várható el az sem, hogy egy tanár minden létező mozgásformát meg tudjon csinálni, de elméleti szinten, hogy nyomon kövesse a dolgokat, az igen, és ezek alapján színt vigyen az órákba, ötleteket merítsen, avagy szimplán tudja mi fán terem.
Valamint, ha diák nem akar kötelet mászni és gerendázni, akkor fogadják el a testnevelők, ha az a gyerek, heti kétszer egyéb sportra jár, ha már iskola nem tudja biztosítani a választott mozgásformát.
Ha manapság valaki testnevelő, vagy sportoktató, akkor szerényen megjegyzem, szerintem elvárható lenne, hogy az aktualitásokat elméletben legalább ismerje, már amennyiben hivatásnak tekinti szakmáját. Hiszen ez mindenütt így van.Ha nem tekinti hivatásnak a szakmáját, akkor sok elvárása nem lehet az oktatónak a diákok felé sem...(én könyvelő vagyok, nekem is folyamatosan tovább kell képeznem magam, szerintem ez egy oktatótól is elvárható).

Most ezenel elköszönök mindenkitől, jó éjszakát, köszönöm a laikus véleménynyílvánítási lehetőséget az blog írónak!