Regisztráció Blogot indítok
Adatok
agnusdei01

0 bejegyzést írt és 8 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A sokak által hosszú ideje várt nagy nap, mely szimbolikus módon egybeesett a költészet napjával, tegnap eljött. Véget ért egy nyolc éves rémálom. Lezárult a magyar történelem Gyurcsány-korszaka. Mélyen jellemző, hogy hogyan. Az olvasó talán megrökönyödhet, hogy nyolc évet…..
agnusdei01 2010.04.14 17:04:54
Kedves BS395 és Promontor!

Ime egy részlet egy mai tanulmányból:

Hogy működött ez régebben?

2007 előtt, ha bejelentetted, melyik városban akarsz szavazni, azt is megjelölhetted, melyik választókerületben akarod leadni a szavazatod. Akkor tehát jobban szétoszlottak az igazolással szavazók
.
Miért nem volt akkor ez jó így?

Mert a korábbi rendszer lehetővé tette, hogy ha valaki az első fordulóban már beszavazott valakit a parlamentbe, akkor a második fordulóban bejelentkezhetett egy másik körzetbe, és ott is szavazhatott. Az egyenlő választójog elve szerint azonban mindenki csak egy egyéni képviselő sikeres megválasztásában működhet közre egy szavazattal. Mivel ez az alkotmányos elv sérülhetett, az Alkotmánybíróság 2006-os határozata arra kötelezte az országgyűlést, hogy változtasson ezen.

De akkor ebből miért lett az, hogy most minden voksturistát egy helyre ömlesztettek?

Azt gondolták, hogy így jobban ellenőrizhető az igazolással szavazás folyamata. Az új szabály azt is kimondja, hogy már a választás előtt meg kell jelölni, hogy hol akar az ember a második fordulóban szavazni. Így megoldható az is, hogy ha az első szavazat alapján valaki már bejutott az országgyűlésbe, akkor a második fordulóban már ne szavazhasson ugyanaz a választó.

Jó, de még most sem értem, miért okozott ez sorban állást?

Vegyük például azt, hogy egy igazolással szavazóknak kijelölt választókörben ezren akarnak szavazni reggel hat és este hét óra között. Az érkező szavazónak először megnézik a személyijét és a lakcímkártyáját. Aztán ellenőrzik az igazolását és azt, hogy az az első, a második vagy mindkét fordulóra szól-e. Aláírják és lepecsételik, hogy az első fordulóban szavaz. Aztán rávezetik a választói névjegyzékre, ezek után lepecsételik és odaadják neki a szavazólapot. Ha ezt nagyon gördülékenyen csinálják, szavazónként akkor is beletelik legalább egy percbe. Ezer embernél ez ezer perc, és ezer perc pedig több, mint tizenhat óra. A szavazásra közben összesen tizenhárom óra volt.

Az eszem megáll. És ezt nem tudták előre?

De. A választás előtti pénteken már lehetett tudni, hogy egy kijelölt szavazókörben hányan akarnak majd igazolással szavazni.

Ha tudták, hogy ilyen sokan jönnek, és ezer perc az tizenhat óra, akkor miért nem állítottak föl több asztalt, hogy párhuzamosan két vagy három embert lehessen adminisztrálni?

Mert a törvény szerint ezt nem lehetett megtenni. Egy pecsételő van, és egy névjegyzék, így csak egyesével tudták fogadni az igazolással szavazókat.Többen javasolták, hogy névsor szerint állítsák két vagy három sorba a szavazókat, de mivel csak egy névjegyzék van, ezt nem lehetett megcsinálni. Azt egyelőre még az Országos Választási Iroda sem tudja, hogyan lehet majd a második fordulóban gyorsítani a szavazást.

Ki a felelős azért, hogy ezt így elszúrták?

Természetesen senki. Bár a II. kerületi választási iroda vezetője már a 2008-as népszavazás után jelezte, hogy rossz a rendszer, nem érzi hibásnak magát az önkormányzati miniszter, az Országos Választási Iroda és az Országos Választási Bizottság sem, amelynek tagjai az elnök állítása szerint nem is tudtak a választás napján kialakult tumultusról, mert nem néznek tévét. A legkevésbé a szavazatszámláló bizottságokban ülő köztisztviselőket lehet hibáztatni, mert ők csak a jogszabályok alapján szervezhetik meg a választást. Most mindenki abba az irányba mutogat, hogy a pártok a ritka konszenzussal egy rossz törvényt alkottak 2007-ben.

Ui: fontos az uccsó mondat
és ebbe mindenki értse bele kedvenc pártját, azt is akitől úgymond ellopták ezzel a választási győzelem örömét :-)
agnusdei01 2010.04.15 01:57:58
@promontor:
de mit is?
ha tisztáztuk, egy választói névjegyzék van, amely nem bontható, ha egy pecsét, amely nem vágható ketté, ha nem lehet külön termeket nyítni....stb.
akkor mit is tehettek volna jogszerűen?

és nem feledjük, honnan indultunk el. onnan, hogy felelősnek neveztük az ovb. tisztázodott, a helyezet kialakulásárt a törvényhozó felelős.