Regisztráció Blogot indítok
Adatok
tiriti

0 bejegyzést írt és 17 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nemrég volt egy bejegyzés arról, hogy az Instagramot máshogy is lehet értelmezni, mint puszta magamutogatás. Mert nem mindenki azért használja, hanem például virtuális naplóként, megörökítve az illető számára fontos élményeket, emlékeket #tb. Persze ez nem mondható el azokról a felhasználókról,…..
Az "életvitelszerű közterületen tartózkodás" 2013. október 15. óta ismét szabálysértés Magyarországon (szabálysértési törvény 179/A. §). A Város Mindenkié azóta havi rendszerességgel közzéteszi a közterületi hajléktalanság miatt indított szabálysértési eljárások számát, területi bontásban. Az adatok…..
(A szerző szociológus, az MTA Gyerekszegénység Elleni Program közoktatási szakértője) Vannak olyan társadalmi változásokat előidézni akaró programok, például a szegénység ellenesek, amelyek eredményességéhez sok idő kell. És vannak olyan szerkezeti átalakításokért kiáltó…..
tiriti 2011.03.18 12:20:47
Önmagában sok igazság van a fenti, a magyar szegénységkezelési mechanizmusok kritikájában, de azt a kérdés a cikk szerzője sem teszi fel, hogy mi az emberi élet lényege.
Vajon az-e emberségünk lényege, hogy egyetemi diplomásként és hatékony, termelékeny munkaerőként éljük le életünket az egyre élesedő gazdasági versenyben?
Vajon tényleg reális lehetőség, hogy a földön mind a 7 (hamarosan 8-9) Mrd ember élhet-e a mai középosztályt jellemző fogyasztási színvonalon? Mit kezdünk majd azzal, ha ténylegesen megnövekszik a többet fogyasztó, a környezetet jobban szennyező, a természeti erőforrásokat egyre jobban felélő életmódú, középosztálybeliek tábora? Vajon tényleg a kisemmizett, szegénységben élő emberek diplomázatlansága a valódi oka a szegénységüknek, nem pedig az, hogy a felsőosztálybeliek kisajátították magunknak a megélhetéshez szükséges erőforrásokat, felhalmoztak hatalmas vagyonokat, amiből finanszírozzák a több tízszeres, százszoros fogyasztási szintjük fenntartását?
Milyen bizonyítékok is azok, amik azt mutatják, hogy a felsőoktatás valódi megoldást jelent az elidegenedés, a kizsákmányolás, a környezetrombolás problémáira, és lehetőséget biztosít az emberi lét lényegének (szeretet, összetartozás, bizalom, őszinteség, szolidaritás, közösség, önfeláldozás) gyakorlására?
Mit kezdünk azzal, hogy a civilizáció elmúlt pár ezer éves történelme során hatalmas technikai fejlődést értünk el abban a reményben, hogy ettől boldogabb, jobb életünk lesz, miközben a valóság éppen az ellenkezője: sose voltak ennyire szétesettek az emberi kapcsolatok, sosem volt ennyi magányos, szingli ember, sosem volt ennyi lelki beteg, sosem volt ennyire tömeges méretű az egoizmus korábban, mint manapság? Abszolút értelemben sem és arányaiban sem.
Vajon fog-e menni úgy a szegénység felszámolása, ha elfogadjuk emberi normának azt, hogy kevesek kaviáron éljenek és repülőgépen utazzanak, miközben sokaknak kenyér és víz alig jut csak, azaz másokat kizsákmányolva biztosítják a saját jólétüket? Indokol-e bármilyen tehetség, képesség akkora fogyasztási szintbeli különbségeket, ami a világot (de a még követendő mintául szolgáló USÁt) ma jellemzi?
Kedves Ágnes! Nem találkoztam még olyan interneten publikáló "szakemberrel", aki bármilyen kommentet komolyan megfontolt volna, most se számítok másra, de ha a fenti kérdésekre, az ellentmondások feloldására tudsz a gyakorlatban is bizonyított módszert, akkor oszd meg velem, kérlek!
Köszönöm,
Tiriti
Nagy magyar analitikusokat idézünk meg Geréb Ágiért. A szerző részt vett a Gerébért szervezett demonstrációkon, és analitikusan értelmezi ’a születésnek’ ezt a mai magyar drámáját, félelmünket a születéstől, a szüléstől és a sorstól. Geréb Ágnes nemzeti…..
tiriti 2010.12.26 23:49:08
@HIV_inf:
Bevallom, nem vagyok biztos benne, hogy értem legutolsó hozzászólásodat.
De úgy érzem, mintha még mindig azt akarnád bizonygatni, hogy a kórházban szülés jobb és olcsóbb, mint az otthonszülés. Ha ez így van, akkor szerintem annyira bonyolultá vált a kommunikációnk, amit én nem tudok/akarok e fórum keretei között megfelelően kezelni.
És azt egyáltalán nem értem, hogy az utolsó mondatoddal mire akarsz célozni. Talán arra, hogy az anyának nincs joga felmérni a gyerek születésével kapcsolatos kockázatokat és ez alapján dönteni, ellenben másnak (legyen az orvos, vagy parlamenti képviselő) joga van dönteni ugyanebben a kérdésben?
tiriti 2010.12.27 00:44:16
@HIV_inf:
A kifőzdés példádat analógiának állítani elég bátor, ugyanis az anya-gyerek viszonyelég messze áll egy eladó-vevő viszonytól.
A szakembereket sem tekinteném automatikusan hitelesnek, akár építkezésről, akár szülésről, akár törvényhozásról van szó. Mindegyik területen előfordulnak esetek, amikor a józan paraszti észre érdemesebb és életmentő hallgatni, mint a profitorientált, szakmájába belefáradt "szakember" tanácsára.
Én a törvényeket nem tartom túl sokra a személyes életeinkben felmerülő gyakorlati kérdések eldöntésében, de még a törvények is jogot adnak saját magam megöléséhez. (a babáéhoz nyilván nem, és ez már bonyolultabb kérdés, voltak korok, amikor ehhez jogot adott a törvény.)
És igen, vannak esetek, amikor a törvények döntenek helyettünk (pl kifőzde üzemeltetés), de sokkal több eset van, amikor nem. A kérdés továbbra is az, hogy az otthonszülés melyik kategóriába kerüljön.
Na jóéjt, én is leléptem.
Itt nőttem fel Erzsébetvárosban, gyerekként ide jártam balett iskolába, általános iskolába, majd a Madách Imre Gimnáziumba. Elmondhatom, hogy a VII. kerület nevelt fel, innen vittem tovább azokat a gyökereket, melyek később szárba szöktek. A Pécsi Tudományegyetemen biológusként…..
Olaszországban történt a nagy felháborodást kiváltott eset, miszerint egy bíró mérsékelte a gyilkossággal elítélt Abdelmalek Bayout letöltendő büntetését, mivel kiderült, van egy génmutációja, ami agresszióra hajlamosít. Bayout 9 év 2 hónapot kapott, amit most egy évvel…..
tiriti 2009.11.17 23:29:44
@flugi_:
Na már én is kezdem jobban érteni a gondolataidat.
Az ikres példám csak egy szemléletes példa volt a sok közül, és önmagában ez még tényleg nem igazolja a predesztináltságot. Viszont attól, hogy képtelenek vagyunk két egyforma esetet előállítani, hogy megfigyeljük, hogy a géneken és a környezeti faktorokon kívül létezik-e még valami, ami meghatároz egy egyént, az még nem jelenti azt, hogy ilyen tényleg létezik. Ez a valami lenne ugye a szabad akarat, amit te is egy fura, bizonytalan értelmű fogalomként jellemeztél. Nekem is komoly problémám van az értelmezésével.
És mégis a világban úgy élünk szinte mindannyian, hogy teljes természetességgel feltételezzük azt, hogy - a nem fogyatékos embertársunk kivételével- mindenkinek szabad akarat van, és az határozza meg a viselkedését,a tulajdonságait.
Valami nagyon sántít itt. Nekem a szabad akarat azt jelenti, hogy az ember az akaratával nagymértékben (!) tudja befolyásolni a tulajdonságait, az állapotát, az érzéseit. Ezt pedig enyhén szólva se látom igazoltnak. Azt viszont tudjuk, hogy a gének és a környezet is nagymértékben tudja befolyásolni az egyén tulajdonságait, habitusát, viselkedését.
Szóval ha nincs genetikai és környezeti együttes predesztináltság, akkor mi is van? Mit jelent az, hogy van szabad akaratunk?

Oké, azt értem, hogy tudjuk befolyásolni a környezetünket, amely aztán visszahat ránk,de ez a befolyásolási képesség még messze nem jelent szabad akaratot. Akkor fogadnám el ezt a befolyásolási képességet szabad akaratnak, ha az egyén lényegében tisztában lenne azzal, hogy az egyén és a környezetének kölcsönhatása milyen mechanizmusok szerint működik. Szívesen veszek példákat arra, hogy a szabad akarat hogyan működik, hogyan is mutatkozik meg a döntéseinkben....
tiriti 2009.11.18 13:32:04
@tiriti:
Abban igazad van, hogy számomra zavaros a szabad akarat jelentése, épp ezzel kezdtem a hozzászólásaimat. Tehát akár össze is keverhetném más fogalmakkal, és lehet, hogy össze is keverem, de épp ez a bajom, hogy nem tiszta ennek a fogalomnak a jelentése. A szabad lehetőségek értelmezésével viszont azt hiszem nincs gondom.
A többi bekezdéssel is (ezt a new wave-est nem igazán értem, de talán ez nem fontos) lényegében egyetértek.

De ezzel együtt semmivel sem világosabb számomra, hogy miért is tartjuk olyan magától értetődőnek a szabad akarat létezését.

Mert ugye írod, hogy akarhatunk nagymértékben változtani a tulajdonságainkon, de vajon megvan-e hozzá a képességünk. Mert minél inkább megvan a képességünk, annál nagyobb az akaratunk "szabadsága".
Szerinted mekkora a képességünk az akaratunk érvényesítésére? Szerinted jogos, ha természetesnek vesszük a szabad akaratot mindenkinél,azaz mindenkinek megvan a képessége az akaratának az érvényesítésére? Ha pedig nincs, akkor hogyan lehetne megállapítani azt, hogy kinek mekkora a szabadsága az akaratérvényesítésben?

A "környezet" eltérő biológiai és hétköznapi értelemzése is azt sugallja számomra, hogy a biológiának azért kellett más értelmezést alkotni, mert a hétköznapi értelmezés zavaros, nem egyértelmű. Azaz te is azt mondod, hogy hétköznapi értelemben beszélünk szabad akaratról, de ezt tudományosan nem igazán tudjuk értelmezni. Ez az, amit én is próbálok megvilágítani.
Vagy számodra mégis egyértelmű a "szabad akarat" hétköznapi jelentése, értelmezése?
tiriti 2009.11.18 17:27:39
@peetmaster:
Én nem hiszem, hogy a szabad akarat pontos értelmezésében ezen a fórumon dűlőre tudnánk jutni, de arra látok reális esélyt, hogy abban meg tudjunk egyezni, hogy ma a többség úgy viszonyul a társaihoz, hogy automatikusan feltételezi a másik szabad akaratának meglétét, azaz a képességét arra, hogy érdemben befolyásolja a tulajdonságait, és ez a feltételezés nem is olyan biztos alapokon áll,mint hisszük.

A kérdéseid bennem is felmerültek. Kiváncsi vagyok a válaszokra.
Te mit válaszolnál? És miért?