Adatok
mAteO
0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
„Feszíts keresztre azzal a zsidó faszoddal.”Philipp Roth: Anatómialecke A kutya nem gyakran foghatódik meg vadkan által A…..
Mi az az 5 dolog az életben, amiért megéri élni?..
mAteO
2009.08.31 23:56:29
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Ad 2. - Másrészt a világ tényeinek megértése nem lehetséges úgy, hogy a világot egyből teljes sokszínűségében látjuk. A nyelv, a nyelvi működés modelleket alkot, amelyekkel a világot próbáljuk értelmezni. Persze ezek a világ megértésére szolgáló modellek soha nem a valóság tökéletes leírásai, azonban vannak különbözőségek ezen modellek között: egyesek nagyobb, mások kisebb hibaszázalékkal írják le a világot. Laura Mulvey tanulmánya a filmi működés modellezésénél az embereket heteroszexuális férfiakra és heteroszexuális nőkre osztotta fel. Ezzel a modellel és progresszív szándékkal érvényes állításokat tudott tenni a vizsgált filmekről.
Véleményem szerint a szöveg férfi-írója úgy értelmezte, hogy Laura Mulvey tanulmánya kollektíve elítéli a férfiakat és ezt személyes sértésnek vette. Természetesen nem a férfiak az ellenség, hanem a különféle maszkulinitások, amely nemcsak a „nőket”, hanem a „férfiakat” is elnyomja. Pedig a Mulvey-cikk szellemiségéből arra következtethetünk, hogy nem annyira az egyes férfiakat ítéli el, hanem azt a patriarchális rendet, amely szexista módon megteremti a patriarchális jutalékot (amiből persze nem minden férfi részesül, és némely esetben nők is részesülhetnek belőle). Ez ugyanazon logika mentén értelmezendő, amely alapján Marx elítéli az osztálytársadalmat, de megértő a társadalom egyes tagjaival szemben.
Lényegében tehát azt akarom mondani, hogy bár Mulvey, Freud stb. egyes állításai mára már árnyaltabban megfogalmazhatók, az a szándék, amellyel megfogalmazták ezen strukturalista-posztstrukturalista alkotók mondandójukat, alapvetően progresszív szellemiségű, így ha már nem is értünk egyet minden állításukkal, alapcélkitűzéseiket, gondolatmenetüket meg kell tartanunk.
Hiszen a tudománynak végső soron nem a világ empirikus leírása a legfontosabb feladata, úgy tekintve, hogy a létező világok legjobbikában élünk, hanem a társadalom jobbá, humánusabbá tétele az elsődleges feladata. A helyes megismerés majd csak ezután következhet. Ami pedig a nyelvészettel kezdődik.