Regisztráció Blogot indítok
Adatok
annestuart

1 bejegyzést írt és 18 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Nem először derül ki, hogy a szórakoztatóipar, miközben teljes erővel küzd a saját szellemi tulajdonjogaiért, a harcban nagyüzemi méretekben,kimondottan rosszhiszeműen tulajdonítja el mások találmányait. Most a Warnert perelte be egy német fejlesztőcég - azt állítják, hogy azt…..
Ezer módon manipulálják a kalózkodás okozta károk becslését az amerikai jogvédő szervezetek - ezt állapította meg az amerikai kormány felkérése alapján dolgozó számvevői hatóság jelentése, az Index cikke szerint. A valóban független szakemberek szerint úgy tűnik, hogy az…..
Az ITCafé nyomán adta hírül tegnap az Index, hogy egy barcelonai bíróság elutasított egy keresetet egy torrentoldal ellen, arra hivatkozva, hogy Spanyolországban szerzői jogot csak az tud sérteni, akinek ebből anyagi haszna is származik. Mint kiderült, ez már nem az első ilyen…..
123456a Teszt jegyzés címe 2010.03.17 10:31:10
Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege. Teszt bejegyzés szövege.Teszt bejegyzés szövege.…..
"Belehúz a szerzői jogi lobbi", "Már a netes letöltés is jogdíjköteles" - effajta címek lepték el a magyar sajtót a hét elején, azt követően, hogy megjelent a jogvédő iroda legújabb jogdíjtáblázata - sajnos, ne hallgassuk el, először az Index is belefutott a…..
annestuart 2010.01.20 08:54:33
A szerzői jogvédelem jelenlegi rendszerének védelmezői mindig azzal érvelnek, hogy végső soron a szerzők jogainak és anyagi érdekeinek védelmében lépnek fel. A rendszer egyik legfontosabb alapelve pedig az, hogy az egyes szerzők bevétele dalaik sikerével egyenesen arányos legyen -…..
Könnyű rávágni, hogy természetesen azé a reklám, aki megrendelte és kifizette: a hirdetőé. Az ő jogos tulajdona. És ez elvileg így is van, nade nem lenne az internet olyan, amilyen, ha ezen sem változtatott volna.A reklámokba mindig belenyúltak valahogy a fogyasztók. Átfirkálták,…..
annestuart 2009.11.23 09:17:54
Ahogy korábban írtátok, a reklám (mű) azé, aki azt megalkotta

A reklámok ("reklámozás céljából megrendelt művek") azonban a szerzői jogon belül speciális helyzetben vannak, mivel az ezekre vonatkozó vagyoni jogok - szemben az általános tilalommal - átruházhatóak (ld. Szjt. 63.§).

Tehát a megrendelő, ha van esze, a szerződésben kikötötte a vagyoni jogok átruházását, és ezt követően lényegében azt tesz vele, amit akar. Az ügynökség pedig eldönti, hogy ez neki még így is jó üzlet-e vagy sem. Ha nem az, akkor csak bizonyos felhasználási módokra ad engedélyt, az általános átruházás helyett.

De kérdés, hogy az ügynökség egyáltalán rendelkezik-e ezekkel a jogokkal. Ha a reklámot az ügynökség munkavállalója hozta létre, akkor többnyire igen. Ha nem (mert pl. az adózás miatt az ügynökség csak egyéni vállalkozókat "alkalmaz"), akkor még azt is meg kell vizsgálni, hogy ez a kreatív vállalkozó átadta-e a jogokat az ügynökségnek (a gyakorlatban nyilván igen, de igen rosszak általában a szerződések). Az ügynökség nyilván csak akkor adhatja tovább az engedélyeket, ha ő maga már megszerezte.

De a helyzet azért is bonyolultabb, mivel a reklámban szereplő előadók is önálló jogosultak, vagyis először tőlük kell az engedélyt beszerezni. A gyakorlat pedig az, a színészek többnyire csak meghatározott időre, földrajzi területre és felhasználási módra engedélyezik a felhasználást, így pedig az ügynökség sem adhat ennél többet át a megrendelőnek.

És még bonyolultabb, ha korábbi zenét akarnak felhasználni a reklámhoz. Ekkor ugyanis még egy hangfelvétel kiadó is van, aki elég szűkmarkúan adja csak az engedélyeket.

És a fentiektől független ráadásul még a személyhez fűződő jog, ami a vagyoni jogok átruházása mellett is megilleti a szerzőt, illetve az előadót. Itt igazi jelentősége a név feltüntetésének van, ami a felhasználás jellegétől függő módon illeti meg az érintetteket (az ügynökséget pl. kiírják a reklám elején, a színészt meg sehol).

Nem egyszerű ez...
annestuart 2009.11.23 10:45:59
@BaluKapitany: de, ilyen szerződés létezik. Ezeket a műveket hívják "munkaviszonyban alkotott műveknek". A lényege, hogy az alkalmazott (munkavállaló) munkaköri kötelessége legyen szerzői mű készítése.
Múlt péntektől kezdve a Pirate Baynek nincs a Google-ből származó forgalma, írja a Wired: a keresőcég ugyanis minden hivatkozást eltüntetett adatbázisából, amely a svéd kalózoknál landolt. Nem magától tették ezt persze - állítólag előzetesen kaptak egy notice-and-takedown…..
A napi sajtó évek óta közvetíti élő egyenesben a hanglemezkiadók haláltusáját. Ezekből a tudósításokból gyakran úgy tűnik fel, hogy valami nagyon jelentős, fontos iparág került veszélybe – más üzletekkel tizedennyit sem foglalkozunk. A lemezkiadókat a másik oldalról…..
annestuart 2009.09.14 09:55:29
@MP: Ha üzleti modellről beszélünk, akkor beszéljünk arról. Csak az a kérdés, hogy ki fizeti meg az árat, mert azt valakinek meg kell fizetnie.
Van olyan újság, amiért az utcán nem kérnek pénzt (pl. PestiEst), és van olyan, amiért igen (pl. politikai napilap). Van olyan TV, amiben sok reklám van, de ingyen fogható, és van olyan, ami pénzbe kerül az előfizetőnek, de alig van benne reklám (pl. HBO).
Ingyenes viszont nincsen (leszámítva, ha valaki úri kedvéből vesz magának egy TV-t, és bár sem előfizetője nincsen, sem reklámozója, eltartja).
Ezért sántít az "ingyenes tartalomszolgáltató" szembeállítása a kiadói tevékenységgel.
A Boingboing friss híre alaposan összezavarja majd a jogvédőket: Moby új lemezéről éppen az a dal hozta az iTuneson a legtöbb pénzt, amit a művész ingyen is elérhetővé tett, az albumot reklámozandó. A nemrég megjelent Wait for Me című lemez Shot in the Back of the Head című…..
annestuart 2009.07.08 17:35:01
@gg: itthon soha nem indult eljaras a letoltokkel szemben. Ez a szfera beken van hagyva, aki mast allit, nem mond igazat.
A feltoltok is beken vannak hagyva itthon, pedig ok azok, akik nem fogadjak el, hogy vannak zeneszek, akik nem akarjak ingyen adni, amibol elnek.
Szerintem teljesen uj megvilagitasba tenne az ugyet, ha a P2P szolgaltatok fizetnenek. De nem teszik. Koszonik szepen, jol megelnek fizetes nelkul. Masokbol.
annestuart 2009.07.09 08:32:41
@gg: a fájlcsere technikai értelemben természetesen nem teszi szükségessé a visszaosztást. Persze, egy csomó helyen ez elvárás, de csak azért, hogy a tartalmat így is generálják. Ez tehát üzlet: sok tartalom => nagy látogatottság => sok bevétel.

Én még soha nem láttam olyan nyilatkozatot, a peranyagokban olyan utalást (pedig sokat olvastam), hogy "csak azért nem fizettem, mert nem ismertem a számlaszámot". Boldogan fizetnének? Ugyan.
annestuart 2009.07.09 10:21:59
@gg: a fájlcsere technikai értelemben általában (!) nem teszi szükségessé a visszaosztást. A visszaosztás (in concreto) a BitTorrent kliensek többségével is korlátozható, sokféle módon.

Ha fizetni akartak volna, csak nem tudták, hogy kinek/mennyit, akkor feltehetőleg tettek volna ilyen ajánlatot. Nem tettek és nem fizettek. Akkor sem, amikor börtönnel fenyegették őket. Pedig nem ezzel kezdték, a TPB iszonyú mennyiségű levelet kapott, hogy: "fiúk, ez így nem jó, beszélgessünk". A fiúk pedig csapkodták térdüket, hogy milyen vicces anyázó leveleket küldeni válaszul. (Egyébként tényleg az lett volna, ha közben fizettek is volna.)

Ezek a srácok tényleg nem lart pour lart kalózok. Ők üzletemberek, akik nagyon ügyesek, de nem feltétlenül érzékenyek sem a jogszabályokra, sem pedig a művészi önrendelkezésre. Viszont, mivel ügyesek, ezért a szükséges mennyiségű lila ködöt szétfújták az üzletük köré. És mivel ügyesek, ezért tudják, mikor kell kiszállni (ebben Sir Robint tekintették példának, a hőst, a bátrak bátrát).
A Radio Café Szinkrontolmács című műsorában június 26-án Bródy Jánossal együtt voltunk vendégek, természetesen az egyik főtéma a sokat vitatott fájlcserélő-ítéletek ügye volt. Bródy ugyebár a Magyar Szerzői Jogvédő Iroda Egyesület elnöke, így idehaza ő tekinthető a…..