Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Kristóf.

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
kaltiBLOG Hablahablahabla 2010.02.10 17:09:00
 ..
Kristóf. 2010.02.14 16:30:12
Még nem teljes, estére fent lesz az egész.
Móricz Zsigmond
1. Pályája
- A. Első írói korszak 1908-1919
-Jókai hatása: tiszteletes, rajongó hazafi,szerelem légiessége
-Mikszáth hatása: napsütés, humor, vidámság, dzsentri téma, anekdota
-uralkodik a novellisztika
-1908 Hét krajcár novella megjelenése
-1909 első novelláskötet Hét krarcár c. -Ady barátsága, lelki rokonság
-egyenes vonalú mese, jellemhez igazodik a történet,élőbeszédszerűség,
stílusa darabosabb, nyersebb, drámaibb mint Mikszáthé
-cselekménybe ágyazza a pszichológiát
-naturalizmus
-tájnyelv használata- így nem létezik Móricz "találja ki"
-sokszor azonosul az egyik szereplővel
-első világháborúban haditudósító: Szegény emberek
-Nem élhetek muzsikaszó nélkül, Sárarany, A fáklya, Tragédia,
Szegény emberek,Az Isten háta mögött, Légy jó mindhalálig

-B. Második korszak 1920-1930
-regényeken van a hangsúly
-dzsentri-téma de más mint Mikszáthé
-kritikai realizmus, eltűnik a naturalizmus,anekdotázás
típusalkotás:társadalmi problémák
-dzsentri: kiemelkedő képességű, tervei vannak,
kiábrándul,elbuknak, korruptak, morálisan züllöttek
-Tündérkert,A nagy fejedelem, A nap árnyéka(Erdély trilógia 1935.ben fejezi be)
-Kivilágos kivirradtig,Forr a bor,Rokonok,Úri muri

C. Harmadik korszak 1930-1942
-nép életével foglalkozó művek
-elsősorban regények
-sok párbeszéd, balladai tömörség
-visszakanyarodik a pályakezdéshez
-elmaradottság, babona,gondolkodottság bemutatása
-riportok, novellák,regények a parasztságról
-a közlés formája másodrendű, új realista megoldások
-Barbárok, A boldog ember, Árvácska,Rózsa Sándor, Életem regénye
2. Móricz novellisztikája
-Naturalizmus hatása:
-XIX.sz II.felében és a századfordulón élő irányzat.
elnevezése a latin natura=természet szóból származik
-fő cél: természet tanulmányozása,a tapasztalatoktermészethű
rögzítése, rokonság a realizmussal
-gyökerek:Comte pozitivizmusa-az ember pusztán természeti lény,
Darwin evolúciós elmélete
-az ábrázolás kendőzetlen,cél:az élet köznapi jelenségeinek vizsgálata
-társadalomkritika: a nyomor részletes bemutatása
-túl aprólékos,a cselekmény háttérbe szorul,az elemzés fontos szerepet kap
-az író feladata: megfigyelés
-ösztönök fontos szerepe
-témakörök:kisemberek szegénység életmódja,társadlmi mondanivaló:
osztályproblémák
-helyzetek:mindennapi környezetben kialakuló rendkívüli szituációk
-kiélezett helyzetek(halál,gyilkosság)de groteszké válnak
-hős:hősei nem hősök, egyszerű emberek fizikai,lelki nyomorban
-jobb élet vágya, ki akarnak törni,elfojtott indulatok
-sorsukban meghatározó az ösztönök:ösztön és társadalmi késztetés hajtja őket
a pusztulásba
-drámaiság:drámára jellemző:kiélezett helyzet,dialógusok,monológok
-konfliktus:hős és a társadalom közt
-általánosított figurák beszélő nevekkel
-a társadalom egyenlőtlenséget teremt
-az egyedi eset általánosan jellemzi a társadalmat
-szerk. sajátosságok:
-in medias res kezdés,nincs előkészítés
-tömör, balladás előadásmód ismétlődésekkel
-drámai szerk:előkészítés-fordulópont-tetőpont-nyitott befejezés
-hangsúly a cselekedeteken,párbeszéden:cselekménybe ágyazott pszichológia
-előadásmód:harmadik személyű de azonosul a szerplők nézőpontjával
-nyelvezet:
-élőbeszéd beemelése az irodalomba
-részben a szereplőt beszélteti,az író megjegyzései is igazodnak a
szereplő hangneméhez
-rövid mondatok