Regisztráció Blogot indítok
Adatok
melkaart

0 bejegyzést írt és 77 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Pézsma Iskolai einstand 2013.02.01 16:37:42
Az iskolaállamosítás „sikertörténete” bővelkedik bizarr élményanyagban. A kádári struktúra kádári eszközkkel való kiépítése önmagában is szürreális viszonyokat eredményez: semmiről semmit nem tudó tankerületi káderek, lenullázott iskolaigazgatók központi…..
melkaart 2013.02.02 11:56:25
@Diopapa_sok: Az se olyan egyszerű, mit mondasz a szülőknek? Bocs, a gyerekük idén nem tud leérettségizni, próbálja meg ősszel?
Sajnos Matolcsy György megelőzte blogunkat a születésszámok körüli érdekességek felvetésében, így most talán kevésbé tűnik hitelesnek jelen poszt mondanivalója, de azért mégis megpróbálkozom vele, mert könnyen előfordulhat, hogy miniszter úrnak ezúttal tényleg igaza…..
melkaart 2012.01.28 14:17:02
@bogancs: Ezek lennének a Ratkó-unokák 77-81-es sorvány, mondjuk. Az átlag persze simán lehet 34 alatt, nem tudom így van-e, azt még kevésbé, hogy ez mit jelent. Volt kolléganőm 38 évesen szülte az első és egyetlen gyerekét, volt tanítványom 16 se volt egészen. Én azt gondolom, hogy a 2-3. gyereket szülő nők között bőven lehetnek idősebbek, de nem tudom igazolni, lusta vagyok:-)
A múltkori, kissé provokatív stílusú posztban sokaktól megkaptam, hogy mit osztom én az észt, hogy kell minimálbérből megélni. Próbáljam csak ki egy hónapig, hogy milyen az. Ilyen típusú felszólítások sokszor elhangoznak egyébként politikusok irányába is. Szóval kapva az…..
melkaart 2011.12.17 16:52:39
Nem olvastam el figyelmesen a hozzászólásokat, elnézést érte, ha volt már. Ha minimálbéres melód van, akkor esélyes, hogy legalább egyikőtök fizikai munkát végez, nem feltétlenül könnyűt. Nem tudom, volt-e szerencséd ilyesmihez, de teszem azt egy bútorszállító jó ha megeszi a napi 3000 kalóriát (anno aratómunkásoknál napi 4-4500as bevitel mellett mérhető volt a fogyás), azt se felejtsd el, hogy a munkakörülmények sem feltétlenül ideálisak, baleset, megbetegedés veszélye jóval nagyobb, mint azt megszokhattad.
Érdemes azt is meggondolni, hogy napi 8-12 óra fizikai munka után hogy telik a napod többi része (gyerekekkel foglalkozni pl mennyi energiád lesz).
A havi átlagba érdemes lenne beleszámolni a gyerekek iskoláztatási költségeit (jó, még kicsik, de előbb-utóbb ki kell csengetnetek), anno egyetem mellett iskolakönyvtárban melóztam, 5 éve egy kilencedikes tankönyvcsomag olyan 15-20ezer pénzre rúgott (+tornacucc, tisztasági csomag, miegymás) ezekre vagy van fedezeted, vagy uzsorakamatot fizetsz.
NEm ártana számolni némi amortizációval, a ház értékének évi 2-3%át szerintem nyugodtan dobd hozzá, autó 5-8%át, ruhák, háztartási gépek ízlés szerint.
HA meg is akarsz takarítani, akkor banki költségek, infláció, stb -szerintem reálisabb a megtakarításaid akciós cukorban, májkonzervben ilyesmiben elképzelni - ergo szép, hogy van, de pénzzé bajosan tehető.
A stressz, depresszió nehezen forintosíthatók - de egészen más érzés minimálbérből élni úgy, hogy ha nem megy, akkor abbahagyom, mint ténylegesen éhezni, sőt látni a gyerekeid, ahogy éheznek hó végén.
(Bocs a sok szövegért, kicsit megszaladt)
Ökológiai katasztrófa fenyeget a Kolontár melletti timföldgyár tározójának gátja átszakadása után - erről szólnak a hírek manapság. A kár rettenetesen nagy: eddig öt települést érintett a lúgos víz és a vörösiszap, több száz hektár földet tönkretett, a Marcal felső…..
melkaart 2010.10.06 13:35:41
@phaszfej: Ez aranyos:-) Tehát aki még a tározó építése előtt építkezett, az kapjon segítséget, a többi meg hülye, és győzött az evolúció? Mellesleg 10-15 kmre elfolyt a cucc, talajvízbe szivárogva meg ki tudja mennyire (nem értek hozzá, de gondolom ki lehet számolni) - akkor az ott élők mind hülyék? Esetleg ilyen helyzetekre készülvén mondjuk Paks körzetét ürítsük ki, hátha baleset történik?
Másrészt ilyen halált senki sem érdemel, szerintem.
melkaart 2010.10.06 13:44:29
@play_off: Azt ugye tudod, hogy Ajkát pont elkerülte a java? Mi köze szerencsétlen kolontáriaknak az ajkai választáshoz, te égi bölcsességű?
Tegnapi posztunk folytatása a következő bejegyzés, a pályaelhagyás okairól ír levélírónk. Pluszórákkal elfogadható összeget lehet hónapvégére félretenni, különösen, ha az embernek nincsen ideje elkölteni az elfoglaltságai miatt. Pályaelhagyás    A tanári…..
melkaart 2010.04.14 18:16:31
@miriamele: Mélyen egyetértek. A célok megalapozottságát emelném ki különösen.
 Levélírónk a blogon eddig megjelent posztokra reflektál, megpróbál választ adni az eddigiekben felvetett és -szerinte- megválaszolatlanul hagyott kérdésekre. Véleménye szerint tanárnak születni kell, a tanárképzés alatt szinte lehetetlen elsajátítani , bár a pedagógia…..
melkaart 2010.04.14 18:03:23
@bontottcsirke: Igazad van, a pedagógia tárgyak valóban nagyobb súlyt kaptak, más kérdés, hogy kik oktatják. Aki 20 éve nem látott gyereket, az olyan, mintha sose látott volna - egyszerűen változnak a gyerekek, senki nem olvas már indiánregényeket (na jó, majdnem senki), mindenki órákat lóg a neten/tévét néz - más világ ez, mint 20 éve. A ped-pszi tanáraim többségét nem merném beengedni az osztályaimba, illetve komoly összegben mernék fogadni, hogy ledarálnák őket az ifjak két héten belül. Lehetne a tanított anyagon is rugózni kicsit, a kisebb isten Ranschburg nem tudom olvasott-e 15 évnél fiatalabb szakirodalmat, mindenesetre nem nagyon hivatkozik ilyesmire. Azt gondolom, a poszt címe igen találó, tanárnak valóban születni kell - legalábbis igényel egy speciális lelki alkatot;-)Igaza van a szerzőnek abban is, hogy a tanárok egy része nem tudja a saját tárgyát sem - ez különösen reáltárgyakból feltűnő. Nem mintha én törisként tudnám az összes középiskolai évszámot/adatot - egyrészt nem ez a lényeg, másrészt ritkán forgatom a tankönyvet, van ahol kőbe vés bizonytalan információkat, a korszakolás a középiskolában elég képlékeny valami:-)Van az úgy néha, hogy nem a tudás hiányzik, hanem az átadás képessége - nem mindig könnyű korrektül és a középiskolások szintjén fogalmazni.
melkaart 2010.04.14 18:12:09
@keshudioo: Nem gondolom, hogy létezne ab ovo tahó osztály. Hitem szerint az történik, hogy a problémás gyerekek bukdácsolnak, így aztán felhalmozódnak alsóbb évfolyamokon - 18 éves koráig tanköteles, 16 éves koráig jó eséllyel az általános iskola padjait koptatja, képzelj el egy 6. osztályt ahol van 3-4 ilyen felebarát, sőt egész barátságtalan! A motiváció megint nem egyszerű dolog, nem annyira könnyű motiválni a 2-3szor bukott kollégát, aki a havi fizetésem issza el egy-egy buliban, sem azt, aki nálam tanul, a maga szintjén igyekszik, látom rajta az erőfeszítést, de egy kolléga pikkel rá, és meghúzza akármit csinál. Mi a ...szt mondja szegény srácnak? Tanulj törit ezerrel, mert érettségin jól jön, bár oda sose jutsz el mert kolléga megvág?
Ellenőrző Üssön-e Teri néni? 2010.02.14 08:00:00
Kommentelőnk az "Úgy pofon váglak, hogy behugyozol!" posztot gondolta tovább, lehetséges megoldásokat keresve. Abban egyetérthetünk, hogy az erőszak semmilyen formája nem lehet az iskolai nevelés eszköze. Képzeljük el a Teri nénin szocializálódott gyereket. Alsó…..
melkaart 2010.02.15 16:57:29
@kolbászoszsömle: Amúgy miért lenne büntetés dolgozatot írni? Mi anno angolon remekül ki tudtuk használni, e fegyelmező dolgozatot, megtanultad az 50-100 szót és lőn egy ingyenötös, akár egy héten ötször - jónevű gimiben, maradjon a név homályban:-) Ne késs, vagy tanuld meg annyira, hogy sima ügy legyen, nem gondolom olyan bonyolultnak a megoldást. Egyébként a tanár attól és akkor kér számon, akitől és amikor csak akar, amíg ezzel nem sérti a törvényt/házirendet. HA én merő emberbarátságból megadom a hét minden napján a lehetőséget a javításra, akkor már magam vagyok az Antikrisztus? Mitől jobb, ha van 3 témazárójegye, meg max 1-2 felelete a félévben, és ha egyszer is elrontja azzal meg is alapozta a félévi jegyet, mintha rendszeresen, de kis anyagrészekből van számonkérés?
melkaart 2010.02.15 22:59:55
@kolbászoszsömle: VAlóban, a számonkérés nem fegyelmező eszköz, ugyanakkor a tanulási folyamat lezárása - ugyan mi félnivalóm van egy számonkéréstől, ha tanultam? Sok diák érzi büntetésnek a dolgozatot, szóbeli felelést is, mert nem tud rá válaszolni - le van írva a füzetébe, órán tudta is a választ, megértette, használta is az információt - és 24 órával később semmi sincs belőle. Egy hónap első vh. után volt, aki nem tudta évszázadra belőni, mikor is zajlott. És én voltam a szemét tanár, mert merészeltem javasolni, hogy ugyan helyezzük már el időben, miről is beszél.
Amúgy az érettségim évben a felvettek aránya a legmagasabb nálunk volt, nem volt az rossz hely - és bezony ott is megestek ilyesmik.
melkaart 2010.02.16 07:08:16
@kolbászoszsömle: Igazad van, annyi megjegyzéssel, hogy az averzív esemény igen könnyen elkerülhető, érjen be a tanuló csengetésre - mellesleg a tanárnak is be kell. NEm vagyok naiv, pontosan tudom, hogy a tanárok sem mind a pontosság mintapéldányai, és bezony őket meg kéne büntetni a késés miatt, ami el szokott maradni. Azt nem értem, hogy ez mitől ekkora probléma - rigolyás a tanár, mániája a késés, akkor beérsz és nem nyújtasz támadási felületet (és itt nem arra gondolok, hogy megalázkodsz - egyszerűen betartod az iskolai társas együttélés egy szabályát).
NEm vitatom, lehet büntetésre használni a dolgozatot, felelést - én is kérdeztem már meg, hogy ugyan miről beszéltem az elmúlt 3 percben, és mikor nem tudott válaszolni, finoman jeleztem, hogy holnapra a helyében kicsi angyalként megtanulnám, mert nem teljesen kizárt, hogy ő lesz a felelőnk...Arra gondoltam, hogy aki semmit nem tud, annak minden nehéz, mindent büntetésnek érez, a legjobb szándék mellett is. Pl. 9. osztály, a 3X-6=0 rettenetes bonyolultságú egyenletet a 26 fős mezőnyből nyolcan egyáltalán, és további 4-5 ember csak segítséggel volt képes megoldani, mikor bementem helyettesíteni. Egyszerűen hiányoznak az alapjaik, és így nem nagyon lehet olyasmit kérdezi, amit tudnának, érettségire viszont kell. Ja, és mindezek után megdumáltam velük, hogy szívesen maradok, bejövök reggel nulladikra és gyakorlok velük (ingyen természetesen), 2-3 ember jött egyszer, azóta se - és nem csinálom ennyire rosszul, pusztán a "leszarom" alapállás részükről.
Ellenőrző Tanári túlkapások 2010.02.13 09:49:27
Egy rövid kommentet szeretnénk kiemelni a tegnapi posztunkra érkezett reakciók közül, nagyon sokat elárul a magyar oktatásban uralkodó állapotokról. Szilágyi Erzsébet Gimnázium, Budapest: Egy tanárnő fegyelmezési módszere ollóval belevágni a diák hajába. Év: 2009-2010…..
melkaart 2010.02.15 16:49:08
@prolee: Nem világos előttem, miért kell ennyit küszködni a késés problémáján. Van egy előírás, be kell tartani. Ez ilyen egyszerű, nem kell, hogy tetsszen, nem kell, hogy egyetérts vele, be kell tartani. Én meg azt nem értem, miért nem láttam még bankban dolgozót megvasalt bakancsban, punktaréjjal (meg sok mást se értek:-), már miért ne öltözhetne mindenki úgy, ahogy neki tetszik?
Meg cigizni is csúnya dolog, nem is használ kimondottan az ember testének, meg elég idegesítő is, amikor az utcán füstöt fújnak az arcodba. Ettől nem lesz elfogadható, meg helyes az ollós eset - de azért, mert léteznek nagyobb bűnök is, még nem lesz helyes a kisebb sem. NEm hiszem, hogy jó vért szülne, ha csak azokat a szabályokat tartanám be, amik tetszenek, egyetértek velük.
Korábban írtad, hogy egy 15 éves gyereket nem lehet rávenni, hogy bejárjon az iskolába, és ne lógjon. Akkor én tanárként mégis hogy vegyem rá, ha a szülőnek nem sikerül (hiszen nem is lehet)?
Az Indexen megjelent "Tragikus pedagógusképzésről beszélnek a bölcsek" című cikkben Csermely Péter biokémikus professzor, az oktatáspolitikai rész felelőse értekezik a közoktatás, pedagógusképzés helyzetéről."A pedagógus szakma presztízsének növelésére az…..
melkaart 2010.01.31 01:49:07
Egy dolgot szeretnék hozzáfűzni a pályaalkalmassági vizsgához. Aki tanít, annak jó eséllyel tanári képesítése is van, tehát átesett szigorlatokon, alkalmassági vizsgán, gyakorlótanításon, és így tovább. Ezeken mindenütt alkalmasnak találtatott, hiszen imígyen lett papírja arról, hogy ő tanár. Kérdem én, ugyan ki vizsgálná ezeken felül, hogy alkalmas-e a tanár? Illetve ha így sok alkalmatlan tanár kerül ki (mint ahogy kerül), akkor mi a biztosíték arra, hogy majd egy újabb szűrő ezt kiszedi? Kézenfekvőnek látszik, hogy ezt a vizsgálatot szakemberek végezzék, akiknek krémje ugye az egyetemen/főiskolán tanít és vizsgáztat.

A pénz és minőség kapcsolatáról. Képzeljünk el egy nyelvtanárt egy jó középiskolában. 22 órája van, erre kezdőként olyan nettó 1100 pénzes órabér jön ki (mondjuk késő van fejszámolni, de nagyságrendileg). Tarthat magánórát, hiszen jó iskolában tanít a diákok nyelvvizsgázni akarnak, emelt szinten érettségizni - olyan 2500 pénzt simán elkér egy ilyen órán. TEhát ha 10 órát tart egy héten, motivált, készülő (hiszen a szolgáltatásért fizető) diáknak, akkor nagyjából megduplázta a bérét. Találós kérdés, az így 32 órája közül melyikre fog feladatokat személyre szabottan összeállítani? Illetve ha valami közbejön, melyik órájára nem készül, és oldja meg rutinból? És vajon mit tenne, ha meg lenne fizetve eléggé ahhoz, hogy ne szoruljon "feketézésre"?
B. esetében a tanár nem fogadta el az orvosi igazolást egy zh hiányáról, így keresztféléves tanulmányai egy egész évvel tolódnak, aminek anyagilag is jelentős következményei vannak. Kérdését teljes terjedelmében a levélben olvashatjátok. Kedves Ellenőrző blog! Én egy…..
melkaart 2010.01.11 16:14:56
@aya_nielsen: Hát nem tudom, engem spec hazazavart a főnököm amikor bementem lázasan dolgozni, pedig nem is volt 39-csillagos ég fokos lázam. Egyszerűen kinek jó az, hogy megfertőzöm a kollégákat, a diákokat, és még lassítom is a gyógyulást? Persze el lehet karistolni betegen is melóban, de nem jobb meggyógyulni, és pótolni a lemaradásokat - már természetesen amelyik munkahelyen van erre lehetőség. Jól hangzik a "mindennek meg kell fizetni az árát", tökéletesen igaz, de nem hiszem, hogy ez feltétlenül egyenlő a nulla empátiával.
Ellenőrző Próba, szerencse? 2010.01.10 09:14:00
Mesterm levelét adjuk most közre, amelyből megtudhatjuk, hogy bizony nem mindig a tudás számít, hanem a szerencse, illetve adott esetben a pofátlanság. Egyik csoporttársa kisírta magának a plusz pontot, azzal a szöveggel, hogy a balti államok helyett a balkániakat írta le, és…..
melkaart 2010.01.10 17:25:31
Két dolgot jegyeznék meg tisztelettel.
Mitől büfészak egy szak? Attól, hogy könnyebb? SZerintem normális, hogy vannak könnyebben/nehezebben elsajátítható tudások. Sőt, még embertől is függ - ismerek nálam sokkal okosabb mérnök-fizikusokat akik vért izzadnának egy töris szigorlaton, mint ahogy intelligens, művelt bölcsészeket akik megszenvednének a középiskolai matek-fizika-kémia szentháromsággal. Amúgy meg ha az állam lehetővé teszi a szabadbölcsész-esztétika szakon való 3-5-10 éves időtöltést, és neadjisten valaki ebben látja meg élete értelmét, az miért ne élhetne a lehetőséggel? Te nem hajolnál le az utcán talált pénzért, vagy nem veszel igénybe teszem azt adókedvezményeket? Mármint miért a hallgató tehet arról, hogy a szakja csak parkolópálya az "addig se munkanélküli" szellemében? Akik szervezik az oktatást és lehetővé teszik az ilyesfajta túlképzést, azokon kéne elverni a port szvsz.
Vagy esetleg attól büfészak, hogy nem piacképes? Ettől még nem feltétlenül lesz könnyű - mondjuk az assziriológiát nem könnyű, de ettől még nem kell a munkaerőpiacon. Vagy a jogászok mekkora része végez hasznos munkát?
Másrészt nem akkora művészet ám csúszni az egyetemen. Elég hozzá annyi, hogy a tisztelt tanszék nem hirdet annyi helyet, ahány hallgató van - ha erre a tárgyra szigorlat, arra pedig a következő éves tárgyak épülnek, akkor nagyjából mázli kérdése. VAgy mondjuk az egyetem két szakján nem tudod összehangolni az órarended - van egy-egy időpont, ha azok egybeesnek, így jártál, de megesett olyan is, hogy reghét után változott az időpont, és a köz úgy akarta, hogy a másik szakos szemináriumom alatt legyen. HA jó arc a tanár, meg lehet beszélni, ha nem akkor válassz, melyik szakodon akarsz csúszni. NEm mondom, hogy a bukások, csúszások java nem az ipari méretű lustaságnak köszönhető, de nem biztos, hogy élből négy év kőfejtő jár mindenkinek, aki csúszik. Aztán az ingyenélés sem bizonyos, elsős korom óta dolgoztam, másodévesként már adót is fizettem, lévén a 4,6-4,8 körüli átlagra kapott ösztöndíj egy fél albérletet sem fedezett (ok, töri-latin szak, nem egy orvosi, de a 4,8-ért éjjel kettőig és reggel hattól fordítasz, tanulsz mint a kisangyal - és 3-5 magánórából megvan a havi ösztöndíjad). Sokszínű világ ez, barátkozzunk a szürke árnyalataival:-)
melkaart 2010.01.10 18:50:58
@Buzzword: Jó dolog a gerinc. Így van, a pénzt a Te, a szüleim, de sőt az én zsebemből is pecázta ki állambácsi - ebből fizetik az oktatókat, épület költségeit és ne firtassuk, hogy mi minden egyebet. Én meg fizetem a tankönyveim, az ilyen-olyan pénzeket (diploma 2 példány, diákigazolvány, vizsgadíj), lakozom albérletben - nem a Te adódból. De az hadd ne legyen már a hallgató hibája, hogy ha lehetősége van rá, akkor tanul olyasmit, ami érdekli, de nem termel közvetlenül értéket (teszem azt tanárnak megy, ha már itt kommentelünk:-). Aztán azt is utópiának gondolom, hogy ha megszűnnének a "büfészakok" akkor kevesebb adót szedne állambácsi - sőt, gyanús, hogy a most egyetemeken időt töltő felebarátok javát a fekete-szürke gazdaság szívná fel (ahogy ezt teszi is, magántanártól mikor kapsz számlát?)Az se feltétlenül hasznos.
Másrészt meg, ugyan mivégre döntöd el ismeretlen emberekről, hogy van-e gerincük? Mit mondanál a piacképes orvosról, aki a képzési költségeit visszafizeti adó formájában a svéd államnak? VAgy egy "becsületesen" adózó jogászról, közgazdászról - nem általánosítok, de tegyük fel, hogy létezik olyan közülük, aki nem igazán a törvények szellemében fizeti adóját. Sőt, mutass nekem három magyar állampolgárt, aki mindig számlát kér és ad, és erre figyelmezteti ismerőseit is, netán jelenti, ha törvénysértést tapasztal.
melkaart 2010.01.11 16:01:07
@Buzzword: Valóban nem ismerek ilyet, de ez nem jelenti azt, hogy ne is lenne, akár alapítvány, egyház, tudomisén. De fogadjuk el, igazad van, és ezeket a szakokat az állam finanszírozza. Azt is aláírom, hogy ezen szakok kibocsátóképessége magasan felülreprezentált a piaci igényekhez képest (ahogy a közgáz, a jog is legjobb tudomásom szerint). De egyfelől: nem kevés bölcsészkart végzett haverom dolgozik ipari termelésben (sales, HR ilyen hasznos dolgok, kérdezd Dilbertet:-), szóval fizet adót rendesen. Másfelől meg erről továbbra sem a hallgató tehet. Érdekli őt teszem azt a néprajz. Megnézi, lehet államilag finanszírozottan csinálni - felvesznek így 50 embert (hasraütésés tipp), míg az országban évente szükség van átlag 3 végzett néprajzosra. Ettől most a hallgató a közellenség, mert érdekli, és ő szeretne lenni az egyik abból a háromból? NEm azt akarom mondani, hogy az egyetemen 8-10 évet kell végigkocsmázni az adófizetők pénzén, biztosan van is ilyen - de ezért kollektív bűnösnek kiáltani ki a bölcsészeket nem érzem arányosnak. Vö. már megint kátyús a tavaly felújított útszakasz, erre feszítsük meg kétoldalt az összes mérnököt (l. Spartacus)?
Az Embertelen felsőoktatás című posztra rendkívűl sok -nagyon gyenge poénnal élve- riposzt érkezett. A beküldött levelek közül Erikét közöljük most, demonstrálandó, hogy nem lehet minden szakot otthonról elvégezni, van ahol nagyon komolyan veszik a hallgatók részvételét,…..
melkaart 2010.01.02 13:24:08
@betyár: Az oktató valóban nem pedagógus. De ismerek olyat is, aki egy 20 éve megírt tanulmányából él, és az azóta elkövetett tudományos munkásságát elég gyorsan össze lehetne foglalni. Amiért ugye a fizetése egy részét kapja. Meg azt azért nem érzem olyan erős oktatómunkának (bölcsészkar, tudom, komolytalan szak), hogy kiadsz egy pár könyvből/cikkből álló listát és íratsz 10-12 oldalas dolgozatokat, amiket aztán felolvastatsz. És közben elvégezhetsz egy ELTE BTKt úgy, hogy nem tanultál meg hivatkozni, semmi hasznos segédtudományt (statisztika pl), kutatási módszertanról tipped sincs, életedben nem jártál levéltárban...az adófizetők pénzén olvasol 20-30 éves, jórészt elavult szakirodalmakat, nem tanulsz meg rendesen, kötelezően egy nyelvet...Ötödévesen hallottam szemináriumi előadásban a szerszámíj kifejezést, és senkinek nem szúrt szemet...
Ellenőrző Karácsonyi jutalom 2009.12.28 17:10:00
Az alapítványi iskolákban dolgozó tanár kollégáinknak néha tényleg a tűrhetetlent is el kell tűrniük, ha meg akarják tartani állásukat. Lara az idei karácsonyi vacsorán történt jutalomosztást meséli el nekünk, sajnos szűkszavúan. Továbbra is várjuk leveleiteket! Kedves…..
melkaart 2009.12.29 12:53:50
@Sziszifusz:Sőt, szeretnék kamerával a hátam mögött dolgozni. Szülő bármikor követhesse neten ami a teremben zajlik, igazgatóhelyettes bármikor, bárki órájába belenézhessen - nem tudom, mi olyan történhetne egy órán, amit ne vállaljak a nyilvánosság előtt.
Ellenőrző Ezek a mai fiatalok.... 2009.12.08 08:00:00
Nagy örömmel adjuk közre Melkaart levelét. Tartalmas kommentjeit ismerve, most is egy nagyon érdekes gondolatmenetre számíthatunk!Elöljáróban: vitaindítónak szánom a posztot, nem gondolom, hogy Mózesként hordom magammal kőtáblán az igazságot. Arra a kérdésre próbálok választ…..
melkaart 2009.12.08 15:39:40
@pszichoapu: Erősen hiszem, hogy a kiválasztódást korlátozza a jóléti társadalom, simán benne van, hogy felnőnek olyanok is, akiket anno megevett volna a kardfogú tigris, mert jó ötletnek tartotta meghúzni a farkát. Mondjuk az szégyen, ha már elitgimikben is ennyire jutottunk:-(
Lehet jó volna az angol minta, de legalább gondolatkísérlet szintjén megnéznék egy olyan világot, ahol ez nem kötelesség, pusztán jog. Jogodban áll tanulni, HA bizonyos feltételeket teljesítesz. Le kéne számolni azzal, hogy ez jár, meg ingyen van. Felvetettem egyik osztályomnak, hogy mondjuk egy tanár bére óránként mondjuk nettó 50 forintjában van a szüleinek. Az napi 300, havi 6000 pénz - ugyan adja már ezt vissza őseinek a zsebpénzéből minden óra után, ahol nem figyelt, mással foglalkozott - nem vette igénybe a szülei által amúgy kifizetett szolgáltatást. Mondjuk azóta se a figyelem szobrai, de akkor mintha elgondolkoztak volna a világ dolgain kissé.
melkaart 2009.12.08 17:49:28
@elod72: Korlátozás alatt azt értettem, hogy ma van esélye felnőni és szaporodni/örökíteni a génjeit olyanoknak, akiknek a jóléti társadalmak előtt nem volt (nem értek a genetikához és az öröklődő betegségekhez, a vérzékenységről rémlik - 100 éve egy vérzékeny férfi esélye, hogy örökítse betegségét elhanyagolható volt), aztán hogy ez elkorcsosulás-e, abba nem mennék bele, laikusként azt mondanám, romlik az emberi génállomány. Esetleg valaki hozzáértő kiokosíthatna, szívesen venném.
Teljesen egyetértek, el kell ismerni hogy nem ugyanott húzódik a rajtvonal. Sőt, a cél sem - szerintem nem kell, hogy mindenki érettségizzen, diplomázzon. Lehet valaki kiváló szakember érettségi nélkül - minek kínozni az érettségivel? A szakmunkásképzők tantervei - töriből legalábbis - szimpatikus jószágok voltak. Kevesebbet, jobban.
melkaart 2009.12.08 18:01:11
@SzZsoel: A holokausztról csak egyetlen dolog, szerintem itt mellékvágány. Nincs felülreprezentálva az oktatásban - úgy egy fejezet a négyéves anyagban. Trianon egy egész lecke. Az, hogy a médiában mindkét téma sokszor előkerül, és így bekerül az iskolába, arról nem a tananyag tehet. Én is szántam már erre órát, amikor ez mozgatta meg az osztályt - igaza van Pszichoapunak, nem szabad, hogy szent teheneink legyenek. Miért ne lehetne bármiről beszélni az osztályteremben, ha épp az érdekli az ifjakat, és belefér az órakeretbe is?

Egyetértek, a szülői hatást nem lehet túlbecsülni a gyerek életében, de igazából nem arra szeretném kihegyezni, hogy miről tehetnek a szülők és miről nem. Ezekkel a gyerekekkel és szülőkkel kell együtt dolgozni - de hogyan? Hogy lehetne pótolni az esetlegesen kimaradó nevelést? Milyen fórumon lehet/érdemes kommunikálni a szülőkkel? Tényleg, miért nincs szülőképzés? Hol tanulja meg az ember, milyen szülőnek lenni, most a nukleáris családokban?
Az iskolai nyílt nap eredeti funkciója az iskola bemutatása lenne, megkönnyítve a diákok számára a döntést. Levélírónktól arról értesülhetünk, hogy iskolájában arra használják fel a felsőbb évesek a nyílt napot, hogy körülnézzenek az érdeklődők között, kiválogatva…..
melkaart 2009.11.21 22:50:09
@VRbagoly: Mindig jó látni egy trollt, olyan szórakoztatóak:-) A lúzerség érdekes fogalom, nyilván a legnagyobb lúzer, aki napi sok órában túrja a földet, hogy ehessen globalizált világunk nem lúzer része. Egyszer úgy megnéznék egy világot, ahol senki nem végez lúzermelót...:-)
A legfrissebb híradások szerint Németországban is utcára vonultak a diákok, jobb oktatási feltételeket, kevesebb óra és vizsgaszámot követelve. Követeléseik között szerepel az oktatásra fordítandó támogatás növelése és az oktatás korszerűsítése is. A megmozdulások…..
melkaart 2009.11.18 19:52:55
@nsocsi: Szerintem az idézet a közoktatásra vonatkozott, az egyetemista miért ne örülne, ha van oktatás?
Annyiban árnyalnám a képet, hogy a lustaságon/trehányságon kívül sok oka lehet annak, hogy csúszik az ember az egyetemen. Én csúsztam mert nem hirdettek adott félévben az év végi szigorlathoz szükséges tárgyat, csúsztam azon, hogy nem fértem be a szigorlati előfeltétel tárgyra, amiből kevesebb helyet hirdettek, mint az évfolyam, csúsztam a munkám miatt, és mert a feleségem hurcoltam egyik orvostól a másikig vizsgaidőszakban, ami valahogy fontosabb volt akkor. Más tészta, hogy volt félév, amikor 18 vizsgám és 2 szigorlatom volt, meg egy alapvizsga. Persze az ember lehet trehány is, de csupán az egyetemen töltött évei számából messzemenő következtetéseket levonni szerintem kár.
Sajnos minden nap tapasztaljuk az iskolai erőszak erősödését. Nem csak a szülők lépnek fel egyre agresszívebben a tanárokkal szemben, a diákok is erőszakosabbak egymással, gyakran veréssel/verekedéssel intézik el a vitás ügyeiket. Mit tehet egy tanár egy ilyen helyzetben? Mihez…..
melkaart 2009.11.16 05:54:22
@Megvagyhadnagy: A protaszolgálat remek dolog, de hogyan akadályozza meg azt, hogy az udvarra belógjanak illetéktelenek, mint ahogy pl. mifelénk történni szokott?
Másfelől igazad van, valóban probléma, hogy a problémás gyerekek felgyűlnek bizonyos iskolákban, ahonnan enne következtében a tanulni akarók menekülnek. 18 éves koráig az ember tanköteles, praktikusan nem rúgható ki - ez szerintem a gondok alfája és omegája. Ha nem volna az oktatás kötelező - ellenben mindenféle juttatások (családi pótlék, ilyesmi) az iskolai teljesítménytől függnének (pl a 2. igazolatlan óra után bukta arra az évre, máris jobban megbecsülnék magukat. Ehhez kellene a tanárképzést, a tananyagot alaposan átgondolni, a minőségi oktatás anyagi feltételeit megteremteni (méltatlan helyzetnek tartom, hogy a diákok hoznak krétát az iskolába, papírt, hadd ne soroljam), és akkor várhatnánk javulást.
A médiából naponta értesülünk pedagógusokat érő fenyegetésekről, vagy akár fizikai inzultusokról. Levélírónk egy rövid listát állított össze az elmúlt év eseteiből és azok büntetési tételeiből, jól példázva, hogy sokat bizony nem ér a bőrünk. Kedves…..
Fontos-e a történelem tanítás napjainkban? Mit és mennyit kell tudnia egy gyereknek a világtörténelemből, az emberiség gaztetteiről? Okolható-e a Himnusz lehangoló szövege a magyarok népbetegségévé vált depresszióért? Ezekre a kérdésekre keresi a választ levélírónk, a…..
melkaart 2009.11.10 00:51:53
@OrulunkVincent?: Két megjegyzés ezzel kapcsolatban. Én is próbálom a történelmet a mai korból vett párhuzamokkal érdekesebbé tenni, felvillantani, hogy akkor se volt más az ember, ugyanúgy problémák voltak, és arra adott válaszok. De az együttgondolkozáshoz kellenek ismeretek - bizonyos alapvető adatokkal, tényekkel, urambocsá érveléstechnikával nem árt tisztában lenni (de ez a vallás, ez hülyeség...), pl. gondolkodjunk együtt Zaire nyelvi megosztottságáról. Mit teszel? Utánaolvasol, bizonyos adatokat, tényeket megtanulsz, csoportosítod, aztán kifejted a véleményed róla - na, ezek egyike sem gyakori a közoktatás nagyobbik részében. Megesett, hogy megmondtam a 15 éves háború kezdetét, kérdeztem, mikor ért véget (mármint előző órán megtanultuk, és gondoltam kis bemelegítésnek megfelel) - erre elkezdték betippelni, 17 évesen. Mert majd ráhibázik, vagy ha nem, úgyis megmondja a tanár előbb-utóbb - nem olyan könnyű együttgondolkodni azzal, aki nem akar:-)

A másik: az érettségi követelményrendszere megköti a kezem. Feleslegesen sok, részben értelmetlen, részben teljesíthetetlen, ezáltal csalásra kényszerítenek. Hadd ne részletezzem.
melkaart 2009.11.10 01:08:17
@boogieee: Milyen tényadatok? Egyáltalán, mi az az alapműveltség? Egy alapvetően humán beállítottságú lexikális tudás, ami nagyjából kvízműsorokban hasznos. Mármint mitől lenne fontosabb a mohácsi csata évszáma, mint a Pithagorasz-tétel levezetése, márpedig van rá egy sportszeletem, hogy az elsőt azért többen ismerik.
Azt gondolom, a közoktatásban szinte semmi olyat nem tanítanak/tanítunk, ami anyagszerűen hasznos volna. (Nyelvtanulás, informatika nyilván kivétel, ha jól csinálják, biztosan van más is, de késő van:-))Pl. a történelem tanulásán keresztül szerintem meg lehet tanulni az anyanyelveden véleményt alkotni adott problémákról, érvelni, vitatkozni, és ezer más dolgot - bizonyos lexikális tudás (ha úgy tetszik alapműveltség) felszedése ugyan előfeltétele a kompetenciák (gyűlöletes szó ez, de nem találtam jobbat hirtelen) fejlesztésének, mégis, hajlamos vagyok egyfajta melléktermékként kezelni. NEm az a cél, hogy tudd, mikor volt a mohácsi csata, hanem az, hogy képes legyél elemezni az okait, következményeit. Ehhez nem feltétlenül kellene ennyi anyagot megtanítani, még ekkora óraszám sem feltétlenül kell - heti 30-35 órák vannak középiskolában. Az óraterhek további növelése nélkül lehetne, és szerintem kellene tanítani anyagszerűen hasznos dolgokat is - akár az én órakeretem terhére. Gondolok például pénzügyi ismeretekre, használható állampolgári ismeretekre (a közoktatásban pl. nem tanulsz meg adót bevallani, egy csekket kitölteni, bankszámlát nyitni - vagy hozod otthonról, vagy felszeded valahogy - mibe fájna heti 1-2 órában ilyen jellegű tudást átadni), elsősegély, tűzvédelem, akármi, nálam okosabbak nyilván tudnának találni tömegével ilyeneket.
Gyakran panaszkodunk a fiatalok érdektelenségére és tájékozatlanságára, de amiről Méda leveléből értesülünk, az a legvadabb rémálmainkat is felülmúlja. Felnő egy nemzedék,  akinek már semmit nem jelent a náci Németország, és sokan vagyunk még, akik azt hiszik, hogy…..
melkaart 2009.11.07 20:44:59
Elég felületesen olvastam csak a kommenteket, csak néhány kiragadott mondat kapcsán véleményeznék. Az, hogy 9-15 éves gyerekeknek nem kell tudniuk a holokausztról, és egyéb borzalmakról, azon vitatkozhatunk (14 évesen amúgy középiskolás, és ott bezony már tanul ilyesmikről - tankönyvi források Asszíriáról, Róma, hadd ne soroljam), de nem látom értelmét. A gyerekek ebben a korszakban hallanak ilyesmikről, látnak ilyesmiket. Ha tévét nézel, internet előtt ülsz, elkerülhetetlen - a sulinkban legalábbis ötödikre a pornótól a horrorig a filmművészeti palettát meglepően sokan ismerik (kérdezték már, hogy tartok-e otthon vibrátort, köszöntek náci karlendítéssel, kérdezték, hogy lehet lámpabúrát varrni emberi bőrből, mesélték a Fűrész sorozat részeit) - nem tudod burokban tartani őket, akkor már legalább készüljön fel rá, halljon egy józan véleményt is. Erre a szerepre lenne a tanár - szeretném hinni, hogy jobb, ha tőlem hallja, viszonylag objektíven, miért is gáz Heil Hitlerrel köszönni. Másrészt ne gondoljuk, hogy az ingerküszöb emelkedése vicc - annyi halált látnak (virtuálisan, TVben), hogy fel sem fogják, hogy nem az a normális, ha hullanak az emberek, nem az erőszak a megoldás.
A népirtások történetébe most nem mennék bele - de nálam órán elhangzik, hogy nem egyedülálló a nácik tevékenysége. Az hogy, miért nem tanulunk Ruandáról, a khmerekről egyszerűen megválaszolható - nincs rá idő. A középiskola mindinkább egyetlen célja, hogy felkészítsen az érettségire - tetszik, nem tetszik, ez van (lehet árnyalni a képet, tudom, hogy sarkítok, de efelé haladunk). Az érettségin van egy a tanártól független elvárás - vagyis nem nagyon húzhatok az anyagból, ami úgy van méretezve, hogy az átlagosnál jobb képességű (tanítottam elitgimiben is) diákokkal, emelt óraszámban se fér sok plusz bele - szakközépiskolában örülsz, ha a kettes-hármas szintet ki tudod erőszakolni a diákokból. Ez nem történelemtanítás, ez vizsgára felkészítés - amikor az a gond, hogy kilencedikben írni és olvasni kell megtanítanom a diákokat (nem vicc! van olyan diákom, aki nem használ ékezeteket. csak.), akkor ne firtassuk a tudásukat. Gond persze a motiváció is - másfél órában vettük a török-magyar háborúkat, Bocskai, 15-éves háború - vették a poénjaim, jegyzeteltek, megértették, még érdekelte is őket, vitatkoztunk - másnap a 20 emberből 1 tudta, ki is az a Bocskai.
melkaart 2009.11.07 20:55:59
@nyekk: Ez védhető álláspont, de a holokauszt fogalma már a görögöknél előkerül. NE essék félreértés, nekem sem tetszik, hogy csak a zsidók elleni népirtással foglalkozik a mainstream média, és olybá tűnik, hogy csak ők szenvedtek a történelemben (bár megjegyzem, tényleg sokat szenvedett nép az), de ettől még nem sajnálom kevésbé a megsemmisítőtáborokban elpusztított embereket. Sem a Ruandában, sem a búr háborúkban, sem a keresztes hadjáratok során szervezetten legyilkolt tömegeket. Az ember nem változik, a történelmünk felfogható tömeggyilkosságok láncolataként is, mindmáig nem gondolhatja komolyan senki, hogy a nemzetközi egyezmények jelentenek bármit a frontvonalakban. Clausewitznak igaza van.-) Ezekről, ha előkerül, nem sajnálok beszélgetni egy, akár két órát is, ha más nem szakkörön - nem gondolom, hogy létezne olyasmi, amiről nem lehet beszélni középiskolában.
Levélírónk segítségével bepillantást nyerhetünk az alapítványi iskolák fizetési szokásaiba, szomorúan konstatálva, hogy még a közalkalmazottak által is szerénynek gondolt juttatások és illetmények nélkül végeznek gyakran sokkal több munkát, mint  a törvényben…..
melkaart 2009.11.04 07:13:53
@Peetee: Honnét tudod, hogy kik tanítanak alapítványi iskolákban, illetőleg milyen alapon általánosítasz? Én is ismerek multinál láblógatásból élő embereket, adócsaló vállalkozót - mint ahogyan keményen dolgozókat is, a világ már csak ilyen sokszínű. Az alapfizetésen túl, a pluszmunkáért miért ne járna honorárium? Multicégnél dolgozó feleségem is kap túlórapénzt, évi rendszerességgel, projectzáráskor jutalmat - és nem párezer forintos osztályfőnöki pótlékot:-) Az én munkaköri leírásomban a legnagyobb részt a heti kötelező óraszámom teszi ki - ezenfelül berendelhető vagyok versenyt felügyelni, érettségi, pótvizsgabizottságba, osztálykirándulni, és így tovább. Heti egy szakkört fizetnek, jelenleg négyet tartok, mert van rá igény - ha két embert sikerül kimenteni abból a közegből, azért már ott maradok. Múzeumlátogatás, színház, bálok (gólyabál, szüreti bál, szalagavató), éjszakai sportesemények, nyári tábor, osztálykirándulás, papírgyűjtés - így hirtelen ennyi egyéb tevékenység jutott eszembe, mindezekért kaptam tavaly 37000 pénz jutalmat, ha órabérben számolnám, 100 forint alatt. Ne érts félre, nem sírni akarok - de lássuk be, nem ebből építek házat - csak azt nem értem, miért fáj, ha valaki jutalmat kap. Én örülök, ha valaki segédmunkásként megkeresi a fizetésem dupláját, legalább van miből gyereket nevelnie.
Sok írást olvashattunk arról, hogy miért is nem működik eredeti céljának megfelelően az iskola. Az egyik hozzászólásból kölcsönözöm a kifejezést, "ennek a bogárnak legalább ezer lába van", ezek közül most csak egy párra szeretne Mandrill cipőt adni, hátha más…..
melkaart 2009.10.21 02:27:55
@kultúrterrorista: NEm áll szándékomban megkérdőjelezni az általad említett kutatók tudását, ugyan nekem más emlékeim vannak az ELTE tanárképzéséről, azt tippelem, némelyik tanárom nehezen boldogulna a legszelídebb osztályomban is. Ugyanakkor érdemes megnézni, mi lett a következménye - ötödikben szembesül azzal a tanár, a szülő, sőt a diákok egy része is, hogy nem tud olvasni, számolni, írni. Ötödikben ezeket már nincs idő megtanítani, főleg úgy, hogy az osztály másik fele ezalatt halálra unja magát, teljes joggal. (Jelzem, a túlélési stratégiát megtanulják erre a korra: ötödikes lány, tanulószoba - "Ne tessék ezt kérdezni, most írtunk dolgozatot belőle" - úgy véli, a maradék időt kibekkeli a törtek ismerete nélkül). Így aztán ötödikben csupa kudarc éri - esélye sincs teljesíteni az elvárásokat, s lesz hatodikos 16 évesen, kegyelemből...Nem jobb lett volna elsőben ismételni, és megtanulni azokat a fránya betűket?
melkaart 2009.10.21 02:35:15
@A Lesből Támadó Ruhaszárítókötél: Erről van szó - a lexikális tudás tényleg nem minden, de ahhoz, hogy fejlődhess, valamennyit tudni kell. Hogy láthatod át az összefüggést két dolog között, amiket nem ismersz - nem fontos, hogy mikor volt Mohács, de arról vitázni, érvelni, hogy vajon törvényszerű volt-e, már érdekes lehet (amúgy nem idegen az emberi élettől a középiskolai tananyag elsajátítása, többen képesek voltak már rá állítólag). De amikor az az érv, hogy ez hülyeség, azértmertcsak...azzal nagyon nehéz mit kezdeni.
Több levelet is olvashattunk a diákok idegen nyelv tanulásával kapcsolatban, PT is erről ír nekünk. Egy szódolgozat alkalmával az egyik fiú a fent idézett szavakkal adott hangot nem tetszésének, mivel egyest kapott a szavak helytelen írása miatt. Szakiskolásoknál nem nagyon…..
Levélírónk az alábbi rövid párbeszéd fültanuja volt az első szülőértekezlet alkalmával. Ő maga nem nagyon értette a helyzetet, de a békesség kedvéért inkább nem kelt a tanárnő védelmére. Tisztelt Ellenőrző!A 9-es lányom első szülői értekezletére mentem. Vártam…..