Regisztráció Blogot indítok
Adatok
cilinder

0 bejegyzést írt és 5 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Maga az eljárás körülbelül kétszer annyiba kerül, mint itthon. Ezzel nagyjából el is mondtunk minden rosszat a procedúráról.  Vélemények az azonos című írásunkról...
cilinder 2009.06.08 10:54:53
Bár nem, vagy csak ritkán szoktam hasonló ügyből kifolyólag tollat (klaviatúrát) ragadni, a németországi vizsga kapcsán ezt mégis most megteszem. Nagyon örültem a cikknek, én is hasonló élményben részesültem pár évvel ezelőtt, ami számomra autón nevelkedő, s ennél fogva Mozaik utcához és társintézményeihez esetenként szorosan kötődő embernek tényleg megdöbbentő volt. A döbbenet után még ott helyben azonnal úrrá lett rajtam a felháborodás, igen ezt így is lehet, de nálunk már megint miért nem? Több autóm volt és van is, kedvelem a veteránokat, így az NKH Vizsgabázisa a magunkfajta furcsa lényeknek ingerszó, több napi izgalmat, vagy / és előre kiporciózott adott címletű bankókat eredményez.

Röviden a story…. Drága nagyapám, még 1956-ban Hannoverbe disszidált, ahol egészen nyugdíjazásáig a Volkswagennél dolgozott, a Transporterek karosszéria elemit préselő szerszámokat készítette, akkor még egyedüli külföldiként, mert ez olyan precíz munkát igényelt, amit az akkori német eszme szerint, külföldi nem végezhetett el jól. Később vezető is lett, mindenféle díjban részesült stb. Talán természetes, hogy első perctől kezdve Volkswagennel járt, melyet évente dolgozói kedvezménnyel cserélhetett újra. Édesanyám 1969-es esküvőjén az akkori bogár volt az esküvői autó, Hannoveri, imperialista - kapitalista rendszámmal. (vajon anyám 1986-ig miért nem mehetett nyugatra?? J) Nagyapám öt évvel ezelőtt sajnos meghalt, örökségül hagyott ránk egy akkor kétéves Passátot. Mivel hosszasan betegeskedett, egy ideje nem vezetett, a hagyatéki eljárás miatt az adó nem került befizetésre, az autót időközben kivonták a forgalomból, s a vizsga is lejárt. Lezajlott a hagyatéki eljárás, az autó hazahozhatóvá vált. Nálunk egy forgalomból ideiglenesen kivont, lejárt vizsgájú autó újbóli forgalomba helyezése és teljes export ügyintézése vélhetően egy pár hetet is igénybe vehetne, tekintve, hogy mindent csak személyesen lehet intézni, már eleve a vizsgára bejelentkezni is. Felkészülve mindenre, a német bürokrácia ismeretlen területére merészkedve, felhívtam a területileg illetékes vizsgaállomást, hogy mi is ilyenkor a teendő. Nagyon kedvesek voltak, elmondták az intézkedési sorrendet és rögtön időpontot is adtak. Tekintve, hogy az autó több hónapot állt, felvettem a kapcsolatot a helyi VW kereskedéssel, ahol egyébként az autó átvételre került, hogy át kellene előtte nézni, mert ki tudja, nálunk ugye egy vizsgán azt is meglátják, ami a szomszédom autójával gond lehet, plusz hosszú út is lesz, szóval Prüfung kellene. Javasolták, hogy az átvizsgálás mellett a műszaki vizsgát is ők megcsinálják, természetesen azonos áron, nincs semmilyen felár. Időpontot itt is kaptam azonnal, amit az én repülős érkezésemhez igazítottak.

Eljött a nagy nap. Jó magyar módszer szerint elsunnyogtam Volkswagen kereskedésig az autó ama jogi állapotában (gondoltam az ideiglenes forgalomban tartási engedély elsőre nagy lépés lenne), ahol személyesen kijött elém a kereskedés névadó tulajdonosa, üdvözölt, részvétét fejezte ki, pozitívan méltatta nagyapámat, majd átvette a kulcsot, kérte foglaljak helyet igyak sok kávét, és szorongva, kezét tördelve jelezte, hogy elnézést, a pék lebetegedett, így ma nem hozott reggeli pékárut. Mondtam annyi baj legyen, ha Kuchen nincs, még nem dől össze a világ, vártam. Öt percenként jött valaki, mindenki széles mosollyal köszönt, mondták Kaffee – Kuchen bitte, mondtam Danke, Kuchen nincs, de így is jó lesz. 15 perc múlva jött egy hölgy, hogy úgy tudja, külföldre viszem az autót, amihez nála meg is tudom kötni a biztosítást. Ismét Danke, ez is kipipálva. Újabb 10 perc, jön vissza öltönyben „Volkswagen úr”, hogy az autó kész, lemosták, feltöltötték folyadékokkal, beállították, ami nem volt jó, és kész a vizsga is. Elég a vizsgadíjat kifizetnem, a többi gratisz, köszönik, hogy őket választottam. Elmondta, hogy innen a Közlekedési Felügyeletre kell mennem, ahol lesz ismét forgalomba helyezés, majd végleges kivonás, meg ideiglenes forgalmi. Bár még csak reggel fél kilenc volt, kezdett úgy tűnni, itt ma már nem lesz utazás nach Ungarn. Alig öt perc múlva be is futottam, előadtam a helyzetet, a hölgy széles mosollyal mutatott a kávékészítőre és a csészékre, hogy szolgáljam ki magam. Na itt már végképp elképedtem, mivel, ez egy nonprofit hatóság, monopol helyzetben, ergo ha tetszik ha nem, oda kell menned, nem értettem miért kapok mosolyt és kávét. Vagyis értettem, de mégsem. 10 perc után készen voltunk mindennel, kaptam egy fecnit, ráírva egy rendszámot, mondván mellettük van a táblabolt, ott fogják gyártani az én rendszámomat, ha ezt odaadom nekik. Rendszámot gyártani? Most??? Én indulnék haza!!!! Irány táblabolt, papírt átadom, kérdem mikor jöhetnék, mert ez így most nagyon sürgős lenne, talán ha a napokban, vagy esetleg ma… Egy szónak is száz a vége, 280 másodperc múlva a sajtológép kiadta a meleg (tényleg!) rendszámot, ezzel tschüss. Vissza a felügyelethez, ott felragasztották a matricát, majd a hölgy felállt, kijött velem a kocsihoz ellenőrizni a motor/alvázszámot. Megyek, hogy nyissam fel elöl a géptetőt, gondoltam nem a hölgy fogja ezt fehér kosztümjében tenni, de leintett, ez az ő dolga, én ne koszoljam össze magam. Megnézte, örült, hogy magyar vagyok, érdeklődött a Plattensee és Budapeszt felől, jó utat kívánt és én kicsivel tíz után már indulhattam is haza, a hihetetlen döbbenet birtokában.

Végszóként talán a leghelyénvalóbb a magyar oldal bemutatására a megérkezést követő első forgalomba helyezési és minősítő vizsga bejelentkezése.
- Jó napot kívánok. Egy Németországból behozott autót szeretnék forgalomba helyeztetni. Ez egy Volkswagen Passat.
- Azt majd mit eldöntjük, addig csak jármű…..
Vujity Tvrtko jól a fejébe húzta a baseballsapkát, és nekiállt oknyomozni. Kiderítette, hogy az „interneten keringő” egyik legnépszerűbb videó főszereplője Magyarországon él. Persze egyrészt a videó közel sem olyan népszerű, mindössze 400 ezren látták például a…..