Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nyema

0 bejegyzést írt és 2 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Stenigot egy kis község Lincolnshire megyében (Nagy-Britannia). A közelében hagyták sorsukra ezeket a parabola antennákat, amik valamikor a NATO "ACE High" fontos parancsnoki hírláncának a részei voltak. A történet még 1938-ban kezdődött, ugyanis ekkor kezdték építeni a radar elődjének számító…..
Az az igazság, hogy engem - Dingó Úrral (Lowtyo) ellentétben - nem igazán ejtettek rabul a dupla nyílhegyes/bumerángos járgányok. Egyetlen élményem vele kapcsolatban még az általános iskolában ért. Akkoriban kezdtek beszivárogni az országba a BX-ek.Egyik osztálytársam apukája…..
nyema 2009.02.08 23:48:51
Hihi, a Diravi-szűzek sose értik, mire jó, hogy magától egyenesbe áll a kerék. :) Az első tipped a helyes, ez egy mellékhatás.

Ez a kormánymű teljesen hidraulikus, nincs mechanikus kapcsolat a kormánykerék és a kerekek között. Nem az izmaid munkájára segít rá, mint ahogy a szervókormányok teszik, hanem egy nagynyomású hidraulikus munkahengerrel tologatja jobbra-balra a kerekeket. A munkahengernek két kamrája van. Az egyik kamrában állandó a nyomás, a másik oldalon pedig változtatható - ha nagyobb, balra fordul az autó, ha kisebb, jobbra.

A kormánykerék csak egy hidraulikus szelepet vezérel. Amikor mozgatod a kormányt, a szelep növeli/csökkenti a munkahengerben a nyomást. Amint abbahagyod a tekerést (tehát állandó ívvel kanyarodsz, vagy egyenesen mész), a szelep zár. Namost, egy sima fogasléces kormánymű esetén a futómű geometria keltette erő szépen visszatolja a fogaslécet, és tekeri középre vele a kormánykereket. Itt viszont ezt nem teheti meg, hisz zárva a szelep, az olaj meg nem összenyomható. Akármekkora pofont kapnak a kerekek (padkázás, kátyú, nyomvályú, durrdefekt bármekkora sebességnél), azok tartják az irányt, és a pofonból semmi se jut el a kormánykerékig. Még csak meg se rándul. Holtjáték nincs, nagyon biztonságos a vezetés egy ujjal is, viszont teljesen érzéktelen.

Na, eddig ott tartunk, hogy ha kanyarodsz, és elengeded a kormányt, az autó ugyanúgy kanyarodik tovább, eszében sincs kiegyenesedni. :) Ezért létre kellett hozni egy mesterséges ellenerőt, ami mindig középre tereli a kormányt. Ez az előbbiektől független hidraulikus rendszer, ami nem a munkahengerre hat, hanem a kormányrúdra. Az ellenerő mértéke a sebességtől függ, 80 km/h körül éri el a maximumot. A sebváltóról kivezetett spirál röpsúlyokat pörget a nyomásszabályozóban, a súlyok le-föl mozgása pedig egy újabb hidraulikus szelepet szabályoz. Minél gyorsabb a pörgés, annál nagyobb lesz a kimenő olajnyomás. A kormányrúdra egy excentrikus tárcsa van erősítve, amihez egy görgő feszül, méghozzá a nyomásszabályozóból érkező nyomás által. Az excentrikus tárcsának csak egy nyugalmi pontja van, az egyenes állás, a ránehezedő görgő pedig ebbe tereli a kormánykereket.
Mivel valamennyi ellenerő egészen kis sebességnél is jól jön (pl. parkoláskor), a röpsúlyoknak meg nincs különbség tötymörgés és az egy helyben állás között, mellékhatásként állva is középre húznak a kerekek. Egy csöppet bonyi a működése, de használni vidám. :)