Regisztráció Blogot indítok
Adatok
archiregnum

0 bejegyzést írt és 11 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Ez megint ilyen képnézegetős, gondolkozós lesz, hogy mi a jó nekünk. Van ez a projekt a Bem téren, hogy a nagy, régi, romos házból még nagyobb, új házat akarnak csinálni. Életteli, vidám, átjárható, egyszerre racionális és emocionális; imádom az ilyen leírásokat (a…..
Figyelem a cikkben megfogalmazott vélemény gyakran túlzó, és provokatív, ezért indulatokat gerjeszthet! Kérjük ezt a kommentelés használatával levezetni!Na, ez volna a Vár polgárvárosáról szóló - kevéssé történeti, mint elméleti - cikksorozat lezáró, és nagy tanulságokat…..
Olyan hiszti kerekedett a Szépművészeti Múzeum bővítése kapcsán a régi vs. új problémával kacsintgató poszt kommentjei között, hogy nem tudok ellenállni a téma további feszegetésének. De hogy a dolog ne legyen egyszerű, egy már 135 éve eldöntött kérdést veszek elő,…..
archiregnum 2009.01.22 02:24:39
A román és a kora gótika annyira rokon stílusok, hogy létezik az átmeneti stílus, mint pld a laoni.

Nem értem mi alapján románozol le bizonyos részeket. A tornyok alsó szintjein soha nem voltak nagy ablakok. Ráadásul van rózsaablak is, ami elvétve előfordult ugyan a románban, de a gótikára jellemző. Persze azért így is van 1-2 érdekes részlet, de szerintem elég egységes a templom megjelenése, amihez hozzájön az érettebb, díszesebb déli torony, de hát ez teljesen reális. Hasonló a helyzet a chartresban.

Mivel az ország egy kultikus jelentőséggel bíró templomjáról van szó, így érthető, hogy a dícső középkori állapot elérésére törekedtek. Abban pedig megegyezhetünk, hogy az átalakítás előtti formája nem éppen a barokk csúcsterméke, így személy szerint nem sajnálom. ( Sajnálom viszont a veszprémit, ami valóban szép volt és eléggé eröltetett neoromán lett.)

Szerintem, ha ugyanazt a formáját kapja vissza a restauráláskor egy szobor, oszlopfő stb, akkor tökmindegy, hogy az most az eredeti kőanyag vagy sem. A létrehozott egyedi forma az érték, nem feltétlen maga a kézműves munka.

A Salamon torony "borzalmas beton" betoldásai pont a jelenlegi műemlékvédelmi felfogás csodás terméke, mely szerint műemlék kiegészítése szigorúan kortárs eszközökkel történhet. Mert jajj, csak nehogy azt higgye az a szerencsétlen látogató, hogy ez így nézett ki. Még véletlenül se hazudjunk álmúltat sosemvolt részletekkel. ( Ez utóbbi mondatban összegeztem a historizmus és archaizálás gyűlölők
3 jelszavát. Lassan valami újat is kitalálhatnának már, mert eléggé egyhangúak kezdenek lenni az érveléseik.)

Schuleket és társait csak a jószándék vezérelte, megpróbáltak illeszkedni az adott épülethez, igaz, hogy eközben követtek el hibákat. De még mindig többet köszönhetünk nekik, mint azoknak, akiknek az illeszkedés azt jelenti, hogy a betonkocka magassága megegyezik szomszédos copf palotáéval.

Folytatódik majd a Várat bemutató sorozat, ez csak egy ilyen rövid kirohanás itt a komolykodó finish előtt. Nem is igazán konkrétumokat akarok említeni (pedig de), hanem ezt az odaépítünk-valamit-akkor-az-milyen-legyen-új-vagy-régi kérdést, ami állandóan felmerül - legyen szó…..