Regisztráció Blogot indítok
Adatok
kis_csirke

0 bejegyzést írt és 817 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
... egyházmentő akcióba keveredett a magyar politika: ki kell deríteni, hogy itt és most, melyik az igazi, történelmi egyház és melyik nem. Ha kicsi és fiatal, az nem igazi. Minden igazi egyház tehát legalább 500 vagy 2000 éves. Jobb esetben több is.…..
kis_csirke 2011.06.01 14:50:32
@Izrael misztériuma: ha jól tudom, ő egy képzőművész volt?

((off: a langymagyar kifejezés eszembe juttatta, hogy adós vagyok neked egy válasszal még 2011.03.31.11:12 (Ugocsa non coronat)-ből: azért, mert ő nem okos, de te okos vagy - veled kapcsolatban vannak elvárásaim:-).
Shalom)).
kis_csirke 2011.06.01 18:13:38
@Izrael misztériuma: mi az, hogy messiási zsidó?

A tarzi nővéren is gondolkodtam. Javíts ki, hogy jól emlékszem-e, valahol egy dunántúli kis eldugott zugban volt egy remetenő, akihez sokan jártak titokban, ő volt az?
kis_csirke 2011.06.01 22:24:30
@Izrael misztériuma: OK, a csobánkai házról olvastam a Beszélőben (csak a későbbi, gyűjteményes kiadás van meg), így már van hová tenni.
Shlomo Sand, izraeli történész tavaly ősszel magyarul is megjelent világhírű könyvét olvasom, melynek címe: “Hogyan alkották meg a zsidó népet?” (The Invention of the Jewish People). A könyv bemutatója épp a házunkban volt, amelyen maga a szerző is megjelent. Mindaz,…..
kis_csirke 2011.05.02 09:00:45
@csaba carmarthen: Szia Csaba,
persze, a Mária tisztelet nagyon fontos, dehát annak is több módja van. Ahogy írod: a lelki adományok különfélék.
Hozzáteszem: a lelki alkatok is különfélék, van, akinek szüksége van Medjugorjhéhez a hitének, van, aki esetleg bálványimádásnak látja ugyanazt. Vagy egyszerűen nem szólítja meg, nem érdekli.
Van, akinek mondjuk Taizében pezsdül fel a vére, van, akinek máshol.

Valahogy az imaformák is ilyenek: van, akinek megfelel a rózsafűzérezés, van, aki böjtöl-virraszt, van, aki naponta exament végez, van, aki a Szentírást olvassa, van, aki Jézussal társalog stb...és mindegyik ima egyformán kedves Isten előtt.
kis_csirke 2011.05.02 10:42:20
@thotferi: azt azért nem lehet előírni, hogy kinek, hol "pezsegjen a vére".

Szerinted a csíksomlyói Szűzanyát miben zavarja, ha románok, netán kínaiak kezdenének hozzá zarándokolni? ű
Miért lenne szégyen az nekünk?
A spanyoloknak netán szégyenükre válik, hogy a világ minden részéről érkeznek camino-s zarándokok?!
kis_csirke 2011.05.17 14:14:16
@Izrael misztériuma: megértem, hogy rend után kiáltasz.
Érdemes lenne átböngészni a magad számára is a blogalkotmányt, mert lehet, hogy felfedezed azokat a pontokat, amelyeket átlépve épp te magad járulsz esetleg hozzá a kimoderálást igénylő helyzet kialakulásához.
Jezsuita bloggerek Netikett 2011.05.06 18:05:00
Azt hiszem, hogy az internet segítségével történő kapcsolattartásnak – csakúgy, mint a többi személyes viszonynak – megvan a maga „illemkódexe”. Amolyan viselkedési szabályok ezek, melyek megsértése vagy figyelmen kívül hagyása általában a kapcsolatok…..
Az utóbbi napokban a boldoggá avatás közeledtével sokat gondolkodtam arról, hogy mit is jelentett számomra II. János Pál személye. Ki is ő nekem? Miként hatott rám? Mi az öröksége számomra?..
kis_csirke 2011.05.02 16:35:54
@saintlouisdefrance:
Nem vagyok történész, de sztem II. János színrelépésekor azért már vége volt a hidegháborúnak, a kommunizmus már javában puhult.
Elég sok folyamatot "katalizátora" volt. Épp a társadalmi tevékenysége miatt tartom nagy pápának.
kis_csirke 2011.05.02 20:50:58
@mezeinewsee: köszi
@uszo: @Virágoskert: még gondolkodtam valamin. Tulajdonképpen egy nagyon átlagos (egy életben 4x-5x templomban lévő) kereszténynek tökéletesen mindegy, hogy a pap mellett egy indián kinézetű ministráns áll vagy a pap van furcsa mikulás kalapban és piros cipellőben, háttal nekünk, egyik felállást sem érti :-).
@eichikarl: találjunk már ki erre valami frappáns választ ;-)
kis_csirke 2011.05.03 08:22:39
@Virágoskert: kérlek, írd meg, mi ez a szedevakantizmus, tőled hallottam róla először.

"Csoda, hogy a mindezek hatására a hívek sokszor a leghajmeresztőbb dolgokra gondolnak, és a legsúlyosabb kételyek gyötrik őket": nem hiszem, hogy össze tudnál szedni az országban 10-nél több hívőt, akit épp 2. János Pál "szedevakantizmus" gyanúja miatt nem tud aludni. Ez valószínűleg a te problémád, ami nem gond, de ne bújj a "hívek" mögé :-).
Jezsuita bloggerek Istenképeink 2011.03.08 20:51:00
Engem továbbra is az Isten kérdése izgat. Nemrég jelent meg Karl Frielingsdorf jezsuitának a könyve „Istenképek” magyar fordításban. Most készülök elolvasni, de már, amit hallottam róla, az is nagyon meggondolkodtató. Mondja, hogy vannak különböző, nagyon rossz…..
kis_csirke 2011.04.11 19:58:48
@anacapri: csak elírás volt, ne is törődj vele.

Jó neked, hogy ezzel nincs gondod (én nem szeretem az előrerágott tejbepapit :-I).
kis_csirke 2011.04.12 21:43:40
@anacapri: vigyázz, bele ne ragadj a (szilva)lekvárba :-))).

(A túlzott racionalizmus néha unalmas, érdemes ízlelgetni-érezni:-))))
kis_csirke 2011.04.27 20:15:22
@Kajla:
"A Szív utolsó száma az Istenképekről szól, ajánlom mindenkinek."

Fönn van a neten az egész szám, lehet olvasni (lehet, hogy később fizetős lesz, de most még ingyenes).

www.asziv.hu/?cont=11
Az Egyházfórum legutóbbi száma (2010/2) Hans Küng német teológusnak 2010. április 12-én kelt “Történelmi Bizalomvesztés” című nyílt levelét közli, amelyet a világ püspökeihez intéz. “Kemény beszéd ez, ki hallgathatja.” Bizonyságul álljon itt pár…..
kis_csirke 2010.07.30 18:31:59
@khamul: nem beszélünk el egymás mellett, hanem máshol vannak a hangsúlyok. Én nagyon szeretek katolikusnak lenni, de nincs szükségem arra, hogy Jézust védjem az eretnek protestánsoktól. Aki mélyen vágyik rá, vegye Jézus testét, Jézus mindenkinek adja magát. Nincs jogom őket korlátozni egymástól. A Szentlélek működjön, ne én :-).

Különben is, szerintem kérdezz meg 20, vasárnapoknént áldozó katolikus testvérünket arról, hogy mi az eucharisztia. Jó szándékkal vagyok, ha azt saccolom, hogy 5 ember tudja a helyes választ. Totális káosz és sötétség uralkodik a katolikus fejekben is ezen a téren. Akkor az az áldozás "érvényes", ahol a katolikus hívőnek segédfogalma sincs, mi történik áldozás alatt?!
kis_csirke 2010.10.28 08:16:53
@atlanta: jó, hogy ezt az Egyházfórum-egyház lejáratás témát előszedted (sajnos a katolikus sajtó valahogyan hallgat a pécsi fejleményekről).
Az Egyházfórumot szerkesztő ember nagyon sértődött az egyházra (lehet, hogy van rá oka, de egy-egy nehéz helyzet kialakulásához mindig két fél kell) és most revansot vesz. De a gyűlölet soha nem jó tanácsadó.
Az egyháznak talán az a tanulsága ebben a helyzetben, hogy el kell fogadni, hogy a szabályokat már nem az egyház diktálja, meg kell felelni az állami törvényeknek is (remélhetően nem talál az ügyészség semmiféle anyagi visszaélést). Szerintem most szembesülünk azzal, hogy valahogyan transzparenssé kell tenni (jobban kommunikálni) a sajátos egyházi eljárásokat, törvényeket, hogy nehogy a bűn elkendőzésének a gyanúja léphessen föl.
kis_csirke 2011.04.18 08:35:57
@jabbok: Kedves Jabbok,
jó, hogy ezeket a nehézségeket jelzed, sok erőt kívánok, imádkozom értetek!
Egy, egy egykor patinás és komoly szerzetesrend, melyet sokan a legszigorúbb rendnek tartottak mostanában Cowboy képpel és állás hirdetésszerűen próbál érdeklődést kelteni a szerzetesélet iránt. Ezeknek elment az eszük? Hova jutottunk? Ha az alapító ezt megérte volna! Márcsak az hiányzik, hogy…..
kis_csirke 2011.04.08 08:24:41
Nem értek a politikához. A március 15-ei miniszterelnöki beszéd most mégis elgondolkoztatott. Orbán Viktor elég energikusan fogalmazott: „Nem tűrtük el 1848-ban, hogy Bécsből diktáljanak nekünk, nem tűrtük el 1956-ban, hogy Moszkvából diktáljanak, most sem hagyjuk, hogy…..
kis_csirke 2011.03.28 09:02:09
@uszo: az a gond, hogy itt nem diskurzus folyik, hanem egy nagyon egyoldalú "önközlés", ami engem végtelenül fáraszt. A párbeszéd peremfeltételei nem adottak, mert az "adó" nem képes a visszajelzéseknek megfelelően reagálni, csakis a saját világát közli.
A véleményéhez mindenkinek joga van (nekem is:-))), de itt már régen másról van szó.
kis_csirke 2011.03.31 10:53:01
@Izrael miszteriuma: engem már nagyon idegesít a folyamatos hangulatkeltésed és provokációd.

Jogom van a nyugalmamhoz.

(És ne fogd rám, hogy intoleráns és kisebbség-üldöző vagyok, az itteni viselkedésed ment túl egy határon. A jezsik végülis folytatták a blogot, de te nagyon ügyesen dolgozol azon, hogy szétverd.)
kis_csirke 2011.03.31 11:08:07
@Izrael miszteriuma: mivel a (nem titkolt) célod a nyugalom megzavarása, ezért nincs értelme (és lehetősége sem) a vitának.

Kívánom, hogy megleld a békét és a harmóniát.

Több mondanivalóm már nincs.
Jezsuita bloggerek Hazafelé 2011.02.25 20:03:00
Kedves Peti! Köszönöm leveledet és kérdéseidet. Jól esett, hogy érdeklődtél! Már régóta nem volt köztünk kapcsolat, igazán örömmel kezdek neki levelet írni és válaszolni a kérdéseidre. Mióta utoljára levelet váltottunk, több kórházat megjártam különféle…..
kis_csirke 2011.03.22 11:05:36
@eichikarl: az istenképen gondolkoztam én is, amikor meglátogattam a Williamson cikket tartalmazó oldalt. Nézzétek meg, milyen képek vannak rajta! Kicsinek és bűnösnek érzem magam, ha rájuk tekintek...miféle alapállása van annak Istennel szemben, aki ezeket a képeket oda beillesztette?!
Szent Pál még olyan szépen, olyan egyértelműen megírta a Bibliában, hogy mulier taceat in ecclesia (a nők hallgassanak az egyházban)! (Vö. 1Kor 1,34). Bezzeg akkor még rend volt! Nade manapság, hogy a nők nem átallnak fedetlen fővel megjelenni – és imádkozni! i-mád-koz-ni!!…..
kis_csirke 2011.02.17 09:59:13
@eichikarl: "Most viszont hiába hoznak be garmadával afrikai és indiai misszionáriusokat Nyugat-Európába és Magyarországra is, nem fog müködni a rendszer."

www.magyarkurir.hu/hirek/indiaban-jart-kiss-rigo-laszlo-szeged-csanadi-puespoek

:-)
kis_csirke 2011.02.23 17:04:41
@eichikarl:
nem lehet, hogy maga a ZENE a főnök?

www.youtube.com/watch?v=BwNrmYRiX_o

Vagy erős nőkkel:
www.youtube.com/watch?v=a37bBm8pXSk
kis_csirke 2011.02.25 08:39:54
@zzzsuzsa: jó a zene, szabad, játékos.

@eichikarl: Gyuri bácsiékon kifeküdtem:-)))))))).

Az Apácashow-os klipeket a magam részéről nem szeretem (a zene jó), mert gyermeteg módon közelíti meg a szerzetesnőket. (Olyan érzésem van ezzel a filmmel kapcsolatban, mint amikor a ...hogyismodjam..a bukott tini leány habos ruhába, angyalkának öltözik az álarcosbálban.)

((Azt sem szeretem, amikor mondjuk az újságokban a szerzetesnős interjúk mellé - illusztációként - nagy fátylas-habitusos-misztikus képeket raknak, mert akkor már nem a kérdezett személy lesz a fontos, hanem az összes romantikus előítélet, ami a szerzetesi ruhát övezi.))
Szerintetek a kegyelem tapasztalható? Milyen pompás kis teológiai probléma! Olyan, amin a végtelenségig lehet vitatkozni, ám egy tapodtat sem megy tőle előre a világ! :) Mindenkinek van róla véleménye (legalább annyi, hogy „na, ez aztán úgy, ahogy van: hülyeség!”), és…..
kis_csirke 2011.02.03 12:41:47
@álomfejtő: @eichikarl: abszolut klassz Boulad gesztusa :-)

(Én is gondoltam rá a hétvégén, hogy ne essen semmi baja.)
kis_csirke 2011.02.04 09:16:22
@telihold83: azt szeretném még hozzátenni, hogy nyilvánvalóan nem lehet Márait Eckhart mesterrel egy lapon emlegetni.
Csak azért hoztam ide ezt az idézetet, mert valahogy úgy érzem, hogy a középkori, nagy misztikusoknak az önmegtagadás az valahogyan természetes lehetett, és nem az volt az életük fókuszpontjában, hanem maga Jézus. Szent Ferenc is jó pléda erre.

Manapság sokan, akik nagyon "misztikusnak" gondolják magukat (itt az ezotéria széles palettájára gondolok, egyházon belül szerencsére nincsenek nagy túlzások), képesek mindenféle sanyargatásra, éhezésre, "fényevésre" - és valóban hihetetlen dolgokra képesek a testükkel. De itt nem Jézus áll a központban, hanem ők, saját maguk.
Látomásokat, stigmákat éhezéssel és pszichés módszerekkel is elő lehet idézni.

Ezért tetszik ez a "hétköznapi" megközelítés, hogy a kegyelem megtapasztalása már maga a misztika.
Sri Lanka közepén fekvő Kandy-ból 4 és fél órás buszozás után érkeztünk meg rendtársammal, Tőkés Gyurival állomáshelyére, ami Hatton várostól fél órányira található egy teaültetvényen. Amerre csak a szem ellát, hegyeken, völgyeken mindenütt zöldellő teabokrok sorakoznak, mintha egy gigantikus…..
kis_csirke 2011.02.18 00:32:25
@jan: felőlem mindenki odamegy, ahol jól érzi magát.

Tényleg tetszik a beszámoló és értékes a munka Sri Lankán, minden tiszteletem.

Csak azt próbálom jelezni, hogy nekünk is van Sri Lankánk, ide is szükség van ilyen remek munkásokra, igények itt is lennének, a hazai nyomor is égető valóság.
Utoljára decemberben írtam Andrástól, de azóta majdnem kétszer annyian olvassátok a blogot, szóval röviden összefoglalom az újaknak, mit érdemes tudni róla, a régiek meg nyugodtan ugorják át a következő bekezdést. András egy hajléktalan volt a lakásom közelében, aki hiába…..
kis_csirke 2011.02.15 12:25:36
Január 29-én este hazafelé tartva egy ismerős helyi hajléktalan a földön fekve találtam. Üres flakon mellette, a fejéhez mintha valami géz darab lenne ragadva, ébreszteni szokás szerint nem lehet, ilyenkor teljesen magán kívül van.   Különösen hideg volt, mínusz 8 fok, és…..
Jövőre kitiltják a koldusokat - akkor hova mennek? címmel az index.hu dívány társportáljára ma délután került fel az alábbi beszámoló arról a koldulás-konferenciáról, amelyet a jezsuiták szerveztek a Párbeszéd Házában. A cikk jól összefoglalja az ott elhangzottakat. Kedves…..
kis_csirke 2011.01.03 23:01:50
@álomfejtő: látod, gyöngécske még ez a 3 pöttyös kis katica, engedjük, hadd vonuljon vissza megerősödni, ha meglesz mind a két pöttye, visszajön egyszer :-).
kis_csirke 2011.01.03 23:04:40
@kis_csirke: hű, micsoda elírás, szóval ha meglesz mind a 7 (azaz hét) pötty, akkor bújik majd elő....
kis_csirke 2011.01.11 21:43:35
@Ky-Lí: ez jó hír. Kapjátok már össze magatokat!
Jezsuita bloggerek Pártus Jézus? 2010.06.18 18:37:00
Egyre gyakrabban tapasztalom, hogy katolikus körökben is milyen népszerűségre tett szert Badiny Jós Ferenc munkássága és elméletei. Sokan úgy látják, hogy keresztény hitük és magyarságtudatuk elmélyítését szolgálja az emigrációból 2001-ben hazatért, és 3 éve elhunyt szerző, aki egyébként elhagyta a…..
kis_csirke 2010.12.07 22:16:05
@zzzsuzsa: kicsit az az érzésem, mint a viccben: ha van rajta sapka, az a baj, ha nincs, az a baj :-).
Teljesen jogosan hangsúlyozod a közösségi aspektust, mert a családokban ez a felelős példaadás nehéz. De általában ha a közösségekről beszélgetünk, akkor siránkozol, hogy a katolikus közösségek zártak, szemforgatóak és nem hitelesek.
Remélem, hogy nincs emögött egy önbizalom hiány: le mered tenni a garast a keresztény nevelés mellett? !Hiszed, hogy a saját hited annyira fontos a számodra, hogy azt a következő generációnak is "bekínáld"? Mi ez a bizonytalanság benned? Hiszen a megoldásokat te magad is tudod, le is írtad (és rajtad múlik, hogy megvalósítod -e). Például: "Ennek az az oka, hogy egy gyereknek még a mindennapi ima is megfelelően rövid kell, hogy legyen, ahhoz, hogy ne azt érezze, kényszerítve van rá.".
Nem tudom, ismeritek-e azt, akiről beszélni akarok. Elég ellentmondásos figura. Egyrészt rajonganak érte, 4-500 ember jár el hetente a hittanóraszerű „kedd esti alkalmaira”, másrészt vannak, akik kígyót-békát kiabálnak rá és legszívesebben azonnal máglyára…..
kis_csirke 2010.01.13 22:20:51
@Satori: meghallgattam a tavalyi kedvenceidet (most végre jutott rá idő). Köszi, hogy megosztottad ezeket.

2008.11.11: Mivel én is "inkubátorszökevény" vagyok, sokmindent meg tudok érteni (és sok gyöngeségemet erre fogni :-)))).

A második kedvenced (2009.02.03.) nagyon ütős a 30. perctől!!!!!!!! Köszi!! 3 olyan mondat volt, amit külön megjegyzek: "a legtöbb ember nem akar ugarni". A másik: megoldhatatlan konfliktussal együtt élni = ugrani. És a patológiás jegyeket mutató szentek példája is tetszett...nincs reménytelen helyzet...
Mint oly sokszor, most is fékezek ésmegállok a pirosnál, aztán, mint olysokszor, most is végigjárja a kocsisorta szakadt ruhájú hajléktalan. Annyirapiszkos, hogy zárt ablakon át is éreznivélem a szagát: izzadságszag, húgyszag,ürülékszag és lábszag sajátos, savanyúkeverékét.…..
kis_csirke 2010.12.17 08:34:44
Csak röviden, amolyan felvezető jelleggel fussunk át azon, mi történt eddig: megírtam a posztot Andrásról, amiből kiderült, hogy egy jóindulatú, a polgári attitűdhöz ragaszkodó hajléktalan lakik a Ráday utcában, aki egy sátorban próbálta meg túlélni az utcára kerülést, és…..
Amióta pap lettem az egyik furcsa dolog, amivel szembesülök, hogy időnként olyan dolgokról is megkérdeznek, amiről magamtól úgy érzem, hogy nem vagyok igazán kompetens. A minap egy rádióműsorba hívtak meg, hogy katolikus papként vegyek részt egy az öngyilkosságról szóló beszélgetésben. No ha már…..
kis_csirke 2009.05.20 20:17:28
@vitalis: haszidokról hallottam...épp itt a polcomon a két Buber....leveszem (az egyikből kipottyant egy füzet - Eine Führung durch die Räume des Hl. Ignatius -- jó vicc, Ignác a haszid könyvben is..).

Ez a búskomorság-megtört szív érdekes, de nem tudok párhuzamot vonni eközött és a depresszió-lélek sötét éjszakája között. Még nem nem érzem a különbséget a kettő között...nem tudom eldönteni, hogy a depresszió a sátán műve vagy Isten engedi meg a megtérés érdekében....bonyolult ez..ehhez túl kicsi csirke vagyok ...
kis_csirke 2010.11.23 23:00:07
@iovianus: köszi a tanácsot.
Ha a nyugati világban szóba kerül a kasztrendszer, szinte mindenki elítélően nyilatkozik róla, hosszasan ecsetelve az embertelenségét. Ami érthető is, hiszen hozzánk többnyire csak azok az elborzasztó hírek jutnak el, hogy rengeteg ember szenved hatósági és közösségi…..
kis_csirke 2010.11.01 21:27:57
@trayambakam: A Kr.e. 1500-1000 között íródott Purusaskuta himnuszában az szerepel, hogy az emberek a Dzsiva Legfelsőbb szerves részéből születtek. A hinduk sugallta elképzelés szerint a dalitok viszont egyáltalán nem születtek meg. Nincs kapcsolat köztük és a legfelsőbb szerves rész között. Ez a himnusz leírja, hogy Brahma testéből származik a hindu társadalom 4 fő kategóriája: a brahmanák, vagyis papok és szellemi munkát végzők; a ksatriják, a harcosok és az állam vezetői, főbb hivatalnokai; a vaisják, kereskedők és iparosok; s végül a sudrák, alantas munkát végző kézművesek, munkások, szolgák. A brahmanák a teremtő szájából születtek, a ksatriják a karjából, a vaisják gyomrából, a sudrák pedig a lábából. A páriák (dalitok) a teremtő testén kívül születtek, ezért érinthetetlenek. Teremtettségük módja adja a különbséget köztük és Brahman gyermekei között. A páriák egy szinten vannak az állatokkal.

A Kr. u. 7. században készült Manusmrit című szent iratban1 a dalitok, mint tisztátalanok szerepelnek. Manu Törvénykönyve megkülönbözteti a tisztátalan és az érinthetetlen állapotot. Az ember világra jötte, születése tisztátalan,2 a megszületett gyermek apja egy rituális fürdővel tisztul meg, az anya tíz nappal a szülés után válik tisztává. Elhalálozás esetén is meghatározott időre tisztátalanná válnak az elhunyt családtagjai. A nők a menstruációt követő rituális fürdővel válhatnak újra tisztává. A törvénykönyv bizonyos földrajzi területeket (Brahmarshis, Madhya Desa, Arya Varta) is tisztátalannak ír le. Voltak olyan foglalkozások, melyek tisztátalanok voltak: ilyen a színész, énekes, hentes, a juhász, a szerencsejátékos stb., számukra tilos az étel megszentelése. A nyilvános bűnösök, például házasságtörő, prostituált, gyilkos is tisztátalan. Nemi megkülönböztetést is tartalmaz a Törvénykönyv, a nő és az eunuch nem olvashat fel a Védákból. A fogyatékkal élők, pszichiátriai betegek, a sérültek, süketek, vakok szintén tisztátalanok. A törvények további fejlődése szerint az iszlámból vagy kereszténységből áttért hinduk szintén tisztátalanok.
kis_csirke 2010.11.05 17:08:11
@Sajo - www.chanceindia.org: szia,
jajj, de kedves vagy, hogy utána néztél. Szerintem is így van, ahogy mondod. Jó, hogy kiegészítetted a posztot, ez méginkább a kasztrendszer felszámolásának igényét támasztja alá.

Idemásolom a saját anyagomat ezzel kapcsolatban, hátha érdekel. Fő források:
Sagarika Ghose: The dalit in India – castle and social class, Social Research, Spring 2003, 1.R. K. Kshirsagar: Dalit movement in India and its leaders 1857-1956, M.D. Publications Pvt. Ltd., 1994, 15-16.Samuel Jayakumar: Dalit Consciousness and Christian Conversion. Historical Resources of a Contemporary Debate, Regnum International, Oxford, ISPCK Delhi, 1999, 9-16.

Az Indus folyó völgyében az őshonos neolitikus kultúrából korán kialakult egy város központú dravida civilizáció. Gyökerei a Kr. e. 4. évezredig nyúlnak vissza, virágkorát a Kr. e. 3. évezredben élte. A két, a mai Pakisztán területén található legnagyobb városának lélekszáma a fénykorban a 80–100 ezer főt is elérte. Az Indus-völgyi civilizáció a földművelés és állattenyésztés mellett kiterjedt szárazföldi és tengeri kereskedelmet folytatott. Emellett magasrendű építészet is jellemezte: az előzetes tervezés alapján megépített települések egyenes főutcái, vízgyűjtő és szennyvízelvezető csatornái, valamint a lakóhelyiségek kialakítása a mezopotámiai városok fejlettségét is meghaladja. Kialakult az írásbeliség is, ám az eddig csak pecsétekről ismert, kb. 400 írásjelet tartalmazó nyelvi rendszer még ma is megfejtetlen. A pecséteken megjelenő mitikus alakok, valamint egyes szobrok a későbbi hinduizmus isteneit és vallási szimbólumait idézik. Ilyen a proto-Brahmanként azonosított bivaly, vagy a két irányból ábrázolt arcú proto-Siva. Proto-Síva hátas állata, a bika is sok pénzérmén megtalálható, valamint a szikomorfa, amely isteni státusznak örvend a hinduizmusban. Emellett kúp alakú kövek is fennmaradtak, melyek a Proto-Sívalingamot ábrázolják. Az Indust ebben az időben egy krokodil alakjában tisztelték. Ebből a korból származik a szvasztika, a nap ábrázolása is, amely a hinduizmusban, máig megtalálható. A vallási kultusz középpontjában valószínűleg egy női istenség, egy istenanya volt, aki az indiai művészet és költészet szépségideálja, ezzel matriarchális jelleget adott a vallásnak. Később jelenhetett meg a teremtő férfi isten. A civilizáció, amelyet valószínűleg a mai dravidák ősei hoztak létre, Kr. e. 1200 körül indult lassú hanyatlásnak. Oka lehetett az erdőirtás, az elsivatagosodás, illetve az árvizeket okozó földrengések.1
Ezt a folyamatot az északról bevándorolt árja, indoeurópai törzsek is meggyorsították Kr. e. 1800-1500 körül. Letelepedésükkel vette kezdetét Indiában a védikus kor Kr. e. 1200 körül. Az árják régi városokat elpusztították, és a mezőgazdaságot is visszafejlesztették, mivel állattartással foglalkoztak. Az őslakosokat szolgaságba taszították. Az indus-völgyi őslakosok vallási elemeinek egy része viszont tovább élt, és ma is fontos részét képezik a hinduizmusnak. Idetartozik a képtisztelet, a folyó-, növény- és hegyimádat, valamint a már említett istenek ábrázolásának módja.
A szubkontinensre behatoló árják a társadalom három felső, kasztját adták. A súdra kaszt az általánosan elfogadott vélekedés szerint pedig az alávetett dravidák elhelyezését szolgálta e hierarchiában az árja uralkodóknak alárendelten. A négy kaszt névleges szerepe az árják észak-indiai letelepedése során alakult ki. Ezt követően a rendszer megmerevedett és már csak kivételesen kerülhettek be új csoportok. A kívül rekedtek az ún. „érinthetetlenek” – a dalitok. Ezt az elnyomást próbálták legitimizálni a vallási tanításokkal. Például a Varnashramadharma alaptétele szerint a kasztrendszer bőrszín alapján különböztet: az őslakosok feketék, az árják fehér bőrszínűek. Kr. e. 750-500-ra alakult ki a mai formában meglévő kasztrendszer.
kis_csirke 2010.11.05 22:33:16
@Sajo - www.chanceindia.org: Szia,üdv(no, végre valaki, akivel eszmét lehet cserélni érdekes dolgokról :-)

Azzal tisztában vagyok, hogy a kasztrendszer megszüntetése nem megy egyik hétről a másikra (folyamatosan lazulni fog a tanulás széleskörűvé válásával, majd egyszer eltűnik, de ez már nem a mi életünkben lesz).Magam is jártam Indiában, sokféle kasztbéli emberrel beszélgettem, és meggyőződtem, hogy a kasztrendszer a fejekben van, hosszú-hosszú oktatással lehet csak lebontani. De azt ki kell mondani, hogy egy szerencsétlen, bűnös struktúra, mert gátolja a társadalmi mobilitást és elnyomáson alapul.

AZ eredeti rendszer szerintem az indus völgyi dravida civilizáció (ahol még nyoma sincs a kasztoknak).

Az biztos, hogy már Kr. u. 400 körül nagyon furcsa dolgokat jegyeztek le kínai utazók:
(Jellemző, hogy a dalitok létezéséről az első források nem indiaiak, hanem kínai utazók feljegyzéseiből származnak.) Az első fennmaradt feljegyzéseket Fa Hien egy kínai utazó készítette Kr. u. 399-414-ben. Utazásai során látott embereket, akiket Chandala néven emlegetnek, akik a falvakon kívül élnek, nem léphetnek be a falvakba, nem lehetnek a piacon és senki nem érintkezhet velük. Yuan Chung 629-ben ezt írta: „Vannak halászok, hentesek, hóhérok, utcazenészek, utcaseprők, akik a ruhájukon megkülönböztető jelet hordanak. A falun kívül, elkülönítve kell élniük, és ha betérnek a faluba, az utca bal oldalára húzódva haladhatnak.” (Forrás: R. K. Kshirsagar: Dalit movement in India and ist leaders 1857-1956)

Üdv: Csirke
Újra itt van Halottak Napja. Ilyenkor kimegyünk a temetőbe, és meglátogatjuk szeretteinek sírját. Ez nem csak keresztény szokás. Hosszú évekig éltem buddhista országban, és ott is minden évben megtartják a halottak hetét. Látogatják, virágokkal díszítik a sírokat, mécseseket…..
kis_csirke 2010.11.01 11:06:08
@Kajla: Jan Twardowski: Siessünk

Siessük szeretni az embereket
olyan gyorsan mennek el
cipő marad utánuk meg süket telefon
csak ami nem fontos az cammog, mint a tehén
ami igazán fontos, oly gyors hirtelen történik,
utána a csend normális, egészen kibírhatatlan,
mint a tisztaság, amely legegyszerűbben
a kétségbeeséstől születik
amikor valakire gondolunk nélküle maradván

Ne légy nyugodt, hogy van időd
mert a bizonyosság bizonytalan,
elveszi érzékenységünket, mint minden szerencse
úgy jár egyszerre a kettő, mint a pátosz és a humor
mint két szenvedély,
mely egynél mindig gyengébb,
oly hamar mennek el,
mint júliusban elhallgató sárgarigó
mint egy esetlen hang
vagy egy ügyetlen meghajlás
becsukják szemüket, hogy lássanak igazán
nagyobb kockázat egyébként megszületni,
mint meghalni
mindig túl keveset és túl későn szeretünk

Ne írj róla túl gyakran,
de írj egyszer s mindenkorra,
és olyan leszel, mint a delfin: szelíd, erős

Siessünk szeretni az embereket,
oly gyorsan mennek el,
és azok meg, akik nem mennek el,
nem mindig térnek vissza
hisz soha nem tudni a szerelemről,
hogy az első az utolsó,
vagy hogy az utolsó - első

(Sajgó Szabolcs fordítása)
kis_csirke 2010.11.01 21:48:16
@Kajla: :-)
A brit Robert Edwards nyerte az idei orvosi Nobel-díjat - jelentette be hétfő délelőtt a kitüntetést odaítélő stockholmi bizottság, amely azzal indokolta döntését, hogy a mesterséges megtermékenyítés úttörőjének számító kutató munkássága mérföldkövet jelent a modern…..
kis_csirke 2010.10.19 08:18:06
@peppe80: woww, szakember :-).
Csak azért nyomatom a biológiai kutatási oldalát a dolognak, mert én sem vagyok a "fűnyíró elv" híve; igenis szükséges lenne egy higgadt, okos megkülönböztetés. Látod, máris mennyi infót tudtam meg a biol, beavatkozás hátteréről egy hozzáértőtől!
Szerintem az egyházi óvatosság oka az az alapkérdés: mikortól tekinthető embernek valaki?

(Amúgy annyira jellemző az egyházunkra a vita, ami itt folyik. Rögtön filozófiai-teológiai síkra tereljük - az amúgy igen praktikus - kérdést és végülis a II. Vatikáni Zsinat jogosságánál-jogtalanságánál futunk zátonyra -bocs.

Közben a húsbavágó kérdések megválaszolatlanok maradnak (vagy marad a kategorikus tiltás) és a magukat cserben hagyottnak érzők tömegei lépnek ki az egyházból.)
kis_csirke 2010.10.19 10:38:35
@célelérő: Nagyon érdekes a megközelítésed. Nagyon. "Nem tehénből vagyunk, akikkel bármit lehet. Ha meg mégis bevállalta, akkor ezek szerint mégsem jól gondolom azt, hogy nők hogyan is gondolkodnak a saját testükről, az életükről, a férjükhöz fűződő kapcsolatukról. '" - ha ezt egy olyan nő mondaná, aki mondjuk 6 gyerek után legálisan szeretne fogamzást gátolni, akkor is megérteném....
hiszen nem tehénből vagyunk.
kis_csirke 2010.10.20 07:38:42
@minstrel: egyáltalán nem értek a biotechnológiához (lehet így nevezeni?), nagyon érdekes számomra a link. Nyilvánvalóan nem biológiai "mainstream" az ilyen fajta kísérletezgetés, de azért remélem, hogy a morális teológia "rajta van" a témán és ha majd - hamarosan - éles lesz a kérdés, akkor lesz valamiféle kompetens válaszunk, az érintetteknek nem elég, ha azt a mondatot hallják, hogy "nem szabad szétválasztani a nemzés aktusát."...ha ezt mondjuk, akkor igenis, legyünk felkészülve egy sor további kérdésre, ami az istenképet is igencsak komolyan érinti.

@célelérő: tetszik, hogy az egyéneket is nézed a kérdéskör kapcsán. Már többen is fejtegették, hogy minden látszat ellenére, a nőkön nagy a társadalmi elvárás (csak az az igazi nő, aki anyává válik). Azt nem tudom, hogy a férfiak ezt az egészet hogy élik meg, nagyon jó a kérdés.
Apó: Péter, én már több embertől megkérdeztem ez, tőled is szeretném megkérdezni: mit gondolsz, mi befolyásolja életviteledet leginkább, az értelmed, az akaratod, vagy az érzelmeid? Péter: Gyakran talán az érzelmeim, de azért abban biztos vagyok, hogy az értelmem is nagy…..
kis_csirke 2010.10.01 21:56:23
@havasigyopar: @P.E.: @álomfejtő: @eichikarl: nagyon köszönöm a reagálásotokat; egy ismerősöm végett írtam és nagyon használható tanácsok, tapasztalatok érkeztek. Remélem, megszívleli és ráerősít az imára.
kis_csirke 2010.10.02 20:18:03
(@álomfejtő: a Gonosz valóságos működését soha ne feledd, tönkre akarja tenni az életet. Légy résen, légy radikális és ha kell, használd a fűrészt (Mt.5, 30). Mentsd a lelkedet, ne foglalkozz senki mással. A többit Jézus kipótolja.)
kis_csirke 2010.10.06 08:33:00
o
Korábbi bejegyzésem kommentjeiben a vitatott medjugorjei jelenések kapcsán felmerült a híres „Extra ecclesiam nulla salus” elv vitatása. Több jó bejegyzés történt, de kicsit zavaros nézetek is felmerültek. Most nem a kérdéses elv történetére térek ki, hanem mai…..
kis_csirke 2010.10.01 21:52:11
@kekec11: te hogyan definiálod azt a fogalmat, hogy "üdvösség"? Mikor és mi történik azzal, aki üdvözül?
kis_csirke 2010.10.01 22:59:22
@kekec11: csak ezért kekeckedek, mert kíváncsi voltam, milyen nézőpontból definiálod az üdvösséget. Hát igen, individualista szempontból. Ezt a szemléletet a protestánsok (!) hozták be a teológiába (angolszász területen például Paul Hacker The ego in faith című könyve hatására) és elterjedt a katolikus teológiában is.
A helyes nézőpont nem az ember irányából indul ki: nem róla, hanem Istenről szól a katolicizmus. Nem én vagyok katolikus, hanem Isten!
Ez a perspektíva váltás talán továbbvihet az alapkérdés megértésében.

(A gondolatmenetet végigviszi Jeffrey Mirus, aki a modern idők egyik legjobb katolikus apologétája, jó szívvel ajánlom ezt a cikkét /lefordítani sajnos nincs energiám:
www.catholicculture.org/commentary/articles.cfm?id=457)