Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Allesmor Obranna

0 bejegyzést írt és 1367 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A Csepel-sziget déli részén található Ráckeve, az 1800-as évek második felétől járási székhelyként fontos szerepet töltött be a környéken. A millennium évében a város elhatározta, hogy új városházát építtet, mely hamarosan el is készült szecessziós stílusban. A városban több, különböző nemzetiség…..
Si vis pacem, para bellum – ez a mondás IV.századi római történésztől, Publius Vegetius Renatustól maradt ránk. ha egyfelől ennek a mondásnak van is helye a történelemben, másfelől viszont világos, hogy már nem releváns 2021-re és a további évekre. A valódi vagy elképzelt katonai uralom nem lesz…..
Amikor tavaly ilyenkor megtekintettem a Stalingradot, nem jutottam szóhoz, az oroszok milyen elképesztő erőforrásokat voltak képesek elpocsékolni egy ilyen hulladék film kedvéért. Akkor azt írtam, remélem, nem csinálnak ebből rendszert, de a frissen letölthető Battle for Sevastopol…..
Allesmor Obranna 2020.09.24 16:41:50
Most néztem meg ezt a filmet. Mint film, mint szovjet film 1985-ből egy eléggé korszakalkotó, alapos mű. Mint filmalkotással, a stáb tényleg elment a végsőkig. Az egyetemes modern filmtörténelemben kevés példa van arra, hogy a hitelesség és az atmoszféra érdekében a gyerekszínész feje mellett 10 centire éles, nyomjelzős, hosszú sorozatokat eresszenek el, vagy, hogy premier plánban géppuskázzanak le egy tehenet. Az a tehenes jelenet ugyanis nem volt trükk. A posztoló által kifogásolt kék éjszakai égbolt esetében azért nem kell elfelejteni a drámai hatást fokozó valódi világító gránátok fényét sem, mert azoktól volt világos az égbolt. Jóval későbbi nyugati filmekben köszön vissza a Steadycam-es, hosszú snittes felvételi mód, ami szintén a realitás fokozása érdekében készült így és ihletett meg több, későbbi nyugati filmrendezőt is. Az operatőre ennek a filmnek egy kiváló látásmóddal megáldott zseni volt. Ahogy a hanghatások is, főleg a szuggesztív repülőzúgás és a szimfónikus zenék alá kevert baljós hangzású átvezető zenék is ügyesen operálnak a jelenetek komplex szimbolikájával. Érdekesség, hogy a német katonák egyenruhái nem filmes kosztümök és kellékek, hanem valódi Wermacht és SS egyenruhák, amelyeket a filmhez szereztek szovjet katonai raktárakból és múzeumokból.

Szintén sokat elárul ennek a filmnek a hatásosságáról, hogy Steven Spielberg a Schindler Listájának forgatása előtt a stáb részére kötelező anyagként levetítette, mert annyi inspiratív volt számára ez a szovjet film.
Ha a repülést, mint a technikai fejlődés motorját kell illusztrálni, gyakran találkozni a Concorde vagy az Airbus A380 fotóival, vagy valamilyen, jelenleg is használt vadászgéppel. Néha azonban felbukkan egy olyan típus is a képeken, ami – bár csak két példányban repült – talán bármely másiknál…..
Allesmor Obranna 2020.03.27 13:59:22
@hátramozdító: 582 négyzetméter az nem fél négyzetkilométer! :)
Allesmor Obranna 2020.03.27 20:32:33
Azért, hogy milyen fura is a technika történelem, csak pár éve tudatosult bennem, hogy munkám során napi szinten találkoztam ennek a gépnek a hajtóműveivel, pontosabban, az YJ93-asok leszármazottaival, az LM2500-ös gázturbinákkal. Mert az odáig világos, hogy az LM2500-as az a C-5A/B Galaxy gépek mára már sajnos végleg kivont TF39-eseinek a közvetlen, statikus változata, de annak belső gázgenerátorát a GE is a Valkyre-hez kifejlesztett hajtóműből emelte át.
Amúgy az YJ93-as sok szempontból a jól ismert F-4-es Phantom (F-104 Starfighter, A-5 Vigilente... stb) J79-esének a felskálázásával készült.

Ennél már csak egy nagyobb utánégetős hajtóműve volt az amerikaiaknak, de azzal mind a mai napig tartják a rekordot, igaz, a fékpadot soha nem hagyta el. Ez volt az amerikai SST programhoz a Pratt&Whitney JTF17-ese ellenében indított GE4-ese.
A GE4-es a Valkyre YJ93-asán alapult, de 130kN fékpadi maximális forszázs helyett mintegy 300kN-t tudott.
Ezzel a 90-es évek elejéig a világ legnagyobb tolóerejű hajtóműve volt, míg mind a mai napig a legnagyobb teljesítményű utánégetős hajtóműveként ismert, beelőzve a Tu-160-asok NK-32-esét is.
Igen, az amerikaiaknál nem nagyon voltak olyan kimagaslóan nagy tolóerejű hajtóművek, mint a britek RR Olympos hajtóműcsaládja, vagy a szovjetek Mikulin, Dobrinyin, Koleszov, vagy a kétáramúak közül a Kuznyecov iroda hajtóművei.
Az YF-22-es és YF-23-as gépekhez tesztelt, de végül elbukott GE YF120-asának megjelenéséig a legnagyobb tolóerejű utánégetős hajtómű az USA-ban az SR-71-es P&W J58-asa volt, beelőzve még a B-1B bombázógép F101GE102-esét is. Az USA-ban gyártott és valaha levegőbe emelkedett legnagyobb tolóerejű utánégetős hajtóműve az F-35A és C gépek F135PW100 és PW400-as típusai.

Hanem a GE4-es az még ennél is másfélszer volt erősebb. Repülni ugyan soha sem repült, de a zaja legalább a tolóerejéhez méltó volt. Az 1971-ig még azért elvégzett földi tesztek egyikénél megesett, hogy 17 mérföldes távolságból is betörte az ablakokat!

Itt van egy némafilm róla:

youtu.be/G-NfLoEv1xE
„Az új híd akár 35-50 ezer autóval is csökkenthetné a belvárosi hidak, és napi 6 ezer autóval a belső Üllői út forgalmát” – ezzel az érvvel igyekszik indokolni a kormány a Galvani-híd megépítésének tervét. Az eddigi tapasztalatok viszont ezt egyáltalán nem támasztják alá. A Galvani híd és a…..
Allesmor Obranna 2020.01.24 09:56:24
@Buchhalter: Igen, több ezer milliárd forint. Miért is? Mert anno olcsóbb volt egynyomtávúsan felújítani az Északi összekötőt, erre hivatkozásul az esztergomi vasútvonal is egy nyomtávon maradt, de ez már 55 milliárdért csak 5 perc nyereség. Így lett az olcsóból később sokkal drágább. A körvasút meg sehol, pedig ezzel a vonallal kezdődhetne. Az M3-as metró az olcsóbb megoldás miatt nem ér ki az agglomerációba, most már drágáljuk, ha meg akarjuk oldani a problémát. 1998-ban politikai okokból Demszky dafke nem engedte befejezni legalább Káposztásmegyerig (anno 1990-ben a leállítás volt az egyik fő attrakciója, arcvesztés lett volna neki, ha 98-ban mégis befejezik a dolgot), inkább a szerencsétlen 14-es villamossal zötykölődnek az emberek oda. Az a rész még most is M3 építési terület, az önkormányzat azóta se nyúlhat hozzá!
1994 óta a 2018-19-es választási kampányidőszak volt az első, hogy már senki se ígérte az M3 befejezését.
Az M4 metró olcsóbb(?) ha két ma már belvárosi végpont között csalinkázik öncélúan. Mi vitte el a pénzt? A nyomvonalára vetítve irreálisan sok állomás. Mert egy metrónál fajlagosan nem az alagúthossz a drága, hanem az állomások, a kapcsolódó gépészettel, miegyébbel. Látszik, hogy az összes, egymással alternatíva állomást megépítették végül, emiatt a lényegre nem maradt csak pénz, azaz az újpalotai lakótelepet összekötni legalább Gazdagréttel.

Az M3 mind a mai napig a szerencsétlen KöKi-ig fut csak ki, onnan BKV busz a reptérre, meg vasút. Olcsóbb megoldás volt kiépíteni az 1-es terminálhoz azt az idétlen és ma már nem használható felüljárót. Ez volt az olcsó alternatíva a ferihegyi gyorsvasútra, ami amúgy simán lehetett volna a metró is.
Ma semmi se fut ki a Liszt Ferenc repülőtérre, csak az a szerencsétlen busz és... a taxisok, meg a személyautók.

M2 metró kétszáz méterre van a gödöllői hévtől, fél évszázada nem érnek össze. Az embertömeg meg rohan egyik szerelvénytől a másikig, eléri, ha tudja.

Ez a "szálljon csak át a kényelmes barma" szemlélet is sokakat inkább autóba kényszerít.
Én csak Káposztásmegyerről ingáztam öt évig Csepelre és Szigethalomra, de volt, hogy Ferihegyre. Dolgoztam a Duna túlpartján légvonalban 3km-re. Egy óra menetidő, napi két óra ingázás. Villamos-metró-villamos-hév/busz.
Ha lett volna körmetró, két lépésből, egy átszállással átjutottam volna.

A belvárosi dugó problémákat nem lehet helyi lámpaállítgatásokkal, meg egyéb indirekt pressziókkal kezelni.

25 éve a budapesti ingázás a peremkerületekből történt, átlag 5km légvonalban, különféle ráhordó BKV buszokkal, jobb esetben egy-két hosszabb távú villamossal a belváros felé.

Ma az agglomerációból zajlik ugyanez a folyamat, 20-30km-ről. Az 40-60km naponta!
Amit a belvárosi ember fuldokolva tapasztal, az onnan 20-30km-nyire indukálódik, kb 40-60 perccel korábbról.

Tehát látnunk kell, hogy minden egyes spórolós részmegoldás, ami ma az olcsóbb, átlag egy évtizeden belül 1000 milliárdos nagyságrendű komplex problémalavinát generál.
Szembe kell nézni azzal, hogy olcsó húsnak mindig híg a leve.
A sorozat harmadik részében (első része ITT, az előző pedig ITT) a Tu-22M2 változaton keresztül kerülnek bemutatásra a bombázótípus belső rendszerei (üzemanyag, hidraulika, áramellátás, repülésvezérlés, stb.), és a Kuznyecov NK-25 hajtómű.   Belső rendszerek A fedélzeti segédhajtómű (APU) az…..
Allesmor Obranna 2019.09.06 21:51:18
@molnibalage: így már értem.
Allesmor Obranna 2019.09.06 22:30:30
@Maga Lenin: legyünk precízek, az Antonovnak is. Az An-22-es NK-12-ese nem gyorsfordulatú 5.5 méteres, hanem a valamivel lassabb, de 6.5 méteres srófokkal van szerelve! Az egyik veszettül berreg, a másik meg extramély hangon morog.

És ott volt a sehová be nem épített, de kipróbált NK-62-es, ami nem volt más, mint a kétáramú, háromforgórészes NK-25-ös, amiről elhagyták a forszázst, de az audiofilek kedvéért rátették az NK-12-esek koax légcsavarjait. Ez lett volna az An-124-es Ruszlan hajtóműve, ha az ukrán Lotarjevnek nem sikerült volna időre megihletődni egy különös módon beszerzett korai CF6-osból.
Ebben az esetben a Ruszlan nem az a középkellemesen sivító masina lett volna, mint aminek megismertük, hanem egy igazi zajvilágbajnok.

www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/nk62.png

www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/nk62_test.jpg

Az NK-62-vel amúgy nem lett volna gond, már ami a tolóerőt illeti, mert turboprop(?) léte ellenére 234kN-t tudott, ami a nyolcvanas évek elején nem volt épp szerény világviszonylatban se.
Ebből lett az NK-62M, 300kN közeli teljesítménnyel (ez akkor világcsúcs volt fékpadon).

Majd az egész koncepciót átdolgozva, előbb az NK-25-ös helyére a Tu-160-asok NK-32-esét rakták, utánégető nélkül, a koax nyitott légcsavarpár helyére pedig egy elegáns koax hajlított lapátos csőlégcsavart álmodtak. Ez lett az NK-63-as:

www.leteckemotory.cz/motory/nk-62/nk63.png

Ez utóbbiból pedig az NK-93-as. Ezt még én is láthattam 2007-ben a MAKSz-on.
Allesmor Obranna 2019.09.08 22:51:01
@cardiobascuralis: te miből gondolod, hogy jobban tudod nálam azt, amit én tapasztaltam meg?
Ha van érdemi haszna a történelmi események jubileumának, az a lehetőség, hogy újra beszédtémává tegyük azokat. Ilyenkor kínálkozik a legjobb alkalom, hogy kiemeljük a jelentőségüket, megmagyarázzuk hatásukat a jelenünkre vagy éppen ellenkezőleg, átértékeljük a múlt történéseit. A Holdra szállás…..
A világtörténelemben mindig is ritkaságnak számítottak a hosszabb békés időszakok, amikor épp nem zajlottak véres háborúk, felkelések, polgárháborúk vagy más harcok. Már a százéves háború feldúlta a középkori Európát 1337 és 1453 között, amikor Anglia és Franciaország vívta élet-halál küzdelmét…..
Allesmor Obranna 2019.04.26 07:18:17
@Chris Kyle: Szíriában államközi szerződés miatt vannak az oroszok, az USA és a NATO viszont agresszor Szíria légterében.
Irakban nincsenek oroszok.
Ukrajna keleti felében és a Krím félszigeten a lakosság nagyobbik hányada orosz.
Észak Koreában a nagykövetségen vannak oroszok.
Csecsenföld egy orosz tagállam.
Az UK körüli nemzetközi vizek légterében, ahogy az összes nemzetközi légtérben meg mindenki ott van.
Allesmor Obranna 2019.04.26 08:09:31
@Chris Kyle: Mindenben neked van igazad.
...és még egy ráadás   "DDQ, az egykori Szovjetunió repülőgép-eltérítéseiről szóló sorozatának utolsó részét olvashatjátok ma. De nem kell szomorkodni a téma kedvelőinek, néhány hét múlva egy rendkívül érdekes - szintén szovjet, és garantáltan ritkán látott - bűnügyi történetet olvashattok majd…..
Allesmor Obranna 2019.03.07 20:47:59
A védelmi képességek, a hadsereg, a fegyverrendszerek minden korszakban meghatározó jellegűek voltak, hiszen ez biztosította elsősorban egy adott nép fennmaradását, történelmi esélyeit - írta tanulmányában Nagyné Babics Éva őrnagy. Ebből a tényből kiindulva a képességek fejlesztése az országok…..
Január 27-én, vasárnap, volt a Holokauszt emléknapja.  Rengeteg filmnek, könyvnek, cikknek és egyéb alkotásnak volt és lesz a központi eleme. Olyan téma, amiről mindig lehet és kell is beszélni. Viszont kevesen tudják, hogy a zsidó és más nem kívánt nemzetiségű (pl. roma) lakosság szisztematikus…..
Allesmor Obranna 2019.02.01 20:16:44
@GallaiG: Az USA nem lett a barátunk. Az USA senkinek se a barátja. A politikában eleve nincs olyan, hogy barát.
Alá- és fölérendelt viszonyok és ebben dolgozó érdekek vannak csak.
Amint azt már észrevehettétek, a posztíró egyik kedvenc olvasmánya a Gallup International Association globális közvéleménykutatásainak böngészése. Kettőről már be is számoltunk nektek ezeken az oldalakon (az egyik itt, a másik pedig itt olvasható, a posztok által generált, roppant érdekes vitákkal…..
Allesmor Obranna 2019.01.15 17:43:15
@Dr.Démonmac1: Az USA gazdasága hogy hogyan teljesít, ahhoz nem sok köze van a két éve úgymond regnáló Trumpnak. Sőt, az elődjének se.
Attól nálunk nem jönne el az USA-kánaán, hogy Trump lenne az elnök. Csak kapnánk egy demens pojácát vezérnek.
 Az F-14-es még ma is egy legendás vadászgép, igazi ikonná vált a mozifilmek miatt. A legtöbb hazánkfia azonban nem nagyon láthatta az aktív évei alatt. Nekem is csak pár másodpercre adatott meg ez a szerencse, amikor az ezredfordulón Taszárra érkeztek egy gyakorlatra. Mivel nem tudtam előre arról,…..
Allesmor Obranna 2019.01.10 16:57:38
A 7. prototípus és a Pratt&Whitney F401-es földi, fékpados tesztelése:

youtu.be/hNZTvx77GaA?t=605

Az F401-es abban is különbözött az ekkor még problémás F100-asoktól, hogy azoknál vagy 25%-al nagyobb statikus tolóerővel rendelkezett. Az F100-asoknak ekkor még instabilitási gondjaik voltak, így a Navy, amelyik erősen túlköltekezte magát az F-14-es programot illetően, már nem akart megreszkíroztatni egy olyan hajtóművet, ami drágább, mint a már ismert (és ekkor már eléggé idejétmúlt dizájnú) TF30-as. Különösen nem akarta annak "húzott" növelt teljesítményű verzióját. Kár volt az óvatoskodás, de az F110GE400-al végül korrigálták ezt a ballépést.
Allesmor Obranna 2019.01.14 22:42:13
@Harrdder: Itt van egy mégjobb videó, 10:30-tól, gépbe építve és páros(!) forszázsos hajtóművezés:

youtu.be/G-mrFcsw-Ew
Az Antarktisz bolygónk legdélibb pontján, a 60. szélesség körtől délre fekvő területek és szigetek elnevezése. Sokak szerint gyönyörű táj, másoknak az örök tél és hideg hátborzongató vidéke, ismét mások számára pedig titokzatos világ. Ám akárhogyan is nézzük: a legtöbbünket érdekli ez a bámulatos…..
A három témát is felölelő, ugyancsak a szokásosnál kicsit hosszabb, és főleg, több képet tartalmazó 5. rész a Ka-50 fegyverzetét, nyugati feltűnését, majd éjszakai harcra is alkalmas változatait mutatja be. A sorozat első része ITT, az előző pedig ITT.   Fegyverzet A Ka-50 akár 2000 kg…..
Allesmor Obranna 2018.12.19 09:44:32
@gigabursch: mármint melyik gépnél?
  Meghívó jött, magyar gyártmányú fegyverek átadásának ünnepélyes eseményére invitálták a sajtó munkatársait. Reménykedtem, hogy az idén márciusban bejelentett cseh CZ gépkarabélyok, géppisztolyok és pisztolyok rendszeresítéséről kaphatunk új információkat. Amint beléptem a Petőfi Sándor laktanya…..
Allesmor Obranna 2018.12.13 09:56:55
@jajdehülyevagyok: hu.wikipedia.org/wiki/AK%E2%80%9363

Az AK-63-as. Nekem is AK-63D volt a fegyverem a Petőfiben, ott ugyanis nem volt AMD-65-ös egyátalán.
Egy hosszú negyedik résszel folytatódik a Ka-50 ismertetője, mely tetőtől talpig sorra veszi a típus valamennyi technikai részletét. A sorozat első része ITT, az előző pedig ITT.   A Ka-50 műszaki részletei Szerkezet A helikopterek között a Ka-50 érdekes helyet foglal el, már csak a koaxiális…..
Allesmor Obranna 2018.11.30 22:53:52
Nagyon jó kis cikk ismét. Érdekesség, hogy a TV3-117VMA legutolsó verzióit érdemben már az ukrán Motor Szcs fejlesztette önállóan tovább, míg az orosz, szentpétervári Klimov és a "házi" gyára a Csernyisev Gépgyár a saját TV3-117VMA... (saját legutolsó alváltozatuk) hajtóművüket már VK-2500-asnak nevezte el. Meg is állapodtak, hogy az orosz TV3-as hajtóművek mostantól csak VK-2500-as jelölést használják, ennek megfelelően viszont van egy kisebb gázturbina VK-800 és az Il-114-esekhez készített nagyobb gázturbina VK-3000 néven, Ez utóbbi került a MI-38-asokba is, tehát hosszú-hosszú idő után a Mi-38 az első olyan orosz közepes szállító helikopter, amibe nem a TV3-117-es (VK2500-as) család valamelyik példánya került.
A VK-2500 nomenklatúra lényegében annyit takar, hogy Vertaljot Klimov - 2500 névelges lóerő. Ez a gyakorlatban 1750 lóerő utazó, 2500 lóerő maximális és 2800 lóerő vészhelyzeti teljesítményt jelent. Ennek analógiájára el lehet képzelni mind a VK-800, mind pedig a VK-3000 teljesítmény adatait.
Hanem a trükk csak most jön.
Az ukránok ugyanis a saját TV3-117VMA-SzBM1V-Sz4E hajtóművüket pár hónapja ugyanúgy VK-2500-nak, illetve VK-2500-2-nek nevezték el egyes helyeken, mint az oroszok a sajátjukat. A VK-2500-2 ugyanis a VK-2500-asnak a modernizált Mi-28NM gépekbe szánt második szériás változata és egyértelműen az orosz gyártó produktuma.
Érthető, hogy az ukránok is szeretnék leegyszerűsíteni a megnevezést, de már-már plágiumba hajlik, hogy a jóval nagyobb publicitással bíró szentpétervári Klimov típusjelölését is átvették.
A Ka-50-est bemutató sorozat harmadik részében súlyosbodik a rivalizálás a Mi-28-assal, miközben hosszas értékelő repüléseket végeznek, és sajnos két, halálos kimenetelű lezuhanás is történik – avagy a nehéz orosz '90-es évek. A sorozat első része ITT, az előző pedig ITT.   Az állami tesztek…..
Allesmor Obranna 2018.11.10 23:27:33
Eszméletlen jó ez a cikksorozat. A szlovák szál előszedéséért külön köszönet, mert anno hallottam róla, de azóta nem találtam infót az ügyletről. Illetve annak próbálkozásáról. Idáig.
Más.
Vorobjov katasztrófája. Azért érdekes, mert a fellelhető videó szerint nappali fényben történt az eset:

youtu.be/sVGJwaEU8ws

Színesben is elérhető.

Alekszandr Papaj-t láttam repülni a Ka-50-essel 2005-ben a MAKSz-on.
Az volt az első alkalom, hogy Ka-50-ezt láttam repülni és az utolsó, hogy az 50-ez a MAKSz-on bemutatót repült.
Utána még egyszer, valamikor 2010 után megjelentek a Vörös Tér felett, de nem tudni, hogy a légi díszelgéshez minek reaktiválták azt a három példányt Torzsokból, mikor már rég vége volt az 50-es programnak és már rég az 52-esek rendszeresítése folyt...

Itt van Papaj egyik bemutató repülésének HUD videója:

youtu.be/_6_dFUcZiJY

Tényleg elég jól kontrollálható masina.
Az első, repülőeszközzel foglalkozó, és még a techstory blogon rekord olvasottságot produkáló bemutatóm, az AH-56 Cheyenne története után ismét egy forgószárnyas típusról lesz szó, de ezúttal a vasfüggönyön túlról. A Kamov máig egzotikusnak ható harci helikoptere, a Ka-50 ismertetője következik.…..
Hogyan nevezzük Földünk tengerszinttől számított legmagasabb pontját? A helyi nyelveken Csomolungmának vagy Szagarmathának? Esetleg használjuk egy olyan ember (George Everest) nevét, aki egyrészt kézzel-lábbal tiltakozott  ez ellen, sőt nem is úgy ejtette ki a nevét, ahogy ma használjuk? Egyáltalán…..
Allesmor Obranna 2018.01.04 22:28:11
@agadou: Az Olympos Mons egy vulkán a Marson. Nem gyűrt lánchegység. Sokkal kisebb gravitációs környezetben, lényegesen vastagabb kéregre épülve, lényegesen több kéreganyagon áttörve épült akkorára, amekkorára, teljesen más elv szerint. Csak egy példa, az se semmi, hogy 21.2 km a magassága (vagy 25, vagy 27, mindeféle adat van), de az még lényegesebb, hogy 600 km az átmérője, így a vulkán lábánál állva nem is lehet látnia tetejét a Mars kisebb átmérője miatt.
Az, hogy a Mars felszínén ekkora vulkán (is) keletkezett, a fentiek ismeretében nem is akkora csoda, viszont erre a Földünkön elég kevés az esély. Már csak az ért is, mert a Marson a légkör sűrűsége egy százada a földinek, vastagsága pedig töredéke, így a felszín felett 21.2 km-el már nem igazán beszélhetünk semmiféle erózióról.
Ekkora vulkán nem tudna létrejönni a Földön, mert a saját tömege alatt beszakadna a kéreglemezbe. A legnagyobb vulkán 10.2km magas Mauna Kea.
A Földhöz hasonló tömegű Vénuszon a Maxwell-hegy 11km magas, szintén vulkanikus.
Allesmor Obranna 2018.01.05 00:33:19
@Gandosz: Igen. Miért te még nem? Azért a Mars rádiuszánál, ha 300km-re vagy egy 22-27km magas objektumtól, akkor annak bajosan láthatod a tetejét, mert a horizont alá esik.
Allesmor Obranna 2018.01.05 06:57:55
@kúrórudi: Butaság, vagy sem, nem tudom, de az érvelésed ott sántít, hogy az Olympos Mons magasságát se a Mars felszínének legméllyebb pontjához (Valles Marineris, -7, -10km) számítják, hanem a 600km átmérőjű vulkán lábához. Az eredeti kérdés megválaszolva tehát továbbra is feltételezem, hogy a fele akkora gravitációs környezet mellett sokat nyomott a latba, hogy a Mars litoszférája átlag 200km vastag, ezzel szemben a Földön az óceánok alatt a fele, a szárazföldek alatt a háromnegyede, de úgy, hogy mind a két esetben ez tovább tagolódik a felszínt alkotó kb 50-70km vastag kéregre. Ennél az átlagosan kétszer vastagabb marsi kéreg homogénebb és lemeztektonikai mozgás sincs. Gyanítom, hogy ez az oka, hogy idáig ekkora vulkán, de ilyen magasra felgyűrődő hegytömeg se tudott létrejönni a bolygónkon.
A kifejezetten esztétikus General Dynamics F-16XL az amerikai vadászgéptervezés egyik aerodinamikai csúcsterméke. A szép vonalú, kettős nyilazású deltaszárny segítségével a könnyűvadász F-16-osból egy kísérleti vadászbombázó készült, melynek története sokkal több, mint az F-15E ellen elvesztett…..