Regisztráció Blogot indítok
Adatok
dac624

0 bejegyzést írt és 1 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
A matematika- és a latinoktatásról A hazai pályának számító történelem, valamint a szintén közel álló irodalom után a távolabbi matematikát boncolgatom. Annak ellenére, hogy humán beállítottságúnak vélem magamat, szerettem a matekot, sőt, harmadik-negyedikben emelt…..
dac624 2008.12.10 15:47:29
Nagyon érdekes felvetés, hogy mi az, ami hasznos, és mi az, ami nem hasznos a középiskolai tananyagban. Alapvetően mikor "használja" a felnőtt ember munkája során azt, hogy mikor avatták szentté első királyunkat, ki írta a Vörös Rébék című balladát, és mi köze ennek Edgar Allen Poe-hoz, vagy, hogy hogy szaporodnak a mohák, mi az a gerjesztési törvény, és hogy kell kiszámolni egy gömb térfogatát? Úgy gondolom, hogy csak akkor, ha az illető (sorrendben) történész/irodalmár/biológus/mérnök (esetleg valamilyen természettudós). És hogy mégis, miért tanítják? Mert hozzá tartozik az általános műveltséghez, és valaki valamikor megfogalmazta azt a célt (amivel egyébként nagyon egyet tudok érteni), hogy egy érettségizett felnőttnek legyen fogalma az őt körülvevő világról. Amikor valaki azt mondja, hogy a természettudomány életidegen, akkor szépen kérem, egy pillanatra álljon meg, és nézzen körül. És próbálja felfedezni, hogy (természetesen rendkívül fontos) szellemi lénye egy biológiai lénybe van ágyazva, ami nélkül a szellemi lény, legalábbis abban a mivoltában, amit embernek nevezünk, képtelen lenne a működésre... Valószínűleg a lakása tele van a modern technika vívmányaival, amit a fizika és az ebből kiinduló tudományok hoztak létre, nagyjából az elmúlt 2 évszázadban. Nyilvánvaló, hogy nem kell mindenkinek érteni, hogy ezek hogy működnek, de én fontosnak tartom, hogy legalább egyszer mindenki legalább találkozzon olyan fogalmakkal, mint "elektron", "töltés", "gravitáció", "maghasadás", különben az egész modern technika valami teljesen emberfeletti dolognak tűnne, és mindenki félne tőle. (A tendencia egyébként is ez.) A matematika pedig egy olyan nyelvrendszer, amit az emberek azon része, akik természettudománnyal foglalkoznak, teljes természetességgel használ, ebből a szempontból hasonlít a latinhoz. A matematika-tanítás célja pedig nem feltétlenül csak a LOGIKA tanítása, vagy nevelése, hanem nem elhanyagolható az sem, hogy a matematika egy magasabb absztrakciós szintű nyelv, és a matematika oktatása a magasabb absztrakciós szint használatára nevel. Ilyen értelemben egyébként rokon az irodalommal és művészetekkel, ahol szintén valamilyen jelrendszerek konkrét jelentésén túlmutató tartalmak megértése a lényeg... Az meg csak ízlés kérdése, hogy valaki megtalálja-e a matematikában az esztétikumot. Abban egyetértek, hogy a jelenlegi természettudományos oktatás nem kellőképpen hozza emberközelivé ezeket a tudományterületeket, mert az iskolai tananyag általában erős módszertani átdolgozásra szorul. Tény és való, az „átlagdiák” képességeihez közelebb állnak a humán tárgyak, mert a természettudományhoz nemcsak olvasni kell tudni, és alapszinten esetleg a diáknak előbb támad az az érzése, hogy „érti”. Pedig egy Vörösmarty-verset tényleg megérteni valószínűleg hasonló erőfeszítést igényelne, mint egy matematikai bizonyítást. Csak épp az utóbbit az ember vagy érti, vagy nem, előbbinek meg a közvetlen jelentését nem nehéz felfogni, és ha valaki meg akar állni ehhez a szinten megáll, akkor is eljutott hozzá valami, amit ő üzenetnek értékel…
Összegezve: a latin egy nagyon szép és szerintem ma is fontos nyelv. Valóban nem rossz ötlet tanítani. Nem gondolom azonban, hogy értelmes lenne úgy feltenni a kérdést, hogy latin VAGY matematika. Ahogy azt sem, hogy humán VAGY reál tudomány. Mindkettő fontos, az egyik azt a világot vizsgálja, amely az emberi tudat nélkül létezne, a másik, amit az emberi tudat hozott létre… Nem hiszem, hogy ezek között fontossági sorrendet kellene, vagy egyáltalán lehetne felállítani.