Regisztráció Blogot indítok
Adatok
g5

0 bejegyzést írt és 6 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Új követelmény: az energiaigény legalább 25%-át már megújuló energiaforrásból szükséges biztosítani - Az építkezések jövőjével kapcsolatban a legtöbb szó az ÁFA változásairól hallható-olvasható, pedig az energetikáról, az energiafelhasználásról is önteni kéne az ismereteket - mondja Józsa Péter…..
Nagyot fog csalódni az állam, ha komolyan azt hiszi, hogy az állami alkalmazásban dolgozó mérnököktől jobb teljesítményt várhat, mint a magántervezőktől. Nincs értelme hivatalnokokat csinálni a mérnökökből. Tiltakozik a mérnökkamara is; kár, hogy nem egészen hitelesen. A…..
g5 2013.12.19 12:59:24
A tervezési díj a mai szabadáras kategóriája január elsejétől megszűnik és helyette a kormányrendelet szabályozza a tervezési díj kérdését. Ennek alapja a német kamarai díjszabás adaptálása. A tervezési díj minimuma a beruházi költség 5,9 % lesz, ez a jelen ár duplája. Hogy védi ki a beruházó ezt a magas tervezési díjat ? Egyszerűen. Nem külsős tervezőt alkalmaz, hanem belsőt- cégen belül állandóra vagy projetre felvett mérnököket, kik a munkát fizetésért megcsinálják. Az állam, önkormányzat is így gondolkodik, létrehoz olyan cégeket kik a beruházást és a tervezést - talán még a kivitelezést is - egy kézben tartják. Ki a vesztes? Nyilván az építész/mérnök társadalom, hiszen ezáltal megszűnik a fügetlen alkotó építész státusz ill. a magánépíttetők, kiknek jelentősen drágul a tervezés.
Az állami tervezőirodákban - a rendszerváltás előtt 20-25 ezer ember dolgozott , kiknek 10%-volt kb építész tervező, a többiek rajzolók, szerkesztők, leírók, és szakági tervezők voltak. 2-2,5 ezer tervező építész volt, szemben a mai 8-10.000-rel. Míg régen csak a BME volt építész képzés, ma számos helyen, számos kerülőúton lehet építész diplomához jutni. A kereslet csökkenése és az erőteljes kínálati piac a tervezési díjakat lenyomta, az építészek nagy része ma pályaelhagyó, vagy külföldre megy ( ha fiatal ), míg az idősebb generáció él a kapcsolatrendszere romjaiból vagy szervilis módon törleszkedik a még meglévő forrásokhoz ( állam, önkormányzat, egyház ). Az építész társadalom kamarástól együtt szétesett, semmilyen érdekvédelemre nem képes. A mérnök kamara kicsit jobb, reálisabb. Az építészkamarán belül párbeszéd a problémákról nincsen, a kritikusokat agyonhallgatják és ellehetetlenítik.
Az építész képzésben egyfajta elitképzés folyik, hol az építészet- mint művészet- felette áll a megbízónak. Tehát egy tragikus helyzetre, rossz - de érthető - megoldás születik. Az építész társadalom frusztrált, munka kevés, a verseny irreális elvárásokat eredményez, a megbízók etikai mércéjének megfelelően "szóroznak" a tervezőkkel. A CAD rendszerek megjelenése tovább nehezíti az idősebb és tapasztalt tervezőgeneráció és a fiatalok életét, mert belekényszeríti egy olyan harware-software pörgésbe mely drága és túl azon, hogy a szemet tönkreteszi többségében illegális módon van a gépeken. A jogszabályi változások, az elektronikus ügyintézés az adminisztrációs terheket a duplájára emeli.
A kiutat a reális tervezési díjakon alapuló verseny jelenti, a magánszemélyeknek végzett munka áfájának csökkentésével. Reális képzés kell, reális létszámokkal. El kell érni, hogy a ki nem fizetett terveket ne lehessen jogerősen felhasználni. ( ma ez különválik, hiszen a tervező már nem birtokolja a tervet, ha egyszer kiadja. A jogi utak lehetetlenek ).
Szóval van itt gond elég, a cikk csak a jéghegy csúcsáról beszél.
Eljutott hozzám egy Volánbusz-közlemény, melynek lényege, hogy október 1-től a Szentendrére (és azon túl) menő elővárosi járataik zöme nem az Árpád híd elnevezésű metróállomás melletti buszpályaudvarról, hanem Újpest városkaputól indulnak majd, és ide is érkeznek. E…..