Adatok
Dr. SÁNDOR Zsolt
52 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.
Professional Drone Consulting
Növényvédelmi drónpilóta vagyok, a kompetenciákat igazoló okmányok meddig érvényesek?
2024.04.24 14:03:22
Sokszor felmerül a kérdés, hogy egy-egy újonnan megszerzett kompetencia esetén, annak birtokosa meddig élvezheti a dokumentum nyújtotta előnyöket és meddig végezheti a tevékenységeket.
Ahhoz, hogy valaki növényvédelmi drónpilóta legyen – mely alapján jogosult kijuttatással járó mezőgazdasági…..
Sablon kijuttatási tervhez
Az elmúlt napokban a kijuttatási terv többször szóba került a blogon.
A linkről letölthető egy sablon, melyet minden érintett tud használni, és a saját bejelentéseit a részek kitöltését követően meg tudja tenni.
A sablon szabadon használható, a sorok…..
Professional Drone Consulting
A kijuttatási terv, mint „csúcs dokumentum”, melyből minden kiderül
2024.04.11 09:32:32
Korábbi bejegyzéseinkben már szó volt arról, hogy a kijuttatással járó mezőgazdasági dróntevékenységek esetén az ún. kijuttatási terv az a „csúcs dokumentum”, mely összefogja a légügyi és növényvédelmi rendelkezéseket, és egyfajta kapocs a különböző hatóságok által szabályozott területek között,…..
Professional Drone Consulting
Mikor és hogyan kell fizetni a drónos ügyintézések során?
2024.04.09 07:34:04
Sokszor merül fel az UAS-üzembentartók részéről a kérdés, hogy a hazai hatósági ügyek intézése során (pl. nyilvántartásbavétel iránti kérelemkor vagy akár műveleti engedély igénylésekor) az ügyintézés mely pontján keletkezik fizetési kötelezettség, és azt hogyan kell teljesíteni.
A jogalkotó…..
Professional Drone Consulting
Büntetések és bírságok a szabálytalan drónhasználattal összefüggésben – hogyan kerül megállapításra a bírság?
2024.02.11 13:23:01
Sokszor felmerül a kérdés, hogy ha egy UAS-üzembentartó nem tartja be a jogszabályi rendelkezéseket, akkor pontosan milyen büntetésre számíthat. A téma jobb megértése érdekében át kell tekinteni azt, hogy pontosan milyen jogsértések fordulhatnak elő, és melyik pontosan milyen szankciót vonhat maga…..
The question often arises: What should a UAS operator do after the 1st of January 2024 if s/he would like to use a drone without a class identification label, which was put on the market before the 1st of January 2024? In this blog note we reveal this topic.
The so-called legacy drone is a drone…..
Professional Drone Consulting
Régebbi legacy drónok használata nyílt kategóriában
2024.01.30 13:00:00
Sokszor felmerül a kérdés, hogy mit lehet tenni 2024. január 1-jétől akkor, ha valaki osztályazonosítóval nem rendelkező, 2024. előtt megelőzően forgalomba hozott ún. Legacy drónnal szeretne műveletet végrehajtani. Aktuális bejegyzésünkben ezt a témát járjuk körbe.
Lényeges, hogy ha valaki olyan…..
Professional Drone Consulting
Mit biztosít az általános hatályú műveleti engedély?
2024.01.11 10:50:00
Korábban sokszor felmerült a kérdés, hogy mit tehet egy UAS-üzembentartó abban az esetben, ha előre nem tudja meghatározni, hogy térben és időben hogyan szeretné az egyes műveleteit végrehajtani. Számukra – és persze minden olyan UAS-üzembentartó számára, aki nem egy-egy konkrét eseményhez, előre…..
Dr. SÁNDOR Zsolt
2024.01.30 09:07:21
@Szabozsolt:
Kedves Zsolt,
C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
Kedves Zsolt,
C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
Professional Drone Consulting
Hatósági adatbázisok összekapcsolódása permetezési műveletek esetén
2024.01.24 08:20:23
A kijuttatással járó mezőgazdasági drónhasználat olyan magas kockázattal rendelkező tevékenység, mely során különböző hatóságok előírásait kell együttesen betartani. Ezek egyrészt a légiközlekedés biztonságát szavatolják, más részt a növényvédelmi területre vonatkoznak, biztosítva a kezelendő és a…..
Professional Drone Consulting
Purchasing drones with class identification label – useful tips for shopping
2024.01.17 21:40:29
In the last few months, several manufacturers have started the distribution of drones with class identification labels, the so-called C-class drones. Labels can be C0, C1, C2, C3, C4, or C5 and C6, which can be used in the case of standard scenarios. The number after letter C (officially called the…..
Professional Drone Consulting
Osztályazonosítóval rendelkező drónok vásárlása – mire kell figyelni?
2024.01.17 21:14:25
Az elmúlt időszakban a dróngyártók elkezdtek piacra dobni osztályazonosítóval rendelkező drónokat. Ezek az ún. C osztályú drónok, melyek lehetnek C0, C1, C2, C3 vagy C4-es, illetve a sztenderd forgatókönyvek szerinti műveleteknél használható C5 vagy C6-os eszközök. A C után következő szám (hivatalos…..
Professional Drone Consulting
Generic operational authorisation as a freedom creator in the drone community
2024.01.12 10:50:00
Several UAS operators raise the issue, that what s/he can do if the location and/or time of the given mission is not known in advance. The so-called generic operational authorisation offers flexible usage for them and those UAS operators who do not want to gain an operational authorisation for a…..
Professional Drone Consulting
What is the remote ID that is in focus from 1 January 2024?
2024.01.07 18:58:16
Several websites have already written that direct remote identification (DRI) will become mandatory for many drones in 2024. In this post, we will go deeper into this topic to see what DRI is about, what it provides and what regulation applies to it.
The proliferation of drone use provides not only…..
Professional Drone Consulting
Mi is az a távoli azonosítási funkció, mely 2024. január 1-jétől kiemelt figyelmet kap?
2024.01.06 08:32:23
Több szakmai portál is foglalkozott vele, hogy 2024. január 1-jétől kötelező lesz a távoli azonosítási funkció a drónokon. Aktuális blogbejegyzésünkben körbejárjuk, hogy mi is ez valójában, milyen funkcionális többletet biztosít és milyen jogszabályi pontok vonatkoznak ennek alkalmazására.
A…..
Professional Drone Consulting
Mi változik 2024. január 1-jétől, az átmeneti időszak végével?
2023.12.29 20:19:09
Az elmúlt hetekben és hónapokban több szakmai fórum is foglalkozott azzal, hogy 2023. december 31-ével a végéhez ér az uniós jogszabályok által meghatározott átmeneti időszak, mely a nyílt kategóriájú műveletek esetén bizonyos feltételek teljesítése alól mentességet és így jelentős könnyebbséget…..
Professional Drone Consulting
A polgári pilóta nélküli légi járművek EU-s és hazai képzési rendszere
2023.11.24 15:36:54
A cikk ide kattintva tölthető le...
A Repüléstudományi Közlemények c. folyóiratban megjelent legújabb cikkünk a pilóta nélküli légijárművekhez kapcsolódó képzésekről. A publikáció részletesen bemutatja, hogy az EU-ban és hazánkban a drónos képzések kapcsán milyen egymásra épülő fokozatok…..
Professional Drone Consulting
Drónnal végzett növényvédelmi tevékenységek szabályozási háttere
2023.11.17 14:32:47
Cikk a drónos permetezés szabályozásáról
Az elmúlt időszakban jelent meg írásunk arról, hogy a növényvédelmi tevékenységek ellátásához a légügyi szabályozáson túl milyen többlet kötelezettségek társulnak, ha drónnal szeretnének megvalósítani permetanyag kijuttatást.
A cikk részletesen…..
Professional Drone Consulting
Megjelent az első drónos kijuttatásra is engedélyezett növényvédőszer hazánkban
2023.08.16 12:52:43
A NÉBIH 2023. augusztus 15-én jelentette be, hogy hazánkban elsőként drónos kijuttatásra engedélyeztek egy rovarölő szert. Az érintett szer egy acetamiprid hatóanyagú rovarölő, melynek az engedélyokiratát terjesztették ki úgy, hogy azt már pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel, azaz permetező…..
Sokszor felmerül a kérdés, hogy a látótávolságon belüli üzemben (VLOS) végrehajtott művelet során mekkora lehet az UAV maximális eltávolodása a távpilótától. A válasz összetett, és nincs konkrét számérték hozzárendelve, ugyanis több tényező együttes figyelembevételével lehet ezt megállapítani. A…..
Professional Drone Consulting
Lakott vagy nem lakott terület? – avagy hány féle lakott terület létezik
2023.07.21 21:20:01
A pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel végzett speciális kategóriájú műveletek esetén a SORA kockázatelemzési módszertan felhasználásával a műveletet annak operatív földi jellemzői alapján (hogy a művelet a földön tartózkodok szempontjából milyen veszélyeztetettséget jelent) az UAS-üzembentartónak…..
Professional Drone Consulting
A jogszerű drónhasználat előnyei – permetezési tevékenységek
2023.07.17 08:13:14
Sokszor merül fel a kérdés, hogy miért kell a drónos kijuttatási műveletek során betartani a szabályokat, és milyen értéktöbbletet tud biztosítani az, ha valaki legálisan, a szabályozási keretrendszer maradéktalan betartásával végzi ezt a tevékenységet. A témát azzal a felvetéssel szokták…..
Professional Drone Consulting
Nyilvános a drónos permetezésre jogosultak névsora
2023.07.06 15:04:52
A vonatkozó jogszabály értelmében a NÉBIH nyilvános adatbázist vezet arról, hogy kik azok a személyek, akik a megszerzett kompetenciájuk alapján jogosultak a jövőben pilóta nélküli légijárművekkel – köznapi nevükön drónókkal – kijuttatással járó növényvédelmi tevékenységet végezni (azaz…..
Professional Drone Consulting
Áruszállító drónokkal kapcsolatos kérdőív, a használati hajlandóság felmérésére
2023.04.27 09:25:39
Kérdőív megnyitása
Diplomamunka keretében felmérésre kerül, hogy hazai környezetben milyen létjogosultsága van a felhasználói igények alapján drónos áruszállítási szolgáltatások kialakításának. Jelen 5 perc alatt kitölthető kérdőívben erről lehet véleményt alkotni...
Professional Drone Consulting
Élesedik a NÉBIH mezőgazdasági pilóta nélküli légijármű irányítói nyilvántartása
2023.04.24 08:34:33
Április 18-án jelent meg a sajtóközlemény, miszerint a NÉBIH lehetővé tette a jelentkezést a mezőgazdasági pilóta nélküli légijármű irányítói nyilvántartásba. Ide minden olyan személynek regisztrálnia kell, aki a jövőben pilóta nélküli légijárművel (továbbiakban drón) kijuttatással járó…..
Professional Drone Consulting
Véleménycikk a Rossmann Magyarország Kft. áruszállító drónos tesztrepüléséről
2023.04.03 09:17:18
2023. januárjában több hírportál közéttette a hírt, miszerint a Rossmann Magyarország Kft. drónos áruszállítási megoldást tesztelt, melynek keretében egymástól 15 km-re elhelyezkedő felszállási és leszállási pont között végeztek kiskereskedelmi áruszállítást szimuláló drónos…..
Belépve többet láthatsz. Itt beléphetsz
Kedves Kommentelő!
A műveletei engedély nem a magyar, hanem az EU-s jog alapján kötelező.
A drónok ugyan azt a légteret használják, amit a hagyományos – pilótával rendelkező – légijárművek. Amennyiben ezek a pilóta nélküli eszközök tömegesen elterjednek, úgy a potenciális konfliktushelyzetek lehetősége jelentősen megnövekszik, veszélyeztetve ezáltal a hagyományos légijárművek biztonságát.
A jogalkotó felmérte a technológia jelenlegi és lehetésges jövőbeli hatását is, és emiatt döntött úgy, hogy bizonyos kockázati szint feletti műveletek esetén kötelező a műveleti engedély (lsd. speciális kategória), mely egyfajta kockázatcsökkentő intézkedés együttes. Ez egy előre tekintő jogalkotás, ahol már most megpróbálják olyan mederbe terelni a felhasználást, hogy az a jövőben – a szabályokat betartók körében -, ne tudjon olyan helyzetet teremteni, mely kedvezőtlenül befolyásolná a hagyományos légiközlekedést.
A díjtételek meghatározása – és így a műveleti engedély igazgatási szolgáltatási díja – nemzeti sajátosság, de nincs egyetlen egy olyan tagállam sem, ahol a műveleti engedély ingyen lenne, tekintettel arra, hogy az engedélyezés a hatóságok részéről is jelentős erőforrást igényel.