Regisztráció Blogot indítok
Adatok
Dr. SÁNDOR Zsolt

52 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
Sokszor felmerül a kérdés, hogy egy-egy újonnan megszerzett kompetencia esetén, annak birtokosa meddig élvezheti a dokumentum nyújtotta előnyöket és meddig végezheti a tevékenységeket. Ahhoz, hogy valaki növényvédelmi drónpilóta legyen – mely alapján jogosult kijuttatással járó mezőgazdasági…..
Sablon kijuttatási tervhez   Az elmúlt napokban a kijuttatási terv többször szóba került a blogon. A linkről letölthető egy sablon, melyet minden érintett tud használni, és a saját bejelentéseit a részek kitöltését követően meg tudja tenni.   A sablon szabadon használható, a sorok…..
Korábbi bejegyzéseinkben már szó volt arról, hogy a kijuttatással járó mezőgazdasági dróntevékenységek esetén az ún. kijuttatási terv az a „csúcs dokumentum”, mely összefogja a légügyi és növényvédelmi rendelkezéseket, és egyfajta kapocs a különböző hatóságok által szabályozott területek között,…..
Sokszor merül fel az UAS-üzembentartók részéről a kérdés, hogy a hazai hatósági ügyek intézése során (pl. nyilvántartásbavétel iránti kérelemkor vagy akár műveleti engedély igénylésekor) az ügyintézés mely pontján keletkezik fizetési kötelezettség, és azt hogyan kell teljesíteni. A jogalkotó…..
Sokszor felmerül a kérdés, hogy ha egy UAS-üzembentartó nem tartja be a jogszabályi rendelkezéseket, akkor pontosan milyen büntetésre számíthat. A téma jobb megértése érdekében át kell tekinteni azt, hogy pontosan milyen jogsértések fordulhatnak elő, és melyik pontosan milyen szankciót vonhat maga…..
The question often arises: What should a UAS operator do after the 1st of January 2024 if s/he would like to use a drone without a class identification label, which was put on the market before the 1st of January 2024? In this blog note we reveal this topic. The so-called legacy drone is a drone…..
  Sokszor felmerül a kérdés, hogy mit lehet tenni 2024. január 1-jétől akkor, ha valaki osztályazonosítóval nem rendelkező, 2024. előtt megelőzően forgalomba hozott ún. Legacy drónnal szeretne műveletet végrehajtani. Aktuális bejegyzésünkben ezt a témát járjuk körbe. Lényeges, hogy ha valaki olyan…..
Korábban sokszor felmerült a kérdés, hogy mit tehet egy UAS-üzembentartó abban az esetben, ha előre nem tudja meghatározni, hogy térben és időben hogyan szeretné az egyes műveleteit végrehajtani. Számukra – és persze minden olyan UAS-üzembentartó számára, aki nem egy-egy konkrét eseményhez, előre…..
Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.15 09:20:42
@Mesterséges Geci:
Kedves Kommentelő!

A műveletei engedély nem a magyar, hanem az EU-s jog alapján kötelező.
A drónok ugyan azt a légteret használják, amit a hagyományos – pilótával rendelkező – légijárművek. Amennyiben ezek a pilóta nélküli eszközök tömegesen elterjednek, úgy a potenciális konfliktushelyzetek lehetősége jelentősen megnövekszik, veszélyeztetve ezáltal a hagyományos légijárművek biztonságát.
A jogalkotó felmérte a technológia jelenlegi és lehetésges jövőbeli hatását is, és emiatt döntött úgy, hogy bizonyos kockázati szint feletti műveletek esetén kötelező a műveleti engedély (lsd. speciális kategória), mely egyfajta kockázatcsökkentő intézkedés együttes. Ez egy előre tekintő jogalkotás, ahol már most megpróbálják olyan mederbe terelni a felhasználást, hogy az a jövőben – a szabályokat betartók körében -, ne tudjon olyan helyzetet teremteni, mely kedvezőtlenül befolyásolná a hagyományos légiközlekedést.
A díjtételek meghatározása – és így a műveleti engedély igazgatási szolgáltatási díja – nemzeti sajátosság, de nincs egyetlen egy olyan tagállam sem, ahol a műveleti engedély ingyen lenne, tekintettel arra, hogy az engedélyezés a hatóságok részéről is jelentős erőforrást igényel.
Dr. SÁNDOR Zsolt 2024.01.30 09:07:21
@Szabozsolt:
Kedves Zsolt,

C0-ás eszközzel van lehetőség egyes emberek felett, de nem embertömeg felett repülni, ügyelve arra, hogy az emberek felett megvalósuló repülés amennyire csak lehet rövid legyen, és el kell kerülni az indokolatlan ember feletti repülést.
Lakott területen csak kijelölt, és a műveletet megelőzően aktivált eseti légtérben lehet a repülést végrehajtani.
A további feltételeket is be kell tartani: nyilvántartásba vett UAS-üzembentartó és eszköz, eszközön fel kell tűntetni annak nyilvántartási jelét és az UAS-üzembentartói azonosítót, használni kell a mydronespace applikációt, kell az A1/A3 online vizsgaigazolás, és be kell tartani az egyéb felhasználásra vonatkozó szabályokat, és az adatvédelmi rendelkezéseket.
Amennyiben a tervezett műveleti helyszín korlátozott légteret érint (pl. LHR1 és LHR1A), akkor ezen légtér használatára vonatkozóan is külön engedélyt kell kérni.
A kijuttatással járó mezőgazdasági drónhasználat olyan magas kockázattal rendelkező tevékenység, mely során különböző hatóságok előírásait kell együttesen betartani. Ezek egyrészt a légiközlekedés biztonságát szavatolják, más részt a növényvédelmi területre vonatkoznak, biztosítva a kezelendő és a…..
In the last few months, several manufacturers have started the distribution of drones with class identification labels, the so-called C-class drones. Labels can be C0, C1, C2, C3, C4, or C5 and C6, which can be used in the case of standard scenarios. The number after letter C (officially called the…..
Az elmúlt időszakban a dróngyártók elkezdtek piacra dobni osztályazonosítóval rendelkező drónokat. Ezek az ún. C osztályú drónok, melyek lehetnek C0, C1, C2, C3 vagy C4-es, illetve a sztenderd forgatókönyvek szerinti műveleteknél használható C5 vagy C6-os eszközök. A C után következő szám (hivatalos…..
  Several UAS operators raise the issue, that what s/he can do if the location and/or time of the given mission is not known in advance. The so-called generic operational authorisation offers flexible usage for them and those UAS operators who do not want to gain an operational authorisation for a…..
Several websites have already written that direct remote identification (DRI) will become mandatory for many drones in 2024. In this post, we will go deeper into this topic to see what DRI is about, what it provides and what regulation applies to it. The proliferation of drone use provides not only…..
  Több szakmai portál is foglalkozott vele, hogy 2024. január 1-jétől kötelező lesz a távoli azonosítási funkció a drónokon. Aktuális blogbejegyzésünkben körbejárjuk, hogy mi is ez valójában, milyen funkcionális többletet biztosít és milyen jogszabályi pontok vonatkoznak ennek alkalmazására.   A…..
Az elmúlt hetekben és hónapokban több szakmai fórum is foglalkozott azzal, hogy 2023. december 31-ével a végéhez ér az uniós jogszabályok által meghatározott átmeneti időszak, mely a nyílt kategóriájú műveletek esetén bizonyos feltételek teljesítése alól mentességet és így jelentős könnyebbséget…..
A cikk ide kattintva tölthető le... A Repüléstudományi Közlemények c. folyóiratban megjelent legújabb cikkünk a pilóta nélküli légijárművekhez kapcsolódó képzésekről. A publikáció részletesen bemutatja, hogy az EU-ban és hazánkban a drónos képzések kapcsán milyen egymásra épülő fokozatok…..
Cikk a drónos permetezés szabályozásáról Az elmúlt időszakban jelent meg írásunk arról, hogy a növényvédelmi tevékenységek ellátásához a légügyi szabályozáson túl milyen többlet kötelezettségek társulnak, ha drónnal szeretnének megvalósítani permetanyag kijuttatást. A cikk részletesen…..
A NÉBIH 2023. augusztus 15-én jelentette be, hogy hazánkban elsőként drónos kijuttatásra engedélyeztek egy rovarölő szert. Az érintett szer egy acetamiprid hatóanyagú rovarölő, melynek az engedélyokiratát terjesztették ki úgy, hogy azt már pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel, azaz permetező…..
Sokszor felmerül a kérdés, hogy a látótávolságon belüli üzemben (VLOS) végrehajtott művelet során mekkora lehet az UAV maximális eltávolodása a távpilótától. A válasz összetett, és nincs konkrét számérték hozzárendelve, ugyanis több tényező együttes figyelembevételével lehet ezt megállapítani. A…..
A pilóta nélküli légijármű-rendszerekkel végzett speciális kategóriájú műveletek esetén a SORA kockázatelemzési módszertan felhasználásával a műveletet annak operatív földi jellemzői alapján (hogy a művelet a földön tartózkodok szempontjából milyen veszélyeztetettséget jelent) az UAS-üzembentartónak…..
Sokszor merül fel a kérdés, hogy miért kell a drónos kijuttatási műveletek során betartani a szabályokat, és milyen értéktöbbletet tud biztosítani az, ha valaki legálisan, a szabályozási keretrendszer maradéktalan betartásával végzi ezt a tevékenységet. A témát azzal a felvetéssel szokták…..
A vonatkozó jogszabály értelmében a NÉBIH nyilvános adatbázist vezet arról, hogy kik azok a személyek, akik a megszerzett kompetenciájuk alapján jogosultak a jövőben pilóta nélküli légijárművekkel – köznapi nevükön drónókkal – kijuttatással járó növényvédelmi tevékenységet végezni (azaz…..
Kérdőív megnyitása Diplomamunka keretében felmérésre kerül, hogy hazai környezetben milyen létjogosultsága van a felhasználói igények alapján drónos áruszállítási szolgáltatások kialakításának. Jelen 5 perc alatt kitölthető kérdőívben erről lehet véleményt alkotni...
Április 18-án jelent meg a sajtóközlemény, miszerint a NÉBIH lehetővé tette a jelentkezést a mezőgazdasági pilóta nélküli légijármű irányítói nyilvántartásba. Ide minden olyan személynek regisztrálnia kell, aki a jövőben pilóta nélküli légijárművel (továbbiakban drón) kijuttatással járó…..
2023. januárjában több hírportál közéttette a hírt, miszerint a Rossmann Magyarország Kft. drónos áruszállítási megoldást tesztelt, melynek keretében egymástól 15 km-re elhelyezkedő felszállási és leszállási pont között végeztek kiskereskedelmi áruszállítást szimuláló drónos…..