Regisztráció Blogot indítok
Adatok
nkhir

0 bejegyzést írt és 3 hozzászólása volt az általa látogatott blogokban.

Admin Szerkesztő Tag Vendég
  Nemrég jelent meg az OKM tájékoztató tanévnyitó kiadványa, melyben a minisztérium összefoglalja a nemsokára induló új tanév fontosabb…..
Megszokhattuk már, hogy az Oktatási Minisztérium vezetői ügyesen kerülik a nyilvánosság előtt a kényes témákat, a problémás területeket, kommunikációjuk azt sugallja, hogy már minden megoldottak, amit még nem, azt pedig meg fogják oldani.Az elmúlt napokban a tárcát érintő…..
nkhir 2008.07.27 12:59:21
Mint több oldalról érintett (Bp. gimnáziumi matek-kémia tanár), szeretnék részben tiltakozni.

A mostani rendszerben egy teljesen kitűnő tanuló maximum 400 pontot ér el, nem a 480-hoz kellene viszonyítani.
+50 pontot az kaphat, aki:
- fogyatékossággal rendelkezik
- tanulási nehézségei vannak
- rossz körülmények között él (korlátozott határokkal)

Az ilyen valószínű, hogy nem tiszta kitűnő tanuló, így nem fog a +50 ponttal sem a 400 fölé menni (ez élő tapasztalat), na meg nem feltétlenül a tanári pálya lenne számára a legalkalmasabb.

+80 pontból szerez meg meghatározott mennyiségűt az, aki:

- versenyt nyert vagy helyezést szerzett (ez elég kevés)
- van nyelvvizsgája (de az, aki színtiszta ötösre hozza a 11. és 12. osztályt + az érettségije is 100%-os, annak nem volt ideje nyelvvizsgázni, legalábbis ez azokra érvényes, akiket látok)
- van emelt szintű érettségije

OK, de miért nem tesznek a színtiszta ötösök emeltet?

Egyszerű okát látom:
1. Az osztályokban tömegérettségiztetetésre hajtunk. Amikor tanítunk egy egész osztályt tanítunk és nem tudom a jobbaknak megtanítani azt a + anyagrészt, amivel az emeltet érdemes lenne letennie. Nem egy színtiszta ötös a matek emelten annyit ért el, hogy a + pontokkal is annyi lett volna, mint a középen, ezért inkább a középmatekot választották, mert megúszták a szóbelit (1 vizsgával kevesebb).

Kémiából az emelt érettségin kísérletek vannak, amelyek begyakorlása, megismertetése lehetetlen a kémia órákon, akkor is, ha ide számolom a 12. évi + órákat. Szerintem itt is annyit vesztenek az emelt kémián, hogy inkább mennek a biztos középszintűre, amit gond nélkül megcsinálnak 100%-ra.

Magyarul a 400 feletti + pontokból e két tárgyból 1 sem fog összejönni. Így egy TTK-ra jelentkezőnek szerintem a 400 pont jó pontszám, ne a 480-hoz viszonyítsunk.

A pontszámításban számító jegyek esetében pedig a másik oldalt pártolom. Egy leendő tanár (főleg matek!) értsen az irodalomhoz és a történelemhez is, de ha valaki nem tudja a saját tanulását megszervezni, akkor hogyan akar mást tanítani?

A 250 körüli pontszám amúgy nem közepes tanulót jelöl, hanem mondjuk egy olyan tanulót, aki matek-fizika-kémia tárgyakból ötös, másokból négyes és a kedves kollégáim mondjuk szóbeli magyar és történelem esetén rendesen alájuk tettek és hármast kaptak, ugyanis harmadik éve van ilyen (persze ez iskolafüggő).

Az én diákjaim 310-370 pont között jutottak be ebben az évben TTK-ra, akik amúgy matekból, kémiából, mellesleg fizikából, földrajzból és biológiából is mindig ötösök voltak - mert tanultak.
A 380 felettiek (ide sorolom a 400 felettieket is) nem a tanári pályát választották, köztük olyanok is, akiknek 19 évesen egy vagy két államilag elismert nyelvvizsgájuk volt. Ott több a pénz, kevesebb a feszültség - mondták (és igazuk van).

Egyetértek a mentális alkalmassággal is, nem elég tudni, a tanár esetén a személyiség kulcskérdés, nem elég csak a jegy. Ezt az alapdiploma utáni mesterképzésben kellene figyelembe venni, hogy attól, hogy valaki jeleskedik, még pszichésen nem alkalmas tanárnak.

Írom azért is, mert az ELTE TTK-ról az elmúlt években 6 kollégát kaptunk, abból 2 kiváló tanár, 3 elhagyta a pályát és 1 szenved. Szerintem az lenne a legjobb, ha a TTK-s felvételik esetében:

- alacsonyabb ponthatár (kb. mint most), mert a nem természettudományos vizsgatárgyak túlsúlyban vannak (az irodalom, nyelvtan miatt + történelem és idegen nyelv)
- legyen a tanári képzésben alkalmassági teszt, élő formában: beszélgetésre kihegyezve, mert nem elég jelskedni, itt kell egy belső érzék az emberekhez, különben vért izzad vagy mehet a további diplomákért pénzért tanulni, mert így nem él meg (tehát a jelentkezőnek is jobb lenne).

nkhir 2008.07.28 00:32:53
Kedves Kollégám!

Igen, abban egyetértünk, hogy a TTK-ra jelentkező is ismerje az irodalmat, a nyelvtant és a történelmet. A személyes véleményem az, hogy egy leendő tanárjelölt (bármilyen szakra is menjen), 5-ös év végi jegyekkel rendelkezzen (hiszen, ha a saját tanulását nem tudja megszervezni...).

A 480 pontos rendszerrel meg (röviden) az a bajom, hogy sem matematikából, sem kémiából nem tudjuk a kellő szintre felhozni a lehetséges emelt érettségizőket. Ettől függetlenül van olyan, aki emeltre jelentkezett, de neki nem az iskolai munkánk segített, hanem magántanár.

Amikor 20-25 átlagos diák ül előttem, elég nehéz felhozni őket arra a szintre, hogy a középmatek menjen nekik minimum 4-esre, a + anyagra nem marad idő. Gondolok olyan anyagokra, amelyek a tankönyvekben benne sincsenek, az iskolai tantervben nem is szerepel. A 12. osztálybeli + órák meg nem alkalmasak rá, hasonló okok miatt. Tehát sok olyan van, aki nem tud emelt érettségit tenni.

A dolog másik oldala: az emelt matek és emelt kémia, illetve emelt idegen nyelv vagy középfokú nyelvvizsga problémakör kezelhető lenne iskolán belül. Őszintén szólva azon múlik, hogy heti hány délutánt maradok bent ingyen. Tavaly megtettem, de ebben a tanévben, sem a jövő tanévben nem lesz rá erőm. Akkor működne, ha minden szaktanár kivenné belőle a részét, de a többség nem hajlandó ingyen dolgozni és elismerem, hogy igazuk van.

Vagyis emeltet az tesz, aki tud fizetni magántanárt vagy ahol az iskola vállalja a felkészítést.

Szomorú helyzet.